For Heaven's Sake (1926)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Sam Taylor
met Harold Lloyd, Jobyna Ralston en Noah Young

J. Harold Manners is een steenrijke playboy die verliefd wordt op het eenvoudige meisje Hope, die werkt bij de missie van Brother Paul. Harold probeert alles om haar aandacht te krijgen en veroorzaakt zo een vreselijke chaos.

Voor het eerst kans gezien (in 2006) om deze film na 80 jaar te bekijken en hij valt niet tegen. Een prachtig gerestaureerde film uit de harold Lloyd dvd box.

Een prachtig Harold Lloyd-filmpje met een leuk verhaal en enkele spectaculaire, haast adembenemende stunts. Vooral de busrit op het einde is een knap staaltje timing.

avatar van The One Ring
Één van Lloyds mindere bekende films, maar wat mij betrefd zeker een van de beste. Hij moet even op gang komen, maar zodra Harold criminelen probeert de kerk in te krijgen wordt het hilarisch, in één van de grappigste achtervolgingscènes ooit. Niet op de laatste plaats omdat er een vreemde twist gegeven wordt aan wie wie achtervolgd. Briljant is ook de lange finale, inclusief de busrit, wat gewoon slapstick op zijn best is. Misschien nog wel beter dan Chaplin of Keaton weet Lloyd enorm veel uit zo'n scènes te halen. Hij spint de situaties vaak lang uit, maar doet dat met een hoog tempo, waardoor het soms een moderne actiefilm lijkt (niet meteen van het type Crank overigens).

Tussen deze wilde momenten bevinden zich leuke karakterstukjes met de zwervers en criminelen die vooruit lijken te lopen op de screwball comedies van de jaren '30. Eigenlijk stelen de zwervers en criminelen een beetje de show van Lloyd in deze film. Alleen Lloydregular Noah young overdrijft zijn rol een beetje. Jobyna Ralston krijgt helaas geen eigen komische momenten, maar heeft dan nog altijd meer charisma dan iedere andere actrice in dit genre.

For Heaven's Sake is bijna zo perfect als een slapstickfilm kan zijn. Het is minder magisch dan Safety Last!, maar dit behoort met gemak tot Lloyds top. Een film die wel wat meer bekendheid verdient.

Wat blijft Lloyd mij in positieve zin verrassen. Dit is nu de zesde die ik van hem zie en hij doet echt weinig onder voor Keaton of Chaplin. En dan te bedenken dat ik de meeste van zijn films waar ik de hoogste verwachtingen van heb, nog moet (met name Safety Last!) Dit is ook weer ontzettend vermakelijke en goed gemaakte slapstick. De wervingscampagne voor de missie (dat uitmondt in een bizarre achtervolging) en de achtervolging op het eind zijn briljant. Ook de liefdesscènes bij het meertje (wat een bouwput blijkt te zijn) tegen de achtergrond van een maan (wat een neonbord voor een wasserette blijkt te zijn) zijn erg goed gevonden. En zo vindt Lloyd steeds weer nieuwe grapjes en heeft ie steeds weer nieuwe ideetjes. Ik verbaas me over de mogelijkheden die hij benut en de veelzijdigheid die hij hierin tentoon weet te spreiden. 4 sterren.

avatar van Airbakke
Dezelfde rijke Harold als in Why Worry, allee ja dat 'miljonair' typetje van hem kan me toch niet constant boeien precies, want ik vind die en deze beiden wat minder dan de rest. Sommige goede moppen maar ik vond die bende domme criminelen toch niet zo hilarisch als bijvoorbeeld The One Ring.
Al bij al geen slechte film en het smaakt sowieso naar meer.. ('The Kid Brother'..)

avatar van Baggerman
Totdat Harold de gangsters in de kerk probeert te krijgen vond ik de film maar zozo, maar daarna volgen toch erge leuke scènes die je van slapstick mag verwachten. Ook blijft me opvallen dat de tussen-tekstkaartjes in de Harold Lloyd films altijd erg leuk zijn en dat deze in zijn films nu eens niet irritant zijn, maar zelfs het lezen waard!

Erg leuk vond ik ook de 'vecht'-scène met Bull. Verder blijf ik gewoon de kijkjes in het leven van de jaren twintig zeer de moeite waard vinden.

Voorlopig is de Harold Lloyd-box nog een gouden aankoop!

avatar van Bobbejaantje
Waw ik ben echt onder de indruk! Dit is slapstick, geslaagde slapstick, aan een ontzettend hoog tempo. Echt een hilarische film met alweer de nodige acrobatie naar het einde toe. Dit is topentertainment waar heel wat hedendaagse komedies een serieus puntje kunnen aan zuigen. Omdat lachen gezond is!

avatar van Metalfist
When I get through with that uptown dude, they can put a lily in his hand and close the lid!

