Universal Soldier (1992)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren en Ally Walker

Een team van soldaten wordt gebruikt tegen een groep terroristen. Veronica, een journaliste, volgt hen en ontdekt hun geheim: het zijn overleden soldaten die gereanimeerd zijn tot bijna perfecte soldaten. Luc, één van hen, krijgt flashbacks naar zijn tijd in Vietnam en helpt Veronica. De rest van het team probeert er alles aan te doen om hun aard geheim te houden.

avatar van Movie Jim
Leuke film met Jean-Claude van Damme en Dolph Lundgren. Sommige scenes kwamen komisch over. Zoals als hij niet weet hoe hij moet eten. Hij heeft wel geluk gehad dat hij die slechterik te pakken had want als hij die spuit niet bi jzichzelf had gezet had hij vast en zeker verloren.

avatar van Leland Palmer
Eerste foto's van de set van de ''nieuwe'' Universal Soldier, met wederom Van Damme en Lundgren Klik, klik. Lundgren ziet er verassend stoer uit vind ik.

avatar van Poppe
Leland Palmer schreef:

Straight-to-dvd?

man, die van damme ziet er meer verouderd uit dan Lundgren zeg, als je die foto bekijkt

Van Damme

Haha Van Damme die Stallone nadoet!

avatar van Donkerwoud
Zouteloze actie. Niet mijn soort film.

van damme op zijn best mooie actie gevechten

Mr_White
Heerlijke no-nonsense actiefilm. Van Damme is gewoon tof, alles wat Lundgren doet als hij terugvalt in zijn 'Nam-fase is hilarisch en de kogels en explosies vliegen je om de oren. Kijkt ook verrassend lekker weg.

avatar van FatMike
Nog meer spieren!

Na Stallone en Schwarzenneger weer terug te hebben
gevonden, vind ik ook Van Damme terug....en daarmee Lundgren!

Ooit vond ik deze film fantastisch, daarna was ik ermee klaar...
tot nu!

Sind de stoppen zijn doorgeslagen met het verzamelen van tapes
heb ik de meeste titels verkrijgbaar bij elkaar.
Ex-rental, ouwe koop, het maakt niet uit: de Belg is een held.
Van Damme heeft een eigen hoekje in mijn kleine videoland
om onze hereniging te vieren! Mits goedkoop, probeer ik zelfs
zijn latere werk op dvd. Ook een tikkeltje door JCVD is de man
weer terug in mijn leven en ga ik drastisch veranderen:
gezonder eten en hard trainen, want wie wil nu niet zo'n body
als Van Damme. FatMike wordt dan MuscleMike als de
politie van Moviemeter het toelaat natuurlijk......

Universal soldier:
Lundgren is all ears en Van damme just wants to eat!

4 Dikke sterren!

wel een spannende film met van damme. deze film heb ik wel het vaakste gezien samen met kickboxer en double impact. maar hij blijft wel leuk.

avatar van Iron Maiden
vanaf vandaag uit op blu-ray!
prachtig gewoon, ga hem zo halen.

avatar van mnrk
I'am all ears

Hier was ik vroeger helemaal verslaafd aan (JCVD films)....

Dit was ook zo'n film die ik moest zien, en nog steeds kijk ik er met veel plezier naar.

De film zit vol met prima actie en af en toe humor , zoals van JCVD kijkt nadat hij alles kapot heeft gemaakt in het restaurant.

De delen die hierna kwamen hadden ze nooit moeten maken, hopelijk is de nieuwe film van Universal Soldiers beter dan de vorige delen Universal Soldier: Regeneration (2009)

avatar van Near_Dark
Dit is de tweede film die ik ooit heb gezien van regisseur Roland Emmerich.

Tsjonge jonge...

Ik heb deze actieprent vroeger nog in de cinema gezien, die is me om onduidelijke redenen steeds bijgebleven, misschien wel door de onwaarschijnlijk dommige smoelwerken van de spierbundels Jean-Claude Van Damme & Dolph Lundgren ?

Er komen best grappige scènes in voor:

* Reporter Veronica die aan Luc (Jean-Claude) vraagt hoe hij aan zijn rare accent komt: "Are you Canadian or French..?". Waarop hij antwoordt, met zo'n uitgestreken gezicht: “What accent...?

