Saboteur (1942)

Thriller / Actie

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Robert Cummings, Priscilla Lane en Otto Kruger

Een oorlogsthriller waarin Robert als fabrieksarbeider getuige is van een aanslag door een agent van de Nazi's. Bij de explosies die volgen wordt zijn beste vriend gedood. Hijzelf wordt van sabotage beschuldigd. Om zijn vriend te wreken en zijn naam te zuiveren gaat hij op jacht naar de dader, geholpen door een dubieuze dame. Na een slopende achtervolging speelt zich een aangrijpende confrontatie af op het topje van het Vrijheidsbeeld.

avatar van wwelover
Weer een vermakelijk spannende film van Alfred Hitchcock, op alle fronten is de film heel goed. Welliswaar niet de beste van Alfred, maar toch ééntje die je móet zien. Zeker voor de Hitchcock liefhebbers of gewoon voor de liefhebber van thrillers. Het blijft gedurende film steeds boeiend, wat onrealistisch maar dat maakt niks uit bij deze film.

Ook weer een zeer goede score van Bernard Herrmann, net als bij North by Northwest, natuurlijk niet zo goed als die maar wel weer briljant gekozen. Een vergelijking met 007, is niet zo gek. Maar dan wel meer de 007 voor die met Daniel Craig. Goede spanningsopbouw, en een niet al te moeilijk verhaal.

Goede cast, het duo Robert Cummings - Priscilla Lane is een leuk duo. Zonde dat Priscilla Lane niet meer is gaan acteren na 1948, had een grote ster kunnen worden.

Twee scenes springen er voor mij overigens tussenuit, de eerste is die in de bioscoop. Echt heel goed bedacht en strak uitgewerkt. En natuurlijk het slot op het vrijheidsbeeld, wat me een beetje deed denken aan de latere film van Hitchcock "North By Northwest" op mount Rushmore

avatar van chiel
De score is niet van Bernard Herrmann hoor, die ging pas later samenwerken met Hitchcock.

Bart Simpson
Ik ben benieuwd! Ik ga zometeen kijken. Het is pas 01:30.
De film duurt ongeveer 110 minuten, dus hij is rond 03:30 afgelopen.

Bart Simpson
Ik heb de film net gekeken. Een heel erg goede en spannende film. Ookal speelt de film zich niet in oorlogsgebied af, is deze film veel beter dan veel andere oorlogsfilms die zich wel in oorlogsgebied afspelen. Acteurs deden het goed en het verhaal is ook gewoon perfect.

rick@themovies
Uiterst vermakelijke film, waarin Hitchcock weer een paar prachtige scenes op het doek tovert. Met fraaie belichting en camerastandpunten realiseert hij weer zeer veel sfeer, en ook niet geheel onbelangrijk, supsense.

De karakters zijn, zoal gebruikelijk bij Hitchcock, kleurrijk en levendig met de nodige excentrieke trekjes. In Saboteur legt ie daar nog een schepje bovenop door letterlijk een ploegje circusartiesten of eigenlijk circusratiteiten een cruciale rol te geven.

Thematisch lijkt dat allemaal aan te sluiten bij het uitgangspunt van deze film; (Moreel) gezichtsbedrog, wat je ziet is niet altijd wat je wil zien en vice versa . Achter de schone schijn van de hoger geplaatste kringen gaat een poel des verderfs schuil, terwijl de uiterlijk afstotelijke freaks juist het 'goede' vertegenwoordigen.

Het thema van gezichtsbedrog begint overigens al in de openingscredits als de schaduw van een man groteske en reusachtige vormen aanneemt, en wordt helemaal helder als de enige die overtuigd is van de onschuld van hoofdrolspeler Robert Cummings een blinde man blijkt te zijn.

Het thema wordt op alle fronten doorgevoerd. Bijvoorbeeld ook in de begeleidende billboards langs de weg. Naast het gebruiken als komisch commentaar op de ontwikkelingen in het verhaal, wordt hiermee ook weer duidelijk dat schijn bedriegt. Cummings ondervindt dat aan den lijve doordat het model op die billboards in werkelijkheid naast hem in de auto zit.

