Universal Soldier: Day of Reckoning (2012)

Alternatieve titel: Universal Soldier: A New Dimension

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John Hyams
met Scott Adkins, Jean-Claude Van Damme en Dolph Lundgren

'Universal Soldier: Day Of Reckoning' volgt overlevende 'Unisols' Luc Deveraux en Andrew Scott, die moeten vechten tegen anarchie en een nieuwe orde, geregeerd door Unisols zonder overheidstoezicht. Ze roeien de zwakkeren uit en testen voortdurend de sterkste krijgers in wrede gevechten op leven en dood. Luc heeft zich opgewerkt als leider van de Unisol 'Church Of Eventualism', een zelfhulporganisatie die hulp biedt aan eigenzinnige Unisols die de overheid in het geheim heeft ingezet als 'slapende' agenten, die op ieder gewenst moment ingezet kunnen worden.

avatar van killer13
Tarkus schreef:

Ah.. dacht dat Day of Reckoning voor Regeneration kwam..
Bedankt voor de info

graag gedaan

avatar van DragQueen
Wederom een vermakelijk vervolg uit de Universal Soldiers reeks. Van Damme en Lundgren zijn vaste gezichten in de cast, en keren weer terug. De hoofdrol is dit keer echter voor Scott Adkins. En die doet het verdienstelijk, evenals de eerder genoemden. Visueel zit het met de film wel snor. Het verhaal is een minder belangrijke factor, maar is desalniettemin best onderhoudend. Het meest is het nog genieten van de uitstekende actie en gevechten. Goede choreografie, en bovendien sterk in beeld gebracht. 3 Sterren.

avatar van Gruffalo
Verschrikkelijk.

Wat een ellendige hoop geweld. Ik kan er bijna niets goeds over zeggen. De acteurs konden er niets van bakken, dat is ook lastig met zulke suffe rollen. Een film met een ordinaire houding en een verhaal om van te huilen. En dat laatste bedoelde ik alles behalve positief. Lelijk en zielloos. De film kon me zelfs niet een beetje boeien. Vermaak uitgesloten.

Enig plus punt zat hem voor mij in de donkere sfeer. Die werd wel aardig doorgetrokken. Verder een dramatische mislukking.

avatar van Gang_Star
Grote tegenvaller. Na het toch vrij vermakelijke Universal Soldier: Regeneration komt er maar een matige opvolger op. Scott Adkins speelt de hoofdrol (hij doet het best aardig) en er zijn 'slechts' bijrollen voor van Damme (tegenvallende bijrol) en Lundgren (niet onaardige rol). Het verhaal is een stuk minder interessant, maar de actie is zo nu en dan ook weer vrij hard. Echter de actie is niet altijd leuk en daarbij komt ook nog een speelduur die aan de lange kant is. Daardoor gaat de film zo nu en dan behoorlijk vervelen.

avatar van Macady
Ik ga ook haten.

Ten eerste, leuke discussie hier over deze film. Maar met de allerbestebedoelingen kan ik hier geen goed woord voor vinden. Dit heeft werkelijk niks meer te maken met het klassieke universal soldier.

Begint allemaal alleraardigst, een spannende scene waarin we kennis maken met Scott Adkins en zijn 'familie'. Alles wat hierop volgt slaat werkelijk alles. Niets toevoegende stroboscoop achtige effecten waar je zowat een epeleptische aanval van krijgt.

Een schande voor de franchise, wat dolph en jc hierin doen is mij een raadsel, 0 blijft erover van het oorspronkelijke eerste deel.

Ik zit mij te verbazen over de complete betogen hier om deze film tot een spektakel te bombaderen.

avatar van Metalfist
There is no end. Always another, John

Aha, het laatste deel alweer in de Universal Soldier franchise. Met uitzondering van de twee televisiefilms heb ik de reeks in volgorde bekeken, maar eigenlijk werd al snel duidelijk dat er nooit echt een grote verhaallijn wordt gevolgd en dat elke film precies zijn voorgangers lijkt te negeren. Het vorige deel in de reeks, Regeneration, mocht voor mijn part voor eeuwig en altijd verdwijnen maar aangezien Day of Reckoning van dezelfde regisseur is, verwachtte ik toch een echte sequel.

