American Made (2017)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Doug Liman
met Tom Cruise, Domhnall Gleeson en Jesse Plemons

De film is gebaseerd op het verhaal van Barry Seal. Seal smokkelde als piloot drugs voor de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar. Na zijn aanhouding werd hij door de CIA gerekruteerd voor een undercoveroperatie.

• vanaf 17 januari te huur
  • vanaf 17 januari te koop op blu-ray
avatar van AmazingPP
Onverwachts goede film met een uitstekend acterende Cruise. De vormgeving van de film sprak me ook enorm aan. Hij is lekker vlot om naar te kijken en het jaren '80 lookje is geweldig goed gedaan. Ik heb ervan genoten. 4 *

Haha, is me dit een topfilmpke; Tom Cruise toont nog maar eens een topacteur te zijn.
Heel die cast en het verhaal was super.
Genoten vd 1ste tot de laatste minuut.

avatar van Thomas83
Edge of Tomorrow was een paar jaar geleden onverwacht een enorm amusante film, en Liman flikt het nu weer. Mede door goed af te kijken bij Scorsese maakt hij er een gigantisch vlotte en zeer fijn gepresenteerde film van. Ik zag vooral een link met de cynische decadentie van The Wolf of Wall Street. Al doet deze film er misschien er nog wel een schepje bovenop, vooral wat het cynisme betreft.

Desondanks valt een groot deel van de film ook te bekijken als een spannend en onbezorgd avontuur. De overdreven bewerking van de kleuren vond ik daar eigenlijk voor de verandering wel eens goed bij passen. Cruise in de hoofdrol ook. Hij heeft tenslotte al eerder bewezen een roekeloze piloot te kunnen spelen. 3.5*.

De laatste twee a drie films waarin Tom Cruise de hoofdrol vertolkte, vond ik tegenvallen (zeker de vreselijk slechte Actie / Misdaad film "Jack Reacher: Never Go Back (2016)", die ik helaas ook nog in de bioscoop heb gezien) en toen had ik het ook wel een beetje gehad met hem. Daarom twijfelde ik ook of ik deze film zou moeten gaan bekijken, maar in deze leuke en vermakelijke Misdaad / Thriller (Drama en Komedie is ook van toepassing) film, zeker als je de jaren 80 (oftewel het president tijdperk van Ronald Reagan) hebt meegemaakt zoals ik, is hij gelukkig weer eens genietbaar.

In dit verhaal (overigens gebaseerd op een waargebeurd verhaal) draait het om Barry Seal (Tom Cruise) die een piloot is voor de vliegtuigmaatschap TWA en die af en toe wat ritselt (zoals sigaren) tijdens zijn vluchten. Hij wordt door de CIA gerekruteerd om undercover te gaan en te gaan smokkelen voor het Colombiaanse drugskartel "Medellínkartel". Op deze manier werkt hij voor zowel de CIA, de DEA en de beruchte Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar.

Het verhaal (begint in 1978) wist mij in ieder geval te boeien, te interesseren en te vermaken vanaf de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 105 minuten) en ook met de uitvoering van het verhaal zat het wel goed. Zo is het tempo best hoog en gebeurt er ook meer dan genoeg (zo was o.a. het opstijgen van het volgeladen vliegtuig met drugs op de eigenlijk te korte landingsbaan best spectaculair en hetzelfde geldt voor het landen van het vliegtuig in een woonwijk op straat) en geregeld is het verhaal ook best luchtig, waardoor er ook genoeg te (glim)lachen valt, zoals het opbergen van het verdiende geld. Hier en daar zit er ook een beetje actie in, zoals de scène met de bom onder de auto van JB (Caleb Landry Jones), die het irritante broertje was van Lucy Seal.

Visueel gezien mocht de film er ook best wezen (o.a. mooie locaties, omgevingsbeelden en mooi geschoten beelden vanuit de vliegtuigen) en zou er in het begin van de film niet zijn gezegd dat het verhaal gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, dan zou je wel eens kunnen denken dat dit verhaal verzonnen is, maar op een gegeven moment verschijnen ook bekende jaren 80 politieke personen in beeld, zoals Jimmy Carter, Ronald en Nancy Reagan, Manuel Noriega, Oliver North (bekend door de "Iran-Contra-affaire", die in dit verhaal op het einde ook even voorbij komt), Bill Clinton (weliswaar niet zichtbaar in beeld, maar hij komt voor tijdens een telefoongesprek) en George H.W. Bush en dan weet je wel dat het niet allemaal verzonnen kan zijn. Wat dat betreft deed deze film me ook denken aan de leuke Drama / Komedie film "Charlie Wilson's War (2007)", waarvan je ook zou kunnen denken dat het allemaal maar verzonnen is.

