• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.419 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.752 acteurs
  • 199.124 gebruikers
  • 9.378.922 stemmen
Avatar
 
Dolph Lundgren

Rechten: Toglenn, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons.

Dolph Lundgren

Geboren: 3 november 1957 (68) in Stockholm, Zweden

Bekend van: The Expendables, The Expendables 2 en Rocky IV

IMDb profiel: Dolph Lundgren

Wikipedia: Dolph Lundgren (wikicode: 3013 )

239 reacties

Over Dolph Lundgren

Hans "Dolph" Lundgren (geboren op 3 november 1957) is een Zweedse acteur, regisseur, scenarioschrijver, producent en krijgskunstenaar. Lundgren behaalde een graad in scheikunde aan de Washington State University, een diploma als bio ingenieur aan het Royal Institute of Technology in het begin van de jaren tachtig en een master in bio ingenieur aan de Universiteit van Sydney in 1982. Hij heeft de rang van 3e dan zwarte riem in Kyokushin karate en was Europees kampioen in 1980-81. Toen hij in Sydney was, werd hij bodyguard voor de Jamaicaanse zangeres Grace Jones en begon een relatie met haar.

Social Media

https://www.facebook.com/DolphLundgrenOfficial
https://www.instagram.com/dolphlundgren
https://twitter.com/Dolph_Lundgren

Bekend van

Volledige filmografie (125)
3,24 (3.677)

The Expendables

2010 • 103 minuten
als Gunner Jensen
6.477 reacties
3,26 (2.164)

The Expendables 2

2012 • 102 minuten
als Gunner Jensen
3.228 reacties
3,14 (1.619)

Rocky IV

1985 • 91 minuten
als Ivan Drago
389 reacties
3,17 (1.561)

A View to a Kill

1985 • 131 minuten
als Venz
342 reacties
3,74 (1.372)

Family Guy

1999 - 2026 (TV-serie)
21 reacties
2,93 (1.263)

The Expendables 3

2014 • 126 minuten
als Gunner Jensen
1.605 reacties
3,08 (1.149)

Aquaman

2018 • 143 minuten
als King Nereus
237 reacties
2,80 (1.026)

Universal Soldier

1992 • 99 minuten
als Andrew Scott / GR13
140 reacties
2,29 (459)

Johnny Mnemonic

1995
61 reacties
2,70 (441)

The Punisher

1989 • 92 minuten
als Frank Castle / The Punisher
99 reacties
2,75 (407)

Showdown in Little Tokyo

1991 • 79 minuten
als Detective Kenner
115 reacties
2,54 (403)

Universal Soldier: Regeneration

2009 • 97 minuten
als Andrew Scott
312 reacties
2,32 (376)

Masters of the Universe

1987 • 106 minuten
als He-Man
109 reacties
2,34 (231)

Universal Soldier: Day of Reckoning

2012
225 reacties
2,52 (206)

Red Scorpion

1988 • 102 minuten
als Lt. Nikolai Rachenko
36 reacties
2,68 (200)

The Mechanik

2005 • 94 minuten
als Nikolai Cherenko
68 reacties
2,06 (186)

Direct Contact

2009
76 reacties
2,51 (170)

Icarus

2010 • 88 minuten
als Edward Genn / Icarus
68 reacties
2,43 (168)

Black Water

2018
81 reacties
2,48 (135)

One in the Chamber

2012
44 reacties
2,80 (132)

Skin Trade

2014
73 reacties
2,93 (130)

Dark Angel

1990
39 reacties
2,47 (129)

The Package

2013
36 reacties
2,22 (128)

Joshua Tree

1993
31 reacties
2,25 (127)

Missionary Man

2007
41 reacties
2,26 (124)

The Peacekeeper

1997
22 reacties
2,16 (114)

Blackjack

1998
27 reacties
2,09 (114)

Detention

2003
29 reacties
2,89 (114)

Command Performance

2009
51 reacties
2,26 (109)

Stash House

2012
60 reacties
2,28 (97)

Direct Action

2004
31 reacties
2,18 (92)

Diamond Dogs

2007
33 reacties
2,34 (88)

War Pigs

2015
33 reacties
1,64 (86)

In the Name of the King 2: Two Worlds

2011
78 reacties
2,81 (83)

Men of War

1994
19 reacties
2,32 (82)

Battle of the Damned

2013
29 reacties
2,77 (78)

Bridge of Dragons

1999
38 reacties
1,65 (77)

Retrograde

2004
19 reacties
2,64 (76)

Castle Falls

2021
17 reacties
2,44 (72)

