American Made (2017)

Actie / Biografie

geregisseerd door Doug Liman
met Tom Cruise, Domhnall Gleeson en Jesse Plemons

De film is gebaseerd op het verhaal van Barry Seal. Seal smokkelde als piloot drugs voor de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar. Na zijn aanhouding werd hij door de CIA gerekruteerd voor een undercoveroperatie.

kappeuter (moderator)
Vanaf 31 augustus in de bioscoop (Universal)

Later vandaag verschijnt de eerste trailer.

avatar van tbouwh
Weer Doug Liman? Die heeft het druk.

avatar van Zwolle84
Laten we hopen dat The Wall een tussendoortje was en hij vooral druk was met deze film.

avatar van tbouwh
zo niet moet ik deze op voorhand mis houden.

Alles over 'American Made' | Filmtotaal filmnieuws

Trailer in de bioscoop zag er wel leuk uit.

avatar van Shinobi
"Some of this shit really happened."

Deze tweede samenwerking tussen Tom Cruise en Doug Liman pakt iets minder goed uit, maar blijft toch vermakelijk.

Via de serie 'Narcos' had ik al eerder van Barry Seal gehoord. Hij speelt daarin een kleine bijrol, maar de dingen die hij als piloot voor elkaar kreeg spreekt zeker tot de verbeelding; vooral als je tegelijkertijd werkt als drugssmokkelaar en informant voor de Amerikaanse overheid. Door deze gang van zaken val je al gauw van de ene verbazing in de andere.

'American Made' komt bijna over als een documentaire door de cameravoering, bovendien is het jaren '80 sfeertje lekker aanwezig. Dit vormt de basis naar een luchtige vertelling die met volop humor wordt gebracht. Mede door de snelle pacing wordt de film dan ook nooit saai, hoewel de meeste scènes niet veel overlap kennen.

Het nadeel van al deze luchtig- en vluchtigheid is wel dat er een bepaalde diepte ontbreekt, waardoor je als kijker nooit met Seal gaat meeleven. Niets ten nadele van Cruise die hem met de nodige charme portretteert. Op deze manier wordt er namelijk nauwelijks spanning gecreëerd, ondanks enkele grimmige momenten. De echte dreiging van al deze gevaarlijke activiteiten blijft helaas uit.

Al met al best een aardige biopic die hoofdzakelijk gericht is op vermaak, waardoor het geheel nooit intrigerend wordt.

3,0 Sterren.

avatar van Kondoro0614
Ga jij naar een VUE cinema Shinobi?

avatar van Shinobi
Nee, ik ga altijd naar Pathé Kondoro0614. Meestal Schouwburgplein en soms De Kuip.

avatar van mrklm
Tom Cruise lijkt nu toch echt de eeuwige jeugd te hebben. Of dat te danken is aan dat enge Scientology van 'm durf ik niet te zeggen, maar hij valt maar niet te betrappen op een slechte rol. Sterker nog: hij is ideaal gecast als de ultieme Amerikaanse anti-hero Barry Seal, een van nature ietwat roekeloze piloot die van 1978 tot 1985 zoveel miljoenen geld verdiende met het vervoeren van allerlei goederen voor de meest uiteenlopende partijen, dat hij het niet verborgen kan houden. Het is een bizar verhaal, maar het scenario van Gary Spinelli - gebaseerd op ware feiten (!) - houdt het allemaal relatief luchtig en regisseur Doug Linam houdt het tempo er stevig in. De film maakt slim gebruik van archiefmateriaal en er is een sterk rolletje voor Caleb Landry Jones als Barry's niet al te snuggere zwager die voor problemen zorgt.
Verwacht geen diepgaand exposé, maar wel een uiterst vermakelijk relaas waar je regelmatig met open mond naar moet kijken. De scène waarin Cruise op een kinderfiets rijdt is een juweeltje!

Shinobi schreef:

Oké, ik was even nieuwsgierig of jij een moviepass had. Die heb je bij de VUE maar ook bij Pathé met de zelfde prijs label. Zo ja, heb jij wat pluspunten en raad jij die aan? Ik zie je namelijk vaak naar de bioscoop gaan, tenminste aan je filmlog.

