Charlie Wilson's War (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Mike Nichols (I)
met Tom Hanks, Julia Roberts en Philip Seymour Hoffman

Charlie Wilson is een berucht congreslid uit Texas, wiens voorliefde voor drank en vrouwen hem de bijnaam Good Time Charlie heeft opgeleverd. Hij raakt in de jaren '80 betrokken bij een schandaal dat handelt over twee meisjes, cocaïne en een bubbelbad, maar weet dit wonderbaarlijk genoeg te overleven. Wilson weet zich daarna politiek te revancheren door een geheime Amerikaanse operatie in Afghanistan op te zetten tegen de Russen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ergens een hele slimme film waaraan niemand zich een bult valt. Fans van Charlie Wilson zien een schelmenverhaal waarin Charlie Wilson wordt voorgesteld als een beetje een een foute man, maar wel iemand die de koude oorlog samen met Reagan wist te winnen. En als ze naar hem hadden geluisterd was 9/11 vast nooit gebeurd. Een fijne, ouderwets patriottische film met een vrolijk toontje.

Liberal America kan er een satire op de Amerikaanse politiek inzien, waar van alles geritseld wordt tussen de drank, coke en vrouwen en budgetten verhoogd worden alsof het niets is met vage verklaringen van onbeduidende congresleden uit Texas. Complexe politieke realiteit teruggebracht tot vrolijke, simpele kritiek.

Is het nu slim dat de film zo op het randje balanceert of is het laf? Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Verder keek het lekker weg, maakte Hanks niet veel indruk, maar veel bijrollen al een stuk meer. Aardig gemaakt, absoluut interessant, maar met twijfels.

avatar van Rosicky
Amuzant filmpje dat gelukkig niet al te lang duurt, waardoor het een prima kijkervaring word. Tom Hanks en Seymour Hoffman zijn erg goed, Julia Roberts vond ik verschrikkelijk, ben nooit een fan van haar geweest. De film mist de scherpe randjes, het echte drama of de goede komedie, maar weet net voldoende te overtuigen om het aangenaam te houden. Hier en daar een geestige dialoog maar niet veel meer dan dat.

avatar van Johan24
Ik vond het al met al een plezierig filmpje om naar te kijken. Het acteerwerk, de dialogen en verhaal voelden prettig aan en pasten bij elkaar.

Tom Hanks doet het aardig, al had ik het ook wel een rol voor Bill Murray gevonden...

avatar van stefan dias
Verrassend goede film. Geen film waar je zomaar een voorgekauwd oordeel over klaar hebt. Rechtse rakker die met nog ultrarechtser gepeupel omgaat en toch sympathie weet op te wekken. Het is allemaal niet zo voor de hand liggend.

Hofmann wortd (terecht) geroemd, maar ik vind Hanks toch ook veel beter dan zijn gemiddelde zelf. Een allercharmantste prestatie en een film die vooral grappig is, mag ik wel zeggen. Ik moest toch regelmatig gniffelen. En dan had ik nog niet eens door dat het allemaal 'echt gebeurd' is.

avatar van Insignificance
Een prop geschiedenis die zich gelukkig niet de tanden stukbijt op de materie, maar (v)luchtig van leer trekt met een vlotte vertelstijl en rappe dialogen als katalysator. Film krijgt daarmee onmiddelijk een frisse dynamiek en heeft, vooral met de geweldige Philip Seymour Hoffman, nog een dikke dosis ironie in huis. Alhoewel Hanks (plusje voor zijn dames) op z'n minst plausibel is als gladde politicus , geboren voor het pluche en zich sterk makend voor een zaak, is het met Gust Avrakotos écht smullen. Een ruwe bolster die geen vrienden maakt, maar wel oorlogen voor je wint.

De scène met Gust, de fles Talisker en Wilson is een giller, maar er zijn er meer die in het oog springen. Film pruttelt dan ook vooral vrolijk verder als het de geheime oorlog een beetje uit de doeken doet. De oorlogsbeelden geven duiding, maar werpt ook een wat vreemd contrast op met de diplomatieke rest. Had voor mij iets minder gemogen. Het mist uiteindelijk ook wel een vlijmscherp randje, maar dat doet weinig af aan de schwung van Charlie Wilson's War en zijn drive. Samen met die formidabele Hoffman en zijn rollende motherfuckers genoeg voor een heerlijk frank en vrij filmpje over serieuze zaken.