Degene die deze film vooral genietbaar maakt is natuurlijk de al eerder genoemde Tom Cruise in de rol van piloot Barry Seal, die een lefgozer is en die zichzelf regelmatig overschat. Desondanks dwingt hij respect af en komt hij met veel weg met als gevolg dat hij nog meer risico's neemt. Tom Cruise speelde zijn rol zeer leuk en dat deed hij tevens voor het laatst in de de zeer leuke en goede Actie / Sciencefiction film "Edge of Tomorrow (2014)" (welke overigens van dezelfde regisseur is). Dat Barry Seal in 1986 in zijn auto werd doodgeschoten was natuurlijk te verwachten, want als smokkelaar had hij natuurlijk behoorlijk wat vijanden gemaakt en het deed hem natuurlijk ook geen goed dat men een foto van hem samen met drugshandelaren liet zien op de televisie.

De overige cast deed het ook best verdienstelijk, waarbij ik vooral Sarah Wright (in de rol van Lucy Seal, oftewel de vrouw van Barry Seal) een mooie verschijning vond. De scène waarbij ze samen met Tom Cruise aan het neuken is in het vliegtuig (inclusief zonder zwaartekracht) vond ik best geinig in beeld gebracht. Verder vond ik Alejandro Edda (in de rol van Jorge Ochoa, die onderdeel maakt van het Colombiaanse drugskartel "Medellínkartel") het ook wel leuk doen in deze film en hij kwam zelfs sympathiek over. Degene die ik juist vond tegenvallen was de rossige Domhnall Gleeson in de rol van CIA-agent Monty Schafer, die Barry Seal heeft gerekruteerd en die hem ook opdrachten geeft.

Al met al vond ik dit een leuke en vermakelijke Misdaad / Thriller film, welke zich lekker wegkeek en waarin Tom Cruise weer eens genietbaar is en vooral als hij mag vliegen, rennen en de gesjeesde jongen mag uithangen.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond zeer onverwachts toch deze aardige Misdaad / Thriller film gezien waar Cruise weer een hoofdrol van heeft te pakken. De beste meneer stond me eigenlijk de laatste films van hem niet zoveel aan, en zeker de laatste ‘Jack Reacher: Never Go Back’ vond ik niet om aan te zien, wat een verschrikking! Toch weet ‘American Made’ een gevoel af te geven, een heerlijk gevoel maar ook een gevoel van de handel. Een perfecte film afgeleid in het onderwerp waar Pablo Escobar een hoofdrol in speelt, en hoewel ik niet uit de eind jaren ’70 begin jaren ’80 kom, ik heb me uitstekend vermaakt.

We volgen in deze film de professionele piloot ‘Barry Seal’. Seal word op een dag smokkelaar voor de gevaarlijke Pablo Escobar, opererend uit de Medellín Kartel. Wanneer Seal ontdekt werd door de Amerikaanse overheid (voornamelijk de D.E.A.: Drug Enforcement Administration) werd hij door de C.I.A. ingezet als spion om een aantal drugs overdrachten te plegen. Hij word ook op pad gestuurd om wapens te leveren aan een bepaalde bende die Amerika steunt. Hiervoor werkt hij ook voor de C.I.A.

Toch wist de film mij op veel vlakken erg te boeien, ik ben dan wel fan van de gigantische hit-serie ‘Narcos’ die ook over Pablo Escobar gaat, ‘American Made’ heeft ook een heugelijk concept. Ik heb ‘Barry Seal’ nooit gekend en kende de naam totaal niet totdat ik deze opzette en ik eigenlijk niet verwacht had dat het ging over de periode waar Escobar zijn gouden jaren draaide. Dit was overigens simpel te zien toen Barry Seal met tassen vol met geld thuis kwam en voor miljoenen dollars aan geld in zijn achtertuin had begraven, in zijn schuur had zitten en in zijn bedrijven heeft gestoken. Natuurlijk was dit na een tijd ook erg verdacht en na onderzoek heeft de D.E.A (dacht ik) alles in beslag genomen.

Het verhaal wist mij zeker wel te boeien. We volgen Barry Seal, een piloot bij TWA die tijdens zijn vluchten wel eens sigaren meenam (illegaal). Wanneer hij een aanbod krijgt (dat dacht ik tenminste) kiest hij er voor om zijn ‘eigen’ bedrijf te starten en hiermee wapens en drugs te smokkelen vanuit Amerika en in Amerika. Hij vliegt namelijk met deze drugs pakketten over de moerassen van Louisiana waar hij vervolgens de pakketten dropt en deze vervolgens mee genomen werden door aanhangers van Escobar. Zo maakt hij tweeduizend doller voor 1.1 pond (zoveel meende ik trouwens). Wanneer hij echter door alle instanties in Amerika ontdekt werd is er besloten dat hij ging vliegen voor hun om foto’s en dergelijke te maken van Escobar en zijn handel. Hiervoor heeft Seal de dood betaalt.