Hitchcock heeft nog een briljante twist in huis door dit thema in de bioscoopscene juist om te keren. De schietscene op het filmdoek is voor de toeschouwers niet meer dan een illusie. Zelfs als er echt geschoten wordt lijkt dit nog onderdeel van de film te zijn, tot grote hilariteit van het publiek. Pas als er daadwerkelijk gewonden vallen dringt de realiteit door. Dit is echt. Illusie wordt opeens werkelijkheid.

De scene op het eind op het Vrijheidsbeeld is echt een nagelbijtertje waarin de spanning tot het uiterste wordt opgevoerd. Deze scene moet het helemaal hebben van beeld, aangezien er geen muziek wordt gebruikt. Wat mij betreft werkt dat uitstekend en is het een lesje in gericht en economisch presenteren zonder overbodige toeters en bellen.

De meningen zijn verdeeld, maar ik denk dat Saboteur wel degelijk als maatschappelijk commentaar diende in de oorlogsperiode. Misschien nog niet eens zozeer als propaganda, maar wel als waarschuwing naar de kijker. Hou je ogen open maar laat je niet misleiden door wat je denkt te zien.

rick@themovies schreef:

Zeer fijn stuk!

Wat je laatste paragraaf betreft: absoluut.

De dichotomie tussen "goed en kwaad" komt zelf nadrukkelijk uit de verf. Vooral in de scène waarin de protagonist tegen de antagonist op de fundraiser de "all American values" prijst. De monoloog is een onverhuld pleidooi voor burgerzin.

avatar van Derekbou
Het eerste gedeelte, waarin Kane vals beschuldigd wordt en op de vlucht moet, vind ik het sterkste aan Saboteur. Dit deel bevat genoeg spanning en variatie in de omgeving om te blijven boeien. Vooral de scène bij de oude blinde man vind ik sterk. Een goede eerste helft van de film dus, hoewel het op momenten wel erg veel aan The 39 Steps doet denken. Niet alleen het vluchten van Kane maar ook het vertrouwen dat hij moet zien te winnen van zijn vrouwelijke tegenspeelster komen erg bekend voor. Gelukkig weet de regisseur het ook hier prima uit te werken, waardoor ik het de film niet als minpunt kan aanrekenen.

Vervolgens begint de film een beetje in te kakken, op het moment dat Kane arriveert bij het grote huis van de weldoenster in New York en gepakt wordt door de communisten. Het verhaal mist hier wat vaart en de anti-communistische boodschap wordt hier naar mijn smaak iets teveel benadrukt.

Gelukkig weet Saboteur de laatste vijftien minuten weer prima te vermaken, met eerst een grootscheepse aanslag, gevolgd door een spannende achtervolging die eindigt op het vrijheidsbeeld.

Hitchcock heeft de verschillende elementen met zijn andere films (o.a. The 39 Steps en North By Northwest) individueel beter uitgewerkt, toch brengt hij ze in Saboteur samen tot een zeer vermakelijk geheel.

avatar van HarmJanStegenga
De laatste scénes op het eiland en in- op het vrijheidbeeld maken veel goed. Heerlijk spannende scénes, mooi gemaakt ook. Voor de rest wat standaard allemaal, zeker vermakelijk, maar nergens echt bijzonder. De film kent ook wat zwakkere scénes en wat schoonheidsfoutjes, maar voor een film uit '42 vond ik het wel prima allemaal.

avatar van Filmkriebel
Heel erg onderhoudende thriller over een man, die ten onrechte beschuldigd wordt van sabotage, en op zoek gaat naar de waarheid om zijn onschuld te kunnen bewijzen (en ook wellicht om zijn vriend te wreken?)

