Universal Soldier (1992)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren en Ally Walker

Een team van soldaten wordt gebruikt tegen een groep terroristen. Veronica, een journaliste, volgt hen en ontdekt hun geheim: het zijn overleden soldaten die gereanimeerd zijn tot bijna perfecte soldaten. Luc, één van hen, krijgt flashbacks naar zijn tijd in Vietnam en helpt Veronica. De rest van het team probeert er alles aan te doen om hun aard geheim te houden.

avatar van sinterklaas
een jaar of twee gezien en vond hem best wel goed.

de tweede deel was echt een goedkope namaak bagger
Misschien word the return net zo goed als deze

avatar van Lennert
Ik doe gek en geef de film 4,5 sterren.

Simpelweg om het feit dat deze film me zo verdomd goed deed vermaken. Vette actie, stompzinnig doch gaaf verhaal, goed acteerwerk (helemaal van Dolf Lundgren, die gast kwam zelfs echt als een Amerikaans militair over), een mooie vrouw erbij (Ally Walker), humor, over the top dialogen en uitspraken en een spannende ontknoping.

Mijn God, wat een heerlijke slechte actiefilm. Wat mij betreft is dit Emmerich's beste prestatie, gaver dan Independence Day!

avatar van kArIzMa_Movie
'Universal Soldier' behoort absoluut tot een van Van Damme's beste films. Van Damme en Lundgren doen het beide uitstekend goed. Een film die je het beste kunt kijken op een regenachtig avond.

avatar van otherfool
I'm all ears...

Feitelijk een verlaat jaren '80 vehicel, vol foute oneliners, stoere spierbundels en obligate explosies. Van Damme is op dreef, Ally 'profiler' Walker is aangename beeldvulling maar Lundgren steelt de show als bad motherfucker. Jammer alleen van de langdradige finale...

3*.

avatar van Macmanus
Terminator vs Robocop.

Toen de film begon dacht ik ook effe dat het een film uit de jaren 80-tig was. Opvallend om dan toch 1992 te zien. Verder niet heel goed. Het is vooral een beetje vlees noch vis. De actie is brak, de actie iconen zijn niet instaat een indruk achter te laten, en het verhaal heeft niet echt een goede vijand. Dolph moet dat wel voorstellen maar je weet dat die gewoon dood kan. Er gaat nooit een echte onoverwinnelijke dreiging uit van hem.

Toch is het voor de jongetjes onder ons wel geinig kijkvoer. Al is het alleen al om hoe van Damme soms totaal niet weet hoe die moet acteren 2.5 sterren.

avatar van Near_Dark
Dit is de tweede film die ik ooit heb gezien van regisseur Roland Emmerich.

Tsjonge jonge...

Ik heb deze actieprent vroeger nog in de cinema gezien, die is me om onduidelijke redenen steeds bijgebleven, misschien wel door de onwaarschijnlijk dommige smoelwerken van de spierbundels Jean-Claude Van Damme & Dolph Lundgren ?

Er komen best grappige scènes in voor:

* Reporter Veronica die aan Luc (Jean-Claude) vraagt hoe hij aan zijn rare accent komt: "Are you Canadian or French..?". Waarop hij antwoordt, met zo'n uitgestreken gezicht: “What accent...?

* Of die keer nadat Cyborg Luc - om te herstellen van zijn verwondingen - zich had afgekoeld in een Motelkamer waarvan hij het bad had gevuld met ijsblokjes. Als ze reeds zijn vertrokken en de Kolonel van de achtervolgende Cyborgs aan die gevulde badkuip staat, neemt een wetenschapper enkele ijsblokjes vast, bestudeerd die op zijn gemak om vervolgens verbaast te zeggen: “Hij gebruikt ijs om zich af te koelen, Jeezes !

* Wat gedacht van die scène in het tankstation waarbij Luc en Veronica naar binnen gaan, hij zich helemaal uitkleed en aan Veronica vraagt om hem af te tasten op zoek naar iets ongewoon en hard.
Vervolgens begint ze hem van kop tot teen te bepotelen , als haar handen ergens rond zijn middel tasten kijkt Luc verbaasd op en zegt “Is het normaal dat dat daar zit...?”, waarop Veronica geschrokken zegt: “Ja ja, da's normaal, niks aan de hand
, met zo'n onschuldige blik in haar ogen...