Ik heb het al wel eens eerder gezegd dat ik een beetje een haat/liefde verhouding heb met silent films. Ik vind ze altijd wel erg interessant, maar het is het soort film waar ik echt voor in de stemming moet zijn en ik heb nog altijd een beetje schrik om aan de langere films te beginnen. Dat geldt echter niet voor het werk van Harold Lloyd waar ik altijd met veel zin aan begin en dat nagenoeg nog nooit is tegengevallen. Het lijkt er dan ook van te komen dat mijn favoriete silent comedian, Buster Keaton, van zijn troon zal gestoten worden.

Al zal hij altijd wel een speciaal plekje in mijn hart hebben maar dat terzijde. Dit is nu de 10e volwaardige Harold Lloyd film die ik zie en het is wederom één van de beste. Een korte film weliswaar die misschien iets te traag op gang komt (zeker als je in achting houdt dat dit niet langer dan een uur duurt) maar halverwege schiet de film een hogere versnelling met Harold die besluit om de klanten van het lokale café allemaal in de missiepost te krijgen. Lekker veel stuntwerk, veel achtervolgingen en gewoon erg veel fun. Lloyd steekt gewoon ook erg veel fijne details in zijn films. De title cards bevatten weer flink wat humor maar ook zo'n scène als waar hij en zijn liefje in het maanlicht aan zee lijken te zitten maar dat het om een bouwput met water gaat en dat de maan eigenlijk neonreclame is. Zo eenvoudig en toch zo doeltreffend, het is er niet veel gegeven om bijna 100 jaar na datum nog altijd zo fris over te komen. Voor de rest volgt dit wel het (ondertussen) platgetreden pad dat je bij dit soort films kunt verwachten en moet ik, als ik helemaal eerlijk ben, ook wel toegeven dat Lloyd vaak hetzelfde trucje opvoert.

Zo zijn zijn personages nagenoeg allemaal een kopie van elkander en toch stoort me dat niet. Het is een beetje zoals het kijken naar een Woody Allen bijvoorbeeld. In de films waar die zijn neurotische zelve kan spelen zit ook weinig verschil, maar altijd net voldoende om het toch enigszins met de mantel der (film)liefde te bedekken. Al is Lloyd hier wel net iets arroganter dan gewoonlijk precies. Dit lijkt ook de laatste samenwerking te zijn geweest tussen Sam Taylor en Lloyd (hij heeft bij mij een gemiddelde van 3.71* op 7 films, dat is niet slecht) maar Jobyna Ralston gaan we nog terugzien in onder andere andere Kid Brother. Lloyd vormt een leuk duo met haar en ook qua bijrollen is dit wel weer genieten. Hier en daar wat overdreven weliswaar, Noah Young maakt zich daar wat schuldig aan, maar op zich weinig op aan te merken.

Ik heb die Harold Lloyd box indertijd 10 cent per schijfje betaald in een lokale bibliotheekverkoop, dat moet zowat mijn beste investering zijn geweest als je bekijkt hoeveel plezier ik er al aan heb gehad. Je weet perfect wat je kunt verwachten bij Lloyd en dan nog weet hij je hier en daar nog te verrassen. Beetje jammer van de trage opbouw maar die tweede akte is zo heerlijk goed dat je dat eigenlijk al snel bent vergeten.

Klassenonderscheid in de roaring twenties met de man uit de uptown die zich een nieuwe wagen aanschaft omdat de kleur zou passen met deze van zijn nieuwe broek en de man uit de downtown die verklaart dat het lang geleden is dat hij nog eens een pak had zonder strepen.
Humor is nooit uit de lucht, al is deze van het begin van de film vooral fijner dan het burlesque-fysieke dat daarna volgt. Dat er cliché's onder de gags zitten is onvermijdelijk: Charlie en Buster, alhoewel verschillend, kruisten onvermijdelijk het pad van deze "acrobaat" Harold Lloyd en men kon het gewoon niet laten, wetend dat het toch op de lachspieren zou werken.
Kan niet aan "Safety last" tippen maar bezorgde toch een portie filmplezier.
En het klassenonderscheid ? Zou de liefde dat overstijgen ?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet de beste Lloyd, daarvoor mist het net die grootse scenes. Maar Lloyd doet het best goed hier en de film kan rekenen op een onderhouden script. Een romantische slapstick. Met het nodige tempo dat toch wat mist in bvb de Laurel & Hardy films waar je 5 minuten kijkt naar een taart in een gezicht.

Een film van zijn tijd waarin de kloof tussen het decadente rijke volk en de arme burgers uit de achterbuurt, nog groter is dan vandaag. Met romantiek tussen beide werelden. Leuk met die gangsters. De film is ook lang genoeg, het is niet grootse en als deze film nog langer gemaakt zou worden, ging het alleen maar vervelen vrees ik. In elk geval af en toe goed gelachen.