Het eerste deel vond ik het beste. Lijkt op een "fugitive"-achtige roadmovie, waar Cummings vlucht voor de politie, geholpen door de nicht van een behulpzame blinde man. De vaart zit er duidelijk in, en het ligt op dat moment niet voor de hand welke wending het verhaal zal nemen. Daarna komt hij in contact met de groep terroristen, die niks van zijn onschuld afweten.

Zeker niet onaardig voor zijn tijd, met het bal bij die rijke dame als beste scène voor mij. De ontwikkelingen van sommige situaties leken me soms iets teveel vanzelfsprekend ( bvb hoe Priscilla Lane de tijd probeert te rekken in het vrijheidsbeeld. Alleen in films laten bad guys zich op die manier vangen ), maar het acteerwerk was dik in orde.

Leuk om eens te zien in elk geval.

avatar van jordybeukeboom
The One Ring schreef:
een plot dat meerdere eigenaardigheden heeft, vooral op het einde. Zo zit Cummings onder in zo'n gebouw opgesloten en blijkbaar kan hij al ontsnappen door het brandalarm af te laten gaan. Waarom dit brandalarm helpt is mij totaal niet duidelijk. Ook is dit alarm blijkbaar te horen in een ander gebouw, waar de slechterikken zitten. En wat deed Fry op het einde bij het vrijheidsbeeld? En waarom liet hij zijn pistool achter toen hij vluchtte? En hou kon Lane zo gemakkelijk uit dat hoge gebouw bevrijd worden? Geen scène nodig om de bevrijding te laten zien? Hitchcock maakt het zich er makkelijk vanaf.

Hier heb ik me ook hogelijk over verbaasd. En hoe wist Lane bijvoorbeeld dat ze naar het Vrijheidsbeeld moest gaan en hoe wist ze hoe Fry eruit zou zien?

Er zitten best vermakelijke en goede dingen in de film, maar bovenstaande en het sowieso wat rommelige script doen de film geen goed

avatar van Friac
Een erg entertainende Hitchcock, die echter op sommige punten wel een beetje aan geloofwaardigheid/spektakel moet inboeten onder invloed van de boodschap die de film wil meegeven. Ik denk bv. aan het nogal makkelijke vertrouwen van anderen in de vermoedelijke saboteur en de finale die - ondanks een legendarische status en knappe vormgeving d.m.v. de montage - nogal flauw en gehaast overkwam.
De film bevat wel genoeg knappe scènes en elementen: de profetische billboards langs de kant van de weg, de balzaalscène en zeker en vast ook de bioscoopscène. De suspense vond ik in deze film een beetje tegenvallen, maar de grappen en het goede tempo waren dan weer wel aanwezig. Fijne Hitchcock die net geen 4* binnenhaalt, maar wel een erg dikke 3,5*.

AchmedATM
The One Ring schreef:

De kamer waar hij in zat was waarschijnlijk van buiten op slot gedaan, zodra hij de brandalarm af liet gaan zie een reeks beelden van het personeel die alle kamers controleert voor mensen. We gaan er vanuit dat het huis hulp niet weet van dat hij daar gevangen zat ivm de sabotage, dus wordt hij door een van hun vrijgelaten.

De politie zei al dat het raar was dat hij naar het vrijheidsbeeld ging omdat het een dead end is. Daarna zei hij ook dat het een actie was om hun van zijn spoor te halen. Omdat niemand zou verwachten dat hij naar een dood lopend eind zou gaan.

Het pistool liet hij vallen toen hij een steile trap op ging, je hoort duidelijk dat het geweer een paar keer tegen iets metaals stuitert voor het op de grond komt, ik ging er vanuit dat die traptreden waren.

Lane was in een kamertje opgesloten met maar een bewaker en er waren 4 politie agenten daar toen Fry terug kwam, 4 vs. 1 is niet echt moeilijk te ontrafelen

jordybeukeboom schreef:

Fry stapte in een taxi en zei tegen de chauffeur dat hij moest rijden. Paar seconden later zie je Lane in een andere taxi stappen, het is heel waarschijnlijk dat ze zei; "volg die taxi" tegen de chauffeur.