Wat heeft een vraag over een moviepass nou met de recentie van deze film te maken?
Maar goed maakt niet uit, de trailer zag er goed uit en ga hem zeker zien, dit lijkt me een betere keus van Mr Cruise dan The Mummy

avatar van Phantasm
Echt geweldig vond ik deze niet, je moet ervan houden, voor de liefhebber.

avatar van Donucius
Aardige drugskoerier-film met een redelijk tempo, die de beoogde sfeer redelijk heeft kunnen uitbeelden. De film is niet heel speciaal, en eerlijk gezegd is het thema eigenlijk niet interessant meer, maar mede door Tom C. is deze film net aan een voldoende. Af en toe een paar goede droge grappen, veel 80's uiterlijk vertoon, een overtuigende Tom C. en het is behapbaar. Standaard Tom C. geweld, dus je weet eigenlijk wat je kunt verwachten.

Mijn score is waarschijnlijk positief beïnvloed, omdat ik hiervoor per ongeluk naar Inhumans was gegaan, er van uitgaande dat het een enorm toffe SF-film zou zijn. Wil je eens ervaren wat tijdverspilling is, kijk dan deze uitermate slechte serie in IMAX met een 30-tal anderen die zich waarschijnlijk ook vergist hebben . Ik kan serieus geen enkele reden bedenken waarom ik geld zou neerleggen om op deze manier genaaid te kunnen worden. Het is maar dat ik een pas heb. Bij voorbaat gewaarschuwd dus voor Inhumans...

sorry wat een slechte film
een waar gebeurt verhaal ??
zit helemaal geen spanning in ,echt geen voldoende 1 ster voor de moeite
jammer dat Tom C zich hier aan heeft mee gedaan
dat haalt zijn eigen waardering flink oplaag

Wat een slechte film. Deze film was net zo traag als The Wall. Heb hem gisteren in de bioscoop gezien maar in de pauze stonden we op het punt om weg te gaan. Er zit geen spanning of actie in. Het is eerder een soort documentatiare/bibliografie. Er zat ook echt vrijwel geen verhaal in. Van Tom Cruise echt veel beter verwacht!

avatar van mjk87
Kan me goed vinden in de review van Shinobi. Lekker snel gemonteerd waardoor vooral het eerste uur voorbij vliegt en prima vermakelijk is, maar ook zonder enige diepgang waardoor nauwelijks indruk achterblijft en het tweede uur aanmerkelijk trager verloopt. Leuk inkijkje in die periode met prima gebruik van archiefmateriaal ook. Die docustijl vond ik dan wel onnodig, al vind ik dat an sich wel een fijne manier van filmen. Cruise is ook helemaal prima als lead hier. Een goed acteur, maar juist in dit soort losse rollen is hij misschien nog wel beter. Maar er had een oneindig betere film in kunnen zitten, als er ook maar iets van spanning was geweest. Uit de zaal is de film alweer vergeten. 3,0*.

avatar van pierre18
Halverwege dacht ik: "Waarom zit ik in vredesnaam naar deze documentaire te kijken? ". Elke opgebouwde spanning viel in elkaar door weer een voice-over. Deze film zal niet hoog scoren ben ik bang. Helaas voor Cruise (nooit een fan van geweest), het verhaal, de sfeer van de jaren 80 en de beelden van Reagan.

Op zich een aardig verhaal dat helaas erg oppervlakkig wordt verteld dmv voice overs en wat archief materiaal.. Doordat de personages zelf ook weinig indruk wist te maken en verder ook nergens echt spannend wordt is het een prima tussendoortje

avatar van danuz
Met kinderlijk enthousiasme vliegt Barry rakelings over boomtoppen en langs olieplatformen. In die scenes komt de regie van Liman aardig tot z'n recht. Maar dit is wel het zoveelste biopic/geschiedenislesje dat net niet bijzonder is, en filmisch toch echt tekort schiet. Voor een prettig bioscoopbezoekje zorgt het vrij absurde verhaal en de vertolking door Tom Cruise wel overigens.

avatar van johan_sb2
Mja, deed me denken aan Blow. Die vindt ik wel stukkie beter. Vond dit maar een hak op de tak film. Weinig verhaal. Meer een paar geinig achter elkaar gezette scènes met vooraf even de jaartallen vermeld. Beetje goedkoop.
2,5 sterretje

avatar van bombario
Lekkere, lekkere film. Het tempo was goed, het verhaal opzienbarend en Tom Cruise is gewoon een goede acteur (hoe verschrikkelijk ik hem ook vind als mens). Ik kwam met een grote glimlach uit de bioscoopzaal en heb me uitstekend vermaakt.

