Het Sacrament (1990)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Hugo Claus
met Frank Aendenboom, Brit Alen en Jan Decleir

De familie Heylen komt al vier jaar bijeen in de dorpspastorij om het overlijden van moeder Heylen te herdenken. Nathalie Heylen is de huishoudster van de dienstdoende pastoor, bijgenaamd Deedee, op wie ze heimelijk verliefd is. Een aangetrouwde Brusselaar Gigi is de 'ongewenste' in de groep. Maar de echt tragische buitenstaander is de bleke Claude, tienerzoon van Albert Heylen en pas terug van een kuur om zijn homoseksualiteit 'af te leren'. Door het overmatig eten en drinken dreigt het familiefeest uit de hand te lopen...

kappeuter (moderator)
Verschijnt naar verwachting 15 augustus 2005 op dvd.

neo (crew)
Jan Decleir en Ann Petersen acteren zeer goed, net als de rest van de cast. Maar het sleperige, saaie, trage verloop van de film, met weinig medeleven met de karakters... 1.5 sterren

Over 10 minuutjes op België 2 n.a.v. het overlijden van Hugo Claus.

Vermakelijk, intiem familiedrama. Moest eerst een beetje wennen aan de manier van acteren, dat hier en daar een beetje kluchtig/theatraal aandeed. Komische en tragische scene's worden knap afgewisseld, soms is het moeilijk het een van het ander te onderscheiden.

Mooie rol van Jan Decleir trouwens.

3 *

avatar van De Mees
kappeuter schreef:
Verschijnt naar verwachting 15 augustus 2005 op dvd.

Op dvd verkrijgbaar?

Ja, zit in een Hugo Claus dvd-box:
Hugo Claus Collectie van 'De Morgen' - taalblad.be

avatar van De Mees
Zitten maar twee films in die ik nog niet heb:
Het Sacrament en De Verlossing

Vraag me af wat de box kost?

Dat vraag ik me ook af.
Ik kan er op de site van De Morgen niks over vinden.

Wel tweedehands te koop:
DVD box Hugo Claus - Te koop op 2dehands.be
Hugo claus collectie aangeboden - kapaza.be

avatar van Antonin
Claus' beste film, alleen voor de echte liefhebber.

avatar van Metalfist
Meneer pastoor snurkt niet, zijn neus is verstopt

Ergens in een ver verleden heb ik eens flarden gezien van Het Sacrament. Misschien van tijdens een televisie-uitzending ten tijde van het overlijden van Hugo Claus? Ik weet het niet meer exact, maar in ieder geval liet de film altijd wel een indruk na. Ik was in ieder geval benieuwd wat een volledige kijkbeurt ging geven en gisteren dan eindelijk eens voor gaan zitten. De Leeuw van Vlaanderen was tot nu toe het hoogtepunt in het oeuvre van Claus, maar met Het Sacrament klopt hij die film volledig.

Want hoewel dit terug een film is die in lijn ligt van Vrijdag (het wel en wee van een gezin in een rustiek dorpje in Vlaanderen), is dit er wel boenk op. Een eenvoudig plot waarbij een familie een keer per jaar samenkomt om de sterfdag van hun moeder te herdenken escaleert in een onderlinge vete met veel drank, eten en een zenuwslopend spelletje Charades. Claus weet vanaf het prille begin een zekere spanning op te bouwen en slaagt er in om die de gehele speelduur vast te houden. Nergens zakt het Sacrament in en hoewel het einde misschien iets te hard voor de hand ligt, is het wel het perfecte einde. Zeker die confrontatie tussen Jeanne en Deedee als slotbeeld is een goede zet. Verder is dit wel een film waar het theatrale soms iets te hard van afstraalt. Wat op zich vreemd is aangezien het bronmateriaal geen theaterstuk is (in tegenstelling tot Vrijdag) maar effectief een roman. Claus heeft echter zijn roman 'Omtrent Deedee' later ook nog herwerkt tot het toneelstuk 'Interieur' dus misschien heeft hij daar een aantal zaken van overgenomen.

Maakt op zich verder eigenlijk weinig uit aangezien dat theatrale aspect best nog wel goed bij de personages past. Grote emoties gecombineerd met een setting die nooit verandert en een bombastische muziek zorgt in ieder geval voor een geweldig sfeerbeeld. Voor een stuk ook dankzij een uitmuntende cast. Frank Aendenboom heeft al in het verleden bewezen een uitstekende acteur te zijn (in producties van Claus en ook daarbuiten) maar ook Jan Decleir en An Petersen spelen de pannen van het dak. Carl Ridders is als Claude af en toe net iets teveel op het randje, maar geraakt er goed mee weg. Toffe bijrol ook van Marc Didden (grappig eigenlijk hoe Claus vaak niet-acteurs laat opdraven in zijn oeuvre) maar ook An De Donder (in haar eerste en enige filmrol) is een goede keuze gebleken.

Indrukwekkend, zoveel is duidelijk en het verbaast me dat de film hier zo laag wordt gewaardeerd. Dat niet iedereen hier iets mee kan begrijp ik, maar ik had dit op zijn minst toch wel boven de 3* verwacht. In ieder geval misschien wel één van de beste Vlaamse films ooit en dat is een aangename verrassing wanneer je er al die tijd van uit ging dat De Leeuw van Vlaanderen een one-hit wonder was. Nu nog De Verlossing en dan ben ik bij met alles wat Claus heeft geregisseerd.