Saat Po Long (2005)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Sammo Hung Kam-Bo en Jacky Wu

Het is 1997 en Hong Kong staat op het punt overgedragen te worden aan China. Inspecteur Ma moet Chan vervangen als leider in de zaak tegen de maffiabaas Wong Po. Chan heeft slechts drie dagen om Ma klaar te stomen voor de taak.

De film zelf vond ik niet slecht, het was goed vermaak. Maar als je de berichten moet geloven dat het een echte knaller is.. nee toch niet. Hoewel hij heel sterk begint ben ik toch van mening dat er halverwege een beetje de sleur in komt te zitten. Om aan het einde een goed gevecht te krijgen tussen Donnie Yen en Sammp Hung (iets waar ik eigenlijk al vanaf de eerste minuut op zat te wachten). Donnie Yen speelt goed (zoals we van hem gewend zijn) maar toch vind ik Sammu Hung geweldig in deze film. De serieuse uitstraling hier. Van mij mag hij in meerdere films gaan spelen (whoohoo happy me want dat gebeurt ook). Verder wel een redelijke film

avatar van Erwinner
Ongelofelijk dit, werkelijk één grote snoepwinkel, wat een beeldenpracht. Binnenkort maar eens de making-of kijken want dit is echt geniaal gemaakt. Het camerawerk dat vaak zweeft, gevechtsscene's die wonderstrak geëdit zijn, onwerkelijk toch met al die kleurtje's en licht effecten. Als je als filmmaker dit ziet, geraak je volgens mij snel in een visuele dip, probeer hier maar eens overheen te komen ...
Het verhaaltje is helaas een zwak punt, moest me daar echt doorheen wringen, indien dat strakker was uitgewerkt, had er makkelijk een puntje bovenop gemogen. Misschien had het ook met mijn instelling en verwachting te maken, was hier totaal niet op voorbereid.
Ken de regisseur verder ook amper, ben nog niet uit gewinkeld zie ik .

Dat laatste gevecht haha, is toch wel het snoepje van de film, waar je de hele film al wel op wacht en het eindelijk ziet gebeuren(!)

De Dikke tegen de Dunne, geweldig

avatar van jeroentjuhhhhh
Gave hongkong actiefilm.

Ben er niet direct fan van maar zie af en toe best graag een film als deze. Erg knappe scénes, ontzettend strakke actie en een geweldig einde. Verhaal had op momenten iets interesanter gemogen naar mijn smaak maar echt klagen hoor je mij niet.
Genoeg te zien en dat is nog altijd het belangrijkst.

avatar van Justinw
oeh deze gaat om mijn lijstje.
is ie ergens te koop of te pindakazen?

avatar van DonOswaldo
Justinw schreef:
oeh deze gaat om mijn lijstje.
is ie ergens te koop of te pindakazen?

Hij is wel eerder in Nederland uitgekomen, maar staat volgens mij nu nergens te koop. Misschien 2dehands ergens..

avatar van Justinw
Ok dankje

avatar van Poppe
De film is ookwel bekend onder : Kill Zone

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Schitterend.

Erg stijlvol en cartoonesk werkje met hoog stoerheidsgehalte.

Heb een aantal gevechten op de BluRay in slomo bekeken en dit is wel erg kunstig allemaal. Grote klasse.

Het rechttoe verhaaltje is simpel maar doeltreffend, evenals de acteerprestaties. Ook de, nogal dramatische, soundtrack past naadloos bij de film.

Een klein maar waar meesterwerkje.

avatar van dutchtuga
Erg stijlvolle film. Het script biedt een standaard good vs. bad verhaaltje, maar de invulling ervan is behoorlijk genieten. Hoog stoergehalte, geweldige vechtscènes en vooral veel eye-candy. Sommige scènes zijn om in te lijsten. Beetje jammer van de af en toe wat bombastische score, maar dit deert de totaalervaring verder niet.

avatar van Insignificance
Soms ietwat theatraal, idem voor de muziek en verhalend verderlichte kost. Voor het overige een wervelende actie flick in een waar kleurenparadijs. Erg genoten van het visuele aspect. Toch een serie érg fraaie shots gezien en een aantal buitengewoon mooie decors, zoals Wong Po's schuilplaats.