Enfin, je hebt het al begrepen zeker ?
Dit is zo'n typische B-Pulp actiefilm met melige grapjes, matige actiescènes en een plot dat niet veel voorstelt.
Maar toch heb ik mij best geamuseerd met het herbekijken van dit actie-vehikel.

In feite is het door dat knappe eindgevecht in de gietende regen dat ik mij deze film herinner als zijnde beter dan hij in werkelijkheid is.

Vanwege zijn nostalgische waarde geef ik hem toch nog een 6/10.
Best een aardig niemendalletje voor de liefhebbers van debiele Actiefilms
Een leuke vingeroefening van Roland Emmerich, alvorens zich aan de betere Blockbusters te wagen.

avatar van DVD-T
"I just want to eat"

Is al weer een tijdje geleden dat ik deze zag. Een van mijn eerste films die ik zelf kocht, samen met T2: Judgement Day. Die zijn toen grijs gedraaid. Nu op Blu-Ray herzien, en voor een film van bijna twintig jaar oud zag het er geweldig uit. Universal Soldier heeft een fantastische transfer gehad naar de digitale drager. Mooiste momenten om dat te zien was al meteen de begin scène en de achtervolging met de bus. Ook het geluid heeft een opknapbeurt gehad en klinkt kraakhelder. Fijn om al die kogelregens te horen, en ook het slot kent een fantastisch geluid.

Nu over de film zelf dan.
Nog steeds een van mijn favoriete actiefilms. Het duo van Damme en Lundgren werkt goed en ze zijn echt aan elkaar gewaagd. Het acteerwerk is niet meteen van een hoog niveau, maar ik heb ze wel eens (veel) slechter zien doen. Daar gaat het in deze film natuurlijk niet om. Ook niet om het niet erg originele, maar toch onderhoudend, verhaal. De actie gaat het om. De vele shoot-outs en de ontploffingen zijn nog steeds top vermaak. Hoewel wat verouder niet minder amusant. Ook het karate werk van beide heren is geweldig om te zien. De film is warm geschoten en je voelt bijna de hitte waarin ze rondtrekken. Tegen het einde wordt het allemaal wel wat zwakker, maar dan krijgen we nog dat mooie eindgevecht
Sterke oneliners ook af en toe. Ja, gewoon een erg vermakelijke actiefilm die me altijd is bijgebleven en altijd zal bijblijven. Mijn waardering een halfje verhoogt want dat verdiend deze fijne film gewoon.

avatar van jeroentjuhhhhh
Erg vermakelijk

Had voorheen alleen deel 3 gezien en die was erg goed bevallen, niet echt te vergelijken met dit eerste deel verder want het 3e deel is veel grauwer.

Dit is itt dat deel ook veel luchtiger, JCVD & Lundgren hebben geen rimpels en de actie is beter verspreid. Toch heb ik me met beide evengoed vermaakt, Het einde is wat zwakker dan wat zich daarvoor allemaal afspeelde maar dat neemt niet weg dat het over het geheel gezien echt een heerlijk werkje is.

Dikke 3.5*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Het begin van het einde.

En dus het begin van Emmerich.

Niet dat alles wat hij aanraakt een vergulde drol blijkt, er zijn een paar uitzonderingen. En hiermee zette hij zichzelf dus op de kaart in Hollywood.

Ook voor Van Damme en Lundgren klassiekers in hun lange rij DTV. Want de heren hebben nogal wat reut op hun naam staan.

Dit is een aardig onderhoudend en soms zelfs vermakelijk actie-filmpje wat een aantal duffe momenten kent. De grapjes op het eind qua one-liners zijn welkom, maar er had ook eerder wel wat meer humor mogen worden gebruikt.

Redelijk.

Minstens 15 jaar geleden dat ik deze film gezien heb. Vermakelijke pulp-film met een aantal spectaculaire en goed gefilmde actiescenes. De openingsscene op de dam ziet er ook mooi uit. Het houterige acteerwerk van Lundgren en Van Damme werkt hier in hun voordeel, aangezien hun personages niet echt menselijk meer zijn. Een aantal slechte, maar daarom weer leuke, one-liners. Zoals:

Lundgren: You're dead soldier
Van Damme: No, i'm allive.