avatar van sinterklaas
Degelijk filmpje

Tom Cruise lijkt wel in een soort jeugdsentiment gezeten te hebben bij het maken van deze film. Als een verre vijftiger is hij hier nog topfit als undercover smokkelaar alias huisvader. American Made keek lekker weg in de bioscoop en bleef overeind staan door de vele leuke fragmentarische scenes en de rol van Tom Cruise. Wat wel een beetje jammer was was dat het soms net iets té docuachtigs is. Er had wel wat meer actie in spanning in gemogen. Wat het echter goed maakt is de sarcastische humor en de mooie plaatjes. Ook de archiefbeelden en de humoristische snufjes daarbij maken een hoop goed.

Bijvoorbeeld die scene dat Tom Cruise een noodlanding maakt in een woonwijk is een uitschieter.

De film deed me wat opmaak ook een beetje aan The Wolf on Wallstreet denken. Misschien omdat de sarcastische en nadrukkelijke ondertoon hier boven de wapens enz worden gebruikt. Maar nogmaals, als de uitwerking ietsje beter was geweest...

Al met al een 3,5*

avatar van wwelover
Lekker vlotte film met een interessant verhaal. Nooit hoogstaand, maar de karakters zijn gewoon zeer vermakelijk. En het is ook wel weer eens fijn om Cruise in een rol te zien waar hij niet op gebouwen klimt. Blijft uiteindelijke een uitstekende acteur. De film is wel erg Amerikaans. Maar de edit was erg goed en deed een beetje denken aan The Big Short. En natuurlijk een beetje Wolf of Wallstreet, door de sfeer. Domhnall Gleeson begint ondertussen ook tot één van mijn favoriete acteurs uit te groeien.

Kan me voorstellen dat als je destijds alle ophef rondom het Iran- contra gebeuren niet hebt meegekregen het verhaal nogal raar overkomt.
Zo zie je maar dat de realiteit vaak absurder is dan fictie.

avatar van loneranger
Een actiekomedie die lekker wegkijkt maar niet echt bijzonder is. Tom Cruise doet het leuk en is op z'n vijfenvijftigste nog altijd een kwajongen. Wat de film echter mist is beklijving. Het kan je eigenlijk niet schelen wat er uiteindelijk met Barry Seal gebeurd.

Enorm van genoten, heerlijk tempo in de film en lekker luchtig. Vond de docustijl een verademing wat mijn kijkervaring positief beïnvloedde. Leukste film van deze maand tot nu toe.

avatar van Justinw
Tom Cruise is Tom Cruise, Doug Liman vliegt ook op de autopilot. Daar is op zich niks mis mee en de film heeft voor meer dan de helft een redelijk tempo erin zitten dat naar het einde helaas wat inzakt. Je loopt alleen wel met een leeg gevoel naar buiten en morgen weet je hier niks meer van. Als er dan nog wat te lachen valt is dit niet erg, maar dit is een thriller..... Die wat mij betreft dan ook niet genoeg spanning heeft.

Nee, Liman gooit er weer middelmatige films uit die boven op de stapel terecht komen. Wat mij betreft een beetje het probleem in Hollywood op het moment, zoutloze films die op safe spelen. Edge of Tomorrow van Liman is langs mij heengegaan dus die moet ik nog even zien want daar hoorde ik nog wel goede verhalen over.

Y&T
[quote]Shinobi schreef:
"Some of this shit really happened."

3,0 Sterren.[/quote

Zeer goed omschreven

Y&T
langdurig onderwerp van gesprek terug op weg naar huis.
Wat er zich toen afspeelde is ook nu vandaag de dag nog volop aan de gang, met dank aan het meest smerige oorlogszuchtige land, die die politiek ook hedendaags bedrijft.
Maar dit ter zake,...het sympathieke karakter en spel van TC, die van deze smokkelaar een man met een hoog aaibaarheidsgehalte maakte, deed het einde van de film met een schok binnenkomen.
Prachtig vormgegeven, heerlijk acteerwerk, grappige interrupties, buiten verwachting verrassende film!! S 'nachts nog even op wikip het ware verhaal doorgenomen.

avatar van de grunt
Hier vier sterren voor geven en drie voor Brimstone Volkskrant is de weg kwijt.