Apollo 13 (1995)

1913 stemmen

Avontuur / Drama

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Bill Paxton en Kevin Bacon

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de 13e Apollo missie, op weg naar de maan. De astronauten Lovell, Haise en Swigert ondervinden dat er in 1970, na de landing op de maan, nog maar weinig interesse is in de missies naar de maan. Dit verandert echter als er een aantal dingen verkeerd gaan in de Apollo, en een terugkeer naar de Aarde onwaarschijnlijk wordt.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Zeer sterk geacteerd, de sfeer van de tijd is perfect neergezet, en de film is (ondanks dat je al weet hoe hij afloopt) erg spannend. 3 en een halve ster.

neo (crew)
de film zit technisch goed in elkaar.dit is weer zo'n typisch Amerikaanse film waarin je Amerikaanse vlaggen ziet enzo.4 sterren

Geslaagd. Ik vond het in ieder geval erg spannend

avatar van You_bastard
Vooral in Dolby prologic sound is deze film vet.

Stomme Amerikanen.

lindastuurman
Vond het een hele mooie film, maar voorspelbaar, wat ik altijd jammer vind aan een film. Maar zeer goede acteerprestaties van alle acteurs.

Goede film, ik vond hem niet echt zo voorspelbaar. Hanks zet weer een sterke prestatie neer. Goed maar niet geweldig. 3,5*

Hanks is weer eens goed op dreef, de rest van de cast doet het ook goed en het verhaal zit wel goed in elkaar.
Goed genoeg dus voor 3,5 ster

avatar van Ralfke
Een klein jaar terug gezien en ik werd gewoon het verhaal 'ingezogen'. Bijna 2 1/2 uur film die geen minuut verveelde. Fantastisch gefilmd en geregisseerd!

avatar van jedymaster
Vanavond komt ie weer op tv. Ik vond het een mooie film alleen is het op en top amerikaans "we americans have only a old mentos and we are gonne save the day with it". Russian: "its russian" American:"its american" R:russian A:american etc.

avatar van jester
Voor de tweede keer gezien, en blijft spannend. Ik vond vooral de rol van Ed Harris sterk: supercool. Eigenlijk vind ik Tom Hanks iets te zoet voor deze rol, al doet hij het wel goed: ****

avatar van Armin
Weer een topper van Howard. Bekend verhaal, maar geen moment saai. ****

FisherKing
Ik vind idd Ron Howard een topper. Geen film verveelt echt. Those Happy Days..

avatar van Jolie-G
Heel,heel goed!!

avatar van U-96
Apollo 13 is absoluut niet slecht, maar toch zou het beter zijn als ze er een reportage van zouden maken. Eigenlijk wel toevallig dat het de Apollo 13 was waarmee dingen misgingen, omdat 13 bekend staat als een ongeluksgetal. (niet dat ik daarin geloof hoor.)

Ik vind het een hele leuke film. Normaal hou ik helemaal niet van die ruimtefilms, maar deze vind ik wel leuk. Vooral Tom Hanks speelt het erg goed en leuk. dees geef ik 3.5 ster.

prachtige muziek, goed gespeeld......houdt wel van die ruimtefilms....

avatar van WB
WB
Zeer goeie film! Op het puntje van je stoel tot het eind! Tom Hanks (één van de beste acteurs in mijn ogen) speelt weer voortreffelijk! Deze film geeft toch wel een beetje een claustrofobische sfeer voor de tv, en dat moet ook wel om het spannend te houwe! Toppertje! 4 sterren!

