Apollo 13 (1995)

3,38

Avontuur / Drama

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Bill Paxton en Kevin Bacon

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de 13e Apollo missie, op weg naar de maan. De astronauten Lovell, Haise en Swigert ondervinden dat er in 1970, na de landing op de maan, nog maar weinig interesse is in de missies naar de maan. Dit verandert echter als er een aantal dingen verkeerd gaan in de Apollo, en een terugkeer naar de Aarde onwaarschijnlijk wordt.

196 BERICHTEN 35 MENINGEN
avatar van jipt
Niet dat ik iets heb met Ron Howard, Tom Hanks, Amerika en de dromen van de bevolking, average huisvaders en een voorspelbaar patriottistisch verhaal. Maar vond deze wel goed. De reis wordt mooi gedetailleerd episch neergezet en de film had een fijne cast. Het was ook allemaal goed gemaakt, ondanks dat de SFX gedateerd zijn.

avatar van Wuotanaan
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Doorgaans hebben rampenfilms twee uitkomsten: of alles gaat gruwelijk fout, of alles komt toch nog goed. Daar het hier een Amerikaanse 90's film met Tom Hanks in de hoofdrol betreft, weet je dan eigenlijk alweer genoeg.

En toch is dat bij Apollo 13 niet echt storend. Regisseur Ron Howard heeft namelijk gezorgd voor een constante spanning bij de problemen die zich voordoen tijdens de vlucht, waardoor je eigenlijk voortdurend op het puntje van je stoel blijft zit. De meeslepende muziek speelt daar een grote rol in; de meer dramatische scènes worden uitstekend ondersteund door de soundtrack.

De uitmuntende cast helpt ook een handje mee; Hanks is zoals altijd de alleswetende leider van het stel, Bacon mag de rookie uithangen en Paxton is zit er een beetje tussenin. Wat dat betreft had de rol van de laatstgenoemde wellicht beter geruild kunnen worden met die van Gary Sinise, die deze taak beter toevertrouwd zou zijn geweest. Desondanks vervullen Sinise als collega-astronaut en Ed Harris als flight director op aarde hun rollen met verve.

Toch kleeft er wel aan nadeel aan Apollo 13, en dat is de lengte. Op een gegeven moment kende ik het trucje wel en zat ik alleen nog maar de climax af te wachten. Deze was jammer genoeg over-the-top heroïsch met de bijbehorende feelgood sentimenten die je bij een verder vrij sobere film eigenlijk wel kunt missen.

Dat had dus wel wat subtieler gemogen, maar het is en blijft een Amerikaanse blockbuster natuurlijk

avatar van Insignificance
Over hoe Apollo 13 alsnog een televisie succes werd. Net als al het andere iets dat Howard in een dusdanig ruime mate toedient, dat je er snel de buik van vol kunt hebben. Spoon-feeding volgens het boekje, waar elke emotie en andere lading kunstmatig wordt opgeklopt. Frappant dat je je zo in de technische aspecten van zo'n ruimtereis verdiept om dan zo'n glibberige film af te leveren.

Van de openingsmuziek kreeg ik al de kriebels en het blijft ook maar doortetteren. Je zou denken dat een bepaalde mate van stilte beter matcht met dit soort ellende tussen maan en aarde. Dan wordt er ook nog eens te vaak en te snel geschakeld tussen de astronauten, Mission Control en de achterblijvers, waar het kleine spanningsboogje dat er nog is, meer last dan profijt van heeft.

Verder heeft Howard niet veel te vertellen. Een potje familiedrama waar hij (te) stevig in roert met een grote naam om de kar te trekken. Hanks krijgt in feite niet meer om handen dan iemand die zijn droom uiteen ziet spatten. Blijkbaar is een blik niet voldoende en zo krijg je nog een klunzige fantasie voor de kiezen. Een hachelijk avontuur dat ten onder gaat aan sentimenteel gespartel.