TMP
Weinigzeggende film. Het verhaal stelt niet veel voor en ik vond Tom Hanks niet heel erg geloofwaardig overkomen als Wilson. Julia Roberts vind ik zelden een toegevoegde waarde, hier zeker niet.

avatar van Film Fan
Erg leuk verhaaltje rondom senator Wilson. Hoewel ik Hanks wel beter heb zien doen zet hij toch een charmant Texaans congreslid neer. Toch werd de show gestolen door een zeer overtuigend acterende Hoffman. Ik heb 'm eigenlijk nog nooit slecht zien acteren. Het verhaal in de film wordt luchtig verteld en zelfs tijdens de harde helikopter aanvallen in Afghanistan hoor je een vrolijk deuntje (James Newton Howard) op de achtergrond. Dit om nog meer de afstand tussen de politiek en de harde werkelijkheid te onderstrepen. Toch komt de ellende dichterbij wanneer Charlie op bezoek gaat in Afghanistan, maar ook dit deel wordt luchtig verteld. Het gaat vooral over het "wheeling and dealing" in de Senaat of eigenlijk vooral daarbuiten. De film gaat nooit diep maar is vooral vermakelijk. Er zat genoeg vaart in de film om je niet te hoeven vervelen en het zag er verzorgd uit.

avatar van stefan dias
Film Fan schreef:

Hij is ook eens iets anders gecast dan doorgaans. Puike prestatie.

Hanks heeft veel plezier in zijn rol en dat straalt hij dan ook duidelijk uit, hij weet de film goed te dragen. Het vermakelijke verhaal, met een dikke knipoog, kijkt heerlijk weg en de overige cast doet hieraan goed mee. De film is wel wat patriottistisch, maar dat weet de pret verder niet te drukken.

avatar van K. V.
Deze gisteren eens bekeken en 'k vond hem goed. Over het thema wist 'k eigenlijk niet zo veel en vreesde 'k een beetje dat het saai ging zijn, maar dankzij de redelijk korte speelduur (97 min) was de film goed te doen. De cast bestaat toch uit 3 grote namen: Tom Hanks, Philip Seymour Hoffman en Julia Roberts, maar het waren toch vooral de eerste twee die de show stalen.
'k had wel iets van ipv al dat geld in die wapens te stoppen, hadden ze de zaak niet anders kunnen oplossen, maar ja, de business moet draaien zeker .
Eens blij dat 'k hem heb gezien, maar door het thema zal het toch bij een keertje blijven.

Leuke film maar ik vond Julia Roberts wel erg tegenvallen

avatar van Panfluit
Een oorlogsfilm met een interessante invalshoek. Waar titels uit dit genre zich doorgaans voornamelijk concentreren op het gevecht aan de frontlinie, schijnt "Charlie Wilson's War" zijn licht op het politieke spel achter de oorlog. Congresman Charlie Wilson (Tom Hanks) probeert tijdens de Sovjetoorlog in Afghanistan fondsen vrij te maken voor steun aan de Mujahideen-rebellen in hun strijd tegen het Rode Leger. Vooral dankzij een fantastische bijrol van Philip Seymour Hoffman als CIA-agent Gust Avrakotos maakt dit de eerste helft van de film tot een snel, dynamisch politiek drama.

De film zakt echter geleidelijk in en weet het tempo van het begin uiteindelijk niet vol te houden, waardoor het geheel eindigt in een anticlimax en iet wat afgeraffeld aanvoelt. Daar komt nog bij dat, ondanks de relatieve schaarste van gevechtsscènes, de film trapt in een aloude val van het genre: het compleet antagoniseren van de tegenstander. De Russen worden zonder uitzondering neergezet als koelbloedige, moordlustige psychopaten die fluitend hele dorpen uitroeien terwijl ze met elkaar over hun relatieproblemen praten.

Wat misschien nog erger is, is de manier waarop de Afghaanse rebellen worden neergezet: in een scène waarin enkele Mujahideenstrijders een aantal Russische Hind-helikopters uit de lucht schieten met door de Amerikanen aangeleverde raketwerpers, worden zij middels hun kinderlijke vreugd in een komisch, bijna klunzig daglicht gesteld; naïeve, goedaardige mensen die met de hulp van (suiker)Oom Sam de slechteriken tegen de verhouding in wegjagen. Ophemelen en patroniseren tegelijk: voer voor de Edward Saïds van deze wereld en vrij ironisch gezien het hedendaagse vijandbeeld van de Taliban. De film lijkt, getuige de laatste paar scènes, op de hoogte te zijn van deze ironie, maar doet er te weinig mee om de boodschap echt over te brengen.

