Universal Soldier: The Return (1999)

Actie

geregisseerd door Mic Rodgers
met Jean-Claude Van Damme, Michael Jai White en Heidi Schanz

Luc Deveraux heeft een serie experimenten overleefd en is nu werkzaam als een technisch expert bij een overheidsproject, waarmee ze het trainings programma van Universal Soldier willen verbeteren. Wanneer S.E.T.H. de boel overneemt, is Luc de enige die hem tegen kan houden.

avatar van FunkStarr
Ik heb die hele Goldberg nooit wat gevonden, een hersenloze gorilla met het acteervermogen van een kind van 2 jaar. Wat hij hier laat zien is zeker dramatisch te noemen.

avatar van RuudC
Er mag dan wel heel erg zijn afgekeken van 2001: A Space Odyssey (de lipleesscene is een exacte kopie) en indirect van The Terminator, vermakelijk is het wel degelijk. De echte sequel van Universal Soldier heeft een sfeer die veel ontspannender is. Op een of andere manier heb ik zelf ook het idee dat deze met veel meer plezier gemaakt is. De unisols zijn een stuk organischer en maken het daardoor een stuk prettiger om deze film te kijken. Hoe slecht het stiekem ook allemaal is, de actie is goed. Het gevecht tussen Jean-Claude van Damme en Michael Jai White is op dat vlak het hoogtepunt. Enkele geflipte figuren als Romeo en Squid zorgen voor wat humor. Briljant wordt deze film niet, maar de flop 100 status (waar ik deze hoogstpersoonlijk uit heb gestemd) is Universal Soldier 2 onwaardig. Er zijn genoeg negatieve punten aan te merken (het bijna verplichte reportertje…), maar het gevecht in de stripclub is voor mij legendarisch. Die had best wel langer mogen duren en dan waren ook degenen over de streep getrokken die met hun lul stemmen ipv hun hersenen.

avatar van patrick17
Het vervolg op deel 1. Veel minder vind ik wel ja!
De film mist een dolph Lundgren figuur, die het tegenpool is van Damme.
Niets ten nadelen van Michael Jai White maar die haalt het zeker
in deze film niet bij zijn voorganger.
De film was ook zeer kort dat vind ik zelf de film niet tegn goede komen.
De actie die er inkwam was ook van mindere kwaliteit dan het eerste deel.
Zonde.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en ook niet echt slecht.

avatar van Friday the 13 th
Typische Jean - Claude Van Damme film. Overdreven actiescènes met een stoere chick aan zijn zijde en een cliche plot (deze keer met old fashioned computer data inclusief!).

Toch wel enkele amusante scènes zoals deze in de stripclub. Hoe dan ook scoort deze voldoende als een doorsnee late night filmpje.

Mistaa-g
veel hield me tegen deze film te zien, vooral door alle negatieve dingen die ik erover hoorde. Ik ben dus de trilogie omgekeerd aan het bekijken en moet deel 1 nog zien. Deze vind ik wel slechter dan deel 3 maar nu toch niet om te zeggen 'waanzinnig slecht'. Je ziet dat deze film geshot is als een echte blockbuster en dat mis je in vele Van Damme-films dus op dat gebied vind ik het best goed. ok, het verhaal is niet zo bijsterend goed maar de actie is duidelijk aanwezig en je lijkt naar één of ander prequel te zien van The Terminator. Ik vind deze zeker niet supergoed maar toch best vermakelijk hoor en snap de superlage IMDB (3,7???) totaal niet

ah, als je deel 1 ziet, zal je wel zien dat er een groot verschil is met Van Damme.

avatar van PEN15
Ik zag een deel voorbijkomen op RLT7 en lag continu in een slappe lach. Dit is allemaal zo overdreven, overbodig en hilarisch als je wilt lachen om de rare fratsen, zagen jullie trouwens ook die lachwekkend grote BFG's?. Een soort van blauwe HAL-9000 knock-off die met die mensen communiceert.. met de meest zouteloze stem zoals die van Jeroen Elshoff. Wat was me dat gieren zeg. Ven Dem is natuurlijk weer stoer bezig als hij knokt, maar zijn acteren werkt te veel op mijn lachspieren. Iedereen spuugt een handvol zinnen uit terwijl hij niet meer krijgt dan drie woorden LEZ GOE, MEH-GIE!!! Het verhaal slaat inderdaad nergens meer op. Dat JCVD nu ineens weer mens is snap ik ook totaal niet, dus ik zou de film nog eens moeten zien. Ik ben namelijk tot er een reclameblok aankwam maar mee genokt. Alhoewel, waarom zou ik, want Universal Soldier I was over het geheel gezien nog steeds de beste.

avatar van DiDa
Zo verschrikkelijk slecht dat het weer goed wordt...:)

avatar van FunkStarr
Inderdaad, zo slecht dat het leuk wordt. Deze film moet je dus totaal niet serieus nemen dan is die best wel grappig. Snap alleen nog steeds niet wat die Maggy haar rol nou precies was. Een lekker Aziatisch wijf die er puur voor de opvulling in mee loopt. Mij hoor je niet klagen verder...