The Shooter

1995
16 reacties
2,07 (68)

Cover-Up

1991
15 reacties
2,25 (67)

Blood of Redemption

2013
14 reacties
2,62 (65)

Silent Trigger

1996
18 reacties
2,39 (65)

Hidden Agenda

2001
16 reacties
2,47 (64)

The Defender

2004
19 reacties
2,54 (61)

L'Inchiesta

2006
47 reacties
1,92 (60)

Altitude

2017
18 reacties
2,28 (57)

Kindergarten Cop 2

2016
23 reacties
1,62 (56)

The Last Patrol

2000
11 reacties
2,42 (55)

Sweepers

1998
12 reacties
2,07 (54)

Storm Catcher

1999
18 reacties
2,41 (53)

Pentathlon

1994
9 reacties
2,14 (49)

Ambushed

2013
14 reacties
2,29 (49)

Wanted Man

2024
9 reacties
2,47 (48)

Riot

2015
17 reacties
2,34 (44)

Section 8

2022
11 reacties
3,34 (44)

Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films

2014
22 reacties
1,93 (43)

4Got10

2015
11 reacties
1,76 (42)

Larceny

2017
18 reacties
2,18 (42)

A Certain Justice

2014
11 reacties
2,71 (38)

Don't Kill It

2016
13 reacties
1,63 (38)

Shark Lake

2015
11 reacties
1,87 (31)

The Tracker

2019
10 reacties
1,97 (29)

Operation Seawolf

2022
8 reacties
2,17 (23)

The Rats: A Witcher Tale

2025
2 reacties
1,72 (23)

Legendary: Tomb of the Dragon

2013
10 reacties
1,61 (23)

Hard Night Falling

2019
5 reacties
1,59 (22)

Jill Rips

2000
4 reacties
1,81 (21)

The Minion

1998
5 reacties
2,82 (20)

Power of Grayskull: The Definitive History of He-Man and the Masters of the Universe

2017
4 reacties
1,91 (17)

The Best Man

2023
6 reacties
1,72 (16)

Agent Red

2000
2 reacties
1,36 (14)

Acceleration

2019
2 reacties
1,41 (11)

Dead Trigger

2017
4 reacties
2,40 (5)

Exit Protocol

2025
1 reactie
2,33 (3)

Stopping Traffic

2017
0 reacties
-

One Last Shot

2026
0 reacties
-

Hellfire

2026
0 reacties

Samengewerkt met

Reacties


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dolphfan

Dolphfan

  • 168 berichten
  • 33 stemmen

Ach ja, oscar of geen oscar, ik blijf gewoon fan van Dolph. Ik vind dat de beste man wel degelijk wat heeft bijgebracht aan het opkrikken van het actiegenre. Films als Showdown in Little Tokyo zijn gewoon zeldzaam in haar soort. Een film met 90 minuten non-stop actie en die toch blijft boeien is tegenwoordig een zeldzaamheid. Showdown kreeg dit wel voor elkaar en daarvoor verdient Dolph een pluim.

Er zou een aparte oscar moeten komen voor het B-actie genre. Dan was Dolph wel toe aan zijn lifetime archievement award. Het zou een emotioneel en mooi moment zijn als Dolph deze award zou krijgen uit de handen van een andere held van me, Steven Seagal. Dan moet de box met tissues wel even op mijn schoot staan.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9347 berichten
  • 3132 stemmen

happie schreef:

Jammer dat je niet inziet dat we niet serieus zouden wezen.

Ik zie juist wél in dat je niet serieus bent.

Blijkbaar ben je dat wel, dus had ik het verkeerd, waarvoor mijn excuses.

happie schreef:

Waarom zouden de echte fans niet van mening kunnen wezen dat hun idool een Oscar zou winnen. Dat is toch normaal. Ik vind dit respectloos, dat onze mening in twijfel getrokken.

Tuurlijk respecteer ik je mening wel. Ik vond alleen de verheerlijking van deze persoon zo groot, dat ik mijn twijfels had bij de oprechtheid ervan. Maar goed, ieder zijn meug.

happie schreef:

Terwijl die mening vrij reeël is.

Die mening respecteer ik dan ook, hoewel ik het er niet mee eens ben, en als je zelf ook een beetje reeël zou zijn, zou je ook weten dat ik gelijk heb.


avatar van happie

happie

  • 6236 berichten
  • 426 stemmen

Ik denk dat ik niet meer verheelijkt hebt, dan een ander zou doen bij zijn/haar idool.

