Les Misérables (1935)

geregisseerd door Richard Boleslawski
met Fredric March, Charles Laughton en Rochelle Hudson

Frankrijk begin 1800. De arme Jean Valjean (Fredric March), gedwongen zich op het pad van diefstal te begeven om zijn familie te onderhouden, wordt door de rechtbank veroordeeld tot 10 jaar dwangarbeid op een galei. Veroordeelden zijn na hun vrijlating gedwongen zich met regelmaat bij de politie te melden maar Valjean neemt een ander identiteit aan en verdwijnt uit het zicht. Onder de naam Champmathieu bouwt hij een succesvol bestaan op als ondernemer. Hij schopt het zelfs tot burgemeester maar dan arriveert de nieuwe politie-inspecteur Javert (Charles Laughton) in het stadje. Javert was vroeger werkzaam als hoofdcipier op dezelfde galei als waar Champmathieu vast zat en is de enige die hem zou kunnen ontmaskeren. Want de wet is voor iedereen gelijk en volgens de wet is Valjean een crimineel op de vlucht.

avatar van Legan
Een redelijke standaard dramafilm zonder echt grote min- of pluspunten. Het acteren is ok (hoewel Charles Laughton wat tegenviel), de drama had wat 'zwaarder' gemogen en de schaarse stukken subtiele humor zijn leuk. Enig kleine minpuntje is dat het soms te melodramatisch wordt.

3,0* en gelijk maar een nieuw plot ingediend aangezien de bovenstaande niet echt klopt.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik geloof niet dat het plot nu klopt. Champmathieu was een naïeveling die voor een klein vergrijp werd gearresteerd en verward werd met Jean Valjean en zou veroordeeld worden tot dwangarbeid. Jean Valjean nam de identiteit aan van Monsieur Madeleine en werd burgemeester.
Deze bron lijkt dit te bevestigen.
Ik zag nu drie versies. Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar die van 1998. Maar die uit 1958 met Jean Gabin wil ik zeker nog zien.