American Made (2017)

Actie / Biografie

geregisseerd door Doug Liman
met Tom Cruise, Domhnall Gleeson en Jesse Plemons

De film is gebaseerd op het verhaal van Barry Seal. Seal smokkelde als piloot drugs voor de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar. Na zijn aanhouding werd hij door de CIA gerekruteerd voor een undercoveroperatie.

avatar van martijn011
Tegenvaller.
Naar mijn mening een oppervlakkige film die enorm veel wil vertellen maar daardoor teveel hooi op z'n vork neemt.

Het leven van Barry Seal is erg interessant en levendig te noemen, maar doordat de film als een bezetene voort raast en weinig tijd heeft om het gebeuren wat gedetailleerder te brengen kwam het totaal niet over op mij als kijker. Dat vind ik jammer want het leven van deze man is het zeer zeker waard om verfilmd te worden.

Tom Cruise doet het helemaal niet zo slecht. Deze rol is echt op z'n lijf geschreven, van charmeur tot actieheld, hij beheerst het allemaal.
Verder ziet het er ook allemaal keurig uit, veel kleuren en we zien diverse mooie shots voorbij komen.
Toch, zoals al eerder aangegeven, kon de film mij niet bekoren en ondanks het hoge tempo was ik blij dat het afgelopen was.
Kleine onvoldoende.

avatar van fappie
AmazingPP schreef:
Onverwachts goede film met een uitstekend acterende Cruise. De vormgeving van de film sprak me ook enorm aan. Hij is lekker vlot om naar te kijken en het jaren '80 lookje is geweldig goed gedaan. Ik heb ervan genoten. 4 *

Helemaal mee eens. Tot op de laatste details. Cruise is bizar goed. Ook heeft zijn personage heel veel lagen. Het is (op papier) een zeer a-typische crimineel. Eigenlijk is hij gewoon een man die wat meer spanning in zijn leven wil en die door iedereen om hem heen gemanipuleerd wordt. Het rare is dat hij er ook nog van geniet ook en niet heel egoistisch oogt. Zeer knap gespeeld en geregisseerd.

Goeie film over een piloot die voor de CIA gaat werken en tegelijkertijd een hoop drugs het land binnen smokkelt. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal heeft deze film een wat voorspelbaar verloop. Maar het wordt allemaal wel vermakelijk gebracht. De film heeft een vlot tempo en er gebeurd genoeg waardoor het nergens inzakt. Verder nog een fijne cast.

avatar van Decec
Een goede actie/biografie/komedie/misdaad/thriller film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal....
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Tom Cruise...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Onrustig camerabeweging...

avatar van Duke Nukem
Leuke film met een sterk acterende Tom Cruise, in een rol waarin we hem niet vaak zien (een soort anti-held die altijd weer op zijn pootjes terecht komt, althans voor een hele tijd). Ook de manier van filmen is heel vlot en het oogt soms bijna als een docu, hoewel ik gok dat het verhaal erg afwijkt van de ware feiten zoals meestal wel het geval is met dit soort films.

Aan tempo ontbreekt het niet in deze toch wel enigszins onthutsende film, als ge langs een waargebeurd verhaal verneemt hoe de vork in de steel kan zitten inzake drug- en wapensmokkel, steun door officiële instanties aan welke organisaties ook, als het maar past in politiek-economische belangen.
Er zit trouwens een stevige veeg in de pan aan het adres van de States en hun multitude aan instanties die het allemaal goed menen (!?)...
Merkwaardig is dat de toon van het ganse gebeuren in de film eerder luchtig is.
Uitstekende Tom Cruise in een film die, wat mij betreft, beter uitvalt dan verwacht.

avatar van cor1946
Boeiende film met goed spel van Cruise. In het beging wat saai maar hij was het aankijken waard.

avatar van Ste*
De film doet een best goede poging tot het hebben van flair, door middel van los camerawerk, kleurtjes, muziek en een beetje een Wolf of Wall Street-sfeertje, maar het verhaal zelf wordt eigenlijk nergens héél interessant of entertaining. Dat kan ook liggen aan het onderwerp waar ik nooit zoveel feeling mee heb en dat toch altijd bestaat uit dezelfde dingetjes die je wel vaker gezien hebt, maar ook aan het ontbreken van ook maar enige spanning of diepgang, juist omdat alles zo luchtig wordt gehouden.

Tom Cruise is prettig om naar te kijken en het wordt nergens echt saai, het heeft wat vermakelijke scènes, maar kan niet zeggen dat ik het een uitblinker vond. Daarvoor is het toch net iets teveel categorie Wolf of Wall Street-achtig waargebeurd, maar dan gewoon veel minder leuk.

avatar van N00dles
Verrassend leuke film. Ik wist niet wat voor film het was toen ik eraan begon, dus toen ik Tom Cruise als piloot zag verwachtte ik niet dat het een Scorsese-achtige toestand zou worden. Nu vind ik films als Casino, Goodfellas en Wolf of Wall Street geweldig, dus dit lag ook wel in mijn straatje. Ik kende het verhaal van Barry Seal nog niet maar het is zo over-the-top en bizar dat het zich prima leent voor zo'n opzet.

Leuk om Cruise eens in een niet-good guy rol te zien, hoewel ik hem niet echt het type ervoor vind. Dat heeft een beetje met zijn uitstraling te maken. De echte Barry Seal is niet bovendien ook niet bepaald good-looking en Tom Cruise lijkt er in de verste verte niet op. Aan de andere kant: Tom Cruise doet gewoon zijn vliegwerk zelf, en dat kun je van weinig acteurs zeggen.

Het verhaal mist wel wat diepgang en spanning, maar de vlotte montage en de humor maakten het vermakelijk genoeg.

avatar van Roger Thornhill
Het is bijna een apart genre : de schelmenroman/film over iemand die eigenlijk schandalige dingen doet maar er toch het hart van de kijker mee wint dankzij zijn charme en/of zijn branie en/of zijn onbeschaamdheid en/of de hilarische onwaarschijnlijkheid van zijn daden, in combinatie met de geliktheid van de filmstijl en het charisma van de hoofdrolspeler en zijn vertolking. The wolf of Wall Street is hier al vaker genoemd, maar ik moest ook wel denken aan Lord of war en Mr Nice. De vraag is natuurlijk of stijl en vertolking bij déze film ook net zo goed zijn als voor dit onderwerp benodigd, en wat mij betreft is dat voor beide aspecten inderdaad het geval, met als meest opvallende kenmerken het felle kleurgebruik om de seventies en eighties te definiëren en de schijnbaar eeuwige jeugdigheid van Tom Cruise, die dit ook echt weer formidabel speelt. De film zelf was ik een half uur nadien al weer vergeten, het plezier dat ik tijdens het kijken had niet, en dat is ook wat waard.

avatar van Shadowed
Prima.

Prima film van Doug Liman. Normaal boeien mij dit soort verhaaltjes nauwelijks, maar toch maar gekeken. Eigenlijk ben ik ook best positief verrast. Het verhaal is boeiend vertelt en Tom Cruise acteert ook niet slecht, ook een hoop bekende figuren zoals Escobar zien we terug.

Verhaal is best boeiend allemaal, maar een beetje te komisch gebracht. Vlotter werd het wel, maar de echte serieuze toon was er hierdoor niet. Echte spanning was ook ver te zoeken, net als de dreiging op het einde. De Mexicanen spelen overigens niet echt briljant.

Prima film, die wel lekker wegkijkt. Niet echt meer toe te voegen.