Juist deze film had een uitgelezen mogelijkheid om de traditionele (christelijke) goed-kwaad-verhouding onderuit te schoppen, maar lijkt zich te veel bezig te willen houden met de Amerikaanse rol in de oorlog. Mede hierom stelt Charlie Wilson's War, goed acteerwerk van met name Philip Seymour Hoffman en Julia Roberts ten spijt, de scherpe kijker zeer teleur.

avatar van Bibelonseberg
Vond deze film ook enorm tegenvallen.
Te snel van de hak op de tak en na het lezen van het bericht van
Panfluit (hierboven) kan ik zijn mening alleen maar beamen.

avatar van ILDIB
De strijd in de rechtbank/achter de schermen kwam wat mij betreft niet uit de verf. Veel te oppervlakkig, zonder enige diepgang.

avatar van Anatolia
Anatolia schreef:
... een typisch Amerikaanse one-man-show (Superman, Day After Tomorrow, Rambo, je kent het wel) met een charismatische held die zogenaamd moet opboksen tegen een paar 'onwetende' bureaucraten en diplomaten die simpelweg de capaciteit niet hebben om de toekomstige gevolgen van hun handelen in te zien. Gezien de lange historie van Amerikaanse interventies in het buitenland, is dit natuurlijk pure nonsens: van amateuristische onwetendheid kan men hier niet spreken en als men dat toch doet, dan geloof ik er in ieder geval geen barst van.

Mijn grootste probleem met deze film zit hem in de verzwijging van een aantal cruciale onderwerpen. Wat we bijvoorbeeld voorgeschoteld krijgen is dat Wilson en co. bekeerd worden bij het zien van een kamp vol vluchtelingen: vanaf dat moment is het net of de hele operatie op touw wordt gezet uit medelijden voor de zielige Afghaantjes. De Amerikanen steunen zogenaamd enkel een door een monsterachtige staat onderdrukt volk dat hunkert naar zijn vrijheid; dat een deel van deze steun een tijdje later tevens in handen van religieuze extremisten komt waardoor ze op een gegeven moment zo sterk worden dat ze terroristische aanslagen kunnen plegen op Amerikaans grondgebied, is natuurlijk nooit de bedoeling geweest. Het was Wilson en co. echt alleen te doen om die zielige Afghaantjes die Russische jets uit de lucht moesten schieten:
"These things happened. They were glorious and they changed the world...
... ...and then we fucked up the end game."
We hadden echt alleen maar nobele bedoelingen hoor! De rest zagen we heus niet aankomen!

Bullshit...

Jep:

It is already no "game", as the many killed by both sides attests to. The radical armed elements being used in Syria as auxiliaries to depose Assad run counter to the prospect of any outcome emerging within the western paradigm. These groups may well have a bloody and very undemocratic agenda of their own. I warned of this danger in connection to Afghanistan in the 80s: some of the Afghan mujahideen had real roots in the community, I suggested, but others posed a severe danger to people. A kindly American politician at the time placed his arm around my shoulder and told me not to worry: these were the people "kicking Soviet ass". We chose to look the other way because kicking the Soviets played well to US domestic needs. Today Europe looks the other way, refusing to consider who Syria's combat-experienced insurgents taking such a toll of Syrian security forces truly are, because losing Assad and confronting Iran plays so well, particularly at a time of domestic difficulty.
Syria and Iran: the great game | Alastair Crooke | Comment is free | The Guardian - guardian.co.uk

Dank voor de link .

avatar van Friday the 13 th
Niet mijn soort films. Politieke films of met geschiedkundige inhoud laat ik het liefst passeren. Vaak bevatten ze niet meer dan wat doorpekte dialogen en wat pietpraat. Zo ook in deze film.

Alleen hier heb je dan nog een behoorlijke cast. Toegegeven - ik ben zoveel mogelijk films aan het bekijken waar Julia Roberts in meespeelt. Moest haar naam niet aan deze film verbonden zijn, dan had ik deze ook nooit gezien.

De film was bij momenten toch nog behoorlijk vlot en hier en daar viel een komische noot te bespeuren. En ik moet toch zeggen dat het einde mij zeker liet nadenken. Wie weet had 9/11 vermeden kunnen worden.