avatar van xxERWINxx
76 minuten duurt deze film, hij is eigenlijk evengoed als deel 1 , zit genoeg actie in net als het 1e deel, spannend word hij nergens, maar wel vermakelijk.
Ook vrij goed einde, nu op naar deel 3 !

avatar van Metalfist
Even een vraagje voor de kenners van de Universal Soldier franchise. Ik heb de eerste Universal Soldier gezien en wou eens aan de sequels beginnen. Ik heb deze The Return tot en met Day of Reckoning liggen op DVD, maar ontbreek Brothers in Arms en Unfinished Business. Is het noodzakelijk om die twee televisiefilms gezien te hebben vooraleer je hieraan begint? Of worden die compleet genegeerd?

avatar van Metalfist
The created has become the creator

Die Universal Soldier films, het is toch een rare franchise. De eerste van Roland Emmerich was een vermakelijk filmpje en dan kreeg je opeens twee tv-films, een sequel die die tv-films negeert en dan nog meer sequels die al de rest weer negeert.. De twee tv-films ben ik nog steeds niet tegengekomen en ik was het eigenlijk beu om af te wachten of ik ze nog eens een keer zou vinden. Bovendien moesten die overduidelijk niet gezien zijn vooraleer je aan deze The Return begon. Gisteren meteen dan maar eens werk van gemaakt.

De algemene score hier (en zowat overal) weerhield me echter een beetje. The Return wordt als een erbarmelijk slechte film gezien en wat blijkt? Daar is niet veel van waar. Om nu te zeggen dat deze sequel beter is dan zijn voorganger is een brug te ver, maar ik vond het op zich nog wel een vrij deftige poging. Mic Rodgers (een stuntman die met deze film zijn debuut en meteen zijn laatste film maakte) brengt de reeks in een nieuwe richting door zich meer op artificiële intelligentie te concentreren. Een kunstje dat we weliswaar al beter uitgewerkt hebben gezien, maar je kunt hem moeilijk beschuldigen van Emmerich's film te kopiëren. Het is echter niet allemaal lof aangezien Rodgers in die nieuwe richting best nog wel wat foutjes maakt. Het stomste is natuurlijk om Deveraux opeens menselijk te maken. Dat hij geen hersenloze vechtmachine is, dat vind ik nog OK aangezien dat daar naar al werd gehint vanwege de terugkeer van zijn herinneringen, maar om hem echt alle krachten te laten verliezen. Nah, was ik op zich niet zo van gediend. Gelukkig is er nog genoeg actie in het algemeen om het genre te rechtvaardigen.

En je hebt natuurlijk Bill Goldberg. Liefhebbers van WCW zullen ongetwijfeld bekend zijn met de naam van deze kaalkop en hij is overduidelijk één van de leukste aspecten aan de film. Ook veel knipogen naar zijn carrière naast het grote scherm (zijn signature move de Spear, het gebruik van Megadeth's Crush 'Em waar hij altijd mee opkwam, ...) en dat is gewoon erg tof. Tof ook dat Jean-Claude Van Damme weer terugkeert voor de rol van Deveraux. Blijft toch één van mijn favoriete acteurs in dit soort nonsens. Michael Jai White (die trouwens ook nog een kleine rol had als één van de soldaten in de voorganger) mag komen opdraven als de slechterik van dienst en doet dat op zich ook goed.

Mjah, het kan aan mij liggen maar ik vond dit helemaal niet zo slecht als ik had verwacht. Zelfs het gemis van Dolph Lundgren (die naast Van Damme zowat mijn favoriete ster in het genre is) valt nog erg goed mee. Ik wil die twee tv-films ook nog wel eens zien, maar ga me eerst eens bezig houden met de overige vervolgen.

avatar van Macady
Hier kan je de tv movie ( het onofficiële vervolg op het origineel) kopen voor nog geen 2 eurotjes Universal Soldiers 2 Metalfist

Macady schreef:
Bedankt

avatar van eka81
Ze hadden door moeten gaan met de botte van Damme uit de deel 1, met de strakke houding ...
Hij speelde te soepeltjes, en dan te denken dat ie in deel 1 uit de dood is herrezen. Actie was goed.

avatar van SSeagal
Laatst weer gekeken. Verder dan 3* komt de film niet, maar oei wat kan MJ White toch episch vechten, prachtige vechtscene met Van Damme

avatar van xxERWINxx
Net weer eens herbekeken, dit deel is net zo goed als zijn voorganger! Van damme doet het weer erg goed, volop actie, gevechten en explosies in de film.
Geen moment verveeld, alleen dit keer geen Dolp Lundgren meer maar 2 andere soldaten die het ook uitstekend doen, vooral het einde was echt goed!
Op naar het 3e deel.