Een schrijnende reconstructie van een vlucht naar de maan, gemaakt rondom de dreigende, historische woorden: "Houston, we have a problem", vol met ongelukkige omstandigheden, onderlinge spanningen en voelbare emoties bij de achterblijvers. Ron Howard voorzag zijn film van zoveel details dat het net leek of je naar een documentaire zat te kijken en stelde het menselijke drama als middelpunt van een buitengewone situatie. De regisseur voorzag zijn productie terecht van een stevige cast.

Van regisseur Ron Howard zag ik reeds 3 knappe films : "A beautiful Mind", "Cinderella Man" en "Frost/Nixon" (
Ook deze "Apollo 13" is goed maar zal ongetwijfeld door de vele technische benamingen door mensen die wat vertrouwd zijn met ruimtevaart veel hoger worden ingeschat.
Natuurlijk wordt er ook emotie ingelast en steunt de film toch op enkele klasse-acteurs wat het allemaal wat draaglijker maakt.
Amper enige spectaculaire ruimtebeelden maar wel knappe beelden van het interieur van de capsule, de ruimtepakken enz...

avatar van John Barry
Apollo 13 vind ik een aardige film om een keer gezien te hebben, maar ik vind de film niet helemaal geslaagd.

Het probleem van deze film is dat de filmmakers te veel willen laten zien. Ze willen laten zien hoe het in Apollo 13 was. Maar je ziet ook hoe het in Houston eraan toe gaat en wat familie leden en echtgenotes doormaken. Dit is teveel. Het liefst had ik gezien dat we de gebeurtenissen alleen maar zagen door de ogen van de drie astronauten in Apollo 13 . Als de film alleen op hun gefocust had ga je echt meeleven met de astronauten. Maar de film kiest niet voor die aanpak met als gevolg dat ik niet zo meeleef met de astronauten. Het is heel irritant dat de gebeurtenissen van de astronauten in Apollo 13 in de film steeds onderbroken worden. Doordat de filmmakers zoveel wilden laten zien kwam de film een beetje rommelig over en leefde ik uiteindelijk met niemand mee. Jammer.

Het acteerwerk in deze film is erg goed. Tom Hanks, Bill Paxton en Kevin Bacon acteren alle drie heel erg goed als de drie astronauten die de ruimte in gaan. De chemie tussen die drie is erg goed. Ze zijn goed gecast. Op de rest van de cast valt ook niks aan te merken.

De film is ondanks de onderbrekingen toch op sommige momenten behoorlijk spannend. De scènes in Appolo 13 zijn van hoog niveau. Het is goed weergeven in de film hoe de astronauten met een zekere kalmte, maar soms ook met onderlinge conflicten, de problemen te lijf gaan.

De special effects die we in deze film voorgeschoteld krijgen zijn erg goed. De muziek van James Horner vond ik niet zo goed. Horner probeert naar mijn idee de situatie een beetje te geforceerd dramatisch te maken. Horner overdrijft een beetje met zijn muziek.

Al met is dit een film waar meer in had gezeten. Het acteerwerk is in ieder geval erg goed. Dit zelfde kan gezegd worden van de special effects. En de scènes in Appolo 13 zijn van hoog niveau en zijn nog vaak erg spannend. Maar de aanpak van de filmmakers om zo veel te laten staat me tegen, evenals de muziek.

3 sterren voor deze film.

avatar van blurp194
Een wat standaard aanvoelend Ron Howard en Tom Hanks vehikel.

Het verhaal van Apollo 13 is natuurlijk ijzersterk, en hoewel iedereen nog wel weet hoe het afgelopen is blijft het toch wel wat spannend. Maar ook wel wat afstandelijk en abstract, eigenlijk - er had wel wat meer aan de kijker overgelaten mogen worden, de problemen worden te uitvoerig aangekondigd en uitgelegd, en even later jawel is het zover. Wat ook teveel ontbreekt is de sfeer in het ruimteschip, de beklemmendheid van de situatie komt maar nauwelijks over. Ook vond ik de scenes waarbij het kreupele ruimteschip koerscorrecties uitvoert wat al te overdreven.

