Saboteur (1942)

Thriller / Actie

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Robert Cummings, Priscilla Lane en Otto Kruger

Robert is als fabrieksarbeider getuige van een aanslag door een agent van de nazi's. Bij de explosies die volgen wordt zijn beste vriend gedood. Hijzelf wordt van sabotage beschuldigd. Om zijn vriend te wreken en zijn naam te zuiveren gaat hij op jacht naar de dader, geholpen door een dubieuze dame. Na een slopende achtervolging speelt zich een aangrijpende confrontatie af op het topje van het Vrijheidsbeeld.

avatar van IH88
“I've caught you at last, you rat in the grass.”

Uitstekende Hitchcock film. Saboteur neemt geen enkel moment gas terug, en vanaf de eerste scene tot aan het laatste gedeelte bij de Statue of Liberty is het één groot avontuur. Of één grote nachtmerrie, als je Robert Cummings bent. Want hij wordt onterecht beschuldigd van het samenwerken met een groep nazi sympathisanten, en samen met Priscilla Lane probeert hij in een race tegen de klok zijn onschuld te bewijzen. Een typisch Hitchcock verhaal, en door zijn regie is het ook een zeer vermakelijke en spannende film geworden.

avatar van Don Homer
Weer een prachtig gefilmde zwart wit Hitchock. Na een korte introductie komt de film los en blijf je in een (zeker voor die tijd) spannende achtbaanrit zitten tot het einde. Af en toe miste ik iets na een plotselinge wending maar je pakt zo de draad weer op. Erg interessante personages weer en een intrigerende onderwereld die me (inclusief landhuis en danszaal) aan Eyes wide shut deed denken. Het einde van de film vond ik wat abrubt en (dat) viel wat tegen . In ieder geval weer zeer de moeite waard (als je van Hitchcock houdt).

avatar van wihu61
Best wel herkenbaar "Hichcockiaans". Enkele vreemde zoetsappige momenten (rondreizend circus), maar al met al een leuk avontuur met een mooie finale in en op het Vrijheidsbeeld.