Net weer gezien op SBS. Erg mooie film. Las hierboven ergens dat ie te voorspelbaar was, maar dat krijg je als het een waar gebeurd verhaal is waarvan iedereen de afloop kent. Het is des te sterker dat je dat bekende einde dan toch boeiend weet te krijgen en daar zijn ze verdraaid goed in geslaagd. Mooie sfeer, zowel in de apollo, in Houston en bij de families thuis. 4 sterren.

avatar van Goodfella
Ik vond er geen drol aan. Het eerste uur is volgestopt met kleffe familie-intermezzo's en zo'n 'verplichte training voor een grote operatie'. Het gedonder rondom de ruimtereis is ook niet al te boeiend, laat staan spannend. Het is allemaal wel knap gemaakt (hoewel de meeste effecten hun beste tijd wel gehad hebben), mooi gefilmd en leuk geacteerd, maar het doet me helemaal niks. En dan zo'n einde... met veel bombastische muziek en mannen die hun tranen maar met moeite kunnen bedwingen... dat is te verwachten natuurlijk, maar daarom niet minder ergerlijk.

avatar van John Doe
Voor mij was de film anders wel boeiend, de opbouw goed en ik werd gepakt door de sfeer, 4 sterren.

leuke vermakelijke film. Af en toe werden er erg mooie shots gemaakt. 3,5 sterren.

avatar van MarkFish
ik von hem ook spannend. En geloofwaardig. Heb de eerste keer met veel plezier gekeken. Goeie acteurs ook, jammer dat Gary Sisnise maar zo'n klein rol heeft (hij is goed). Maar zeker een vermakelijk filmpje. 3,5 *

Mja, van dit soort films krijg ik altijd een onbehaaglijk gevoel. Men weet de hoofdlijnen en de afloop al, dus moeten er weer vervelende sentimentele subplotjes bij bedacht worden om er een "leuk verhaaltje" van te maken.
Maak dan gewoon een goede documentaire, ofzo.

ik was toch enigzins verrast.... ik dacht nl. altijd dat de Apollo 13 daadwerkelijk gecrashed was. Het "happy end" had ik daarom niet ingecalculeerd

avatar van tess
Een heel goeie film, met een stel bewonderingswaardige (of is het bewonderenswaardige?) acteurs. Tom Hanks is vrijwel altijd goed.
Erg mooie film, voor paar centen ergens op de kop getikt: zeker geen miskoop!

avatar van TheRisingSun
Zeer mooie film! Maar wat wil je ook als je zulk goede acteurs in één film hebt. Geweldig spel van vooral Hanks,maar de rest zat ook erg goed in hun rol. Ook zeer mooie beelden van de raket in de ruimte. Lijkt me een erg moeilijke situatie voor vooral de astronauten,maar toch ook voor de mensen van de NASA op de grond. Zij zullen het toch allemaal zó moeten leiden dat ze weer veilig thuis komen,wat dan (gelukkig) ook gebeurde

4 sterren

TheRisingSun schreef:

Maar wat wil je ook als je zulk goede acteurs in één film hebt.
Zoveel goede acteurs heeft deze film echt niet. Eentje, misschien twee. Van het acteerwerk moet deze film het daarom ook niet hebben maar het is duidelijk dat met een goede cast de film een stuk beter zou zijn.

avatar van TheRisingSun
Oké,dat is jouw mening,maar ik vind dat Hanks,Harris,Paxton,Bacon en Sinise gewoon goede acteurs zijn. Dat jij het geen goede acteurs vind,oké dat kan,maar als ik zo naar je top 10 kijk,ga ik er een beetje van uit dat jij De Niro en Al Pacino waarschijnlijk dé acteurs vind,of heb ik het mis? Niks mis mee natuurlijk,maar dat zijn weer absoluut niet mijn type acteurs. Zo heeft ieder zijn favoriete acteurs hè.

PS: Dit is een reactie op Diesel.

TheRisingSun schreef:
Dat De Niro en Pacino niet jouw type acteurs zijn maakt natuurlijk niets uit. Dat maakt hun kwaliteiten er niet minder op. Als je alleen al kijkt naar de rollen die Hanks, Paxton, Bacon en Sinise tot nu toe hebben gespeeld merk je op dat er zeer weinig bijzonders tussen zit. Niet te vergelijken met de vele geweldige rollen die De Niro en Pacino gespeeld hebben. Dat Hanks, Paxton etc. mindere acteurs zijn dan De Niro of Pacino valt daarom niet te ontkennen. Iedere filmliefhebber heeft een eigen mening over acteurs maar er valt niet te dicussiëren over het feit dat de ene acteur beter is dan de andere.

TheRisingSun schreef:
PS: Dit is een reactie op Diesel.