Apollo 13 (1995)

1927 stemmen

Avontuur / Drama

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Bill Paxton en Kevin Bacon

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de 13e Apollo missie, op weg naar de maan. De astronauten Lovell, Haise en Swigert ondervinden dat er in 1970, na de landing op de maan, nog maar weinig interesse is in de missies naar de maan. Dit verandert echter als er een aantal dingen verkeerd gaan in de Apollo, en een terugkeer naar de Aarde onwaarschijnlijk wordt.

avatar van Captain Pervert
Weer een aflevering uit de serie "de avonturen van Tom Hanks", omdat hij bijna altijd min of meer het zelfde typetje speelt. Desondanks een erg goede film, die misschien wel wat minder leuk is omdat je op voorhand de afloop al weet.

4 sterren

Dit is een film waarbij je het einde mag zeggen zonder het in een spoiler te plaatsen vind ik. Mja wat moet je verder over deze film zeggen, tot mijn verbazing bleef hij me wel boeien. Ook al is het voortdurend hetzelfde en de fase in en net uit de dampsfeer deed me walgen. Toch geef ik hem 3*, maar eigenlijk kan ik het niet verantwoorden...

Vond dit ook wederom een mooie film maar ik hou dan ook van de films waarin Tom Hanks meespeelt

avatar van SmuttWars
Mooie Howard! **** Meeslepend! Spannend!

Inderdaad errug spannend en echt filmisch meesterlijk gedaan.
Het is verdorie alsof je in een time-machine naar veertig jaar terug gaat .....
Tom Hanks is top!

avatar van Purmerend
Zeer goed acteerwerk, alleen het onderwerp ruimte spreekt mij niet aan 3*

Ach ja normaal heb ik liever wat meer actie maar als je hem met wat vrienden kijkt en wat drank erbij dan is alles leuk. Het enigste minpunt was dat Piet Paulusma er tussen door kwam met zijn weerbericht.

Prachtige miniserie op HBO (USA), nu dvdbox voor maar 10 euro bij FreeRecordShop. Voor geintresseerden in deze film, een echte aanrader.

avatar van Kai
Kai
Ahgr... Na het eerste deel op een band gekeken te hebben bleek toen ik daarna op de vervolg band verder wou gaan ik 3 kwartier miste. Tot zover een hele aardige film, het was goed geacteerd en het was niet zo'n standaart ruimte filmpje. Maar ik breng geen stem uit omdat ik dus tussendoor 3 kwartier heb gemist.

Spannende film, maar hij duurt wel erg lang. Op een gegeven moment had ik het wel gezien. By the way, Prima acteurs.

3.5 *

avatar van JoeCabot
Veel te langdradig volgens mij...

avatar van mikoz
Purmerend schreef:
Zeer goed acteerwerk, alleen het onderwerp ruimte spreekt mij niet aan 3*

Dat is toch juist iets heel moois ''de ruimte'' ?

Het is een van de weinige dingen waarvan de mens geen idee heeft hoe het er in zn geheel uitziet ..

avatar van Pieter Montana
Tom Hanks wil ruimtereis maken

Acteur Tom Hanks wil dolgraag een ruimtereis maken. Hij heeft bij de NASA gesmeekt één van de teamleden te mogen zijn tijdens de volgende ruimtemissie van de organisatie in 2018.
De acteur speelde de hoofdrol in de film Apollo 13, en schreef onlangs zelf een ruimtefilm: ,,Walking on the Moon''. Volgens de NASA heeft Hanks weinig kans dat hij groen licht krijgt.,,Tom zal 62 zijn, als de shuttle vertrekt.'' Bovendien zou Hanks ook enkele centimeters te groot zijn om mee te kunnen met de space-shuttle.
bron@Hetnieuwsblad
--------------

ik vond dit een erg langdradige saaie film met dit verhaal ,, erg saai hoor , vind ik

2 sterre

die Lange
helemaal met je eens $amir

avatar van Mc
Mc
Spannende film, wat langdradig, maar het bleef me toch wel boeien, erg goed geacteerd door o.a. Tom Hanks, en Ed Harris.

Tot nu toe de beste ruimtefilm ooit gemaakt (vind ik).
Een goede film met goed acteerwerk van Tom Hanks en Kevin Bacon. De film wekte een perfecte indruk van angstige en benauwde spanning op, met een goede opbouw. In het tweede gedeelte speelde de film zich vooral af in de ruimte, wat ook boeiend bleef (wat niet altijd het geval is, in andere ruimtefilms). *** en een half (3,5)

Zeker de moeite waard!