Film deed me in meerdere opzichten denken aan The Terminator.

avatar van RuudC
Teveel twijfels. Klinkt misschien raar, maar ondanks dat de film wel vermakelijk is, bespeur ik meer negatieve dan positieve elementen. Jean-Claude van Damme speelt hier ongetwijfeld een van zijn minste rollen. Het hele concept van de unisol werkt voor mij niet. Daar zal ik later op terugkomen. Jean-Claude imponeert simpelweg niet met zijn robotachtig karakter. Schwarzenegger was daarentegen briljant in zijn rol als Terminator. Dolph Lundgren doet het beter dan van Damme, maar wordt pas echt goed wanneer hij weer Sgt. Andrew Scott wordt. Roland Emmerich is me te wisselvallig als regisseur. Dit is niet zijn slechtste werk, maar ook absoluut niet zijn beste. Het feit dat er maar een echte confrontatie tussen Jean-Claude en Dolph is, vind ik onbegrijpelijk.

De leuke momenten zijn vooral enkele oneliners en actiescens. Dat zuchtje van van Damme in het restaurant is hilarisch. De uitblinker is Dolph Lundgren vanwege eerder genoemde redenen. Emmerich heeft er naar mijn idee te weinig moeite voor gedaan om er iets goeds van te maken. De unisols zijn compleet ongeloofwaardig als anti-terreureenheid. Het gaat me er niet om dat ze onkwetsbaar zijn, maar wel de vreselijk houterige bewegingen. pak z’n brilletje af en ze zijn nutteloos. Plus dat, zodra duidelijk wordt dat door hitte kwetsbaar zijn, zou iedereen vlammenwerpers gebruiken. Doe mij dan maar Stargate, want meer dan drie sterren kan ik er echt niet aan geven.

Best wel een leuke actie-film waarin ook nog eens goed gespeeld werd door Jean-Claude Van Damme en vooral door Dolph Lundgren die de rol van een geflipte Andrew Scott zeer goed en leuk speelde. Het verhaal was leuk verzonnen en met de actie zat het wel goed in deze film. De Vietnam flash back scènes waren wel wat overdreven maar het was wel heerlijk om Dolph Lundgren daarin door het lint te zien gaan.

avatar van patrick17
Het kan dus wel, 2 'grote' actie sterren tegelijk in een film. Jean Claude van Damme en Dolph Lundgren bewijzen het bij deze.
Als het ware heeft van Damme de hoofdrol, en daarvoor keek ik de film ook zeker
maar eerlijkheid biedt me te zeggen dat ik Lundgren zijn rol veel sterker vond spelen.
van Damme daarin tegen zat in deze film prima in zijn rol qua uitspraken.
Waar hij het normaal van de actie zeker moet hebben was het dit keer ook om de acteerprestatie.
De eindscene is natuurlijk mooi om te zien. De twee grote sterke mannen tegen elkaar.

Prima vermakelijke film, heb de andere 2 delen al klaar liggen daar ga ik zeker aan beginnen.

3.5 *

avatar van Dennissssss
Voor een film uit 1992 valt het mij allemaal echt mee, best goed te kijken! Het zag er allemaal redelijk uit, niet heel nep op zo. Best wel vette actie en ontploffingen. Ik vind wel dat het niet helemaal realistisch is. JCVD weet soms het ene wel, en het andere weer niet. Bijvoorbeeld, hij weet niet hoe hij moet eten, maar wel hoe hij moet tanken. Dat soort dingen.

avatar van Spetie
Toch wel een lekker fout en vermakelijk filmpje dit.

Het oogt vrij eighties met veel oneliners en lekker overthetop actie, maar leuk is het wel. Er zit veel actie in en Jean-Claude van Damme en Dolph Lundgren maken er hier een lekkere tweestrijd van en naast de actie acteren beiden nog vrij aardig.

Door de diverse vermakelijke oneliners, valt er ook op het gebied van de humor genoeg te genieten. De spetterende finale mag er daarnaast ook best zijn. Emmerich kan zich veel beter met dit soort pulp bezig houden, dan al die steeds maar groter wordende rampenfilms, want dat wordt toch nooit meer iets.

Een slim en handig gemaakte, lekker verteld, geroutineerde en spannende actiefilm, waarvan het scenario overduidelijk gepikt is (doet sterk denken aan producties als 'Robocop' en 'Terminator'). Boordevol actie, mooie speciale effecten en uiterst simpel (in elkaar gezette) personages. Vooral Jean-Claude Van Damme is op zijn best en ook Dolph Lundgren doet duidelijk zijn best.

avatar van Metalfist
Is that supposed to be there?

