Universal Soldier (1992)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren en Ally Walker

Een team van soldaten wordt gebruikt tegen een groep terroristen. Veronica, een journaliste, volgt hen en ontdekt hun geheim: het zijn overleden soldaten die gereanimeerd zijn tot bijna perfecte soldaten. Luc, één van hen, krijgt flashbacks naar zijn tijd in Vietnam en helpt Veronica. De rest van het team probeert er alles aan te doen om hun aard geheim te houden.

avatar van schram101
Geniale rol van Dolph Lundgren in een lekker fout 90ies aktievehikel.

avatar van RuudC
Teveel twijfels. Klinkt misschien raar, maar ondanks dat de film wel vermakelijk is, bespeur ik meer negatieve dan positieve elementen. Jean-Claude van Damme speelt hier ongetwijfeld een van zijn minste rollen. Het hele concept van de unisol werkt voor mij niet. Daar zal ik later op terugkomen. Jean-Claude imponeert simpelweg niet met zijn robotachtig karakter. Schwarzenegger was daarentegen briljant in zijn rol als Terminator. Dolph Lundgren doet het beter dan van Damme, maar wordt pas echt goed wanneer hij weer Sgt. Andrew Scott wordt. Roland Emmerich is me te wisselvallig als regisseur. Dit is niet zijn slechtste werk, maar ook absoluut niet zijn beste. Het feit dat er maar een echte confrontatie tussen Jean-Claude en Dolph is, vind ik onbegrijpelijk.

De leuke momenten zijn vooral enkele oneliners en actiescens. Dat zuchtje van van Damme in het restaurant is hilarisch. De uitblinker is Dolph Lundgren vanwege eerder genoemde redenen. Emmerich heeft er naar mijn idee te weinig moeite voor gedaan om er iets goeds van te maken. De unisols zijn compleet ongeloofwaardig als anti-terreureenheid. Het gaat me er niet om dat ze onkwetsbaar zijn, maar wel de vreselijk houterige bewegingen. pak z’n brilletje af en ze zijn nutteloos. Plus dat, zodra duidelijk wordt dat door hitte kwetsbaar zijn, zou iedereen vlammenwerpers gebruiken. Doe mij dan maar Stargate, want meer dan drie sterren kan ik er echt niet aan geven.

Best wel een leuke actie-film waarin ook nog eens goed gespeeld werd door Jean-Claude Van Damme en vooral door Dolph Lundgren die de rol van een geflipte Andrew Scott zeer goed en leuk speelde. Het verhaal was leuk verzonnen en met de actie zat het wel goed in deze film. De Vietnam flash back scènes waren wel wat overdreven maar het was wel heerlijk om Dolph Lundgren daarin door het lint te zien gaan.

avatar van patrick17
Het kan dus wel, 2 'grote' actie sterren tegelijk in een film. Jean Claude van Damme en Dolph Lundgren bewijzen het bij deze.
Als het ware heeft van Damme de hoofdrol, en daarvoor keek ik de film ook zeker
maar eerlijkheid biedt me te zeggen dat ik Lundgren zijn rol veel sterker vond spelen.
van Damme daarin tegen zat in deze film prima in zijn rol qua uitspraken.
Waar hij het normaal van de actie zeker moet hebben was het dit keer ook om de acteerprestatie.
De eindscene is natuurlijk mooi om te zien. De twee grote sterke mannen tegen elkaar.

Prima vermakelijke film, heb de andere 2 delen al klaar liggen daar ga ik zeker aan beginnen.

3.5 *

avatar van Phantasm
Erg leuke, vermakelijke aktiefilm waarin genoeg gebeurt, op naar de volgende delen.

avatar van erpunited
Lekkere actiefilm. Heerlijke lompe actie. Het acteerwerk is niet super ondanks dat vond ik Dolph Lundgren zijn rol weer lekker neerzetten. Het verhaal is niets aparts. Ben geen jcvd fan. Altijd een beetje van hetzelfde en kan mij niet overtuigen als acteur. Heb me toch wel aardig vermaakt, dit komt totaal door de actie die constant aanwezig is.

avatar van Dutchmeister
Vermakelijk!

