Universal Soldier (1992)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren en Ally Walker

Een team van soldaten wordt gebruikt tegen een groep terroristen. Veronica, een journaliste, volgt hen en ontdekt hun geheim: het zijn overleden soldaten die gereanimeerd zijn tot bijna perfecte soldaten. Luc, één van hen, krijgt flashbacks naar zijn tijd in Vietnam en helpt Veronica. De rest van het team probeert er alles aan te doen om hun aard geheim te houden.

avatar van Metalfist
Bedankt voor de antwoorden, wegens niet in mijn bezit sla ik de tv-films over. De ander heb ik nu toch aangeschaft dus die zie ik ook nog wel.

avatar van Macady
Metalfist schreef:

Volgens mij begint de eerste tv film met het eindgevecht van deel 1 ( maar dan met de acteurs van de tv film). Daarna gaat het een eigen weg in en mis je echt helemaal niks wat je bellemmerd om te beginnen ' the return' ( die ik zelf wel redelijk vond). Ik heb de laatste in de reeks onlangs gezien en vond dat persook echt een k*t film, maar er zijn genoeg mensen welke dat juist weer een geweldige film vinden.

Anyway, have fun met kijken.

Film uit de tijd dat onze landgenoot, Jean-Claude Van Damme, nog een topster was in Hollywood.
Geen slechte actiefilm overigens, mede dankzij de spierbundels van Dolph Lundgren.
Verstand op nul en genieten maar.

avatar van Spirit_Catcher
Ik heb gemerkt dat sommige niet goed zijn in een score geven (vooral wat betreft Van Damme films) xD
bvb; quote "Deze is één van zijn betere films" = 3.5 en dat wat ze één van zijn mindere films vinden = 3.5! hmmmm...

Persoonlijk vind ik "Van Damme films" al een genre op zich en daar komt ook wel een pak jeugd- en tiener sentiment aan te pas en zo blijkt dat ik eens een hogere dan gemiddelde score durf te geven MAAR dat houdt niet weg dat ik bij zijn mindere films minder dan 2 zal geven (lees "Sudden Death).
Bij deze film vind ik de enkele komische scenes geweldig (bar scene als uitschieter) en dat afgewisseld met enkele grimmige scenes (met Dolph Lundgren) en goeie actie met eveneens goeie soundtrack.
Ik heb er trouwens nooit een vergelijking in gezien met Terminator of Robocop zoals eerder genoemd...

avatar van avdj
In 1977 verscheen de Lincoln Continental Mark V op de markt. Met zijn schaamteloos gekopieerde Rolls-Rolls grille, astronomische brandstofverbruik en een formaat van een boot had het nauwelijks met een automobiel te maken. Aan de vooravond van de tweede oliecrisis was de 7,5-liter motor ook niet bepaald het juiste blok op de juiste plaats. Toch leverde de mastodont maar iets meer dan 200pk en zaten de passagiers op de achterbank in het pikkedonker.

Wat heeft deze auto met Universal Soldier te maken? Nou, op de één of andere manier is deze wagen zó fout dat het voor mij juist weer goed is. Geen pretenties, gewoon recht-voor-zijn-raap en gespeend van iedere vorm van finesse en subtiliteit. Deze Jean-Claude van Damme-klassieker is niet veel anders: overal ontploffingen, lompe actie en foute one-liners.

Enkele jaren terug zag ik in iMAX-3D White House Down en deze film kende een soortgelijke beleving. Totaal bespottelijk, maar o-zo vermakelijk. Toevalligerwijs is Universal Soldier van dezelfde regisseur en dat verklaart misschien de pret. Het verhaal laat zich in twee zinnen uiteen zetten en toch vermaakt het mij moeiteloos voor de volle anderhalf uur.

Dolph Lundgren (I’m all ears… ) en Jean-Claude van Damme (I’m alive!) zijn perfect gecast omdat ze zich niet echt menselijk hoeven te gedragen. Hierdoor komen de actie, die er overigens verrassend goed uit ziet, en vechtpartijen goed uit de verf. Vooral de knokpartijen in de kroeg zijn ronduit hilarisch. In een recentere Van Damme-film is deze scene min of meer ‘nagespeeld’.

Voor Jean-Claude van Damme zelf had deze film overigens zijn definitieve doorbraak moeten betekenen. Door zijn cocaïnegebruik en het afwijzen van een miljoenenvoorstel van Universal, bleef hij echter in de B-films steken. Eeuwig zonde, want vechten kan de Belg als de beste.

avatar van KevinBacon
Goed acteerwerk Van Damme. Zeer indrukwekkende film. Blockbuster. 5 sterren. Mvg

avatar van Elchapo
Klassieke vechtfilm,1 van JVCD beste...3.5 stars.

avatar van Gerlof1378
Een echte oldschool actiefilm, met een ok verhaal en aardige cast Jean-Claude van Damme en Dolph Lundgren spelen de hoofdrollen en doen dat naar eigen zeggen goed. Maar deze film moet het vooral hebben van de vele actie die erin zit en die is puik ik zeg oordeel dat zelf.