Hak Se Wui: Yi Wo Wai Kwai (2006)

Alternatieve titels: Election 2 | Harmony Is a Virtue | Triad Election | 黒社會:以和為貴

Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Johnnie To
met Louis Koo, Simon Yam en Nick Cheung

Er breekt opnieuw een verkiezingstijd aan voor de triades en de zittende grote man, Lok, krijgt het ditmaal aan de stok met zijn vijf peetzonen. Zij azen op de hoogste positie binnen het misdaadsyndicaat, maar Lok is goed op hen voorbereid. In de tussentijd doet Jimmy Li zijn best om uit met de misdaad te breken, maar ook als hij een goede, legale zakenman wil zijn blijkt af en toe inmenging van de triades onontkombaar.

Stevige verbetering op het eerste deel.

Waar dat nogal warrig en vluchtig overkwam, neemt deze film vooral een simpeler standpunt in. Nieuwe verkiezing, deze keer is het vooral een one-on-one. Het verhaaltje wordt opvallend mooi opgezet, maar het in vooral de finesse waarmee de strijd voor de verkiezing getoond wordt, die imponeert. Het heeft wat weg van een zwaardgevecht. Geen lang uitgesponnen battle maar enkele scherpe moves en counters die de winnaar bepalen.

Visueel is het er ook heel wat op vooruit gegaan. To is vooral veel consistenter geworden. Veel mooie shots, vaak prachtig kleurgebruik (zoals in de laatste, préonweersscenes). Ook de muziek draagt vaak een erg positief steentje bij. Opvallend mooie en stijlvolle soundtrack.

Doe daarbij dan het, en al helemaal voor de normen van misdaadfilms, boeiende verhaal, en je krijgt een verdomd sterke, stijlvolle Triad film. Ik heb zelfs nog een erg positief woordje over voor het acteerwerk. Erg sterke hoofdrollen.

Positief verrast. 4*

avatar van J.T.O
Ik heb het eerste deel niet gezien, maar deze is wel goed gelukt. Het begin was erg sfeervol mede dankzij soundtrack en je wordt hierdoor dan ook gelijk in de film betrokken. Alleen na de introductie verloor ik echter de interesse even, pas na een enig tijd had ik het een beetje door hoe alles in elkaar zat. De plot is onverwacht ook wel verrassend en visueel gezien erg sterk. Lekker realistisch en overtuigend in beeld gebracht. Acteerwerk vond ik zelf persoonlijk wat minder goed, hoewel het zeker niet slecht is.

3.5/5

Reinbo
Anders van toon, nog veel killer dan deel een, mar helaas iets minder meeslepend. scene in de honden kennel is geweldig. Dikke 3,5* Zit misschien nog wel een verhoging in als ik bij een tweede kijkbeurt de personages beter uit elkaar weet te houden.

avatar van leidsehoodie
Dus je hoeft deel 1 niet hebben gezien om deel 2 te kunnen begrijpen/waarderen?

avatar van J.T.O
Geen must, wel aanbevolen heb ik gelezen hoewel ik deel 1 ook niet heb gezien, maar ik heb het wel al besteld.

OK
Waar heb je ze besteld?
Lijken me allebei films die me aanspreken

avatar van J.T.O
Ik kocht het via een vriend op Yesasia. Het is een goede site, veel aanbod, prijs slechts enkele euro’s meer dan de prijzen in Hongkong. Alleen de site is een beetje langzaam. Andere sites die je kan checken is HKflix en Senasian. Dat zijn ook de gesponsorde links op velen DVD sits en ongetwijfeld vast wel betrouwbaar. Ik gok nog dat HKflix misschien het goedkoopst is, omdat je toch films koopt uit HK en Yesasia doet ook nog handel in merchandize en mode enzovoort, dus vandaar:)

Onderhond schreef:
Stevige verbetering op het eerste deel.

Positief verrast. 4*

Dat vond ik zelf ook, alleen gaf ik het eerste deel al een 4* , deze krijgt van mij 4,5 *

OK
Waar heb je ze besteld?
Lijken me allebei films die me aanspreken

Kijk maar eens op www.filmfreaks.nl[/url] en kilik op het kopje "nieuwe op dvd" onder aan de pagina staan dan de uitgebrachte titels.. Waaronder Election.

Gracias MuchTheSame en J.T.O

Gracias MuchTheSame en J.T.O

eventuele tip (als je hem nog niet hebt gezien ) : A Bittersweet Life

avatar van leidsehoodie
Na Hak Se Wui nu dan Hak Se Wui Yi Wo Wai Kwai. Wat? Ja, dat dus.

Election 1 vond ik aardig, 3.5 sterren was het me waard. Goed verhaal, minder op visueel gebied, niet bijzonder, maar wel een vermakelijke triadefilm.