Ik kende Universal Soldier van titel en vanwege de vele vervolgen maar eigenlijk nooit de behoefte gehad om de reeks eens een kans te geven. Met de twee Expendables films kwam ik tot de conclusie dat ik wel fan van Dolph Lundgren en Van Damme begin te worden dus mijn broer zei dat ik dan sowieso het eerste deel eens gezien moest hebben. Nogal veel vertrouwen hebbend in de smaak van hem nam ik die stelling aan en ging op zoek naar de film. Die bleek helemaal niet moeilijk te vinden dus ineens maar eens opgezet.

Maar nu is Universal Soldier jammer genoeg niet de film geworden die ik had gehoopt. Roland Emmerich (bij mij eigenlijk onsterfelijk vanwege Stargate) weet op zich wel een erg vermakelijke film af te leveren maar ik verwachtte precies gewoon te veel. Nochtans weet de regisseur veel goeds te introduceren zoals een paar heerlijk foute one-liners en dito situaties (wanneer Veronica een naakte Luc gaat onderzoeken naar een zender!) maar stelt uiteindelijk de finale wat teleur. Die voelde in de eerste plaats eigenlijk al een beetje misplaatst aan doordat Lundgren in die ravijn terecht komt en nadien ineens bij het huisje van Damme verschijnt maar de finale is simpelweg te lang en er gaat werkelijk geen enkele dreiging vanuit. Gelukkig is de opbouw ervan wel erg vermakelijk met lekker veel actie, het wordt helemaal de moeite wanneer Scott in de supermarkt terecht komt, en is dat maar een kleine smet op het verhaal. Ik ben in ieder geval wel benieuwd geworden naar de vervolgen.

Het is wel hilarisch om te zien op wat voor een verschrikkelijk slecht niveau de cast acteert. Vooral Van Damme lijkt precies vlak voor de opnames een hersenschudding te hebben opgelopen maar het tegen niemand gezegd heeft in de hoop de film nog te kunnen draaien. De helft van de tijd kijkt hij wat doelloos voor zich uit maar tegelijkertijd heeft het toch nog een zekere charme en het zorgt in ieder geval voor een aantal amusante scènes. Lundgren doet het op het eerste zicht niet bijzonder veel beter maar weet uiteindelijk de film toch naar zich toe te trekken. Zeker wanneer hij zijn geheugen terug krijgt en de boel in de supermarkt begint te terroriseren. Altijd leuk natuurlijk als er tussen al dat testosteron geweld er nog een vrouwelijke toevoeging aan te pas komt en die is weggelegd voor Ally Walker. Heeft sowieso een aantal amusante situaties met Van Damme maar is voor de rest eigenlijk compleet inwisselbaar. Het is wel een schoontje, ook mooi meegenomen natuurlijk.

Amusante film wederom van Emmerich. De man wordt zo goed als compleet afgebrand de laatste jaren maar weet toch altijd wel een aantal uur vermaak te brengen. Van Damme en Lundgren zijn goed op dreef en het concept is redelijk goed uitgewerkt. Blijft alleen jammer van de wat zwakkere finale.

Wat een leuke herziening gehad naar jaren zeg. Complete verrassing, ik ben al die oude actiefilms van vroeger langzaamaan aan het terugkijken. Wist niet zeker of ik dit wel moest doen. Was vroeger helemaal wild van (onder meer) die JC van Damme films, om ze daarna weg te zetten als waardeloos prul. Nu zit ik er wat betreft het betere werk van hem, ergens tussenin. En dit is w.m.b. echt het betere werk.

Ben geen fan van Emmerich, maar hij weet natuurlijk wel hoe je een actiescène moet filmen. Toch het verschil met veel echte b-pulp. Er is genoeg aan te merken op de film, laat ik dat eens doen om er vanaf te zijn. Emmerich weet hoe hij een actiescène moet filmen (hoewel de material arts wel wat rommelig in beeld zijn gebracht), maar jammer dat het een humorloze Duitser is. De komische momenten zijn pijnlijk onleuk (hoewel er wel een paar leuke cheesy one-liners doorheen sijpelen) en de pogingen tot karakteruitdieping zijn nog treuriger. De muziek is echt erg fout en het acteren heel matig. En het verhaaltje is een dunne variant van films die eenvoudigweg eerder waren.

