- Home
- Film Pegasus
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten Film Pegasus als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
S.W.A.T. (2003)
Film Pegasus (moderator films)
Een typische machofilm, maar ik hou wel van het genre. Gewoon no nonsence actie. Qua verhaal is het niet veel soeps, maar dat is wel meer in dit genre. Het team is mooi met sterke figuren en er is voldoende actie om je de hele film te boeien. Michelle Rodriguez en LL Cool J zijn toch geweldig in actiefilms. En het doet deugd om Samuel L. Jackson nog eens terug in een betere rol te zien na de flauwe karakters die hij de laatste jaren speelt.
S1m0ne (2002)
Alternatieve titel: Simone
Film Pegasus (moderator films)
De film begint vrij traag en zonder veel inhoud. Maar uiteindelijk blijft het wel fascinerend en wordt de film beter. Bovendien is dit visueel nog niet zo slecht moet ik zeggen. Pacino valt ook goed mee en met momenten werkt de humor wel. Maar het geheel is wel te weinig en te kaal om echt boven de betere film te stijgen.
De film is wel op het randje van te moraliserend, al is dat met het onderwerp moeilijk te vermijden. In elk geval een feelgood film die dankzij het kleurgebruik met momenten een vorm van rust brengt.
Så som i Himmelen (2004)
Alternatieve titel: As It Is in Heaven
Film Pegasus (moderator films)
Dit leek me een film in een besloten dorpje stijl Adams Æbler of Italiensk for Begyndere. Maar ik mis in deze film helaas die combinatie van realiteit en fantasy. Dit is meer een combinatie van meligheid en absurdisme. Ik kan maar niet in de film komen, het kabbelt maar verder. Een film zonder ziel als het ware, waar meer in zit. Niet bepaald mijn ding dus.
Saat Po Long (2005)
Alternatieve titel: SPL
Film Pegasus (moderator films)
Donnie Yen vs Sammo Hung, daar alleen voor moet je deze film kijken. De film is kleurrijk met veel licht geworden. Het was even wennen, want ik hou liever van warmere kleuren. Maar het hoort er wel bij. Dit is een harde film met de nodige gevechten die mooi in beeld komen. Ik kende Wilson Yip vooral van de (jawel) Yip Man-films. Die bevielen me ook al. Ik zal nog wat materiaal van de man moeten opzoeken blijkbaar.
De film is op het eerste zicht niet veel qua verhaal, maar kan uit het beperkte script toch veel uithalen. En bovendien verrassend werken. Maar zoals ik al begon, is het hoogtepunt toch wel de gevechten van Donnie Yen. Met als finale het ultieme gevecht tussen Yen en Hung. Twee indrukwekkende figuren die door regisseur Wilson Yip goed in beeld zijn gebracht.
Saat Po Long is een goeie martialarts/politieactiefilm met de juiste mensen aan het stuur en in het schip zelf. Een aangename filmervaring.
Saat Po Long 2 (2015)
Alternatieve titel: A Time for Consequences
Film Pegasus (moderator films)
Ik kon me niet zo heel veel herinneren van het eerste deel, dat moet ik binnenkort dan nog maar eens terug bekijken. De sequel komt nogal traag op gang. En het is pas met de actie dat het echt goed gaat. Al wordt het nooit groots, maar de gevechten zijn hard en overtuigend. Als je Tony Jaa hier bezig ziet, zou het wel een goede aanwinst zijn voor de komende Expendables 4 (als die er ooit komt). De film zal net als het eerste deel niet zo echt bij blijven, maar als ik die later nog eens opzet, zal ik er ongetwijfeld terug van genieten.
Sabrina (1954)
Film Pegasus (moderator films)
Een film dat er op het eerste zicht wat doorsnee leek. Maar gaandeweg kwam de sfeer er wel in. Een typisch romantisch verhaal zoals dat wel meer verteld werd. Bogart begint er wel oud uit te zien. Enkele jaren later stierf hij al trouwens. Holden en Hepburn zitten wel iets meer in hun vel bij dit genre. Hepburn beviel me hier ook beter dan in Breakfast at Tiffany's, al had dat ook met haar tegenspeler te maken. En Wilder heeft een mooie film afgeleverd met humor die wat rustiger is dan je van hem gewoon bent. Maar dat is zeker niet slecht.