Voor het gebeuren op de grond is veel aandacht. Aan de ene kant is dat wel leuk, maar het leidt ook wel wat veel af - en hoe relevant is het voor het verhaal eigenlijk dat de moeder van Lovell door Armstrong en Aldrin werd afgeleid van de uitzending op de televisie. Je kan ook teveel willen vertellen.

De special effects waren voor 1995 al niet al te best - dat kon toen echt al wel wat beter, dacht ik toch - maar voor nu zijn ze wel lachwekkend slecht, de beelden van de opstijgende raket zijn behoorlijk triest. Jammer - had dan liever de historische beelden gebruikt.

avatar van VforVictor
Goede film met Tom Hanks. Ze weten het wonderbaarlijk rete interessant te houden in die capsule en das best knap. Ik zat op het van me stoel ook al wist ik dat het goed zou komen. De film verveeld dus nergens.

avatar van TornadoEF5

Film neemt te veel hooi op zijn vork.

Te veel situaties die gevolgd worden die bovendien nog eens erg uitgerekt worden, traag ingeleid worden en gewoon in het algemeen erg langdradig is. Focus op een bepaald iets van de film, in dit geval de crew en de communicatie van Houston en sporadisch eens een reactie van hoe de wereld reageert, maar de balans nu is ver te zoeken. Ook is de eerste 30/45 minuten van de film totaal niet interessant. Opbouw kon gerust een pak korter, en heeft naar mijn insziens ook niet gewerkt gezien ik niet echt meeleefde met de personages.

Het is en blijft een interessant verhaal natuurlijk, maar het kon gerust een pak beter.

avatar van Boneka
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Apollo 13 is een uitstekende "rampenfilm" die behoorlijk nauw op feiten is gebaseerd. En juist dat ene dingetje waarvan ik dacht, dit zal toch niet is inderdaad wat aangedikt. (Stemverheffingen naar elkaar toe). Voor de rest kloppen de feiten voor een zeer groot deel. En toch blijft deze film filmisch. Was alleen niet zo enthousiast over het eerste half uur met een hoog Amerikaans (Spielberg) sausje. Het thuisfront later vond ik een stuk beter in beeld gebracht. Dit stoorde mij ook niet tijdens de reis naar de maan. De lancering vond ik spectaculair in beeld gebracht en was misschien wel het mooiste in de film. We moeten er zo'n half uur op wachten en dan begint de film ook echt. Twee van deze astronauten leven overigens nog. Swigert is helaas vroeg aan kanker overleden.

De blu ray versie vond ik iets te verzadigd. Er schijnt een 4K mastered versie aan te komen. Geluid is prima in orde. Extra's zijn mooi en geven een goed beeld van deze tijd en later.

avatar van Thomas83
Geen fan van Howard, maar ik kreeg laatst ineens zijn deze weer eens te kijken, en ik vind het toch wel bijzonder vermakelijk allemaal. Een van zijn beste films. De militair roffelende soundtrack doet aan het begin nog even een meer bombastische en patriottistische film vermoeden dan dit uiteindelijk is. De mensen van NASA aan de grond zijn minstens zoveel de helden als de astronauten aan boord, en een groot deel van de film draait om realistisch overkomende details en de claustrofobische sfeer en de sterke geluidseffecten.

Tom Hanks zijn personage wordt nog wel een beetje als een held geïntroduceerd maar blijft opvallend bescheiden op de achtergrond. Puttend uit eenzelfde soort bron van sympathie is Sinise de met charismatische verschijning hier. Bacon brengt ook karakter, en Harris dan weer fijn op een meer ingetogen manier.

Best bizar eigenlijk hoeveel technische discussies er nog in de film zitten, en hoe zo'n lange film dan toch loopt als een trein. En op een of andere manier stoort het nu ook niet zo dat weer zoveel bezorgde familie of vrienden op aarde volgen, tot Jims moeder in het bejaardenhuis aan toe.