Maar dat, waarvoor je de film gaat zien, is echt dik in orde. De actiescènes vond ik prima.De genoemde pijnpunten krijgen ook nergens de kans de overhand te krijgen.Er zitten echt een stuk of 10 actiescènes in die bijna allemaal behoorlijk lang duren. Het zijn heel gevarieerde scenes, waar ik ontzettend vermaakt naar heb zitten kijken. Van de operatie met die gijzeling op het begin tot het lange onvermijdelijke eindegevecht op het laatst. De scene in de supermarkt, de busachtervolging, het echte begin in Vietnam, de shootout in het motel etc. etc. zijn echt zwaar oké. Sowieso is het concept om twee actiehelden elkaar naar het leven te laten staan vermakelijk in zijn eenvoud en Lundgren en van Damme zijn een goede match, alle tekortkomingen als acteurs die ze hebben daargelaten.

Ik ben ook benieuwd of het lage gemiddelde hoort bij het afwaarderen op basis van verschoven verwachtingen van een film. Dit is een enorme guilty pleasure. 3,5 sterren. Ga dit herzien!

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Universal Soldier is een vrij armtierig samenraapseltje van Robocop en Terminator, dat is mij net iets te duidelijk. Maar er is een wel erg fout sausje overheen gegoten. Anderhalf uur lang tovert men de meest stompzinnige scènes op het scherm. Enkel de finale duurt dan wat lang en is wat teleurstellend.

Jean-Claude Van Damme en Dolph Lundgren vormen ook een gouden combo. Van Damme is net niet subtiel genoeg, maar hij zet zich verder graag voor schut en dat heb ik wel graag bij actiehelden. Lundgren schmiert erop los. Die is ook enorm onderschat als actieheld. Die getormenteerde kop van hem is goud waard.

Ronald Emmerich is een regisseur waar ik niet al te veel van moet hebben, maar met Universal Soldier heeft hij wel een ouderwets actiefilmpje gemaakt zoals ik ze graag zie: doorlopen van de tijdsgeest, lompe hoofdrolspelers, ontploffingen, foute oneliners en veel absurde scènes. Ik vind het heerlijk, zo van tijd tot tijd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het is toch wel mijn streven om ooit eens alle bekende actietitels van de grote actiemannen uit de 80's en 90's gezien te hebben. Opvallend genoeg had ik deze Universal Soldier nog nooit gezien, ondanks dat er 2 bekende actiehelden in lopen en het geregisseerd is door een regisseur waar ik behoorlijk veel van heb gezien.

Deze film is voor mij dan ook geen jeugdsentiment, maar het is nadat ik de film nu heb gezien wel een prima actiefilm. Vooral Lundgren is lekker op dreef. Erg origineel is het allemaal niet, het voelt een beetje als een mengelmoes tussen Robocop en Terminator, maar dan minder cool of verrassend. Gelukkig weet Emmerich wel hoe je actie moet filmen, want het ziet er en flitsend uit en het is lekker spectaculair. De finale mag er ook wel wezen als Van Damme en Lundgren eindelijk eens goed te lijf gaan.

Dat geslaagde valt weer minder over de humor te zeggen, dat weinig geslaagd is. Emmerich blijft toch wel een Duitser hé. Verder goed dit eens gezien te hebben. Misschien zet ik de vervolgdelen waarin Van Damme en Lundgren terugkeren ook nog eens op.

avatar van Vinokourov
Yeaah, wat een lol deze film! Twee tot cyborgs omgevormde Vietnam-veteranen worden voor superspeciale missies ingezet. Eens gaat dat natuurlijk fout, want ondanks dat ze nu min of meer robot zijn, hebben ze toch menselijke emoties en gaat het trauma uit die oorlog opspelen bij de held van het verhaal. Jean Claude van Damme vond ik voor de verandering het best okee doen, echt diepzinnig hoeft het ook allemaal niet te zijn en dat is altijd wel weer prettig. Genieten van idioterie, de cliché's en spectaculaire explosies (wat een verademing, geen lelijke cgi ).

avatar van avdj
In 1977 verscheen de Lincoln Continental Mark V op de markt. Met zijn schaamteloos gekopieerde Rolls-Rolls grille, astronomische brandstofverbruik en een formaat van een boot had het nauwelijks met een automobiel te maken. Aan de vooravond van de tweede oliecrisis was de 7,5-liter motor ook niet bepaald het juiste blok op de juiste plaats. Toch leverde de mastodont maar iets meer dan 200pk en zaten de passagiers op de achterbank in het pikkedonker.