Conclusie is dat dit een mooie film geworden is, maar ik vrees dat ik hem binnenkort al wat vergeten ben.
Sac de Billes, Un (2017)
Alternatieve titel: A Bag of Marbles
Film Pegasus (moderator films)
Het verhaal van een joodse familie in de wereldoorlog door de ogen van de kinderen. Het verhaal zegt niets nieuws, maar ik ben wel overtuigd dat dergelijke films over de wereldoorlog altijd toch wat belangrijk blijven. Het ontwijkt ook sommige clichés. De familie is dan wel joods, maar niet bepaald praktiserend. En zoals we wel meer zien bij oorlogfilms vanuit kinderogen (denk bvb aan Au revoirs les enfants) is de impact van de oorlog niet meteen duidelijk, maar sijpelt dat stapvoets binnen. Un sac de billes gaat blijkbaar terug naar waargebeurde feiten en is een film met een hart. De jonge Dorian Le Clech doet het goed als de jonge Joseph. Een heerlijke film!
Sacrament, Het (1989)
Film Pegasus (moderator films)
Festen op z'n Vlaams. Hugo Claus schreef het scenario al eerder, goot het in een roman wat een toneelstuk werd en uiteindelijk toch een film met Claus zelf als regisseur. De familiesamenkomst is zeer herkenbaar voor Vlaanderen in die generatie. Familiale samenkomst met de nodige ruzies, maar ook tijd voor een fleske wijn, kop met mosterd, een kaartje leggen en dan zat terug in de auto naar huis. Waar geheimen niet zo geheim zijn, maar geheim blijven zolang ze niet worden uitgesproken.
De cast is voor een Vlaamse film uit de jaren '80 zeer indrukwekkend met oa Frank Aendenboom, Ann Petersen, Jan Decleir en Chris Lomme. Een film uit zijn tijd waarin nog een mix werd gesproken van gekuist Nederlands en hier en daar het nodige dialect. Gefilmd in Kobbegem, één van de vele kleine Vlaamse gehuchten waar de tijd is stil gestaan met een 800-tal inwoners.
De film is op zich niet slecht, maar Claus is meer dan filmmaker een toneelregisseur. En dat vertaalt zich ook naar het grote doek. De stijl en thema's zijn wat gedateerd, maar het blijft nog wel de moeite.
Safe (2012)
Film Pegasus (moderator films)
Het is wat denigrerend om Statham de Bruce Willis van de Aldi te noemen. Willis heeft evengoed leuke B-films als 16 Blocks, Bandits, Hostage of Red waar deze Safe mooi bij past. Statham maakt uiteraard wel meer van deze films die straight to dvd zijn. Maar ze vallen nu wat meer op, terwijl die met de 80's iconen (Willis, Stallone, Van Damme, Seagal, Schwarzenegger, ...) wat vergeten zijn en enkel de (al dan niet cult)klassiekers nog in het geheugen zitten.
Qua verhaal is dit natuurlijk nonsens, maar de actie werkt wel met tussendoor de nodige oneliners. Meer moet je ook niet verwachten van deze film. Statham is Statham en doet perfect wat hij moet doen: vechten en cool kijken.
Safe House (2012)
Film Pegasus (moderator films)
Een film die wat doet denken aan de Bourne-films, al heeft deze film wat minder ziel. Regisseur Daniel Espinosa maakt er anders wel een mooie film van met groffe kleuren en voldoende actie. Het ligt vooral aan het verhaal en buiten Washington en Reynolds is het acteerwerk ook niet meer dan standaard. En het verhaal zelf zorgt ook voor weinig spanning. Je ziet al van ver het plot en buiten de vele achtervolgingen is er niet veel spanning. Gelukkig maakt de actie nog wel wat goed. Geen slechte film, maar door het verhaal toch snel vergeetbaar.
Safety First: The Movie (2015)
Alternatieve titel: Safety First
Film Pegasus (moderator films)
Een film in de lijn van de reeks, wat goed is voor de fans, maar niet snel zal smaken voor de doorsnee filmliefhebber. Ik hield wel van de reeks en dit is eigenlijk een lange aflevering. Gelukkig wel met een onderhouden verhaal dat de humor en luchtigheid van de reeks kan bewaren. Verwacht geen topfilm, maar de humor werkt wel. En als je van de serie houdt is dit best een aanrader.
