Charlie Wilson's War (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Mike Nichols (I)
met Tom Hanks, Julia Roberts en Philip Seymour Hoffman

Charlie Wilson is een berucht congreslid uit Texas, wiens voorliefde voor drank en vrouwen hem de bijnaam Good Time Charlie heeft opgeleverd. Hij raakt in de jaren '80 betrokken bij een schandaal dat handelt over twee meisjes, cocaïne en een bubbelbad, maar weet dit wonderbaarlijk genoeg te overleven. Wilson weet zich daarna politiek te revancheren door een geheime Amerikaanse operatie in Afghanistan op te zetten tegen de Russen.

Tarkus schreef:
Het is haast niet te geloven dat dit een waar gebeurt verhaal is, zo ongelooflijk, maar dus toch echt gebeurt.
Prima vertolkingen van Tom Hanks, Julia Roberts en vooral Philip Seymour Hoffman, die me steeds meer en meer kan bekoren.
Ik vind dat de film echter wel wat traag verliep en dat er toch wat meer aandacht mocht worden besteed aan de situaties in Afghanistan, de enkele actiescénes in de film vond ik niet echt van prima kwaliteit.
Toch 4 sterren waard, want ik heb me desondanks niet verveeld bij het bekijken van deze prent.

Opnieuw bekeken en blijf bij mijn eerste mening.
Philip Seymour Hoffman is grandioos in deze film, en heb ondertussen al wel meer van de man gezien, maar helaas, zoals we allen weten, is hij niet meer....
Dat maakt dat deze film nog meer waard is dan hij al eerder was...

avatar van knusse stoel
De producer van "The Graduate", de film met Dustin Hoffman die zich laat verleiden door een vriendin van zijn ouders, wat wil je ook al je 17 jaar bent en zo'n mooie vrouw toont de natuurlijke aandacht aan jou?
Ook dit is een juweeltje over een (berustend op) waargebeurd verhaal. Philip Seymour Hoffman speelt de sterren van de hemel, ik vind dit zo'n geweldig acteur, heeft een mooie stem en vrijwel altijd in goede rollen te vinden. Helaas is hij maar 46 jaar oud geworden en dat is te jong. Hij had ons nog veel moois kunnen geven met zijn talenten als acteur. Jammer genoeg had hij op een of andere manier een leegte in zich want uiteindelijk heeft hij in een combinatie van drugs zijn "Waterloo" gevonden.

De film gaat dus over de moedjahedien, die tussen 1979 en 1989 vochten als losse groepen en ook in een verbond als de "Noordelijke Alliantie" tegen de Russen die hun land Afghanistan waren binnengevallen. Wilson komt door zijn werk als congreslid en lid van de defensiecommissie in aanraking met het land en raakt onder de indruk van de moed en ook de ellende van de bevolking die lijden onder de oorlog.
Hij krijgt Egypte, Israël, Pakistan, de commissie defensie en de moedjahedien zover, dat ze op één lijn komen te zitten wat betreft de levering van wapens via via via en omgebouwd, zodat ze niet goed te traceren zijn bij een mogelijke inbeslagname door de Russen.
Het werk wat hij voor elkaar krijgt zorgt ervoor dat de begroting voor Afghanistan van 5 miljoen naar 1 miljard dollar toegaat. Dus 200 maal zoveel En het resultaat is er ook naar. Er worden vanaf dat moment veel helikopters, vliegtuigen en tanks uit en in de lucht geblazen.
Een prima film die ook iets meer van de invloed van de Amerikanen laat zien in hun eerste bemoeienissen met Afghanistan.
Waardering is een 8!

avatar van martijn011
Leuke film met een sterke cast.
Het goede aan deze film is dat het zichzelf totaal niet serieus neemt, ook al is dit verhaal op waarheid berust.
Zowel Hanks, Roberts en Hoffman (wat een acteur) spelen totaal over the top, iets wat deze film goed doet.

De film heeft een vlot tempo, er wordt heel wat afgepraat, maar het is allemaal goed te behappen. De satire die van sommige scènes afdruipt is sterk, vooral de scène waarin Charlie even afgedroogd wordt door de Pakistaanse president en hoge officieren is erg geestig.
Aanrader dit, ruim voldoende.

avatar van tommykonijn
De cast had mijn aandacht, het verhaal sprak me wat minder aan. Vandaar ook vrij lang gewacht met het kijken hiervan, want ik ken de film al sinds de bioscooprelease. Het blijkt dat mijn verwachtingen vooraf redelijk overeen kwamen met wat ik uiteindelijk van de film vond.

De film begint interessant en weet dat over de gehele linie ook wel te blijven, maar wel met stukjes dat het even inzakte en mijn aandacht wegebde. Op zich niet zo heel erg, want de film weet zich wel telkens weer te herpakken. Dat komt met name door de rollen van Tom Hanks en Philip Seymour Hoffman, die beiden meermaals cynisch uit de hoek weten te komen en daarmee (lichtjes) op de lachspieren weten te werken. Natuurlijk helpt het ook wel dat de hele situatie nogal absurd is, waardoor het sowieso al in zekere zin komisch is. Ik heb persoonlijk geen hekel aan Julia Roberts, maar ik vond haar aandeel hier wel erg klein. Ze voegde weinig toe.

Ik was totaal niet bekend met het echte verhaal, maar dat vond ik niet zo erg. Het was voor mij een verrassing waar de film heen zou gaan. Charlie Wilson wordt sowieso wel fijn neergezet in deze film (niet volledig de 'good guy', maar ook niet door- en doorslecht). Al met al dus toch een vermakelijke avond hiermee gehad. Niet een film die van begin tot eind hetzelfde niveau blijft vasthouden, maar wel tussendoor genoeg te bieden heeft om onderhoudend te blijven.