Alpha (2018)

Actie / Drama

geregisseerd door Albert Hughes
met Kodi Smit-McPhee, Leonor Varela en Natassia Malthe

Het verhaal speelt zich af in Europa 20.000 jaar geleden, tijdens het Paleolithicum, de laatste ijstijd. Een dappere jonge man neemt deel aan een jacht, maar het loopt verkeerd af en hij blijft alleen achter. Hij moet door gevaarlijke en onherbergzame natuur trekken om zijn stam weer te vinden. Het wordt een gevecht op leven en dood om te overleven.

avatar van italklaas
Overdreven of niet... ik vond het wel de moeite waard. Heb dit jaar wel slechtere bagger gezien.

Aardige film over een jongen die voor het eerst mee gaat jagen op groot wild. De film speelt zich af tijdens de laatste ijstijd. De vaak wat kunstmatig overkomende natuur/omgeving geeft de film een eigen look en genoeg mooie plaatjes. Het eerste gedeelte is wat saai, maar als de film zich op de jongen en zijn terugreis naar huis focust, wordt het wel beter.

avatar van Left4Dead
Mooi op plaat gezet, het verhaal des te minder.

Prachtig gefilmde avonturenfilm waar het draait om overleven en een uiteindelijke vriendschap tussen een jongen en een een wolf...Niet altijd even geloofwaardig maar wel fascinerend. De lokaties zien er nogmaals gezegd verbluffend fraai uit. 3.5*

avatar van Thomas83
Een lekker ongecompliceerde en avontuurlijke film. Aangenaam tempo, mooie setting. Al die landschappen zijn oogverblindend mooi en bijzonder fraai in beeld gebracht ook nog eens. Heb maar weinig op de film aan te merken. Het verhaal is wat te voorspelbaar om het écht spannend te maken, maar de wereld voelt wel gevaarlijk en vijandig, en dat maakt wat goed. Goede rol ook van Smit-McPhee. En de hond uiteraard. 3.5*.

broncode
Prachtige film met een minpunt:de CGI is van erbarmelijk niveau. Maar goed,het was soms zeer mooi te noemen, en de vergelijking met '300' kwam steeds in me op, vooral met de vertragingen en camera standpunten. Ik zou hem iedereen aanraden, en dat zegt volgens mij genoeg.

Prima avonturen film!

avatar van Rodger
Mooie shots .. en beelden... maar met een zwak en matig verhaal...
Er gebeurd van alles.. maar ook eigenlijk weer niks ...
2.5 **

avatar van henderk
Niet best.
't ventje kreeg zelfs een snor onderweg! (verder volkomen glad om de bek)
ongeloofwaardig verhaaltje.

avatar van aspro
gisteravond nog eens bekeken goede film prachtige beelden en een soundtrack geweldig.
op Blu-Ray.

Verrassend goede en mooie film.
Prachtig verhaal ook, de vriendschap tussen mens en dier.. emotionele beelden soms.
Ook prachtige natuurbeelden, warm aanbevolen deze film, vooral voor dierenliefhebbers.

avatar van Noodless
Zo...eindelijk gezien....maar inderdaad mijn verwachtingen lagen beduidend hoger. MovieMind, John Milton
Niet dat de film slecht is, maar gezien het thema had ik toch wel iets meer avontuur verwacht. Qua actiebeelden blijft het allemaal wat povertjes. De CGI beelden zijn wisselend van niveau : de openingsscène zag er niet goed uit, maar naderhand werd het gelukkig wel beter. De wolf is best oké en de landschappen ogen meestal heel mooi. De actiescènes, de looks van de mensen, de kleding.....tja, dat kon toch heel wat beter. Het verhaal zelf stelt buiten de mooie vriendschap tussen wolf en mens niet zo veel voor. Zeker niet verveeld, maar gezien mijn voorliefde voor dit soort films toch maar een zesje.

