Universal Soldier: Regeneration (2009)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John Hyams
met Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren en Andrei Arlovski

Terroristen dreigen met bommen de nucleaire reactor van Chernobyl op te blazen, wat duizenden levens zou kunnen kosten. Om dit tegen te houden wordt er een team soldaten op af gestuurd, maar die staan voor een grote verrassing: een nieuwe, dodelijkere UniSol in de vorm Andrei Arlovski. De enige die de terroristen nu nog kan tegenhouden is Luc Deveraux (Jean-Claude van Damme), een Universal Soldier van het eerste uur. Deze moordmachine gaat het goed af, totdat hij tegenover een verrassing komt te staan. Het blijkt dat er in het geheim nog een UniSol bij is gehaald en deze keer is het een bekende van Deveraux, namelijk Andrew Scott (Dolph Lundgren). Nu zal Luc alles op alles moeten zetten om niet alleen twee van de dodelijkste soldaten ooit te stoppen, maar ook nog de bommen te ontmantelen!

avatar van Alexander1900
Een van de beste uit de reeks... Met vrij veel actie, mooie settings en sneeuw en de actie laten ze goed in beeld zien. Wel is het jammer dat van Damme een niet zo'n grote rol heeft.

avatar van Metalfist
You often contemplate... the complexity of life?

Ik blijf het wel een fascinerende reeks vinden, die Universal Soldier saga. Aan de chronologie is weliswaar amper een touw aan vast te knopen, maar deze Regeneration zou een rechtstreeks vervolg zijn op de eerste film van Emmerich. The Return negeerde de gebeurtenissen uit Brothers in Arms & Unfinished Business terwijl deze film dan weer The Return negeerde. Het komt er in ieder geval op neer dat zowel Van Damme en Lundgren terug in de film opduiken.

Je kan dus zeggen dat ik hier eigenlijk echt wel benieuwd naar was geworden en uiteindelijk is dit een dikke teleurstelling geworden. Iedereen kraakt The Return af, maar die is in ieder geval een stuk beter dan hetgeen John Hyams er van heeft gemaakt. Ik hou mijn hart dan ook al vast voor Day of Reckoning aangezien die andere Hyams film die ik heb gezien (Dragon Eyes - 1*) ook al verschrikkelijk was. Soit, het toffe aan deze sequel is dat de twee grote 'helden' terugkeren. Luc Deveraux heeft nog steeds problemen en na een uur komt er een kloon van Andrew Scott op de proppen. Nergens krijg je echter dat typische Universal Soldier gevoel en het resultaat is een erg simpele actiefilm over een stel praktisch onsterfelijke soldaten. Het overdreven (Adams die in het eerste deel een ketting van oren maakt) en het cheesy (gewoon heel de rol van Goldberg in The Return) gehalte is nergens te bekennen en dat is zonde. Wat overblijft is één of andere nietszeggende UniSol die de boel wat bijeen schiet en de kinderen van de president ontvoert. Of iets in die lijnen, want ik ben al snel opgehouden met aandacht te geven aan het plot.

En wat een belabberde rol van Lundgren. Jongens toch, het is één van mijn favoriete acteurs in het genre, maar hier kan hij maar bitter weinig mee. Hij doet amper mee in de film en gaat dan alweer dood, hetzij wel op een coole manier. In de hieropvolgende sequel doet hij wel opnieuw mee dus ze zullen hem dan nog eens klonen zeker? Van Damme heeft een iets grotere rol, maar weet blijkbaar ook niet zo goed wat hij ermee moet doen. De meeste aandacht gaat eigenlijk naar Andrei Arlovski. Blijkbaar één of andere MMA vechter die eens de gok waagde om in een film mee te spelen. Zonder twijfel één van de slechtste acteurs die ik al heb gezien.

Het schijnt dat die made for tv films het slechtst zouden zijn, maar ik vraag me af of die nog wat meer die Universal Soldier feeling behouden dan deze Regeneration. Geef mij in ieder geval dan maar The Return als ik een sequel wil zien op de eerste film. Het vertrouwen in Day of Reckoning is in ieder geval gekelderd.

avatar van Macady
Day of Reckoning is whack man. Deze vervolgen slaan echt nergens op. De tv films zijn beter als de officiele vervolgen. Echt zonde van je tijd.

avatar van SSeagal
DiDa schreef:
Ik snap echt de score van 2.61 niet bij deze film....