En jij mag er natuurlijk een eigen mening over hebben. Das normaal. Maar ik hoef verder niet reeël te wezen, want dat ben ik al de hele tijd.


avatar

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Dolphfan schreef:

Films als Showdown in Little Tokyo zijn gewoon zeldzaam in haar soort. Een film met 90 minuten non-stop actie en die toch blijft boeien is tegenwoordig een zeldzaamheid. Showdown kreeg dit wel voor elkaar en daarvoor verdient Dolph een pluim.

Je vergist je. De filmmakers (regisseur, scriptschrijvers, mannen van de sfx...) verdienen hiervoor een pluim. Dolph is slechts een acteur die de rol speelt. Of er nu veel mooie actie in voorkomt of niet.

Het zou een emotioneel en mooi moment zijn als Dolph deze award zou krijgen uit de handen van een andere held van me, Steven Seagal.
Sorry, het zijn ook mijn helden, maar deze toestand zou gewoon hilarisch ongepast zijn. Dat Steven Seagal zoiets krijgt zou ik nog begrijpen. Hij heeft o.a. met zijn stijl/trademark echt iets toegevoegd aan het genre (aikido getinte actie), is een geweldige personaliteit (dat zich reflecteert in zijn rollen), probeert vaak (hoe simplistish ook) zijn eigen overtuigingen over te brengen aan de kijker etc. Probleem bij hem is dan weer dat hij zijn eigen de laatste jaren een beetje verloochent en het allemaal wat laat hangen.


avatar van Dolphfan

Dolphfan

  • 168 berichten
  • 33 stemmen

Nee, ik denk dat jij je in deze vergist. Het verhaal is niet om over naar huis te schrijven, het script is van een even laag niveau als een gemiddelde baywatch aflevering en de special effects zijn van een niveau wat zelfs voor die tijd (1991) lachwekkend was. Maar er is 1 man die van dit geheel toch een heerlijke film weet te maken. Je raadt al wie. Door zijn mimiek, timing, gevechtstijl, perfecte wisselwerking met Brandon Lee en schitterende dialogen weet Lundgren van dit standaardverhaal toch een film te maken die veel actieliefhebbers enorm kunnen waarderen.

Ben het wel eens met je dat Seagal ook een award voor zijn oeuvre verdient. Misschien kunnen Lundgren en Seagal (als ode aan een tijdperk van twee genieen) deze oscar of award wel symbolisch delen. Vind je dat misschien een idee Djelle?


avatar

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Dolphfan schreef:

Nee, ik denk dat jij je in deze vergist. Het verhaal is niet om over naar huis te schrijven, het script is van een even laag niveau als een gemiddelde baywatch aflevering en de special effects zijn van een niveau wat zelfs voor die tijd (1991) lachwekkend was.

Het script is verantwoordelijk voor de hoeveelheid actie, wisselwerking en dialogen (niet Dolph). Dat bedoel ik. Van die vechtstijl, timing kan je misschien gelijk hebben, maar ook dat is grootendeels gecooordineerd natuurlijk. Mimiek is het enige punt waarin ik je kan volgen, maar dat vind ik dan weer iets waar bv Schwarzenegger veel sterker in is.

Ben het wel eens met je dat Seagal ook een award voor zijn oeuvre verdient. Misschien kunnen Lundgren en Seagal (als ode aan een tijdperk van twee genieen) deze oscar of award wel symbolisch delen. Vind je dat misschien een idee Djelle?
De gedachte alleen al emotioneert me (maar misschien niet de manier waarop het bij jou iets doet).

2 genieen...


avatar van Dolphfan

Dolphfan

  • 168 berichten
  • 33 stemmen

Denk je dat Showdown in Little Tokyo een even goede actiefilm was geworden als Lundgren door de eerste de beste b-artiest zou worden vervangen? Dat denk ik niet. Als bijvoorbeeld Jef Wincott de rol van Chris Kenner zou hebben vertalkt zou ik deze productie links hebben laten liggen. De acteur maakt vaak de film. Er zijn ook zat films met een goed verhaal die totaal geflopt zijn door het ondermaatse acteerwerk van acteurs in de betreffende film. Lundgren is gewoon geknipt voor deze film, dat moet jij ook inzien. Schwarzeneggers mimiek is ook wel aardig, maar bij hem gaat het toch voornamelijk om zijn fameuze one-liners. Lundgren heeft minder one-liners, maar wel een karakteristieke kop met een schitterend gelaat.