Ik zag hem al vaker voorbij flitsen op Netflix.. toch maar gekeken een aardige film... fraaie plaatjes Niets verwachtende film toch aardig vermakelijk.

avatar van Davido
Film waarin de band tussen mens en dier mooi wordt weergegeven. Vooral de locaties/omgeving waren/was prachtig. Ook de muziek nam je mee de film in. Vond zelf de special effects soms iets te opvallend een effect. Wij hebben deze film geboeid gekeken en zaten er echt in. Gekke was, er gebeurde genoeg maar toch te weinig. Al met al een film om gezien te hebben.

avatar van jippie2010
Ik vond hem juist mooi in zijn eenvoud.
Op de prachtige beelden na dan, die waren indrukwekkend! *3,5

avatar van Multivitamine
Eerste half uur is een kwestie van overleven.* Achteraf blijkt het als verrassing een goede film te zijn.

*komt overigens best vaak voor, heb dan vaak de neiging om de film niet meer verder te kijken.

avatar van Boneka
Een bijzondere film die helaas niet bijzonder is geworden. Het verhaal is simpel en makkelijk verteld. Het vervolg na de val is mooi gemaakt maar zeer voorspelbaar. De film heeft nogal wat plussen en minnen. De plus zit 'm in het beeldmateriaal en dan met name de schoonheid van de vergezichten. Ook de muziek is een pre zij het wat te bombastisch. De gesproken fantasietaal vind ik subliem gemaakt. De wolf die zijn metgezel wordt "speelt" ook een mooie rol. De wolf is overigens een kruising van een hond en een wolf. Bijzonder dat zeker. Maar helaas heeft de film ook aardig wat minpunten. Zo is vooral het begin met de bizons veelal met CGI bijzonder slecht gemaakt. En dat anno 2018. Het ziet er gewoon nep uit. Jammer. Ook de wraakgevoelens van de bizons zijn tenenkrommend en al helemaal als het beest het joch over de klif gooit en ja hij valt precies goed langs de rots. Daarna natuurlijk een mooie overstroming en dat redt hem dan van de dood Nee dit gedeelte vond ik bijzonder zwak gemaakt. Men had dan beter een soort mix kunnen maken van echt en animatie zoals in de Jungle Book. Gelukkig heeft ie daarna genoeg vertier en is de ontmoeting met de wolf erg mooi gemaakt. Daarna komen er nog genoeg ongeloofwaardigheden, maar ja daar moeten we dan maar doorheen prikken.

Alpha is niet subliem uitgewerkt, maar zeker een kijk droombeurt waard.

Film 3.0
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra's 4.0

avatar van mcdaktari
Boneka Tja t is ook een film he!

avatar van Jan met de pet
Prima film, in het eerste gedeelte dacht ik uitzetten of nog even doorbijten, gelukkig blijven kijken en een prachtige vriendschap tussen een wolf en mens gezien......3,5

Geen absolute topper maar zeker de moeite waard. Uitstekend voor een gezellig avondje film.

avatar van john mcclane 2
Toevallig gister een film op YouTube gezien over de cyclus verhalen in films .
Dit is er duidelijk een die ook daar flink op leunt .
En dus bijna een cliché is .
Kwam , zag , en overwon .
Maar dan met een omloop .
Het is prachtig ik beeld gebracht , en ondanks het uitgekauwde verhaal , kijkt het heerlijk weg .
Mede door de mooie plaatjes , soms met de zon in de hoofdrol, als een wallpaper .
En een muziek score wat lijkt op een new age ceedee .
Leuk vermaak , wat ik eigenlijk wel verwachte .
Sowieso heeft regisseur hughes heeft een streepje bij me voor , en is zijn gemiddelde erg hoog.
Daar brengt dit absoluut geen verandering in ,,,,
3,5 *

avatar van SmackItUp
Heerlijke film weer van Hughes.

Dat hij visueel altijd wat extra's brengt was mij al duidelijk, maar deze is absoluut buitencategorie. Prachtige beelden en nog mooier gefilmd (vooral die vogelvlucht) en verder gewoon een avontuur dat niet zo zeer origineel is, maar zeker onderhoudend blijft. Niet in de laatste plaats door de relatie tussen Keda en de wolf. Misschien cliché, maar blijft mooi om te zien.

Zo zie je maar weer dat een goede film niet zo zeer origineel hoeft te zijn, maar dat het de uitwerking is die telt. Gelukkig beseft Hughes dat ook.

Dikke 4*