* Of die keer nadat Cyborg Luc - om te herstellen van zijn verwondingen - zich had afgekoeld in een Motelkamer waarvan hij het bad had gevuld met ijsblokjes. Als ze reeds zijn vertrokken en de Kolonel van de achtervolgende Cyborgs aan die gevulde badkuip staat, neemt een wetenschapper enkele ijsblokjes vast, bestudeerd die op zijn gemak om vervolgens verbaast te zeggen: “Hij gebruikt ijs om zich af te koelen, Jeezes !

* Wat gedacht van die scène in het tankstation waarbij Luc en Veronica naar binnen gaan, hij zich helemaal uitkleed en aan Veronica vraagt om hem af te tasten op zoek naar iets ongewoon en hard.
Vervolgens begint ze hem van kop tot teen te bepotelen , als haar handen ergens rond zijn middel tasten kijkt Luc verbaasd op en zegt “Is het normaal dat dat daar zit...?”, waarop Veronica geschrokken zegt: “Ja ja, da's normaal, niks aan de hand
, met zo'n onschuldige blik in haar ogen...

Enfin, je hebt het al begrepen zeker ?
Dit is zo'n typische B-Pulp actiefilm met melige grapjes, matige actiescènes en een plot dat niet veel voorstelt.
Maar toch heb ik mij best geamuseerd met het herbekijken van dit actie-vehikel.

In feite is het door dat knappe eindgevecht in de gietende regen dat ik mij deze film herinner als zijnde beter dan hij in werkelijkheid is.

Vanwege zijn nostalgische waarde geef ik hem toch nog een 6/10.
Best een aardig niemendalletje voor de liefhebbers van debiele Actiefilms
Een leuke vingeroefening van Roland Emmerich, alvorens zich aan de betere Blockbusters te wagen.

avatar van moviemafketel
Echt jeugdsentiment. Tig keer gezien en hij verveelt niet eens.
Het is natuurlijk echt zo'n jaren 90-film, maar dat was nou eenmaal de tijd dat ik met vrienden elke week films ging huren. Het verhaal is lekker simpel en de actie is genoeg aanwezig. Jean Claude van Damme is voor mij een voorbeeld dat het niet perse ergerlijk hoeft te zijn als je als acteur behalve vechten verder niks kan. Hij heeft altijd leuke rollen waar die even los kan gaan. Zou alleen wel eens keer leuk zijn als Jean Claude en bijvoorbeeld Steven Seagal eens aan de slechte kant staan ipv de heldenkant. Ach ja, hoop snel nog eens een lekker simpel vechtfilmpje van JC te zien.

avatar van Iron Maiden
Kijk Until Death of Replicant eens van JCVD, desnoods In Hell, en van Seagal komt volgend jaar Machete uit.

avatar van moviemafketel
Iron Maiden schreef:

Zal dat zeker eens gaan doen, bedankt .
Maar wat ik van de trailer-teksten lees doen in Replicant weer 2 JC's mee?
Weliswaar kloon, maar weer beetje zelfde als Double impact?

En Until Death speelt hij volgens mij ook geen echte slechterik, maar zal ze eens gaan zien.
Meestal wacht ik bij JC en Seagal-films tot ze op tv komen. Vaak niet goed genoeg om nog te huren of naar de bios voor ter gaan.

avatar van Iron Maiden
Replicant is echt de moeite waard om te kopen, JC speelt hier erg sterk!
Until Death is echt zijn , meest opvallendste rol to nu toe ±0

avatar van raafmau
Nice filmpie ! geen toevoegingen.