Hoewel het nog maar van ergens in maart dit jaar geleden is dat ik die film heb gezien, is daar blijkbaar werkelijk niets van blijven hangen. Deze Day of Reckoning kun je dus zonder al te veel problemen kijken zonder de vorige films te hebben gezien. Of het een aanrader is, dat is een andere vraag aangezien dit allemaal zo godsgruwelijk saai is. De openingsscène met de moord op de vrouw en kind van John beloofde nochtans veel goeds, maar de film vervalt al snel in een plot waar geen touw aan vast te knopen is. De Universal Soldier feel is compleet verdwenen en zelfs het wederoptreden van zowel Luc Deveraux en Andrew Scott stelt gewoon niets voor. In Regeneration hadden ze toch nog ietwat een rol, dit is gewoon een aanfluiting. Blijkbaar was regisseur John Hyams van plan om de reeks terug nieuw leven in te blazen met een nieuw hoofdpersoon, maar het lijkt me dat dat idee van de baan is geschoven aangezien we ondertussen alweer 4 jaar verder zijn en er nog steeds geen sequel is. Van mij mag de reeks hier dan ook stoppen.

Minieme rol dus voor Jean-Claude Van Damme die eigenlijk niets meer doet dan wat staren met die kale kop van hem. Op het einde wordt hij nog wat extra geschminkt waardoor hij op een soort clown lijkt en dat is zowat het meest memorabele dat hij hier doet. Lundgren is niet veel beter trouwens. Het gevecht tussen hem en John oogt vreselijk traag en hij lijkt er bovendien echt geen zin in te hebben. Nu blijf ik sowieso fan van de oudere films van Lundgren, maar in Regeneration was hij ook al zo slecht. Dan deed hij het in een Direct Contact bijvoorbeeld toch wat beter. Soit, de echte hoofdrol is weggelegd voor Scott Adkins. Dacht om de een of andere reden dat dat weer zo'n WCW goes acting figuur was (zowat hetzelfde als Goldberg in Universal Soldier: The Return) maar blijkbaar is het echt gewoon een acteur. Doet het niet echt slecht, maar mist wel de charme die een Van Damme of Lundgren in hun glorieperiode wel hadden.

Nee, dit was het toch niet voor mij. Bij vlagen ook gewoonweg irritant gefilmd, het verbaasde me dat er aan het begin van de film geen waarschuwing zat voor mensen met epilepsie aangezien dat stroboscoop effect werkelijk verschrikkelijk irritant was. Blijf het vreemd vinden dat The Return zo gigantisch afgekraakt wordt, het is nochtans een betere film dan de twee Hyams films tezamen..

avatar van thoyouknow1980
Geslaagde actie/thriller
Na meerdere keren te hebben bekeken is het kwartje bij mij gevallen.
Het veel gehate stroboscoop effect duurt maar 2 minuutjes alles bij elkaar,dus dat valt mee.
Wat deze film zo goed maakt voor mij is de keiharde brute actie,goed acteer werk,en bakken sfeer.
De film kan verwarrend over komen als je hem voor de eerste keer bekijkt en dat is jammer.
Maar zoals ik al beschreef,ik ben over de schreef voor deze fantastische film.
Ook dankzij de sterke review en informatie van DiDa

avatar van DiDa
thoyouknow1980 schreef:
Geslaagde actie/thriller
Na meerdere keren te hebben bekeken is het kwartje bij mij gevallen.
Maar zoals ik al beschreef,ik ben over de schreef voor deze fantastische film.
Ook dankzij de sterke review en informatie van DiDa

avatar van Decec
Een goede actie/horror/mysterie/SF/Thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Jean-Claude Van Damme en Dolph Lundgren...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Af en toe onrustig camerabeweging...

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, wel een apart deel uit deze Universal Soldier reeks, hij lijkt niet meer echt op de vorige delen, in deze film heel veel geweld, afgehakte ledematen en bloed.
Best hard en ruw dus en Van damme & Dolph Lundgren hebben een kleine rol en ook nog eens de slechterikken.
Ik vond hem lekker wegkijken en vermakelijk, maar wel hard kwa actie, het verhaal was een beetje ingewikkeld. 3 sterren!

Deze vond ik veel beter dan Regeneration,

Lekker heerlijk veel actie en vechtscenes met veel geweld en bloed van het begin tot aan het einde. heerlijk hoe er werd ingehakt op elkaar en ook nog eens goed in beeld werd gebracht. hiervan viel ik niet in slaap wat bij Regeneration waarvan alleen het laatste half uur goed was wel het geval was.