Election 2 dan. Beter? Nee, ik vind van niet. Weliswaar ziet de film er mooier uit, maar nog niet zo mooi als bijvoorbeeld Exiled. Met name de locaties in Election 2 spraken mij niet altijd aan, zoals bijvoorbeeld het stuk land waar Jimmy zijn legale droom wil bouwen. Te veel groen. Net een green screen, niet fijn om naar te kijken vond ik het. Ook de muziek in Election 2 viel mij tegen. Het themadeuntje kwam te weinig terug, en vioolgejank was de hoofdmoot. Van alle instrumenten die er op de wereld te vinden zijn, van triangels tot koekenpannen, kiezen ze violen.... Ongelooflijk. Wat een takkegeluid.
Maar goed, het gaat om het verhaal (?). Maar ook daar viel Election 2 me tegen ten opzichte van deel 1. Liefdesverhalen, puberende kinderen, goeie genade, het leven van een mafiabaas gaat niet over rozen. Net een soap, elk moment verwachte ik Katja of Birgit of een reclameblok. Jammer, want dat deel van het leven van een triadegangster interesseert me geen bal. Of het moet belachelijk goed worden uitgewerkt, zoals in de Godfather.

Nu lijkt het alsof ik de film prut vond, maar dat komt omdat het afzeiken van violen leuker is dan zeggen dat je de hoofdacteurs degelijke rollen vind neerzetten. Wat ze wel deden. Uiteindelijk heb ik me wel vermaakt, maar minder dan bij het wat rustigere eerste deel. 3* voor deze.

avatar van ®Tc
Het vervolg op mijn favoriete Hong Kong film (na Fa Yeung Nin Wa) stond al langer op het te zien lijstje en het is er eindelijk van gekomen.

Johnnie To beslist op safe te spelen en zijn trukendoos van Election 1 terug boven te halen. In die doos zitten een paar sterke triadetypes, een flinke portie grof geweld en een zeer sterke regie.

****

orbit
Eigenlijk wel even goed als het eerste deel, maar misschien iets minder spannend en ook het verhaal van Jimmy hier is wat minder aansprekend. Maar weer lekker doorkijken.

avatar van Decec
Prima misdaadfilm, ik vind goed vervolg voor deel 1 en dan deel 2.
Hong Kong film is best goed.
3,5 sterren, cijfer 7

avatar van Baggerman
Heeft het zin deze film te bekijken als je deel 1 nog niet hebt gezien?

avatar van Decec
Ik heb wel deel 1 gezien

avatar van maxcomthrilla
Eigenlijk nogal inwisselbaar vergeleken met het eerste deel van deze matige reeks.

Het verhaal is gelukkig wat eenvoudiger en beter te volgen, maar verder kan ik nog geen 3 weken nadat ik de film gezien heb een scene benoemen die mij echt in vervoering wist te brengen. Het is allemaal wel vermakelijk voor zolang het duurt dankzij de aparte muziek, aardige visuele vondsten en het wat interessantere personage: Jimmy Li, maar daarna is het allemaal bar snel van mijn harde schijf verdwenen. Al komen er nu spontaan weer een paar harde, typische scenes boven borrelen: Lok die de oude clanbaas van de trap afgooit, die scene waarin Jimmy Li een aantal onwelwillende mensen gevangen neemt om voor hem een missie uit te voeren, die rennende vent op straat die uiteindelijk toch wordt opgepikt & die rollende lijkenkist op straat

Al met al iets beter dan het eerste deel van deze reeks. Een 3*

avatar van MatthijsGr00t
Door een tegenvallende Election 1 waren de verwachtingen voor Election 2 niet erg hoog. De film gaat eigenlijk op hetzelfde niveau verder als Election 1 wat in principe een prestatie opzich is want vaak vind ik een tweede deel minder. In dit geval heeft het ook een keerzijde want ook Election 2 wordt nergens spectaculair goed. Het verhaal is weer goed te doen maar dit deel blijft eveneens afstandelijk. 3,0*

avatar van Number23
Toch ietsjes minder dan het eerste deel. De impact was minder, al blijft dit een sterke misdaadfilm. Leuke rol ook van die hitman die Lee inhuurd. Degene die alleen maar om geld geeft.

avatar van jipt
Heb deel 1 en 2 na elkaar gekeken en vond het beide erg sterke en koudbloeddige films. Geeft een mooie inkijk in de Triade en de kilheid waarmee wordt gehandeld. M'n nekharen gingen soms overeind staan toen iemand weer zonder blinken of blozen een vriend of collega afmaakte. Voor beide 3,5* maar vond deel 2 nog iets beter en rauwer.

avatar van Insignificance
Troebele verkiezingsstrijd, overzichtelijker dan z'n voorganger. To blijft toch een opmerkelijk regisseur. Uiteraard vanwege z'n audiovisuele aanpak, maar met dit soort materiaal wordt het al vaak een film die met veel poeha richting of over de twee uur gaat. Johnnie verpakt het in krap anderhalf uur en dan nog is het een bedachtzame, geslepen en flegmatieke Triade thriller met misdaad tegen wil en dank.