Tom Cruise is een heerlijk persoon die de rol van Barry Seal met veel gemak kon spelen. Cruise komt zelf namelijk ook vaak over als een man die zichzelf vaak overschat en altijd levendig is, zo maakten we dat ook met Seal mee. Sarah Wright is een goed geschikt voor Lucy Seal en de rest van de cast deed het ook wel erg leuk.

De film kent mooi geschoten scénes. Zo zijn de scénes uit de vliegtuigen heerlijk geschoten en uiteraard ziet de natuur er ook heerlijk uit. In het algemeen vond ik de camerawerken prima en is er een heerlijke setting gecreëerd. Ook kent de film wel wat grappige momenten, en dat laat ik echt geheel aan Cruise over want hij kan dat wel. Zo vond ik het wel geinig hoe hij op dat kinderfietsje weg fietst nadat hij gecrasht was omdat de douane achter hem aan zat. Toen hij weg fietste zat hij notabene onder de cocaïne en dat stoof overal heen. De scene op het einde word nota bene een beetje achterhaald en weinig aandacht aan besteed. Seal is uiteindelijk geëxecuteerd via een opdracht van Pablo Escobar, toen Seal vermoord werd was er een keuze opgelegd om hem of te ontvoeren, dan werd de huurling beloont met een miljoen dollar of hij vermoorde Seal en dat werd dan beloond met vijfhonderdduizend dollar.

Ja, ík heb me prima vermaakt met deze film en het is zeker een leuke aanrader voor op de zondagavond want de film kijkt aardig vlot weg.

avatar van james_cameron
Eindelijk weer eens een toffe rol voor Tom Cruise in deze luchtige, niet al te serieuze verfilming van het leven van drugssmokkelaar en CIA-informant Barry Seal. De plot is bijna te maf voor woorden, zeker wanneer je beseft dat dit grotendeels echt gebeurd is. Cruise is te oud voor de rol maar brengt het er bijzonder goed vanaf. Hij weet precies de juiste toon te treffen en balanceert kunstig tussen karikatuur en mens van vlees en bloed. Regisseur Doug Liman hanteert een losse, levendige stijl die perfect bij het onderwerp past.

Niet helemaal mijn ding te luchtig geschoten en als een comic verfilmd nee een gemiste kans een niet al te serieuze verfilming,

Vermakelijke film met een goed tempo, veel locaties en op een luchtige manier gebracht. Dat is een keuze die misschien niet iedereen zal bevallen. Nadeel hiervan is dat het drama natuurlijk minder uit de verf komt. Hierdoor wordt het nooit meer dan een vermakelijke film, terwijl er misschien wel wat meer in had gezeten.

avatar van Toontje35
Leuke film, losjes verteld. Cruise is vermakelijk. Mooie shots. Prima

avatar van MarkFish
Door die 'losse' vermakelijke insteek, mis ik een beetje de urgentie, en blijft het wat oppervlakkig. Interessant, maar oppervlakkig. Van meeleven is niet echt sprake. En als je Narcos hebt gezien en meerdere films/docu's over Escobar en de drugshandel richting VS in die tijd is het shockeffect ook niet meer aanwezig. En ja, Tom Cruise, is okee. Hij lijkt de rol zelf ook wat luchtig te hebben opgevat.

avatar van MovieHolic
Sterke film in ieder opzicht. Heb altijd wel een zwak voor films die zijn gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Wel erg jammer te lezen op o.a. Wikipedia dat de werkelijkheid echt compleet anders was dan in de film werd weergegeven.

avatar van Antonev
Deed me sterk denken aan de film Blow, maar dan een stuk luchtiger. Vlot filmpje met een leuke rol van Cruise.

avatar van Smugmarty
De 80's revival is al een tijdje gaande en heeft aan aantal goede films afgeleverd (nee..niet de Dukes of Hazard) en gelijktijdig met de populaire series als Narco's en El Chapo verhaalt het ook hier over de Amerikaanse banden met drugkartels in zuid Amerika, politieke interventie met de onderwereld en (geo)politieke belangen. Toch weet deze film weer een nieuwe lichtje te schijnen op een deel van deze geschiedenis en de rol van Amerika in het Iran-Nicaragua schandaal.
Het verhaal loopt lekker vlot, lekker over the top gebruik van kleuren en Cruise is overtuigend als charmante en ontwapende drugssmokkelaar en spion. De linkjes naar "Blow" ( Depp, 2000) zijn wel snel te maken en laten opnieuw zien dat het Amerika van Reagan en de opkomst van de cocaine in Maimi ten tijde van Escobar nog lang niet uitverfilmd zijn. 3,22 afgerond 3

avatar van Rodger
yep... mooie film, kan er niks anders van maken.
Prima film, prima scenes, en een prima rol van Tom.
Halverwege de film weet je al dat het slecht gaat aflopen met Barry.