Hoezo zouden dergelijke grootheden in het b-actiegenre niet eens een keer beloond mogen worden voor al hun werkzaamheden die ze hebben verricht voor de liefhebber van b-actiefilms? Waarom moeten altijd dezelfde topacteurs een oscartje komen weghalen bij de jaarlijkse uitreiking? Misschien zou het wel een stimulans zijn voor het genre en staan er meer actie-iconen op, zodat er wat meer aanbod komt, in dit steeds verder uitdunnende genre.


avatar

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Wow. Dolphfan: je hebt me overtuigd. Het is me nu ook veel duidelijker hoe je het bedoeld. Inderdaad, met iemand als Jeff Wincott zou Showdown hetzelfde niet zijn. Inderdaad, ook bij b-actiefilms kan een acteur een cruciale rol spelen. Ook je tweede alinea is een prachtig betoog waar ik het bij nader inzien helemaal mee eens moet zijn. Klasse.

Eentje om in te kaderen:

Hoezo zouden dergelijke grootheden in het b-actiegenre niet eens een keer beloond mogen worden voor al hun werkzaamheden die ze hebben verricht voor de liefhebber van b-actiefilms? Waarom moeten altijd dezelfde topacteurs een oscartje komen weghalen bij de jaarlijkse uitreiking? Misschien zou het wel een stimulans zijn voor het genre en staan er meer actie-iconen op, zodat er wat meer aanbod komt, in dit steeds verder uitdunnende genre.


avatar van happie

happie

  • 6236 berichten
  • 426 stemmen

Daarom moeten ze ook een oscar of zoiets dergelijks krijgen. Want zij weten zich als weinige nog staande te houden tussen de harde wetten van de commerciële films.

En het zou tijd worden als iedereen zou inzien dat zo'n veelzijdig acteur als Dolph erkend zou worden als een belangrijk persoon in de filmgeschiedenis.


avatar

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

En het zou tijd worden als iedereen zou inzien dat zo'n veelzijdig acteur als Dolph erkend zou worden als een belangrijk persoon in de filmgeschiedenis.

Kom zeg.


avatar

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

"When I started studying acting in New York, I didn't plan to be an action hero. I just wanted to learn acting because I felt it was something I needed to try to do for myself, to express something, my inner pain, or something I couldn't get out. Then I got caught up taking my shirt off and strapping a machine gun on to shoot people. There wasn't really much acting - you couldn't have done too much with those roles no matter how good you were." (in Empire (UK), January 1996)


avatar

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Jij hebt het meer voor Lorenzo Lamas he Ramon.


avatar van happie

happie

  • 6236 berichten
  • 426 stemmen

Lorenzo Lamas had ie niet een tijdje terug een " actiefilm" met een of andere rare wezens. Baggerfilm was dat. Die Lamas is niet iemand die aan Dolph of Steven kan tippen. Integendeel zelfs.


avatar van catweasel

catweasel

  • 1571 berichten
  • 938 stemmen

happie schreef:

Die Lamas is niet iemand die aan Dolph of Steven kan tippen. Integendeel zelfs.

Ach, wie kan dat wel.....


avatar van Dolphfan

Dolphfan

  • 168 berichten
  • 33 stemmen

Goedzo Djelle, eindelijk zie je het in Gelukkig is het me toch nog gelukt om je te bekeren. Ik had de hoop al bijna opgegeven.

Waar blijven die nieuwe Lundgren films nou? Ik zit er al een hele tijd op te wachten. De laatste was toch "the mechanik"? De Seagal films vallen met bakken uit de lucht, maar de Lundgren producties laten lang op zich wachten. Waarom zal dit zo zijn? Heeft Dolph last van een burn-out ofzo?


avatar

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Och, waarschijnlijk is ie druk bezig met zijn rol voor The Inquiry (waar hij eens geen machinegeweren zal hanteren zodat zijn acteertalent helemaal tot zijn recht komt ).

Ik wacht eigenlijk meer op een nieuwe goeie "Lundgren-film". De laatste die echt nog eens leuk was, was Bridge of dragons denk ik. Voor mij hoeft er niet om het half jaar een nieuwe uit te komen, zolang het maar vermakelijk is.

Trouwens, de man is intussen ook al bijna 50 (de tijd vliegt). Je kan niet verwachten dat ie zal blijven meedraaien (tenzij ie even taai is als CHUCK NORRIS natuurlijk ).


avatar van Dolphfan

Dolphfan

  • 168 berichten
  • 33 stemmen

Uiteraard gaat het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Zijn laatste werken zijn niet zijn beste, maar wel zeer vermakelijk. Vond je Direct Action geen leuke wegkijkfilm?