Wat heeft deze auto met Universal Soldier te maken? Nou, op de één of andere manier is deze wagen zó fout dat het voor mij juist weer goed is. Geen pretenties, gewoon recht-voor-zijn-raap en gespeend van iedere vorm van finesse en subtiliteit. Deze Jean-Claude van Damme-klassieker is niet veel anders: overal ontploffingen, lompe actie en foute one-liners.

Enkele jaren terug zag ik in iMAX-3D White House Down en deze film kende een soortgelijke beleving. Totaal bespottelijk, maar o-zo vermakelijk. Toevalligerwijs is Universal Soldier van dezelfde regisseur en dat verklaart misschien de pret. Het verhaal laat zich in twee zinnen uiteen zetten en toch vermaakt het mij moeiteloos voor de volle anderhalf uur.

Dolph Lundgren (I’m all ears… ) en Jean-Claude van Damme (I’m alive!) zijn perfect gecast omdat ze zich niet echt menselijk hoeven te gedragen. Hierdoor komen de actie, die er overigens verrassend goed uit ziet, en vechtpartijen goed uit de verf. Vooral de knokpartijen in de kroeg zijn ronduit hilarisch. In een recentere Van Damme-film is deze scene min of meer ‘nagespeeld’.

Voor Jean-Claude van Damme zelf had deze film overigens zijn definitieve doorbraak moeten betekenen. Door zijn cocaïnegebruik en het afwijzen van een miljoenenvoorstel van Universal, bleef hij echter in de B-films steken. Eeuwig zonde, want vechten kan de Belg als de beste.

avatar van Bram0108
Gewoon een leuke actiefilm. Een nadeel vind ik dat Lundgren de badguy is. Zelf zie ik graag Lundgren als goodguy. Ik kijk ook erg uit naar de volgende samenwerking tussen Van Damme en Lundgren, de film Black Water.

avatar van Shadowed
Hier hou ik wel van.

Niet iedereen mag hem, die Emmerich, gelukkig mag ik zijn producties wel en kan ik vaak lekker genieten van zijn hersenloze actie. Ook deze Universal Soldier blinkt uit in zijn hersenloze en bijna verhaalloze actie. Maar niet minder vermakelijk.

Lekker lomp, zo zie ik het erg graag. Alles wordt aan puin geschoten en is er haast non stop actie waarmee je je niet snel zal vervelen. Emmerich neemt zijn film niet al te serieus en stopt er ook wel lekker komische scenes in en is de film, ondanks de voorspelbare loop, toch wel onvoorspelbare wendingen. Vooral hoe sommige karakters waarvan je denkt, die overleven het wel worden gewoon afgemaakt.

Lekker lomp, veel actie en een film die zichzelf niet al te serieus neemt. Het acteerwerk van Van Damme en Lundgren is vaak wat bedenkelijk en een aantal dingen zien er wel erg simpel uit, het mag de pret niet drukken hier. Ook een lekker enthousiaste rol van Walker.

Ik mag hem wel, die Emmerich.

Niet al te best.

Een uitloper van het jaren '80 werk. Dit mag dit in '92 gemaakt zijn, dat is aan de film zelf niks te merken. Universal Soldier is in alles een typisch jaren '80 filmpje, jammer genoeg niet echt iets waar ik nog warm voor loop. Al helemaal niet gezien de mensen voor en achter de camera.

Lundgren is de grootste schlemiel van de hoop. Hij faalt compleet als bad guy, eerder lachwekkend dan gevaarlijk. Van Damme is niet veel beter, een gevleugeld acteur kan je hem ook niet noemen. En Walker loopt er maar een beetje bij als derde wiel aan de wagen, compleet oninteressant.

Maar het probleem is toch vooral dat de actie niet echt veel meer voorstelt. Qua dynamiek, spektakel en entertainment is het maar een log en wat saaiig gebeuren. De komische momentjes vallen ook compleet uit de toon en Emmerich weet als regisseur ook al niks toe te voegen.

Blijft een wat lompe film die qua vlotheid nog wel overeind blijft, maar verder absoluut niks te bieden heeft. Apart dat dit zoveel vervolgen heeft gekregen.