Wel oke, maar niet scherp genoeg om echt te bijten. Niet geestig genoeg om daarin onderscheidend te zijn. Een bijzonder verhaal in een film die me zal bijblijven als niet erg opvallend. Hanks en Roberts waren nogal miscasts. Seymour Hoffman is wel weer geweldig. Toch wel een van de fijnste acteurs van deze tijd. 2,5 sterren (neig naar 3). Nichols kan veel beter.

afschuwelijk slecht, Tom hanks onwaardig. Kinderfilm

Een krachtige film over Charlie Wilson (1933-2010). Als Afgevaardigde speelde hij een politiek belangrijke rol in het wegtrekken van de Sovjets uit Afghanistan. Geld en vrouwen spelen een belangrijek rol. De CIA en de bondgenoten overtuigen was zijn doel. Maar aan het eind moet hij zeggen: "Het was geweldig. Het veranderde de wereld, maar we hebben het eindspel verkloot!"
Tom Hanks, Julia Roberts en P.S. Seymour spelen het spel fantastisch goed.
Een politieke film met voldoende entertainment om iedere filmkijker tevreden te maken.
Aanbevolen dus ...

avatar van Jawaddedadde
Erg interessante en goede film over een stukje recente geschiedenis. Wordt erg luchtig gebracht (iets te luchtig misschien?), vooral dankzij erg snedige en cynische replieken van Hoffmans personage. En bij de aftiteling blijkt waar de kracht van deze film ligt: Aaron Sorkin die het screenplay verzorgd heeft. Zoals gezegd steelt Hoffman de show, maar ook Hanks houdt zich meer dan prima staande.

Enig puntje van kritiek is dat het misschien weer allemaal wat te heroïsch wordt voorgesteld. Alsof de Amerikanen uit medeleven met de Afghanen hun oorlog steunen. Dat heeft er natuurlijk geen hol mee te maken. Op het einde poogt men nog een kritische kanttekening te maken maar dan is het too little too late. En de geschiedenis zal dat later ook uitwijzen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Lekker cynisch, zwart en luchtig. Dat maakt Charlie Wilson's War een uitblinker. In het begin is het wat wennen aan deze mix van genres en de toon van de film moet een beetje groeien. Hanks doet het prima en ik kon - vrij zeldzaam, volgens mij - Roberts ook wel hebben. Maar de meeste lof gaat naar Hoffman, wederom een fantastische rol. Eerste rol die ik van hem zie sinds zijn dood en dat doet toch extra pijn, als je 'm dan zo op dreef ziet als hier. De scène waarin hij wordt geïntroduceerd is niet minder dan goud, fantastisch! De film moet in het begin over een kleine hobbel, maar eenmaal op stoom, is het ook echt een sterke rit. Alleen het einde voelt jammer genoeg bij vlagen wat afgeraffeld en hak-op-de-tak. Hoewel dat ook wel weer bij het thema van de film past.

Flinke 3,5 sterren.

avatar van JeroenFR08
Degelijk filmpje met een uitstekende Philip Seymour Hoffman.

PSH is voor mij de grote troef van de film. Wat een droge humor en geweldige scenes met hem. Ja wanneer hij telkens weer weg moet is om te gieren. Wat een acteertalent bezat de man. Zonde, zonde.

Maar daar is dan voor mij verder ook wel het meeste mee gezegd. Door Tom Hanks en Julia Roberts werd ik niet weggeblazen. Ook niet door andere facetten van de film. PSH maakt hem gewoon.

Simpel, een dikke voldoende.

avatar van des1
Prima film die op een licht satirische manier de onzinnigheid van Amerika's wapenleverantie bemoeienis met Afghaanse rebellen ten tijde van de Russische bezetting behandelt. Uit de gesteunde Muhadien kwam de Taliban voort, die de huidige aartsvijand is van alles wat maar met Amerika te maken heeft. Goeie rollen van Tom Hanks en Philip Seymour Hoffman (kijk Corbijn, dit is wat je krijgt als je een acteur ook echt wat te doen geeft plus een 3D karakter meegeeft, in plaats van alleen maar te letten op enscenering en situering). Ook Julia Roberts was adequaat en offbeat als aartsconservatieve lobbyiste.

avatar van marximaal
kan niet lang de aandacht erbij houden na drie kwartier zag ik er nog geen verhaal in.

avatar van IH88
“These things happened. They were glorious and they changed the world… And then we fucked up the end game."

Waargebeurd verhaal met een aparte rol van Tom Hanks. Hanks als flamboyante vrouwenversierder/senator is niet iets wat je vaak ziet, maar het gaat hem goed af. Charlie Wilson’s War laat weer eens zien wat voor rotzooi de Amerikanen hebben achtergelaten in het Midden Oosten na de Koude Oorlog.