Lol, nee? Wees nou eens eerlijk, 60 minuten beetje saai gepief paf poef tussen allemaal onbekende acteurs en dan in de laatste 20 minuten pas Van Damme en Lundgren in een nogal matige eind battle? Vond je het echt zo'n goede film dan? The Return is vele malen beter, alleen MJ White vs Van Damme alleen al was een episch gevecht. Nee ik vond Van Damme en Lundgren veel te weinig screentime hebben in deze film.

avatar van xxERWINxx
Aardige actiefilm! Vandaag herbekeken, deze film is wat harder en ruwer dan de vorige 2 delen.
Hij is ook iets minder dan deel 1 en 2, hierin zien we Van Damme het laatste half uur pas in aktie en Dolph Lundgren is maar 8 minuten in beeld, jammer dat zijn rol zo klein was.
De setting was wel goed en redelijk spannend, maar het is allemaal wat harder en soberder, soms ook wat saaie stukken.
Nu op naar deel 4.

avatar van Thunder Road
Ai ai ai.........nostalgische herinneringen aan Universal Soldier hebben mij ertoe verleid deze film te kijken.
Ik had beter moeten weten. Dit heeft met het concept nog nauwelijks wat te maken.
Donker en grauw, geen enkel personage weet enige sympathie op te wekken. En waar zijn we beland als Lundgren het enige lichtpuntje in heel de film is? Arlovski een acteur te noemen staat gelijk aan vloeken, om van Van Damme in deze rolprent maar te zwijgen. Daar waar hij bijvoorbeeld in Expendables 2 nog aardig voor de dag wist te komen, loopt hij hier rond als een slaapwandelaar met lamme oogleden, een gastrol als zombie in The Walking Dead zou niet misstaan. Zoals hij erbij loopt is het dan ook helaas volstekt ongeloofwaardig dat hij het meer dan 10 seconden zou kunnen opnemen met een van zijn tegenspelers.

1,0 *

Niet doorheen te komen, zo goed als het origineel is zo slecht is dit vervolg helaas.....

avatar van Shadowed
Hm.

Ik hoopte stiekem op een hardere, grootsere herhaling van voorgaande Universal Soldiers maar daar leek deze totaal niet op. Het was een compleet andere film geworden, maar toch kan je Hyams het lef niet wegnemen om weer nieuw leven te blazen in de reeks.

Deze film is vooral killer, ruwer, kouder en harder. In bijna elk opzicht. De humor is compleet weg en maakt voornamelijk plaats voor enkele strak geschoten actiescènes. Veel Universal Soldier is er zo ook niet echt meer aan, maar desondanks is het daardoor niet veel slechter.

Echter wel een stukje saaier. Het is namelijk vooral wachten tot de actiescènes hun intrede doen. Die zijn er opvallend strak uit. Die actie mogen wel meerdere films hebben. Van Damme heeft hier ook nauwelijks een hoofdrol. Vond daarnaast ook de intrede van Arlovski stukken interessanter dan een terugkeer van Lundgren.

Film ziet er visueel ook redelijk uit. Lekker ruw en grauw. Ideaal scenario voor keihard geknok en knap geschoten actiescènes. Ideale omgeving voor regisseurs als Gareth Evans. Lekker kil knokken. Alleen maakt deze film ook plaats voor drama en verhaal wat de film totaal niet ten goede komt.

Zo is het voornamelijk wachten op de actie en dat duurt soms veels te lang. Veel anders kan de film niet bieden dus waarom zou je er zo lang mee wachten. Zo lijken de 97 minuten weleens lang te duren. Het is gewoon iets te saai ondanks de ideale omgeving. Helaas, dat had zeker meer benut moeten worden.

Spanning heerst er ook niet echt. Het is echt letterlijk en alleen maar 97 minuten lang wachten tot de volgende actiescène begint. Zelden krijg ik dat gevoel eigenlijk, en daarom is dat een groot minpunt aan de film. Soms moeilijk doorheen te komen. Maar toch 2,5* voor de strakke actiescènes.

avatar van TronMan
Een jaren tachtig film, uit 2009.. en gezien de acteer prestaties is dat prima.Onze (oude) helden gaan er nog goed tegen aan. Fijne 'oostblok' actie film.