Safety Last! (1923)
Alternatieve titel: Hooger Op
Film Pegasus (moderator films)
Opgegroeid met Laurel & Hardy, het genre vooral leren appreciëren met Chaplin en onlangs zijn evenknie Buster Keaton meer leren kennen. Nu tijd om er een naam aan toe te voegen: Harold Lloyd. Anders dan Keaton & Chaplin, maar best wel leuk. Sommige grappen waren zeker goed gevonden. Het was vooral genieten in het warenhuis en ik dacht dat we het daarmee hadden gehad. Maar ik zat zelf op het puntje van mijn stoel als Lloyd het gebouw beklimt. Met uiteraard alle gevolgen van dien. Sublieme grappen die misschien de choreografie van Chaplin en de mimiek van Keaton missen, maar wel origineel en zeer tijdloos.
Blijkbaar zou Jackie Chan veel van zijn humor bij Lloyd gehaald hebben, en dan heb ik het niet alleen over de grap met de klok die hij nagespeeld heeft in Shanghai Knights. Soms merk je dat wel in deze film. Je moet er enkel nog de martial arts bij denken.
Sahara (1943)
Film Pegasus (moderator films)
Een oorlogsfilm, terwijl de oorlog nog volop bezig was. Met een diverse cast, toch wat nationaliteiten betreft. De kracht zit in de verschillende karakters. Het verhaal deed me denken aan The Alamo en Seven Samurai, al blijft het wel een oorlogsfilm. Het geheel is niet zo heel bijzonder, maar het wordt gelukkig ook niet slecht. Het viel op dat het patriotisme wat ontbrak, al kon je er niet omheen tegen het einde. Langs de andere kant kan je het anno 1943 niet helemaal kwalijk nemen.
Sahara (2005)
Film Pegasus (moderator films)
Best nog niet zo slecht eigenlijk. Het blijft natuurlijk een copycat van de Indiana Jones films, maar het is minder naar kids gemikt zoals National Treasure of Lara Croft. Steve Zahn valt voor een keertje mee en ook McConaughey heeft al erger gedaan. De rest doet het zoals de gehele film. Niet slecht, maar nogal kleurloos. De film kent z'n rustige momenten en de actie op de juiste momenten. Een pak korter had de film wel goed gedaan en iets meer enthousiasme misschien. Het bijft een brave avonturenfilm. Maar soms is dat genoeg.
Sailor-Made Man, A (1921)
Alternatieve titel: Hou Je Roer Recht!
Film Pegasus (moderator films)
Niet z'n beste, maar best wel een vermakelijke Lloyd film. Zijn langspeelfilms gaan hem beter af dan Laurel & Hardy. De film kent enkele mooie momenten, zeker voor die tijd. De eerste voorstelling van 'The Boy' met de arm van de schilder is geweldig. Subtiele humor die je niet meer tegenkomt. Verder is de film natuurlijk een product van haar tijd met groteske acteerprestaties. Maar het heeft wel z'n charme en het geheel is best leuk om te zien.
Saint Frances (2019)
Film Pegasus (moderator films)
Een feel-good film met een coming of age maar dan met een 30er ipv een tiener. Op zich is het niet echt bijzonder, maar zowel Kelly O'Sullivan als lead Bridget en de kleine Ramona Edith Williams als Frances hebben voldoende uitstraling om de film te dragen. De film kaart enkele issues aan zonder zwart-wit te worden. Saint Frances is een heerlijke film geworden, ook al is dat vooral in alle eenvoud. Soms moet dat niet meer zijn.
Saint, The (1997)
Film Pegasus (moderator films)
Een copycat van James Bond die in het zelfde schuitje zit als de filmversie van Mission Impossible en xXx. Geen slechte film, maar af en toe wringt er precies iets, het verhaal vlot niet echt...
Maar in totaal valt hij wel mee, en is het een leuke film. Niet meer en niet minder.