Iemand trouwens ook de ondertiteling gezien op RTL gisteravond? Fuckin trader werd letterlijk vertaald met: ''kankerverrader''.

avatar van Dennissssss
Voor een film uit 1992 valt het mij allemaal echt mee, best goed te kijken! Het zag er allemaal redelijk uit, niet heel nep op zo. Best wel vette actie en ontploffingen. Ik vind wel dat het niet helemaal realistisch is. JCVD weet soms het ene wel, en het andere weer niet. Bijvoorbeeld, hij weet niet hoe hij moet eten, maar wel hoe hij moet tanken. Dat soort dingen.

avatar van Spetie
Toch wel een lekker fout en vermakelijk filmpje dit.

Het oogt vrij eighties met veel oneliners en lekker overthetop actie, maar leuk is het wel. Er zit veel actie in en Jean-Claude van Damme en Dolph Lundgren maken er hier een lekkere tweestrijd van en naast de actie acteren beiden nog vrij aardig.

Door de diverse vermakelijke oneliners, valt er ook op het gebied van de humor genoeg te genieten. De spetterende finale mag er daarnaast ook best zijn. Emmerich kan zich veel beter met dit soort pulp bezig houden, dan al die steeds maar groter wordende rampenfilms, want dat wordt toch nooit meer iets.

Dutchmeister schreef:
Vermakelijk!

Gister was hij weer op rtl7 en was me inderdaad ook opgevallen. Lekkere vertaler dan. Zelf waarschijnlijk nooit met de ziekte te maken gehad.

Een slim en handig gemaakte, lekker verteld, geroutineerde en spannende actiefilm, waarvan het scenario overduidelijk gepikt is (doet sterk denken aan producties als 'Robocop' en 'Terminator'). Boordevol actie, mooie speciale effecten en uiterst simpel (in elkaar gezette) personages. Vooral Jean-Claude Van Damme is op zijn best en ook Dolph Lundgren doet duidelijk zijn best.

avatar van Metalfist
Is that supposed to be there?

Ik kende Universal Soldier van titel en vanwege de vele vervolgen maar eigenlijk nooit de behoefte gehad om de reeks eens een kans te geven. Met de twee Expendables films kwam ik tot de conclusie dat ik wel fan van Dolph Lundgren en Van Damme begin te worden dus mijn broer zei dat ik dan sowieso het eerste deel eens gezien moest hebben. Nogal veel vertrouwen hebbend in de smaak van hem nam ik die stelling aan en ging op zoek naar de film. Die bleek helemaal niet moeilijk te vinden dus ineens maar eens opgezet.

Maar nu is Universal Soldier jammer genoeg niet de film geworden die ik had gehoopt. Roland Emmerich (bij mij eigenlijk onsterfelijk vanwege Stargate) weet op zich wel een erg vermakelijke film af te leveren maar ik verwachtte precies gewoon te veel. Nochtans weet de regisseur veel goeds te introduceren zoals een paar heerlijk foute one-liners en dito situaties (wanneer Veronica een naakte Luc gaat onderzoeken naar een zender!) maar stelt uiteindelijk de finale wat teleur. Die voelde in de eerste plaats eigenlijk al een beetje misplaatst aan doordat Lundgren in die ravijn terecht komt en nadien ineens bij het huisje van Damme verschijnt maar de finale is simpelweg te lang en er gaat werkelijk geen enkele dreiging vanuit. Gelukkig is de opbouw ervan wel erg vermakelijk met lekker veel actie, het wordt helemaal de moeite wanneer Scott in de supermarkt terecht komt, en is dat maar een kleine smet op het verhaal. Ik ben in ieder geval wel benieuwd geworden naar de vervolgen.

