Why Worry? (1923)

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Fred C. Newmeyer en Sam Taylor
met Harold Lloyd, Jobyna Ralston en John Aasen

Harold Van Pelham is een hypochondrische, welgestelde zakenman, die voor zijn gezondheid naar de tropen gaat. In plaats van de gewenste rust en genezing, komt de arme Harold echter midden in een revolutie terecht. Samen met zijn nieuwe vriend Colosso, belandt hij in de gevangenis en ziet de toekomst er voor hem niet rooskleurig uit.

avatar van The One Ring
Hij mag misschien nog niet in de schaduw staan van Safety Last, maar Who Worry is een van de leukere Lloydfilms. Vooral omdat hij hier wat afwijkt van zijn standaard boy-meets-girl-verhaal en voor een leuke setting koos. Ik wist niet dat het stereotype beeld dat in Zuid-Amerikaanse landen er constant revoluties zijn al zo oud was als 1923, maar nu heb ik weer wat geleerd. Lloyd en zijn regisseurs halen uit die situatie heel wat geslaagde grappen, ook met dank aan de gigantische John Aasen als Lloyds sidekick die dient als een effectief eenmansleger. Lloyd vervangde hier zijn standaard leading lady Mildred Davis ook voor Jobyna Ralston, een vrouw met een bijzondere uitstraling en meer komische timing dan haar voorganger. Een goede keuze dus.

Ik mis een echte virtuoso slapstickscène zoals in Safety Last, iets dat het echt geniaal maakt, maar dit is toch wel het betere werk verder.

avatar van Baggerman
The One Ring schreef:

Dat laatste is wel de charme van de film. Qua slapstick-grappen is er bitter weinig te genieten. Alhoewel de vechtpartij tussen Harold en de Amerikaanse revolutionair wel erg grappig is.

Blijft ook leuk: dat gebruik maken van reuzen!

Inderdaad ook weer erg leuk. Vond de vele maffe vechtpartijen eigenlijk erg amusant. Leuke setting ook. Tot nu toe doet Lloyd niet veel onder voor Keaton en Chaplin (maar wel iets).

avatar van riesma
Dit vond ik één van de mindere van Lloyd tot nu toe. Het verhaal hangt nog losser aan elkaar dan gewoonlijk en het duurt lang voordat de vaart erin komt. Er zijn niet zo veel grappen en grollen, maar wel een paar leuke vondsten, wat Lloyd eigen is. Het voelde soms te geforceerd aan, zelfs voor een stille slapstick. Mijn voorkeur gaat bij Harold Lloyd toch naar de shorts, hij heeft moeite om de langere films inhoud te geven.

Kolderesk avontuur van Harold Lloyd als naieve miljonair op gezondheidstrip in een (fictieve) bananenrepubliek waar een revolutie aan de gang is. Deze film kon mij iets minder boeien dan het betere werk dat ik van hem intussen gezien heb (Safety Last, Girl Shy). Daarvoor vond ik de talrijke vechtscenes iets te langdradig op een totale tijdsduur van 63 minuten. Maar niettemin is ook in deze film leuke humor verwerkt zoals de liefhebbers het graag willen.