Gevechten zijn knetterend en de blonde killer is een opvallende verschijning. Jammer dat Yip ergens halverwege (zo rond de dubbele moord op de cops) de teugels iets lijkt te laten vieren, maar het scherpe slot maakt veel goed. Attractieve film.

avatar van Baggerman
Op zich een prima film in het genre. Mooi stijlvol en onderhoudend qua gevechten. Qua plot vliegt het geheel herhaaldelijk zó uit de bocht dat het weer in een andere bocht terecht komt en wordt er veel teveel aandacht gegeven aan misplaatst sentiment en zogenaamd Hongkong-heroïsch geëmmer.

Sammo Hung slaat iemand met een honkbalknuppel volledig in elkaar, waarna een medeplichtige het slachtoffer nog een kogel in de kop jaagt. Toevallig gefilmd door een geek. Wat gaan we doen om ook Sammo achter de tralies te krijgen? Hem oppakken voor mishandeling en medeplichtigheid aan moord natuurlijk en de geek volledig als getuige beschermen en in de watten leggen. Ik mag toch hopen dat iemand met een honkbalknuppel mishandelen óók strafbaar is in Hongkong?????

Nee, logischerwijs ga je dan: de moord wissen, zodat het lijkt dat Sammo dit heeft gedaan. De medeplichtige van Sammo open en bloot zèlf vermoorden. En nog even de getuige treiteren en mishandelen (de lùuul!).

Toch verder zeer bekijkenswaardig. De vechtscène met de coole punkhitman in de steeg was toch wel gaaf en ook Sammo Hung blijkt het knokken nog niet te hebben verleerd!

Grappig: de achtergrond van het videospelletje dat Donnie Yen met -alweer- een geek speelt: De Zaanse Schans????

avatar van FillumGek
Aardig martial arts drama met mooie beelden. Het verhaaltje is wat meer drama dan je zou verwachten en er waren niet overdreven veel gevechten.

Toch waren die paar gevechten wel de moeite waard. Donnie Yen is altijd goed en het gevecht tussen hem en de punk was erg de moeite waard. Sammo is een geweldig acteur maar overtuigd niet echt als badguy. Hij doet me continu denken aan de vrolijke dikkerd uit zijn jongere jaren waar hij humor en actie nog goed kon combineren. Ondanks dat kan Sammo nog steeds erg goed vechten. Toch grappig om te zien, zo snel als het licht maar zo dik dat als hij bukt je een fiets in z'n reet kan parkeren.

Het eindgevecht was oneerlijk, maar vermakelijk. Triest einde wel.

Mr_White
Interessant knokfilmpje van Wilson Yip. Interessant omdat de film briljante momenten afwisselt met zeer vreemde (en soms tergende) keuzes en wendingen. Zoals bijvoorbeeld het idee om Wong Po volledig voor de moord erin te luizen. Ik ken de Chinese wet niet maar in Nederland geldt voor medeplichtigheid dat er een derde van de straflengte af gaat. Alleen als je het filmpje bekijkt is hij allesbehalve medeplichtig, hij is net zo goed een dader. Dat hij niet zelf de trekker overhaalt neemt niet weg dat hij zo'n overduidelijke rol speelt in de moord dat daar amper twijfel over mag bestaan. Dat plot werkt dan ook totaal niet voor mij, alhoewel ik het uiteindelijk accepteerde omdat Yip dit plot puur gebruikt om de harde, corrupte wijze van het politieteam duidelijk te maken.

En dan is er nog het einde, waar een standaard actiefilm einde plots verandert in een ironische en zwartgallige tragedie. Verrassend en het had voor mij ook veel meerwaarde omdat het al die verschillende vader en kind subplotjes plots meer maakt dan gewoon opvulling. En natuurlijk was het gevecht tussen Donnie Yen en Sammo Hung geweldig, met name de laatste weet indruk te maken want ondanks zijn gewicht weet de man er nog met verdomde snelheid trappen en slagen uit te gooien waar je 'u' tegen zegt.

avatar van BjornH
Geweldige film met een toch wat bizar einde. Ik begon er nu eigenlijk wel wat spijt van te hebben dat ik de 2 tofste gevechten van de film al op internet had gezien :S. Desalniettemin bijzonder sterk gedaan.