Het is wel hilarisch om te zien op wat voor een verschrikkelijk slecht niveau de cast acteert. Vooral Van Damme lijkt precies vlak voor de opnames een hersenschudding te hebben opgelopen maar het tegen niemand gezegd heeft in de hoop de film nog te kunnen draaien. De helft van de tijd kijkt hij wat doelloos voor zich uit maar tegelijkertijd heeft het toch nog een zekere charme en het zorgt in ieder geval voor een aantal amusante scènes. Lundgren doet het op het eerste zicht niet bijzonder veel beter maar weet uiteindelijk de film toch naar zich toe te trekken. Zeker wanneer hij zijn geheugen terug krijgt en de boel in de supermarkt begint te terroriseren. Altijd leuk natuurlijk als er tussen al dat testosteron geweld er nog een vrouwelijke toevoeging aan te pas komt en die is weggelegd voor Ally Walker. Heeft sowieso een aantal amusante situaties met Van Damme maar is voor de rest eigenlijk compleet inwisselbaar. Het is wel een schoontje, ook mooi meegenomen natuurlijk.

Amusante film wederom van Emmerich. De man wordt zo goed als compleet afgebrand de laatste jaren maar weet toch altijd wel een aantal uur vermaak te brengen. Van Damme en Lundgren zijn goed op dreef en het concept is redelijk goed uitgewerkt. Blijft alleen jammer van de wat zwakkere finale.

avatar van Thorongil
Toch wel teleurstellend. Te weinig actie en gebrek aan originaliteit. Had Van Damme liever wat meer martial arts zien doen.

avatar van HALVE TAMME.
Ik maak er niet veel woorden aan vuil : Goed.

avatar van tattoobob
Leuke klassieker......gelijk een van de beste,zo niet DE BESTE film van de beide heren!

Wat een leuke herziening gehad naar jaren zeg. Complete verrassing, ik ben al die oude actiefilms van vroeger langzaamaan aan het terugkijken. Wist niet zeker of ik dit wel moest doen. Was vroeger helemaal wild van (onder meer) die JC van Damme films, om ze daarna weg te zetten als waardeloos prul. Nu zit ik er wat betreft het betere werk van hem, ergens tussenin. En dit is w.m.b. echt het betere werk.

Ben geen fan van Emmerich, maar hij weet natuurlijk wel hoe je een actiescène moet filmen. Toch het verschil met veel echte b-pulp. Er is genoeg aan te merken op de film, laat ik dat eens doen om er vanaf te zijn. Emmerich weet hoe hij een actiescène moet filmen (hoewel de material arts wel wat rommelig in beeld zijn gebracht), maar jammer dat het een humorloze Duitser is. De komische momenten zijn pijnlijk onleuk (hoewel er wel een paar leuke cheesy one-liners doorheen sijpelen) en de pogingen tot karakteruitdieping zijn nog treuriger. De muziek is echt erg fout en het acteren heel matig. En het verhaaltje is een dunne variant van films die eenvoudigweg eerder waren.

Maar dat, waarvoor je de film gaat zien, is echt dik in orde. De actiescènes vond ik prima.De genoemde pijnpunten krijgen ook nergens de kans de overhand te krijgen.Er zitten echt een stuk of 10 actiescènes in die bijna allemaal behoorlijk lang duren. Het zijn heel gevarieerde scenes, waar ik ontzettend vermaakt naar heb zitten kijken. Van de operatie met die gijzeling op het begin tot het lange onvermijdelijke eindegevecht op het laatst. De scene in de supermarkt, de busachtervolging, het echte begin in Vietnam, de shootout in het motel etc. etc. zijn echt zwaar oké. Sowieso is het concept om twee actiehelden elkaar naar het leven te laten staan vermakelijk in zijn eenvoud en Lundgren en van Damme zijn een goede match, alle tekortkomingen als acteurs die ze hebben daargelaten.

Ik ben ook benieuwd of het lage gemiddelde hoort bij het afwaarderen op basis van verschoven verwachtingen van een film. Dit is een enorme guilty pleasure. 3,5 sterren. Ga dit herzien!

avatar van DiDa
My name is Sergeant.............Andrew.................Scott!!