Film valt verder misschien het beste samen te vatten als een tactisch steekspel met verbale zetten en fysieke slagen, waar zonder veel omkijken offers worden gebracht en slachtoffers gemaakt. Vooral Yam is buitengewoon ijzig. Het even vindingrijke als onderkoelde bloedvergieten levert venijnige prikken op, de meest in het oog springende scène is die met de honden. To is in gangsterkringen een geweldenaar.

avatar van sinterklaas
Election 2 gaat verder waar Election is gëeindigt.

Het plot pakt weer net eventjes wat anders uit maar de jacht op de gestolen drakenstaf, en het andere tal aan duistere praktijkjes onder de triades is hier weer flink aan bod en nu gaat To wel weer eventjes wat verder. Opnieuw weer bloederige hak en zaag gevechten met bijlen en zwaarden en alweer geen shootouts, en ook nog een paar lekkere extreem geweldadige momenten: die kettingzaag-scene, iemands hoofd verpulveren met een brok steen, gekneveld iemand laten verzuipen in een plunje zak, ja, het gaat hier aardig los.

Prima vervolgje dus wat ook iets minder subtiel is. Suet Lam is nou ook weer eens een keer niet bloedirritant en dom, maar zet hier nu wel een vrij luchtige rol neer. Vooral die doods-kist scene met hem was erg geinig.

En verder ook weer erg mooie beelden van het bruizende Hong-Kong tot de mooie rurale plaatjes van China.

Prima.

Inderdaad wel een stuk beter dan deel 1 (dat distilleer ik toch als de algemeen heersende opvatting), mooie muziek ook. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat dit de beste film is die ik van Johnnie To zag. Al heeft dat misschien meer te maken dat ik er nog niet zoveel zag (Mad Detective, Sparrow en Vengeance o.a. nog te gaan).

avatar van Left4Dead
Net als deel één nu ook de strijd om de macht binnen de triad Wo Sing. Lok staat ter discussie voor een volgende ambtstermijn als voorzitter van de triad. Volgens de traditie moet hij aftreden echter is hij hier niet van gediend. De grootste concurrent van Lok is Jimmy, deze wordt als de ideale opvolger gezien en is daarmee een gevaar voor Lok. Lok zal alles op alles zetten om een tweede termijn af te dwingen, net als in het eerste deel gaat dit met veel geweld gepaard. Jimmy zal moeten pareren.

De strijd om de macht is hard, wie niet om te kopen is zal het met zijn leven moeten bekopen. To brengt dit weer goed in beeld, net als in het eerste deel vallen er slachtoffers die op een ouderwetse manier om het leven komen. Kapmessen, zwaarden en zware moker doen hun plicht als moordwapen, hetgeen flinke gruwelijke beelden opleveren. Dat zet To weer goed op beeld, hard en meedogenloos.

Ook dit deel is weer simpelweg een heerlijk stuk om jezelf in te verliezen. To heeft met deze tweeluik een goed gangsterwerk opgezet, een behouden maar compleet uitgewerkt tweeluik dat vooral schittert in script. Velen zeggen dat deel twee beter is dan het eerste, ik ga geen onderscheid daarin maken want allebeide zijn het goede films. Ook deze prent krijgt van mij 3,5** (7,5/10).

Ondanks dat To een behoorlijk tempo in productie heeft verbaasd het me dat de man ook gemakkelijk goede producten aflevert. Het moet een tweede natuur zijn van de man, iets anders kan ik me niet voorstellen. Heerlijk om de misdaadfilms van To zo langzamerhand af te werken, heb er gelukkig nog een paar te gaan.

Malick
leidsehoodie schreef:
Inderdaad, niet te doen. Moest de helft van de tijd aan Agonie denken ...

Fijn weerzien.

Was toch alweer even geleden, maar de originele kwaliteit is nog altijd duidelijk aanwezig. Het is geen essentiële To film, daarvoor heeft hij toch nog iets betere en apartere films gemaakt, maar het is er absoluut eentje die je moet gezien hebben als je To kan waarderen.

Een wat drogere kijk op het hele Triad gebeuren, iets minder actie en iets minder typisch genre gebeuren. Daar tegenover staat iets meer focus op het tactische, waarbij de verkiezing eerder als schaakspel voorgesteld wordt.

Visueel absoluut op niveau, soundtrack is sterk, cast is ook zeker de moeite. Valt weinig aan te merken op deze film, hopelijk maakt To nog eens een derde film. Perfect mogelijk met deze setup natuurlijk, want al is dit een direct vervolg op deel 1, de film is nog steeds eenvoudig op zichzelf te kijken.

4.0* en een uitgebreide review