Saint, The (2017)
Film Pegasus (moderator films)
Beter dan verwacht. Adam Rayner doet het niet slecht als The Saint met een mix tussen actie en humor. Al mist hij nog wat meer charisma om zijn personage echt onvergetelijk te maken. De rest van de acteurs is helaas veel te standaard. En ook al is de film best onderhouden met de nodige actiescènes en wat humor er tussen, verdrinkt het tussen grotere broertjes als Mission Impossible, James Bond of Fast & Furious. De film had er beter een eigen insteek aan gegeven. Nu is het een leuke actiefilm zonder veel ziel.
Saint's Double Trouble, The (1940)
Film Pegasus (moderator films)
Ik ken The Saint vooral als de reeks met Roger Moore en de latere film met Val Kilmer. Een gentlemen die strijd tegen onrecht. In de beginjaren nog als een soort dynamische Hercule Poirot, later een (te) afgeborstelde James Bond. Tijd om eens een oude film van hem te zien. De Roger Moore Saint vond ik immers te braaf en zijn versie kopieerde hij ook in zijn James Bond vertolking. Val Kilmer's Saint ging eerder naar een soort Ethan Hunt (Mission Impossible), maar dan zonder de stunts. De oude film-reeks uit de jaren '30 en '40 was nieuw voor mij en deze The Saint's Double Trouble is daarvan een eerste kennismaking. Misschien niet de meest ideale, geen idee wat de beste Saint-film kan zijn. De filmreeks wordt besproken als B-films en zo voelt het ook aan. Eerder als een reeks tv-films (voor het medium tv er was) die in een periode werden gemaakt dat de boeken nog volop uitkwamen. Geen al te groot budget en weinig origineel. Het is allemaal een doorsnee detective verhaal. De boeken hebben een groter aandeel aan het succes van The Saint, samen met de latere tv-reeks van Roger Moore. Ik wil één van de oude Saint-films nog wel eens een kans geven, al sta ik ook weer niet meteen te springen...
Sala Samobójców. Hejter (2020)
Alternatieve titel: The Hater
Film Pegasus (moderator films)
Best wel een boeiende thriller met Maciej Musiałowski als narcistische gluiperd. De film kent de nodige intriges en plotwendingen die de aandacht vast houden. De Poolse films doen het goed tegenwoordig en in verschillende genres. Zonder de Poolse versie van andere filmlanden te worden.
Salaire de la Peur, Le (1953)
Alternatieve titel: The Wages of Fear
Film Pegasus (moderator films)
Naar mijn smaak een vrij bombastische film die te lang duurt. Het voelt wat gedateerd aan, al heeft de film wel stevige ingrediënten. Interessante personages, een boeiend middenstuk en hier en daar prachtige shots. Maar het tempo zit niet goed en het verhaal wordt door de lange duur weinig interessant. Misschien dat later een nieuwe kijkbeurt voor een opwaardering kan zorgen.
Salt (2010)
Film Pegasus (moderator films)
Ik dacht dat ik Salt nog niet gezien had en bij het begin van de film, viel me de enorme gelijkenis op tussen deze film en Die another day. Op zoek tussen de recensies of ik de enige was, kwam ik terecht bij een tekst van... mezelf. Blijkbaar had ik 3 jaar geleden de film al gezien. Veel is me dus niet bijgebleven van de film en ook nu is het niet meer dan een middelmatige film. Door het grote budget en de vele actiescènes is het niet meteen saai, maar het mist de nodige kruiden om nadien te blijven hangen. Veel clichés en niet echt iets memorabel. Misschien wel de wurgpoging van Jolie, zoals Onderhond in de vorige mening zegt, maar dat komt dan vooral omdat het beetje kruiden uiteraard opvalt tussen de rest. In het land der blinden is eenoog koning. Benieuwd of ik binnen 3 jaar de film nog eens met grote verrassing opzet om vast te stellen dat ik de film (ondertussen al 2 keer) gezien heb.
Salt Water Tabby (1947)
Film Pegasus (moderator films)
Standaard Tom & Jerry, maar de ploeg weet hoe het zo'n kortfilm met hen moet maken. Leuk om te zien, maar niets speciaals.