Wel sterk overigens hoe precies iedereen alles kan volgen. En de muziek is er vaak wel zwaar overheen. Maar over het algemeen houdt Howard zich zowaar in bewaart de uitschieters in dramatische toon voor die enkele scène die er echt toe doet. 3.5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gekeken na tig jaren en eigenlijk viel het me nu wat tegen. Op zich een boeiend verhaal rondom een mislukte ruimtereis, maar het wordt allemaal wat droogjes gebracht en met 130 minuten speeltijd is het ook best aan de erg ruime kant. Daarnaast hangt er wel een heel erg dramatisch sfeertje over de film, met bange en later juichende familieleden en NASA medewerkers. Allemaal begrijpelijk, maar het voelde op deze manier wat teveel op het sentiment gericht aan. Visueel is de film best oke, al zijn bepaalde effecten een tikje gedateerd geworden. Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is gelukkig wel meer dan prima.

3* (was 3,5*)

avatar van Fisico
Degelijke onderhoudende film van Howard die de Apollo-13 reis verhaalt. In principe is het al aartsmoeilijk om een boeiende en aantrekkelijke film te maken over een vrij technisch en statisch thema. Toch vind ik dat Howard het vrij behoorlijk heeft gedaan. Uiteraard heeft een film met Tom Hanks altijd een klein streepje voor bij mij, toch vond ik niet dat hij er hier bovenuit stak, integendeel zelfs. Gary Sinise maakte dan toch meer indruk op me evenals de steeds betrouwbare Ed Harris. Voor de rest allemaal prima gecast en geacteerd.

Realistisch, mooie muziek, goede sfeercreatie, goede opbouw, ... op dit vlak is de film zeker ok. Ook al kan je een aantal technische zaken niet verloochenen in de film, maar niet iedereen heeft kaas gegeten van kwantumfysica ed meer.
De film kabbelt rustig voort, echt spectaculaire dingen gebeuren er niet, maar dat is niet onlogisch voor een waargebeurd verhaal. Film is goed, zonder meer, maar niet uitzonderlijk. Howard en zijn cast deed dit prima en haalde er volgens mij het maximum uit.

Behoorlijk matige verfilming van het verhaal van de Apollo 13 missie. Het verhaal wordt op een weinig enerverende en langdradige wijze naar voren gebracht en de personages kunnen geen van allen echt boeien. De nodige bekende gezichten in de cast, maar zij weten de film ook niet naar een hoger niveau te tillen.

Howard is saai.

Typische Hollywood verfilming. De film neemt lekker de tijd om alles tot in de puntjes uiteen te zetten, maar lijkt te vergeten dat de acteurs niet meteen veel diepgang hebben, dat het verhaal ondertussen wel bekend is en dat het best wat snediger had gemogen om de spanning wat op te krikken.

Ondertussen zijn we ook wel verwend met dit soort film. Een Gravity of zelfs Life spreken veel meer tot de verbeelding als het gaat over thrillers die zich afspelen tussen de Aarde en de Maan. Het is allemaal een stuk spectaculairder en innemender, bij Apollo 13 zit je toch vooral te kijken naar een Howard die met wat lijm en plakband een ruimtereis op film probeert te krijgen.

Het resultaat is er ook naar. De film duurt veel te lang, het drama aan de zijkant mist alle impact en de spanning ebt al redelijk snel weg uit de film. Want rest is Hollywoodbezinksel dat in elke genre hetzelfde smaakt. Niet slecht gemaakt, maar oh zo droog en saai.

avatar van Cellulord
Onderhond schreef:
Ondertussen zijn we ook wel verwend met dit soort film.

Dat mag men wel zeggen.
Heb deze nog steeds op 4* staan maar heb hem dan ook 20 jaar geleden gezien en denk ook dat hij bij een herziening, die er waarschijnlijk nooit komt, door de mand zal vallen.

'tis niet enkel dat dit soort films over het algemeen steeds beter gemmakt worden, ook de toeschouwer zelf groeit (hopelijk) met de tijd.