The Saint (1997)

Actie / Thriller

geregisseerd door Phillip Noyce
met Val Kilmer, Elisabeth Shue en Rade Serbedzija

Simon Templar is een meesterdief die verschillende landen tegen elkaar op laat bieden in ruil voor zijn diensten. Hij moet nog één diefstal plegen om boven de 50 miljoen dollar te komen (waarna hij met pensioen wil): hij moet de formule voor koude fusie stelen van Dr. Emma Russel. Fluitje van een cent voor Templar, totdat hij verliefd op haar wordt.

avatar van Spetie
Deze film is destijds behoorlijk afgekraakt in de pers. Geen idee waarom eigenlijk. Ik vind het een lekker over the top filmpje, met een verhaal dat lijkt op dat van James Bond, maar daarnaast heeft het ook zeker iets weg van Mission Impossible.

Het script oogt misschien wat gedateerd, maar dat heeft op een bepaalde manier ook zijn charme. Val Kilmer is bijzonder op dreef hier als meesterdief Simon Templer. Geweldig hoeveel vermommingen hij hier wel niet gebruikt en de ene is zowat nog beter dan de andere. Ook al die accenten die hij ervoor gebruikt, zijn op de een of andere manier erg komisch. Tegenspeelster Elisabeth Shue speelt misschien niet haar beste rol, maar zij en Kilmer hebben wel een duidelijke chemie met elkaar en daardoor werkt het allemaal wel.

Ook de badguys komen heerlijk behoorlijk voor de dag. Daarnaast is de sfeer bijzonder sterk, waarbij je de spanning van de koude oorlog nog goed voelt. Ik heb me ook geen seconde verveeld, vaak met een glimlach op mijn gezicht gezeten en mij dus absoluut geamuseerd. Erg leuk entertainment dus.

Goede actiefilm met een goede Val Kilmer nog, hij zou later, en nu nog steeds eigenlijk, meer flops op zijn naam schrijven dan goede films.
Maar deze prent is dus nog eens een goede film van hem, maar ondanks dat The Saint destijds een succesvolle TV-serie was met Roger Moore in de hoofdrol, in deze film trouwens op het einde te horen als voice over, bleef het bij deze ene film voor Val Kilmer als de meesterdief.
Er is nooit een tweede film gekomen, ook niet met iemand anders in de rol van Simon Templar.
Maar zeg nooit, nooit.. het kan er altijd nog van komen.
Deze film kreeg destijds veel slechte kritieken ook wellicht de reden dat het bij deze ene film is gebleven, maar laat U dat niet afschrikken, het is helemaal geen slechte prent, en Elisabeth Shue ziet er ook leuk uit, dat is dan ook nog eens mooi meegenomen.

avatar van soom
Er zit iets in Val Kilmer wat hem ongelooflijk aantrekkelijk maakt. Mijn moeder complimenteerde hem ooit met de woorden, dat hij een lekker kontje had (In Batman Forever geloof ik), en ja, ik weet niet of het zo is dat hij echt meer flopfilms heeft gemaakt dan topfilms (zie post boven? onder? mij), maar al zou dat zo zijn, ik vind hem wel leuk, en ik zou dus misschien op zoek moeten gaan naar die zogeheten flops.

Elisabeth Shue is aandoenlijk en een mooi plaatje met Val, het verhaal is mooi uitgewerkt, geeft een paar sterke momenten. Ik houd wel van dit soort grappige actiefilms. The Tourist was wat dat betreft net iets slechter uitgewerkt, hoewel Johnny, samen met Angelina wel zijn best doet. Toch waren Val en Elisabeth net iets leuker. 3,5*. Verder ook erg mooie sfeertekeningen in de sneeuw. Prachtig vind ik dat.

Om één of andere reden moest ik, tijdens het bekijken van deze film, haast voortdurend denken aan police academy 7: mission to moscow !
Niet bepaald de beste referentie om een hoge score te kunnen geven aan deze film, die ondanks alles best zijn momentjes had.

avatar van goongumpa
Val Kilmer trekt allemaal gekke pakjes en pruiken aan (dit is de beste) en neemt het op tegen enge mannen met dikke Russische accenten en snode plannen. Ondertussen playt hij Elisabeth Shue, door haar lekker veel te beliegen en vaak in haar gezicht te hijgen vanop 10 centimeter. Kijkbare pulp, maar te lang.

Wie ooit Hitman 2 heeft gespeeld en zich de levels in Rusland herinnert: deze film is dat.

avatar van des1
Zonde van Elisabeth Shue. Goeie film in de pocket toen met Leaving Las Vegas... en dan deze draak.

Een actiefilm over een goed betaalde en op geld beluste meester dief (een soort moderne Robin Hood), waarin je steeds weer te lang moest wachten op een beetje actie. De openingsscènes hadden weinig van doen met de rest van het verhaal, dat speelde in een toekomstig Rusland, waar de inwoners bevroren raakte door een tekort aan brandstof. Het verhaal was clichématig, stereotype en weinig origineel; de liefdesverhouding was ongeloofwaardig.

avatar van Kronos
Geen film waarbij ik me vreselijk heb zitten vervelen, maar zelfs met het verstand op nul is The Saint nog te dom om echt amusant te zijn.