Hak Se Wui (2005)

Hongkong
Drama / Thriller

geregisseerd door Johnnie To
met Louis Koo, Nick Cheung en Tony Leung Ka Fai

Hong Kongs oudste triade staat op het punt een nieuwe leider te kiezen, totdat blijkt dat het heilige symbool, een staf met een drakenkop zoek is. Vijf regionale leiders, bekend als de Tijgers, gaan tot het uiterste om de staf terug te vinden, voordat de diverse individuele belangen een bedreiging kunnen vormen voor de gemeenschap.

Zeker geen onaardige Triad film.

Denk dat dit nog maar de eerste HK film is die het thema serieus benaderd. Een beetje de HKse Godfather, maar dan veel minder groots en uitgesponnen.

Het begint allemaal wat droog en flauw, maar na een tijdje begint het toch steeds boeiender te worden. Het bestaan van de triads en de inmengen van de politie is vooral boeiend te zien. Een spelletje van geven en nemen, en vooral steeds de ander voor te zijn. Fijn einde ook, met als hoogtepunt de scene voor het verkeerslicht.

Verder niet erg speciaal, maar wel aardig genoeg. Dikke 3*

Ik vind deze film niet bijzonder. Het feit dat bovenstaande de verkeerslicht scene als hoogtepunt aanmerkt zegt mij genoeg. De godfather vergelijking vind ik dan ook erg makkelijk, op die manier is Van God los ook een soort van Nederlandse Godfather.
Het kost mij moeite om de film af te kijken. Uiteraard zitten er ook een aantal schitterende momenten in, ik noem de vis scene en de vergadering van de oude mannen. Als geheel kon deze mij echter mij niet boeien.
2* en een halve *voor de nu en dan mooie regie

en nu al deel twee!

Reinbo
Coole gangsterfilm, die en vrij realistisch beeld geeft van de kliheid van de Honk Kong onderwereld. 3,5

avatar van BlueJudaskiss
Ben nooit zo'n gangsterfilm-fan geweest, maar dit was toch zeker niet onaardig. Maar het blijft zo dat ik Aziatische films soms moeilijk te volgen vindt. 3*

Goede doch langdurige intro op het stukken betere Election 2.

avatar van bennie jolink
Erg verfrissend om een "gangster" film te zien waarin nu eens niet elk conflict leidt tot een choreografisch kogelballet, maar waarin je een realistische kijk krijgt op de gang van zaken in de Triades.
Een mooie ingehouden sfeer en toch wel goed uitgewerkte karakters compenseren het wat warrige verhaal.
Election is geen rollercoaster ride waar je het jaren later nog over zal hebben maar wist op mij toch wel indruk te maken.

avatar van J.T.O
Vergeleken met de sequel vind ik deze toch een stuk minder, maar desniettemin leuk om te zien

avatar van Chuck Taylor
Op het iFFR was ik vooral benieuwd naar Election 2, de actie zou daar verbluffend zijn. Helaas was die al uitverkocht, dus toen werd het deel 1.

Vond hem lichtelijk tegenvallen, met een paar goede scenes. Maar ook een aantal scenes die veel te langdradig waren en je eigenlijk steeds net uit het verhaal/film hielpen.

avatar van J.T.O
Beide films worden niet geprijsd wegens hun verbluffende actie. Misschien valse informatie?

avatar van ®Tc
Volgens mij een realistische film over het leven binnen the triade. Heeft me van het begin tot het einde geboeid, goed geregisseerd ook.

****

Mr_White
Degelijk. Film begint nog goed met de heisa rondom de verkiezing maar zakt een beetje in zodra het plot verschuift naar het zoeken en krijgen van de staf. Nadat die weer in handen is, komt het plot ook weer op gang en kabbelt de film rustig verder naar een sterk einde. Alleen jammer van dat middenstuk dus.

avatar van leidsehoodie
Na het geweldige Fong Juk (vijf sterren), kon mijn tweede To alleen maar tegenvallen. En juist daarom viel Election 1 me weer mee.

Rustige, redelijk stijlvolle, interessante Hong-Kong film over de Triade. Weerstaat de verleiding om een film over de mafia vol te gooien met kogelbaletten, waardoor misschien af en toe de vaart er wat uitgaat, maar wat volgens mij wel een nauwkeuriger beeld van de onderwereld in Hong Kong geeft.

Nergens bijzonder, overal redelijk, en dus een 3.5, omdat het aangenaam was om te zien.

Opvallend einde wel, waarin ineens de vriendelijke nieuwe baas ineens een meedogenloze psychopaat blijkt.

orbit
Hele interessante en spannende film over het mechanisme van de triades. Prachtig die estafetterace met die staf, uiterst fascinerende cinema, doet een beetje aan de Infernal Affairs trilogie denken.

avatar van maxcomthrilla
Een redelijk vermakelijke misdaadfilm die niet geheel tot volle wasdom komt door het nogal warrige verhaal. Een wirwar aan intimidaties, verschillende namen, verschillende personages die het toneel betreden zorgen voor een wat chaotische film die niet weet te beklijven, omdat echte dreiging èn actie vrijwel uitbleef. Ik was niet zo onder de indruk van de baasjes in deze film, des te meer was ik onder de indruk van de visuele uitstraling van de film. De restaurants zijn tip top verzorgt en nachtelijk Hong Kong is dankzij zijn vele licht ook een welkome locatie voor een film die zich veelal in de nachtelijke uurtjes afspeelt. Een kleine 3*

avatar van Number23
Fantastisch hoe ze een heel compact verhaal in slechts anderhalf uur weten te stoppen zonder dat t een afgeraffeld gevoel krijgt.
Goed gedaan