Het verhaal is natuurlijk te absurd voor woorden, zoals onder mij al werd geopperd. Net als je denkt dat het niet bizarder kan, bedenkt Yip nog een einde van jewelste.

Reinbo
Erg sterke harde en bovenal cynische politiefilm. Mooi geschoten, sterk verhaal, goed actie.

Dikke 4*

avatar van Spetie
Een erg fijn actiefilmpje dit en op momenten echt bikkelhard.

Het plot is best aardig en ondanks dat er in de eerste helft niet zo heel veel actie zit, is het best boeiend om naar te kijken. Yip weet een leuke sfeer neer te zetten, waarbij hij veel gebruik maakt van diverse kleuren en lichtjes, waardoor het er vaak erg sfeervol uitziet. Die autobotsingen waren qua actie overigens best de moeite waard.

Maar goed, ik zat uiteindelijk te wachten op de echte actie en die kwam gelukkig ook. Die witte punker, die op momenten even losgaat had erg veel dreiging en zijn gevecht met Yen was erg gaaf. Uiteindelijk is het dan wachten op de onvermijdelijke confrontatie met Sammo Hung Kam-Bo. Die zet overigens een prima badguy neer met erg veel dreiging en overtuiging gespeelt. En wat is hij trouwens nog snel voor de omvang die hij heeft.

Het einde kon ik ook erg waarderen. Behoorlijk origineel en uiteindelijk komt dat ook veel harder aan dan een “normaal” einde. Ja SPL is in zijn geheel een lekkere actiefilm. Bij vlagen ontzettend hard, met een aantal sterke en stijlvolle gevechten en het vermaakt van de eerste tot de laatste seconde.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Donnie Yen vs Sammo Hung, daar alleen voor moet je deze film kijken. De film is kleurrijk met veel licht geworden. Het was even wennen, want ik hou liever van warmere kleuren. Maar het hoort er wel bij. Dit is een harde film met de nodige gevechten die mooi in beeld komen. Ik kende Wilson Yip vooral van de (jawel) Yip Man-films. Die bevielen me ook al. Ik zal nog wat materiaal van de man moeten opzoeken blijkbaar.

De film is op het eerste zicht niet veel qua verhaal, maar kan uit het beperkte script toch veel uithalen. En bovendien verrassend werken. Maar zoals ik al begon, is het hoogtepunt toch wel de gevechten van Donnie Yen. Met als finale het ultieme gevecht tussen Yen en Hung. Twee indrukwekkende figuren die door regisseur Wilson Yip goed in beeld zijn gebracht.

Saat Po Long is een goeie martialarts/politieactiefilm met de juiste mensen aan het stuur en in het schip zelf. Een aangename filmervaring.

ipman-99
"Sha Puo Lang 1." ... " !!!

Aziatische Knaller (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'SPL 1' is een fantastische martial arts
politiefilm met een vette battle tussen Donnie Yen vs Sammo Hung !
Uiteraard Jacky Wu (blond kapsel) moet zijn moves ook etaleren !
Perfecte dosering qua verhaal en gevechten die een steengoede choreografie
kende. Het kleurgebruik is geweldig en gaf me alweer een zalig gevoel bij
deze heropfrissing.
Deze films maken het verschil in de recensies en geven nog maar een s het gevoel
dat recensies echt een meerwaarde zijn !

avatar van DragQueen
Uitstekende film. Het geboden verhaal steekt prima in elkaar, en de actie en gevechten zien er erg gelikt uit. Visueel oogt de film ook sterk. Goede rol van Donnie Yen. 3 Sterren.

avatar van Left4Dead
Deel 2 een tijdje terug gezien en was in de veronderstelling dat ik deze nog niet had gezien.
Tot nu toe had ik de film nog geen cijfer gegeven maar al snel bleek dat ik de prent eerder had gezien. Niets aan het handje aangezien de film boeiend genoeg is voor meerdere kijkbeurten.