3.5 ***

avatar van john mcclane 2
dat dit waargebeurd is ( al is het maar half ) maakt het kijk plezier dubbel.
Wat een bizar verhaal in een rare drugs tijd.Prima uitgewerkt in een heerlijke film .

MovieHolic schreef:

Ja juist....Dat geldt ook voor de film Texas Killing Fields...en zoveel anderen...Het echte verhaal (wat je leest) is vaak boeiender dan de film... Er zijn ook uitschieters....Butch Cassidy and the Sundance Kid is gebaseerd op twee boeven. 90% of meer er is bij verzonnen.MAAR...de film is een topper en Klassieker...Zo kan het ook. Sch..t aan het echte verhaal (wat niet boeiend was , denk ik...hahahah)
Ik wil graag deze film zien, vanwege recensies hier,al hoewel ik geen liefhebber ben van Cruise.....(Cruise is voor vrouwen....lol)

avatar van baileyrobert99
Most likely just his Scotch. I was trying to find out just where his scotch is distilled and found this hilarious list which includes " The Time Andrew Dice Clay. https://www.filmstaroutfits.com

avatar van Left4Dead
De film slaat door, door het dak. Het is zo'n vrolijke boel geworden dat het verhaal onserieus neergezet is. Helaas doet Cruise goed mee in het overdrijven. En dat is meteen ook de achillespees van de film voor mij. Het is te populistisch voor mij in ieder geval, aangedikt door een simpele irritante popsoundtrack.

Waar ik normaal flink warm loop voor verhalen omtrent de narcos, dit verhaal pakte mij voor geen seconde. De extreem linke business met de drughandelaren lijkt hier alsof het een afspraakje met je kapper is. Geloofwaardigheid is volledig door de wc gespoeld, erg jammer natuurlijk. Wat wel heerlijk is om naar te kijken, is dat de Amerikaanse overheid flink te kakken wordt gezet. Of het allemaal erg getrouw is aan de werkelijkheid betwijfel ik, echter voor deels zal het natuurlijk wel kloppen.

Het is een grote showparade gebaseerd op een waargebeurd levensverhaal. Dat de Amerikanen er een potje van hebben gemaakt is ons allen op deze aardkloot nooit ontgaan. Maar liman maakt, zoals eerder al bekend met zijn werken, er weer een simplistisch turbo-verhaaltje van. Snelle montage en een hip stuk script. Ook al doet de cast zijn best, het is helaas een jammerlijk stuk verhaal geworden. Dramatisch hoe de omslag binnen het verhaal plaatsvind, eerst wil de regisseur je een hoofdpersonage door je keel drukken waarbij je een goed gevoel krijgt, om vervolgend de personage volledig te laten vallen. Spijtig mislukt wat mij betreft, het is zo cliché geworden als de zwaluw die de zomer aankondigt.

Jammer, had gehoopt op een heerlijke stuk werk dat de drugshandel in beeld zou brengen. Ook al zijn de speelkaarten van Reagan zijn antidrugbeleid bloot op tafel gekomen, het is voor mij op een jammerlijke Hollywoodiaanse wijze weer eens verteld. Het verhaal over die handel die werkelijk duizenden doden op het geweten heeft wordt gelikt tentoongesteld terwijl het hier gaat om een werkelijke pest voor een grote groep van de wereldbevolking. Men heeft hier niet bij stilgestaan tijden het schieten van de losse en vlotte beeldjes. Beeldjes die samengeperst zijn tot een prent van bijna twee uur, dat wat eigenlijk veel te lang is.

Is het dan allemaal kommer en kwel?, nou eigenlijk kijkt het prentje wel gemakkelijk weg en heb je een simpel stuk ontspanning voor bijna twee uur. Maar het is allemaal wel bekende koek, de films en series rond de drugshandel zijn weer erg in trek. Maar American Made haalt het bij lange na niet bij Sicario of Narcos, nee het heeft zichzelf wat mij betreft op geen enkel vlak geen echte kwaliteit kunnen aanmeten. Een rise and fall verhaal, niets nieuws onder de zon. Een piloot die zich mengt tussen twee aartsrivalen in dé drugoorlog uit onze geschiedenis , snel geld en veel gevaar. De humor is wat mij betreft daarom vaak totaal verkeerd, een man die met de dood in ogen gaat er hier nogal nonchalant mee om.

Gênant voor het Wiite Huis, echter was het me allemaal wel bekend. Erg jammer deze prent waar ik vooraf te wel een beetje naar uitkeek. na afloop bleef ik achter met een leeg gevoel, de regisseur had zoveel meer kunnen doen met dit verhaal. 2,5 sterren.

vandaag om 14:06 uur