De intenties zijn goed (van Wilson in ieder geval), maar bureaucratie en politieke beslissingen gooien roet in het eten. Julia Roberts is degelijk, maar het is Amy Adams die eigenlijk een stuk leuker is als assistente van Hanks. Heerlijk, die droge humor. De film mist wat scherpte voor een goede satire, maar de degelijkheid straalt ervan af. En de wat donkere en cynische humor kan ik altijd wel waarderen.

Wel oké.

Nichol's laatste film. Had er niet eerder van gehoord, maar dat alleen is toch reden genoeg om deze even mee te pikken. En moet zeggen dat het me nog best meeviel.

Ik ben niet bekend met het echte verhaal, dus geen idee hoe dicht Nichols uiteindelijk bij de waarheid gebleven is. Allicht ook niet het méést belangrijke aspect van deze film, anderzijds wordt dat misschien wel een beetje verondersteld, gezien het genre.

Maar ik klaag niet, deze meer tongue-in-cheek benadering van de Amerikaanse politiek is een stuk interessanter om kijken. Zélfs Hanks doet het redelijk goed, de enige die nog steeds weinig schwung in haar spel weet te leggen is Roberts. Maar de echte ster van deze film is duidelijk PSH, geweldige rol.

Los van het luchtige karakter is de film misschien net wat te gewoontjes, maar ik ben ook niet zo'n fan van Nichols' stijl verder. Op zich best aardig om een keertje mee te pikken. Leg de verwachtingen niet te hoog en verwacht geen episch politiek steekspel, dan komt het best wel goed.

avatar van blurp194
Toevallig in terecht gekomen, en wat een mooie verrassing blijkt dat te zijn. Want een erg prima film over de volstrekt terloopse manier waarop de Amerikaanse politiek bestuurd wordt vanuit een achterkamertje. Democratie voor gevorderden, en zeker mijlen verwijderd van de wil van het volk. Sjoemelen voor het goede doel, en wat daar goed aan is bepalen we zelf wel. Dat de film daarbij wat kritiek oploopt wegens vermeend onvoldoende scherpte vind ik dan ook wat onterecht, de stemming wordt wel degelijk gezet al wordt de mening daarover niet aan de kijker opgedrongen. Je mag zelf ook nog wat doen.

Maar ondertussen is het ook nog eens een kijkfeest met mooie acteerprestaties. Seymour Hoffman die wellicht de rol van zijn leven speelt, Tom Hanks als congressman met twijfelachtige moraal. En een heleboel mooie citaten om op te letten. Misschien niet het episch politiek steekspel waar mijn voorganger zich aan verwacht had, maar toch op zeker de moeite.

ILDIB schreef:

Die zaak was bijzaak.!!!!

Typische patriotistische film, waarin superman de Koude Oorlog wint....Een geweldige Seymour Hoffman, die van mijn part de film draagt ( wat missen we hem...rip) Een verdwaalde Roberts (die een vamp speelt maar bij Oprah Winfrey toegaf dat ze volkomen frigide is, en seks vies vindt...wat veel vrienden/relaties bevestigen)...)en Hanks...ja die zat op de automaat. Had het gevoel dat 3/4 van het hele verhaal is weg gelaten, of erger, niet juist verteld is. De óverwinning had ook een staart....9/11 Vriendjes van de Amerikanen keerden zich tegen hen....Was maar 97 minuten....een voordeel.

Tarkus schreef:
Het is haast niet te geloven dat dit een waar gebeurt verhaal is, zo ongelooflijk, maar dus toch echt gebeurt.
Prima vertolkingen van Tom Hanks, Julia Roberts en vooral Philip Seymour Hoffman, die me steeds meer en meer kan bekoren.
Ik vind dat de film echter wel wat traag verliep en dat er toch wat meer aandacht mocht worden besteed aan de situaties in Afghanistan, de enkele actiescénes in de film vond ik niet echt van prima kwaliteit.
Toch 4 sterren waard, want ik heb me desondanks niet verveeld bij het bekijken van deze prent.

Opnieuw bekeken en blijf bij mijn eerste mening.
Philip Seymour Hoffman is grandioos in deze film, en heb ondertussen al wel meer van de man gezien, maar helaas, zoals we allen weten, is hij niet meer....
Dat maakt dat deze film nog meer waard is dan hij al eerder was...