National Velvet (1944)

Familie / Drama

geregisseerd door Clarence Brown
met Elizabeth Taylor, Mickey Rooney en Donald Crisp

Mi Taylor is een reislustige jongeman die terechtkomt in een Engels plaatsje bij de familie Brown. Hun jongste dochter Velvet is bezeten van paarden, en als zij het paard Pie wint tijdens een loterij, is Mi vastbesloten Velvet en Pie te trainen voor de Grand National, Engelands grootste paardenwedstrijd.

avatar van jordybeukeboom
De film die Elizabeth Taylor voor het eerst echt in het voetlicht zette

Vandernagel
Een leuk voorspelbaar niemendalletje. Inderdaad De doorbraak voor Taylor met haar grote ogen. In ieder geval was dit deel stukken beter dan het tweede deel.

avatar van hkoster
wat is deze film onder gewaardeerd. moet je toch eens zien.

Een op en top feel-good film met een prille Elizabeth Taylor —met gebitsbeugel!— als stralend middelpunt. Ik heb het door de bank genomen niet zo op Mickey Rooney, maar gelukkig laat hij in deze film zijn (vaak driftige) strapatsen goeddeels achterwege. Naast Donald Crisp, degelijk als altijd, krijgt Anne Revere de kans om te strooien met levenswijsheden. Revere, die eigenlijk nooit verzaakt als actrice, weet daarmee vrijwel elke scène naar zich toe te trekken.
Het verzorgde verhaal, de mooie cinematografie en het uitstekende acteerwerk van de hele cast maken dit al met al tot een charmante familiefilm, die niet of nauwelijks last heeft gehad van de tand des tijd. Erg mooi.