Goede film. en zeker voor die leeftijd. De actie stukken waren wel goed. verhaal was ook goed.

avatar van mrwhite
Iron Maiden schreef:
Replicant is echt de moeite waard om te kopen, JC speelt hier erg sterk!
Until Death is echt zijn , meest opvallendste rol to nu toe ±0

ik weet niet of je deze gezien hebt In Hell (2003)

zeker één van de betere jcvd films.

avatar van Iron Maiden
ik heb alles natuurlijk al lang gezien ;p

avatar van DVD-T
"I just want to eat"

Is al weer een tijdje geleden dat ik deze zag. Een van mijn eerste films die ik zelf kocht, samen met T2: Judgement Day. Die zijn toen grijs gedraaid. Nu op Blu-Ray herzien, en voor een film van bijna twintig jaar oud zag het er geweldig uit. Universal Soldier heeft een fantastische transfer gehad naar de digitale drager. Mooiste momenten om dat te zien was al meteen de begin scène en de achtervolging met de bus. Ook het geluid heeft een opknapbeurt gehad en klinkt kraakhelder. Fijn om al die kogelregens te horen, en ook het slot kent een fantastisch geluid.

Nu over de film zelf dan.
Nog steeds een van mijn favoriete actiefilms. Het duo van Damme en Lundgren werkt goed en ze zijn echt aan elkaar gewaagd. Het acteerwerk is niet meteen van een hoog niveau, maar ik heb ze wel eens (veel) slechter zien doen. Daar gaat het in deze film natuurlijk niet om. Ook niet om het niet erg originele, maar toch onderhoudend, verhaal. De actie gaat het om. De vele shoot-outs en de ontploffingen zijn nog steeds top vermaak. Hoewel wat verouder niet minder amusant. Ook het karate werk van beide heren is geweldig om te zien. De film is warm geschoten en je voelt bijna de hitte waarin ze rondtrekken. Tegen het einde wordt het allemaal wel wat zwakker, maar dan krijgen we nog dat mooie eindgevecht
Sterke oneliners ook af en toe. Ja, gewoon een erg vermakelijke actiefilm die me altijd is bijgebleven en altijd zal bijblijven. Mijn waardering een halfje verhoogt want dat verdiend deze fijne film gewoon.

avatar van jeroentjuhhhhh
Erg vermakelijk

Had voorheen alleen deel 3 gezien en die was erg goed bevallen, niet echt te vergelijken met dit eerste deel verder want het 3e deel is veel grauwer.

Dit is itt dat deel ook veel luchtiger, JCVD & Lundgren hebben geen rimpels en de actie is beter verspreid. Toch heb ik me met beide evengoed vermaakt, Het einde is wat zwakker dan wat zich daarvoor allemaal afspeelde maar dat neemt niet weg dat het over het geheel gezien echt een heerlijk werkje is.

Dikke 3.5*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Het begin van het einde.

En dus het begin van Emmerich.

Niet dat alles wat hij aanraakt een vergulde drol blijkt, er zijn een paar uitzonderingen. En hiermee zette hij zichzelf dus op de kaart in Hollywood.

Ook voor Van Damme en Lundgren klassiekers in hun lange rij DTV. Want de heren hebben nogal wat reut op hun naam staan.

Dit is een aardig onderhoudend en soms zelfs vermakelijk actie-filmpje wat een aantal duffe momenten kent. De grapjes op het eind qua one-liners zijn welkom, maar er had ook eerder wel wat meer humor mogen worden gebruikt.

Redelijk.

film_criticus
Van Damme laat weer eens zien wat echt acteren is!

hahaha,

avatar van snake shit
Mijn eerste film van Van Damme en van de eerste keer goed gekeurd.

Minstens 15 jaar geleden dat ik deze film gezien heb. Vermakelijke pulp-film met een aantal spectaculaire en goed gefilmde actiescenes. De openingsscene op de dam ziet er ook mooi uit. Het houterige acteerwerk van Lundgren en Van Damme werkt hier in hun voordeel, aangezien hun personages niet echt menselijk meer zijn. Een aantal slechte, maar daarom weer leuke, one-liners. Zoals:

Lundgren: You're dead soldier
Van Damme: No, i'm allive.

Film deed me in meerdere opzichten denken aan The Terminator.

avatar van gi30171
Ik heb deze film op Laserdisc en nu op blu ray. Alhoewel de film toch 'op leeftijd' is, blijft het een goede film die niet moet onderdoen voor de actiefilms van nu

Erg toffe actiefilm, waarin toffe gevechten te zien zijn, droge humor en een mooie dame. Dolph zelf is toch een een heerlijk acteur en hij past eigenlijk perfect in zijn rol.