Salvador (Puig Antich) (2006)
Alternatieve titel: Salvador
Film Pegasus (moderator films)
Wat moet je nu met deze film. Een film waarbij het moeilijk is om dat los te zien van een politiek thema en bijgevolg ook deels een politieke mening. Dat Franco een dictator was die het volk onderdrukte kan ik nog volgen. Maar - zonder politiek uit te weiden - ben ik geen aanhanger van anarchisme of communisme zoals Salvador. Of het ook zonder geweld gelukt zou zijn om een einde te brengen aan het regime van Franco weet ik niet, maar wel dat bij de vele aanslagen van het zogezegde 'verzet' evengoed onschuldige slachtoffers zijn gevallen.
Maar de film dus. Salvador is de prent van een Spaans icoon en wil een biopic weergeven van het verzet tegen Franco. Ik ben niet vertrouwd met Salvador en ken toch iets te weinig van Spanje onder het bewind van Franco om te weten of het geloofwaardig is of niet. Het verhaal is in elk geval niet slecht gedaan en de acteurs doen het prima. Prachtig gewoon hoe Daniel Brühl diverse filmrollen kan neerzetten in andere talen zonder enig probleem. Maar of de film helemaal boeiend is kan ik toch ook weer niet zeggen. Daarvoor is er te weinig link met het regime van Franco en komt 'de bende van Salvador' om het zo kort door de bocht te noemen, over als een bende bankovervallers en mis je het verzet tegen een onderdrukking. Daardoor heb ik toch minder sympathie voor Salvador. Dat hij in de cel beland is zijn eigen fout natuurlijk, maar of dat een terdood veroordeling verdiend is een andere zaak. Te drastisch en zeker gezien de executie. Anderzijds was er toch ook geen probleem met ter dood veroordelingen in Amerika en zijn films als Dead Man Walking of The Green Mile veel minder politiek geladen, maar (utieraard) eerder dramatisch.
Is dit een goeie film? Dat valt op zich nog mee, maar dan wel een goed drama van een ter dood veroordeelde. En geen sterke biopic van het verzet in Spanje tegen het regime van Franco.
Salvation, The (2014)
Film Pegasus (moderator films)
Een western anno 2014. En dan nog een Deense. Een genre dat in de jaren '70 een stille dood is gestorven. Met om de zoveel tijd nog eens een poging om de sfeer van weleer terug leven in te blazen. Met The Salvation is dat toch wel wat gelukt. Op papier speelt het veilig. De film neemt een bekend recept met een wraakverhaal, een Amerikaans dorpje eind 19e eeuw en de nodige shots en sfeervolle muziek. En toch geeft Kristian Levring de film een eigentijds sausje waardoor de film zowel nieuw als nostalgisch overkomt. Uniek en toch bekend. Geen melig gedoe, geen flauwe humor maar wel een goeie western. Alsof de tijd is stil blijven staan en terug verder gelopen is met wat nieuwe filmtechnieken.
The Salvation is niet de beste western. Daarvoor blijven de meesters uit de jaren '50 en '60 het genre waarschijnlijk voor eeuwig domineren. Maar The Salvation laat wel zien dat western ook lang niet dood is. De film mag zich - weliswaar bescheiden - gerust bij de oude meesters plaatsen.
Samouraï, Le (1967)
Alternatieve titel: The Godson
Film Pegasus (moderator films)
Ik verwarde Alain Delon met Jean-Paul Belmondo voor ik deze film wou opzetten en Belmondo is niet meteen mijn favoriete acteur. Gelukkig de film toch nog een kans gegeven nu het wel degelijk over een andere acteur bleek te gaan. Vraag me niet waarom ik de twee door elkaar haalde. Verder ook geen enkele voorkennis op deze film, wat de kijkbeurt zeker extra deed meevallen.
De aanpak is zeer boeiend en sterk opgebouwd. Het duurt zowat 10 minuten voor er één woord gezegd wordt. Alles draait rond de sfeer en het visuele aspect. Lange scènes met veel mysterie. Ook prachtig kleurgebruik, want hoewel er veel grijs is, komende kleuren hier mooi uit. Deed me wat denken aan de kleuren van de recente musical Les Misérables. En dan ook de spannende achtervolging in de metro met een voorloper van de gps. Maar ook de typische 60's sfeer in de jazzclub en de vele deuren in het politiekantoor. Een film om van te genieten. Le samouraï schittert in zijn eenvoud, waardoor elk detail veel prominenter aanwezig is.