avatar van MatthijsGr00t
Johnnie To een regisseur die me al meerdere malen had verrast kon dat met Election 1 niet. In ieder geval niet in positieve zin. Er ligt een leuk concept. Alleen de uitwerking is niet zoals ik het graag had gezien. Het verhaal is opzich wel prima, in het begin is het lastig om in het verhaal te komen door de vele namen maar de personages beginnen, na mate de film vordert, steeds meer te leven zodat het later in de film beter te volgen is. Het verhaal is dus wel prima en het verloop is de moeite waard maar Election 1 is op sommige momenten te traag wat hier niet ten goede komt. De film blijft afstandelijk en begint niet voldoende te leven. 3,0*

avatar van Number23
Vanavond maar eindelijk deel 2 kijken

avatar van popcorn en cola
Beetje warrig verhaal met een simpel plot en matige aktie. Er zijn wel betere films als deze.

avatar van Insignificance
Cool Triade filmpje dat ietwat warrig opent met allerlei pionnen die aan bod komen, maar gaandeweg kristalliseert zich dan een vilein verhaaltje over een machtsoverdracht met een web van intriges en een kleine portie gestileerd geweld. To's elegante stijl is ietsje minder prominent aanwezig,

Al is zijn hand onmiskenbaar en heeft hij o.a. een paar aardige overhead shots in petto. Scènes als die met de kistjes, het verkeerslicht en de overdracht van de staf in de struiken (een betere pineut dan Lam Suet is er simpelweg niet) trekken de aandacht. Het slot is zelfs buitengewoon sterk.

avatar van JakobFugger
Mijn eerste To (en ik denk een van de eerste Aziatische misdaad film, of in het algemeen niet zoveel Aziatische films gezien --> voornemen om is wat meer Aziatische film te bezien) en zeker geen onaardige. Echter voelde het echter nergens heel bijzonder. Wel een paar leuke karakters die niet veel diepte meekrijgen helaas. Wel zin in deel 2, want die schijnt beter te zijn .

avatar van sinterklaas
Weer een leuk filmpje van Johnnie To, waarin hij zich weer voor de zoveelste keer bezig houd met de Triades uit Hong Kong. Alleen is deze wel weer een stuk subtieler dan zijn andere films. Je kan dit inderdaad wel een beetje zien als een Chinese godfather. De hele film draait om de verkiezing van een nieuwe leider, maar mond uit op de jacht naar een eeuwenoude drakenstaf die is gestolen. De personages willen nog best interessant blijven en ook deze film laat alweer zien dat het echt niet pluis is in het gangsterleven. De typische To-shootouts worden hier weer wel achterwege gelaten en in plaats daarvan komen er bijlen, zwaarden en (kap)messen aan bod. Het gaat er dus op zijn middeleeuws aan toe hier.

Prima gangster episode op de slow burn.

avatar van Bottleneck
Prima film, verzorgd, ingetogen en redelijk boeiend, maar mist over de hele linie net dat beetje extra fascinatie en "To-flair" om memorabel te zijn.

avatar van Left4Dead
Een langzame start waarbij je er echt in moet kruipen. Een machtswisseling binnen triad Wo Sing wordt in beeld gebracht. Eéntje die niet volgens de oude tradities verloopt, omkoperij, martelingen en bedreigingen onderling de triad-leden. Daarnaast probeert ook de hoofdcommissaris van Hong Kong de dreigende onderlinge oorlog te voorkomen, hij zet daarom de leiders onder druk.

De crisis binnen de triad loopt flink uit de hand en men zoekt bij een ieder steun en toeverlaat om de gemeenschap niet uit elkaar te laten scheuren, en zo geen makkelijke prooi voor andere triads te worden. Een spil in de strijd is de Baton, een soort en met scepter met een drakenkop. Wie deze in handen heeft, heeft de macht.

Gelukkig heeft de regisseur er geen standaard maffiafilm van gemaakt. Nee...To heeft een tamelijk behouden product geleverd zonder de pief paf poef elementen die zo vaak worden gebruikt in dergelijke verhalen. Nee in plaats daarvan veel dialoog waardoor het realistisch overkomt, en To heeft het script goed te pakken want de dialogen neigen nooit naar saaiheid en/of verveling. Dat is dan ook de kracht van deze film, buitenissig te noemen omdat triads al snel met veel geweld geassocieerd worden. Het geweld is onderschikt in dit verhaal.

Ook binnen de triads is verandering een hevig onderdeel dat aanwezig is. To geeft hiermee aan dat op alle vlakken de scheidslijnen tussen respect/loyaliteit en eigen gewin langzaam verdwijnen binnen de triads, iets wat we binnen het bank/bedrijfsleven al minstens 20 jaar zien. Eeuwenlange tradities verdwijnen, de nieuwe generatie gaat voor macht en behaald dit door zich corrupt op te stellen. De oude generatie heeft geen inspraak meer, de opvolgers knallen over hun macht heen.

Wat heeft de prent nu echt te bieden? De film is eigenlijk helemaal nergens bijzonder in te noemen, verhaal, camerawerk, acteerwerk en soundtrack, allemaal goed maar niet bijzonder te noemen dus. Het script daarentegen juist wel, dit omdat de film ondanks de vele dialogen prettig en makkelijk wegkijkt. Op naar Hak Se Wui Yi Wo Wai Kwai (Election 2) omdat ik mij prima vermaakt heb met dit eerste deel. Het tweede deel schijnt ook nog eens beter te zijn dus dat wordt helemaal genieten.

Weer een prima film van To, 3,5** 7,5/10.