Ik verwacht erg veel van "the Inquiry". Ben er al maanden op aan het wachten. Het duurt erg lang. Waarschijnlijk wordt dit een kwaliteitsproduct waar met zorg en aandacht aan gewerkt wordt. Misschien kan Lundgren met deze film de stap naar het echte Hollywood maken.

Vijftig jaar is de beste man inderdaad. Ik hoop dat als ik 50 ben dat ik ook net zo sterk en vitaal als Dolph ben. Hopelijk gaat hij nog wel een aantal jaren door. Misschien na zijn 60e in een ander genre ofzo.


avatar

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Vond je Direct Action geen leuke wegkijkfilm?
Niet echt. Het belangrijkste (kritiek)punt bij dit soort films zijn de actiescenes uiteraard, en die zagen er daar gewoon slecht uit en veel te weinig actie ook.

Tenzij je echt bedoelt van: 'het kijkt wel lekker weg en-meer-niet' , dan komt het misschien wel een klein beetje in de buurt. Maar van een goeie Lundgrenfilm verwacht ik meer natuurlijk.


avatar van catweasel

catweasel

  • 1571 berichten
  • 938 stemmen

Jongens, jongens, verwacht alsjeblieft niet te veel van The Inquiry. De film is volledig door Italiaanse bedrijven geproduceerd en ook de distributie ziet er niet echt indrukwekkend uit. Het zou mij niet verbazen als de film niet in de bios verschijnt.


avatar van happie

happie

  • 6236 berichten
  • 426 stemmen

Dolph kan met zijn talenten wel heel lang doorgaan natuurlijk. Het fysieke gedeelte zal natuurlijk op den duur minder worden, maar dan kan hij natuurlijk echt laten hoe goed hij kan acteren. Wellicht zal dat in the inquiry gebeuren. Dus ik kan me voorstellen dat iedereen er naar uitkijkt. De film kan dan wel volledig door Italiaanse bedrijven geregisseerd zijn. Maar onze fijne vriend Dolph speelt erin en dus kan hij best de bios in.


avatar van catweasel

catweasel

  • 1571 berichten
  • 938 stemmen

Ik hoop het voor je!


avatar van Dolphfan

Dolphfan

  • 168 berichten
  • 33 stemmen

Mijn verwachtingen van The Inquiry zijn inderdaad erg hoog. Waarschijnlijk komt ie niet in de bioscoop, maar dat maakt me niet uit. Dat ben ik ondertussen wel gewend van Lundgrenfilms. Hopelijk komen er op de dvd wat extra's want daar ontbreekt het vaak aan. Een goede behind the scenes zou me goed doen. Hoorde wel dat er extra's stonden op Universal Soldier 1. Heeft iemand toevallig die extra's gezien? Ben erg benieuwd hoe Dolph op de set is.


avatar van happie

happie

  • 6236 berichten
  • 426 stemmen

Ik ga er vanuit dat het gewoon een sociale jongen is op de set. Ik denk dat hij veel grapjes maakt.


avatar van Dolphfan

Dolphfan

  • 168 berichten
  • 33 stemmen

Dat lijkt me ook. Dolph ziet er dan wel uit als een lompe bullebak, volgens mij heeft hij een heel klein hartje. Een hart van goud.


avatar van 606

606

  • 23378 berichten
  • 11210 stemmen

hij is goed maar iets minder als seagal

(afbeelding)


avatar van Dolphfan

Dolphfan

  • 168 berichten
  • 33 stemmen

Iedereen zijn eigen mening. Seagal en Lundgren zijn voor mij twee gelijkwaardige acteurs.


avatar van happie

happie

  • 6236 berichten
  • 426 stemmen

Goede foto van onze fijne vriend Dolph. Hij blijkt buitenom een goede acteur te wezen ook een zeer fotogeniek te zijn.


avatar van 606

606

  • 23378 berichten
  • 11210 stemmen

happie schreef:

Goede foto van onze fijne vriend Dolph. Hij blijkt buitenom een goede acteur te wezen ook een zeer fotogeniek te zijn.

dankje wel happie

viel niet mee om een goede te zoeken


avatar van Dolphfan

Dolphfan

  • 168 berichten
  • 33 stemmen

Hoezo viel dat niet mee? Er zijn toch zat schitterende foto's van Dolph op het internet te vinden? Je hebt wel een mooie uitgekozen, maar er zijn er nog veel meer. Zoek maar eens goed!


avatar van happie

happie

  • 6236 berichten
  • 426 stemmen

Dit is ook eentje die echt 100% Dolph weergeeft. En je kunt zien dat Mr. Lundgren's hairstylist goed werk heeft afgeleverd. In al zijn films overigens