De film draait niet echt om een verhaal, maar dankzij Delon en de sterke regie, is dit een zeer boeiende film geworden met één van de meest interessante filmfiguren in de hoofdrol. Ook het einde was niet wat ik had verwacht. Hier heb ik echt van genoten. Prachtig!
Samurai Avenger: The Blind Wolf (2009)
Alternatieve titel: Lone Wolf: The Samurai Avenger
Film Pegasus (moderator films)
Het blijft een b-film, maar heeft toch alles in huis om er een aangename film van te maken. Verhaal en choreografie is gewoon niks, maar de kleurrijke figuren wisselen elkaar af en de film is zo fout dat het toch leuk wordt. Zoals jeroentjuhhhhh al zei is dit gewoon weird. Een film dus waarbij je af en toe WTF denkt bij jezelf.
Samurai Ayothaya (2010)
Alternatieve titel: Yamada: The Way of the Samurai
Film Pegasus (moderator films)
Ik had uit Thailand alleen nog maar Ong-bak (en zijn sequel) en Chocolate gezien. Dat viel best mee en was weer eens iets anders dan China/Hong Kong en Japan. Maar ik weet het niet echt met deze film. Yamada kent een verhaal dat we al meer gezien hebben, alleen is het hier niet zo goed uitgewerkt. En ook qua beelden is het niet zo mooi. De ene keer lijkt de kijker een mooi shot te vinden, maar dan weer wordt de charme het hart uitgerukt. Wat overblijft zijn de boeiende gevechten, maar ook daar verlies je telkens weer in de effecten eens ze de zwaarden boven halen. Daardoor lijkt de film niet goed te weten welke richting het moet opgaan. Een Oosterse gevechtsfilm of een actiefilm stijl 300.
Het resultaat is wel leuk om te zien, maar meer ook niet.
San Andreas (2015)
Film Pegasus (moderator films)
Een film die je wat kan vergelijken met de expendable films uit de jaren '80. Een actie B-blockbuster met een actie acteur, in dit geval Dwayne Johnson. Het valt hier echt wel op hoe weinig variatie de acteur heeft in z'n acteerwerk. Geef hem een boodschappenlijstje en hij zal dat met dezelfde stijl brengen. Maar het past natuurlijk en dit soort films zijn pure popcorn. En San Andreas valt best wel mee. Gelukkig wat budget tegenover en een passende cast voor het genre.
San Ging Chaat Goo Si (2004)
Alternatieve titel: New Police Story
Film Pegasus (moderator films)
Met een stilaan ouder wordende Jackie zoekt de man naar oplossingen om toch nog boeiende films af te leveren. Eén van die oplossingen is een jongeren dynamische tegenspeler. Op deze manier kan hij toch nog zijn actiescènes doen, ware het iets minder frequent om de rest op te vangen door jong talent. De andere oplossing die hij meer en meer toepast is het element van drama in z'n films. Dat lukt met wisselend resultaat helaas. Jackie Chan is vooral een sterk martial art expert en stuntman. Nog steeds, maar je merkt wel dat acteren niet z'n grootste talent is.
In New Police Story brouwt hij een vervolg op zijn succesvolle reeks Police Story films. Met deel 1 schreef hij filmgeschiedenis met kwalitatief wisselende vervolgen. Het mag gezegd worden dat New Police Story een goeie film is geworden. Enkele gevechten zijn heel goed gedaan, maar de film kent ook z'n zwakke momenten. Het schietwerk primeert op het hand- en voetwerk en ik mis de typische humor van z'n films. Maar wel terug aanwezig dat ook in enkele vorige Police Story films te zien was, is de hardheid als zijn filmkarakter aangevallen wordt op dierbaren en hij gewoon als een tank de tegenstander te lijf gaat. Prachtig om te zien en met een pak meer overtuiging geacteerd trouwens dan de zatte Jackie Chan wat meer een karikatuur is.
Of er nog een nieuwe film in de reeks komt is te betwijfelen gezien de leeftijd van Chan die ook alleen maar stijgt. Maar hier is nog te zien dat hij anno 2004 nog niet versleten was en fysiek perfect een actiefilm kan dragen.