The Birds (1963)

Horror / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Tippi Hedren, Rod Taylor en Jessica Tandy

Melanie Daniels is aan het winkelen in San Francisco als ze Mitch Brenner ontmoet, die op zoek is naar vogels als cadeau voor de verjaardag van zijn zus. Hij herkent Melanie, maar doet alsof hij haar voor een assistent verkoopster aanziet. Zij speelt het spel mee. Melanie besluit de vogels zelf te kopen en naar Bodega Bay te rijden, waar het verjaardagsfeest van Mitch z'n zus plaatsvindt. Daar wordt ze echter aangevallen door een zeemeeuw, wat het begin is van een aantal aanvallen van een steeds groter wordende groep vogels.

Gezien als kind en zonet opnieuw.

Er word zeer sterk geacteerd. Waarom doen de vogels wat ze doen in deze film.
Het is me niet helemaal duidelijk. Wel een echt klassieker horror film.

Weer een prima film van Alfred Hitchcock. Had misschien wel iets korter gemogen om een 4 te halen. Het einde was gewoon echt spannend en gaaf gemaakt met al die vogels voor de deur.

avatar van Gish
Ik was eigenlijk te jong toen ik deze voor het eerst zag. Vond hem destijds bloedstollend eng en spannend, vooral het einde. Later nog een paar keer gezien, maar de beleving van de eerste keer is nooit meer overtroffen.

Hier en daar wel eens grappig of spannend maar in zijn geheel toch te mager qua verhaal.
Of het zou moeten zijn dat Hitchcock de onvoorspelbaarheid van de natuur wou beklemtonen, iets wat in 2020 toch wel een themaatje is.
Het einde vond ik ontgoochelend.
Af en toe toch eens doorgespoeld

avatar van notsub
The Birds heeft zeker zijn momenten, zo zijn met name de horrorelementen interessant. Ook al ziet het er anno 2021 wel erg slecht uit, qua geluid maken die vele vogels tegelijk best wel indruk. Het gehele verhaal is net voldoende om te blijven kijken, maar heeft verder niet zo veel te bieden. Zowel de love birds als de attack birds zullen me zeker bijblijven.