Deel twee was aardig te noemen en men geeft aan, hier op MM, dat deel 1 beter is. Mwaa, allebeide zijn ze te pruimen maar niet erg bijzonder te noemen. Leuk, dat wel.
Origineel is het verhaal niet maar de regisseur doet het goed qua setting en beeldmontage en daardoor blijf je lekker in de film.

Niet al het acteerwerk is van kwaliteit, zo nu en dan is het ietwat aan de klungelige kant.
Een lekkere wegkijkert die nergens echt in uitblinkt.
Daarom 3**

avatar van FazeRain
Harde, grimmige actiefilm met een wat wazig verhaaltje.Vond het acteren over de hele linie niet al te best, maar de actiescenes op het eind waren redelijk.
Gemiddelde film, maar dankzij de laatste 20 minuten en met name de laatste 5 dan(WTF! ...hahaha) een halfje erbij

avatar van 606
Die bad guy is inderdaad verbazingwekkend snel ondanks hij niet mager is. Erg mooi om te zien.

avatar van Insignificance
Die bad guy is dan ook een monument in de martial arts filmwereld.

Herzien en blijft geweldig.

Op alle punten een film die er toch wel bovenuit springt. Visueel is het wat beter dan je doorgaans mag verwachten, met sterk kleurgebruik en vlot camerawork. Ook qua acteurs zit het wel goed, al helemaal wanneer Sammo Hung voor een keertje de rol van bad guy op zich neemt. Maar ook Jing Wu en Donnie Yen zijn echte martial arts toppers.

De stijl in deze film is een keertje wat anders, met veel brawlers die doen denken aan characters uit King of Fighters, een spel dat niet voor niks halverwege ook even gefeatured wordt. En het verhaaltje is ook wat harder dan normaal, de cast krijgt het hard te verduren en werkelijk niemand is veilig.

Als toetje enkele geweldige martial arts scenes die nog steeds staan als een huis. Vooral die laatste tussen Yen en Hung is een hoogtepuntje in de moderne HK filmgeschiedenis. Film staat er gewoon nog steeds. Het overstijgt z'n niche niet, maar heeft de lat wel wat hoger gelegd. Het begin van een nieuwe reeks HK pareltjes en de feitelijke lancering van Wilson Yip's carrier.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Shinobi
Melodramatische actie.

Vanwege Tony Jaa wil ik al langer deel twee zien, maar dit deel had ik nog niet gezien. Zodoende.

Deze titel staat bekend om de eerste samenwerking tussen Donnie Yen en Sammo Hung, waarbij Yen mag aantreden als inspecteur en Hung als maffiabaas. Op deze wijze wordt er een standaard verhaal opgezet waarin de politie voor de zoveelste keer een maffiabaas veroordeeld moet zien te krijgen. Al neemt deze film wat dat betreft wel opmerkelijke - theatrale - vormen aan.

Met name het melodrama ligt er wel erg dik bovenop zeg. Op een gegeven moment wordt het gewoon irritant als de zoveelste slow motion scène getoond wordt, met daarbovenop nog eens de sentimentele score. Het hele gebeuren omtrent Vaderdag is dan ook overbodig te noemen. Maar hoe de zwakbegaafden hier geportretteerd worden, is al helemaal van een bedenkelijk niveau.

Dankzij de harde actie valt er gelukkig nog wat te genieten. Yen is hier duidelijk op zijn best, want zijn flitsende inspecteur persona werkt voor geen meter. Dit levert een aantal spectaculaire gevechten op die alsmaar beter worden. Uiteraard is de confrontatie met Hung een hoogtepunt, maar de scène met Jing Wu in de steeg mag zeker niet vergeten worden. Daarbij is het geheel stijlvol in beeld gebracht.

Al met al is 'Saat Po Long' best oké voor een keer, maar helaas niet de topper die ik had verwacht te zien. Ik ben benieuwd of het vervolg beter zal zijn.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Rvdz
Ik heb in tijden niet zo hard gelachen als toen duidelijk werd waar Yen terecht op zou komen aan het einde. Wat vast niet de bedoeling zal zijn geweest, maar toch. De geweldige actie voorkomt gelukkig dat het al te veel een klucht wordt. Sammo Hung is een baas.