Dylan.

avatar van otherfool
Goed gemaakt entertainment met een goede cast, maar echt spannend/enerverend? Nou nee. 3*.

ik vond het een zeer vermakelijke film maar toch ook weer zeer voorspelbaar

us_raider
Agony schreef:
ik was toch enigzins verrast.... ik dacht nl. altijd dat de Apollo 13 daadwerkelijk gecrashed was. Het "happy end" had ik daarom niet ingecalculeerd

Ik dacht dat beschamend genoeg ook. Dat zorgde ervoor dat de film me een goed gevoel gaf nadat de film was afgelopen. Want ondanks dat het een hele goede film is vond ik het te saai door de lengte van de film. Er werd mijns insziens te veel op de problemen van het schip ingegaan, dit werd dan wel op een manier gedaan dat de kijker het kon volgen maar toch denk ik dat het voor de meesten iets te technisch is geweest om te begrijpen wat er nu allemaal precies misging.
Tom Hanks is weer top en ik vind ook wel dat ik deze film 3,5* kan geven want op het eind is toch wel spannend te noemen.

Ben zo te lezen niet de enige die dacht dat de Apollo 13 was gecrashed. Straks even op internet op zoeken welke dat dan wel was.

Apollo 13 (1995) is een goede, vermakelijke film met weinig bijzonderheden. Het is allemaal behoorlijk standaard, weinig vernieuwend. Het onderwerp is erg interessant, maar de uitwerking kon beter.

Acteer prestaties zijn goed. Misschien duurde de film iets te lang, maar opzich niet echt storend. Gewoon vermakelijke film.

avatar van U-96

Van de Apollo 1 zijn alle drie inzittenden levend verbrand.

En wanneer maakt Ron Howard daar een film van? Weer met Hanks wellicht?

avatar van A.S.E.
Heeft hij al gedaan : tweede episode van 'From The Earth To The Moon' . Aleeja, hij produceerde en Tom Hanks presenteerde.

avatar van italian
veel te langdradige film...
zeker het eerste deel voor dat ze in de ruimte gaan is vreselijk saai.net zoals het acteerwerk: hanks en paxton spelen matig en de rol van bacon konden ze voor mijn part wel schrappen.het zijn allemaal prima acteurs maar deze keer was het echt niet goed...
en dan heb ik nog niets gezegd over het einde!!
nergens wordt de film echt spannend
apollo 13 is gewoon een mix van goede acteurs en special effects,meer niet.
het hier hoge verwachtingen naar maar het haalt met moeite een 2,5

Apollo 13 is een mooie film, met een sterk (waar gebeurd) verhaal en prima visuele effecten. Bovendien wordt er zeer sterk geacteerd, en is de film soms erg spannend.

avatar van Freud
Geweldig doorzichtige film, maar dat neemt niet weg dat het allemaal wel perfect heeft gewerkt bij mij. De muziek vond ik een ramp en heel het familiedrama op het thuisfront kon me ook gestolen worden, maar alles wat zich in het vluchtleidingscentrum of in het ruimteschip afspeelt vond ik echt wel geweldig spannend en onderhoudend. Dat de personages van die typische all american heros zijn stoorde me voor een keer echt niet, en stiekem heb ik er wel van genoten, zelfs van triomfantelijk sentiment aan het einde. Geslaagde film dus, beter dan ik ooit had durven dromen .

avatar van The One Ring
Ik vond de film maar gedeeltelijk geslaagd. Het is voor mij ook vrij duidelijk waar het minpunt zit: alle stukken die zich buiten de missie zelf om afspeelde bleken totaal niet interessant. De familieverhalen, een typisch kenmerk van Ron Howard natuurlijk, waren vrij vervelend en van mij had de film echt niet een half uur moeten wachten voordat we daadwerkelijk een raket afgeschoten zouden zien worden.

Een ander klein puntje van kritiek (maar wel een die misschien meer aan mezelf ligt dan de film) is dat er wel heel veel technisch gewauwel en ruimtevaart-jargon in de film zat. Ik heb eigenlijk meestal geen flauw idee wat ik met al die informatie aan moet, want ik snap er toch niks van en ben vast niet de enige. Aan de andere kant zou ik verder ook niet weten hoe ze het eruit konden laten. Maar de film was wellicht minder langdradig geweest als ik niet constant naar die informatie moest luisteren.

Ook qua spanning kon de film net ietsje beter. Dit hele ruimte-avontuur moet toch echt een hele intense beleving zijn geweest, maar dat gevoel kreeg ik maar heel af en toe. De angst die astronauten gevoeld moesten hebben werd niet zo voelbaar op mijn slaapkamer. Misschien dat het te felle kleurgebruik er iets mee te maken had. Op Aarde leek het soms net een snoepkraam met al die felle kleurtjes. Paste ook niet bij de film, vond ik.

Maar desondanks vond ik de film verder wel het aanzien waard. Het is gewoon een mooi verhaal en de mysterieuze ruimte is een dankbaar onderwerp voor films als deze. En zoals altijd bij Ron Howard kon ik ook hier weer geen gevoel van overwinning onderdrukken op het einde. Ondanks dat we weten hoe het afloopt. Op clichés let ik bij Howard trouwens nauwelijks meer; ik weet toch van te voren dat ze er zijn, maar het blijft toch vermaken.

avatar van Freud
Helemaal wat ik er ook van dacht eigenlijk .

mooie film, goeie prestaties van de acteurs en mooi verhaal natuurlijk, *3.5