Of ze nou echt wist of dat Fry was is onduidelijk, maar wat ze wel slim deed, was de naam Fry te gebruiken die blijkbaar bekend is in die saboteurs kring. Hierdoor won ze wat extra tijd zodat de FBI er bij kon zijn voordat hij op de boot was.

avatar van simonvinkie
Mindere Hitchcock dit. Saboteur deed me vooral in het begin er aan North by Northwest denken. Ook hier gaat de hoofdpersoon op zoek naar de echte dader, en wordt hij gezocht door de badguys en de politie. Twee gedeelte werd de vergelijking wel wat minder. Waar ik me flink aan ergerde was dat het af en toe flink onrealistisch werd. Ik bedoel, je gaat echt niet iemand met handboeien binnenlaten. En zeker niet bij elk persoon. Beetje raar ook dat ze allemaal dachten dat hij onschuldig was. Aan dat soort dingen kan ik me dan flink ergeren. De cast was daarintegen prima. Robert Cummings en Priscilla Lane is een prima acteerskoppel. Ze kwam me al zo bekend voor. En ja, ik zag haar al spelen in The Roaring Twenties. Wat een ongelofelijk sterke film was. Saboteur was zeker niet de beste Hitchcock die ik tot nu toe zag. Redelijk vermakelijk, maar ook flink onrealistisch.

avatar van chevy93
Leuke avonturenfilm (want dat is het eigenlijk gewoon). Er gebeurt niet bijster veel, maar het verhaal heeft genoeg om handen om de volledige speelduur te boeien. Verder heb ik er niet zo veel over te zeggen. Gewoon een vermakelijke hap-slik-weg-film.

avatar van 606
Goede film met een fijn en prima verhaal.
Er zit genoeg spanning in en film technisch zat het ook lekker in elkaar.
Er werd ook prima geacteerd.

3,5 ster

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en hij is erg goed meegevallen. Alweer geen traditionele oorlogsfilm die eigenlijk de volledige speelduur weet te boeien. 'k had de indruk dat er geen overbodige scènes in zaten en dat het tempo goed zat. Het einde was wel redelijk plots gedaan.
De finale deed een beetje denken aan North by Nothwest, maar ipv dat monument met die hoofden, speelde het zich af aan het Vrijheidsbeeld.
De cast deed het goed en het zwart-wit stoorde eigenlijk niet.
Toch wel blij dat 'k hem nu eindelijke eens heb bekeken (lag weeral veel te lang in de kast).

Minder gekende en minder opvallende Hitchcocker.
Het verhaal van de onschuldig betichte die op de vlucht slaat en de ware dader opspoort is niet nieuw.
Hitchcock maakte er voor zijn tijd een degelijke film van, echter zonder echt spitsvondig te zijn.
De slotscène op het Vrijheidsbeeld maakt wel iets goed, maar niet alles.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gaat deel uitmaken van ALFRED HITCHCOCK: THE MASTERPIECE COLLECTION. V.a. 10 oktober een limited box blurays in de Nederlandse winkels, uitgebracht door Universal. De box bevat 15 films.

Uitstekende film waarin een fabrieksmedewerker ten onrechte beschuldig wordt van sabotage. Een typisch Hitchcock-plot van de gewone man in ongewone omstandigheden. De scenes hebben allemaal een goeie opbouw en er wordt vaak een originele draai aan gegeven. Technisch gezien zit de film ook goed in elkaar (vooral als je bedenkt dat deze alweer 70 jaar oud is), met een spectaculaire finale op het vrijheidsbeeld.

avatar van Spetie
Een goede Hitchcock-thriller, die van begin tot einde vermakelijk is, alleen net op een paar momenten tekortschiet om tot Hitchcocks toppers te mogen worden gerekend.

