A Sailor-Made Man (1921)

Alternatieve titel: Hou Je Roer Recht!

geregisseerd door Fred C. Newmeyer
met Harold Lloyd, Mildred Davis en Noah Young

Een jongeman wil graag trouwen met het meisje van zijn dromen, maar haar rijke vader eist dat hij eerst iets doet wat benoemenswaardig is, in plaats van alleen de playboy uit te hangen. De jongen gaat daarom bij de marine en vertrekt naar een koninkrijk in het Midden-Oosten. Het meisje en vader arriveren eveneens ter plaatse met hun zeiljacht. Als het meisje door de plaatselijke maharadja wordt ontvoerd, kan de jongeman laten zien wat hij waard is door het meisje terug te krijgen.

avatar van The One Ring
Ik ben de tel kwijt geraakt van de hoeveelste Lloyd-film dit is die ik zie, zeker als ik ook shorts mee tel, dus vergeef me dat ik niet al te veel over A Sailor-Made Man kan vertellen. Je krijgt wat je verwacht, zoals meestal bij die oude komieken. Lloyds eerste lange film is een van zijn meest gemiddelde. Het blijft zeer leuk vermaak, maar er zitten geen momenten in die eruit springen en hem laten behoren tot Lloyds beste werk.

poster

in de hoofdrol: het grappige jongmensch met den uilenbril: Harold Lloyd

avatar van The One Ring

Verder wel een enorm suffe afbeelding op die poster.

Vind ook deze eerste lange film van Lloyd weer erg geslaagd. Ik blijf me verbazen over de mate van diversiteit die hij weet aan te brengen in films die eigenlijk allemaal heel erg hetzelfde zijn (maar dus toch ook weer niet).

Het begin was erg geestig met een verwaande Lloyd, het vervolg in de marine is ook wel leuk, maar het wordt pas echt erg leuk in de laatste 20 minuten. Dan zijn ze aangekomen in een of ander schurkenstadje in het verre oosten en onderneemt hj een van de meest briljante reddingspogingen ooit in een film. Geweldig. Ook de eindscene waarin hij zijn lief ten huwelijk vraagt door middel van vlagsignalen is erg leuk gevonden.

Zijn films scoren voor mij steeds tussen de 3,5 en 4 sterren in. En zijn grootste klassiekers heb ik dan nog bewaard. Heb er nu een stuk of 10 van hem gezien en ik maak me om onduidelijke redenen al enige tijd op voor de eerste tegenvaller, maar die komt gelukkig maar niet. Laat ik deze maar weer een keer het voordeel van de twijfel geven en hem op 4 sterren zetten.

avatar van Baggerman
mister blonde schreef:

Haha, grappig, ik heb precies hetzelfde! Tot nu toe halen ze allemaal nog minimaal een kleine voldoende.

Deze film vond ik lang niet Lloyds beste, maar kijkt toch ook wel weer prima weg. Verbazend blijft ook altijd maar weer de grotesk ogende acteurs die er in dit soort films rondlopen, zoals Noah Young en de Maharadja! Dit werkt steeds zeer effectief in contrast met de dopige Harold Lloyd.

De film blinkt ook wel uit in een voor 1921 redelijk vooruitstrevende truukjes met de camera en ook de droomsequence eindigend met de strelende aap is aardig gedaan. Voorts ziet alles er erg verzorgd uit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet z'n beste, maar best wel een vermakelijke Lloyd film. Zijn langspeelfilms gaan hem beter af dan Laurel & Hardy. De film kent enkele mooie momenten, zeker voor die tijd. De eerste voorstelling van 'The Boy' met de arm van de schilder is geweldig. Subtiele humor die je niet meer tegenkomt. Verder is de film natuurlijk een product van haar tijd met groteske acteerprestaties. Maar het heeft wel z'n charme en het geheel is best leuk om te zien.