Cummings doet het aardig en vooral het begin van Saboteur is uitermate sterk, met een aantal erg sfeervolle momenten. Het moment dat Cummings in het huis van de blinde man komt, is wel erg sterk. Geweldig personage trouwens, die een paar keer onverwachts uit de hoek komt. Priscilla Lane is een sterke vrouwelijke tegenspeelster, met veel charme en uitstraling, die Cumming vrij gemakkelijk weet weg te spelen in de scènes dat ze samen te zien zijn. Halverwege zakt het allemaal toch wat in. De spanning ebt wat weg en ook de humor is niet of nauwelijks aanwezig in die fase.

Gelukkig weet Hitchcock de spanning richting het einde weer terug te brengen, met een toch wel uitermate boeiende finale op één van de meest beroemde locaties, die de Verenigde Staten rijk is. Ja ik heb me toch wel weer prima vermaakt moet ik zeggen. Hitchcock weet er toch weer iets leuks van te maken en ondanks een ietwat minder half uur in het midden, slaat de verveling gelukkig nooit toe.

avatar van Rosicky
Erg vermakelijke Hitch met de nodige gebreken. Ondanks de propaganda-achtergrond van de film, is het verhaal boeiend en redelijk probleemloos te bekijken. De plot kent echter te veel gaten en ongeloofwaardigheden. Daar komt Saboteur redelijk mee weg door een formidabel eerste halfuur en twee prima hoofdrolspelers.

Dh PING
Toch wel weer een klassiekertje van Hitchcock.

Het verhaal is overduidelijk van 'The 39 Steps' gebaseerd maar is nochtans een erg gaafe film. De personages zijn erg boeiend en de spanning is geweldig neergezet. De opening met de brand zorgt ervoor dat je direct in het verhaal van de film zit. De ontsnapping van het hoofdpersonage via de waterval is overduidelijk een inspiratie geworden voor vele films, zelfs Hollywood blockbusters van deze tijd.

De scène met de blinde man en het circus zijn erg goed, maar de spanning die werd geprobeerd om te creëren tijdens de scène bij dat feest is erg saai en deed me werkelijk niks. De climax op de Eiffeltoren vind ik dan weer super: vooral voor z'n tijd is dit prachtig neergezet.

Erg gaafe Hitchcock film.
4.0 sterren!

Dra. Pouke
Een erg goede Hitchcock film die met name de 1ste helft ijzersterk is. Er zitten vele klassieke en memorabele momenten in en ook nog eens een prachtige sfeer. Het is een type thriller die met name qua verhaal vergelijkbaar is met eerdere films van Hitchcock: het verhaal van iemand die onterecht wordt beschuldigd van een misdrijf en op de vlucht slaat: bestaande uit prachtige locaties en schitterende personages. Ik moet dan bijv. denken aan die blinde man; een perfect voorbeeld van een wijze, vriendelijke oude man. Verder waren die mensen 'freaks' in die wagons ook erg leuke karakters. Verder waren sowieso de personages een pluspunt van de film.

Wat me ook opviel in de film waren de originele maniertjes hoe het personage toch maar net wist te ontsnappen, of onopvallend te blijven. Het zijn die kleine dingetjes die toch wel heel erg leuk zijn neergezet. Ik heb verder nog niet veel Hitchcock films gezien maar de 'master of suspense' weet dit op een aparte manier, zowel leuk als spannend, neer te zetten.

Verder is de film ook heel erg sensationeel en spectaculair. Gaafe settings, en boeiende actie-volle achtervolgingen die de film ook erg vermakelijk maken.

Het laatste stuk van de film vond ik helaas wat minder goed: de personages die er in voorkwamen waren saai en wat er gebeurde eigenlijk ook. Het verhaal wordt , naar mijn mening, iets te ver gezocht en er kwamen allerlei wendingen in het verhaal die mij over het hoofd gingen en ik niet kon volgen. Vandaar dat het voor mij allemaal maar wat abrupt ten einde kwam, maar die eind-scène is inderdaad voor zijn tijd heel erg mooi gemaakt. Gedurfd, maar ook gewoon mooi.

Desondanks dat laatste stukje vond ik het een zeer indrukwekkende film. De film bevat spektakel, maar het is vooral dat Alfred Hitchcock laat zien dat hij inderdaad gewoon the master of suspense is, en al om die reden is het een echte klassieker.

JvB Lucas
Saboteur

Leuk,

maar voor mij niet memorabel genoeg. Wat ik hier met name in mistte was eigenlijk een beetje de uniekheid/stijl die erin gebracht had kunnen worden. Het voelt een beetje als een film die al vaak is gedaan door Hitchcock, vooral qua verhaal.

Moet wel zeggen dat het wederom een spannende en spectaculaire film is en daar stelt Hitchcock eigenlijk nooit teleur in. De scène op de Eiffeltoren is wat gedateerd (kan ook niet anders van een film uit de jaren 40) maar wel mooi gemaakt.

Niet benoemenswaardig, maar wel leuk!
*3,5

avatar van chiel
Meerdere mensen hierboven noemen de Eiffeltoren, maar die komt echt niet in de film voor hoor .

avatar van dutchtuga
Eén van Hitchcocks mindere en dat komt vooral door de opdringende moraal. Scènes als die met de blinde man en met de circus maken het wel erg bont, waardoor ik soms met het schaamrood op de kaken heb zitten kijken. Gelukkig weet Hitchcock vooral in het begin een aardige suspense te creëren en is de film visueel soms opvallend, in positieve zin. Wel is het symbolische einde op het vrijheidsbeeld weer iets teveel van het goede, helaas.

Een enigszins onevenwichtige, maar onderhoudende en zeker spannende thriller, die niet bijzonder origineel was (deed me aan The 39 Steps uit 1935 denken). Het scenario was volgens het bekende Hitchcock protocol: een onschuldige man moest zien zijn onschuld te bewijzen. Maar zoals gebruikelijk toverde de regisseur een aantal memorabele scènes voor, met een adembenemende climax aan het eind.

avatar van Ebenezer Scrooge
Opvallend snel en soms ook nagelbijtend spannend. Het Vrijheidsbeeld en New York zien er in de slotscènes vrij amateuristisch uit. Ik snap wel dat ze in die tijd nog niet de middelen hadden om zoiets er goed uit te laten zien, maar toch. De fakkel in haar hand is maar een raar dingetje dat wel gemaakt lijkt te zijn van papier-maché en de skyline op de achtergrond heeft meer weg van een kartonnen maquette. Toch is de finale retespannend, met die mouw die steeds verder afscheurt. Het is hier al wel goed te zien dat Hitchcock veel invloed zou gaan krijgen op de latere James Bond films.

avatar van baspls
Hitchcock was een van de allereerste in Hollywood die films maakte over de actuele Tweede Wereldoorlog. Twee jaar eerder maakte hij al Foreign Correspondent en nu dan Saboteur.

Een medewerker van een vliegtuigfabriek wordt verdacht van Sabotage voor de Nazi's als zijn beste vriend in een brand is overleden. Om zijn naam te zuiveren dompelt hij zich onder in de wereld van landverraders en ontdekt een schokkend complot.

De film is opnieuw een schoolvoorbeeld van Hitchcocks Suspense en thematiek. Omdat het over de oorlog gaat is de film ook heel erg moraliserend en zoals van zijn nieuwe landgenoten verwacht kan worden zit de film vol van 'patriottisme'. Opvallend is ook dat Duitsland of Nazi's geen enkele keer genoemd werden.

Kwalitatief zit het wel goed met Saboteur. Uitstekende cinematografische beeldtaal en leuk spel van de acteurs. Sfeervolle locaties en bijpersonages en een aardig en eenvoudig verhaal, dat inmiddels vaak nagedaan is. Bovendien was de Blu-ray restauratie haarscherp.

Degelijke Hitchcock, vermakelijk om gezien te hebben maar geen meesterwerk.