Geniaal!

avatar van Gang_Star
Inmiddels in de loop der jaren regelmatig gezien maar toch elke keer vergeten een stem uit te brengen. Nog altijd blijft het een zeer entertainende film waarin Van Damme en Lundgren hun rollen goed neerzetten. Het verhaal is vrij goed, de actie is meer dan in orde en de film stelt nergens teleur. Wat mij betreft behoort dit tot het betere werk van Van Damme.

avatar van Thomas83
Wat een onverwacht leuke film. Van Emmerich nog wel. Weliswaar zijn zaken als de dialogen en de acteerprestaties vaak nog echt knullig B-film-achtig en heeft de film overduidelijk nogal afgekeken bij Terminator 2 vooral, maar op een gegeven moment wordt het echt heel vermakelijk. De actiescènes zijn wel in goede handen bij Emmerich. Ook nog gewoon ouderwets echte explosies etc.

Lundgren en Walker zijn ook erg leuk. Lundgren heeft er duidelijk veel plezier in en Walker moet soms net wat meer acteren dan ze eigenlijk kan, maar ze brengt ook veel uitstraling naar het scherm. Puur als Terminator-achtige robots vond ik Van Damme en de andere Universal Soldiers wel heel matig spelen. Je zou denken dat je dat niet zo kan verpesten. Ik krijg er toch meer waardering voor Schwarzenegger voor.

Het tempo en de sfeer zijn ook zo erg fijn. Typisch jaren negentig eigenlijk. Dit is duidelijk een van de beste films met Van Damme. Ik zou het alleen niet helemaal als een echte Van Damme-film typeren. Zijn rol is toch vrij ondergeschikt. Weliswaar speelt hij min of meer de hoofdrol, maar hij krijgt niet eens zo heel veel ruimte om zijn vechtkunsten te tonen. Ik heb zelfs geen split kick gezien geloof ik. De film draait vooral om het schietwerk, de achtervolgingen, een hoop dingen die kapotgaan. En dat is allemaal verrassend vermakelijk. Ik zou de film haast 3.5* gunnen, maar daarvoor zit er toch nog net wat teveel amateurisme en afkijkerij in.

avatar van xxERWINxx
Goede actiefilm, echt een klassieker met Jean-claude en Dolph Lundgren in 1 film!
Ik had deze nog niet gestemd, daarom vandaag eens weer bekeken.
Gewoon een goede en vermakelijke film! Op naar deel 2

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Universal Soldier is een vrij armtierig samenraapseltje van Robocop en Terminator, dat is mij net iets te duidelijk. Maar er is een wel erg fout sausje overheen gegoten. Anderhalf uur lang tovert men de meest stompzinnige scènes op het scherm. Enkel de finale duurt dan wat lang en is wat teleurstellend.

Jean-Claude Van Damme en Dolph Lundgren vormen ook een gouden combo. Van Damme is net niet subtiel genoeg, maar hij zet zich verder graag voor schut en dat heb ik wel graag bij actiehelden. Lundgren schmiert erop los. Die is ook enorm onderschat als actieheld. Die getormenteerde kop van hem is goud waard.

Ronald Emmerich is een regisseur waar ik niet al te veel van moet hebben, maar met Universal Soldier heeft hij wel een ouderwets actiefilmpje gemaakt zoals ik ze graag zie: doorlopen van de tijdsgeest, lompe hoofdrolspelers, ontploffingen, foute oneliners en veel absurde scènes. Ik vind het heerlijk, zo van tijd tot tijd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het is toch wel mijn streven om ooit eens alle bekende actietitels van de grote actiemannen uit de 80's en 90's gezien te hebben. Opvallend genoeg had ik deze Universal Soldier nog nooit gezien, ondanks dat er 2 bekende actiehelden in lopen en het geregisseerd is door een regisseur waar ik behoorlijk veel van heb gezien.

Deze film is voor mij dan ook geen jeugdsentiment, maar het is nadat ik de film nu heb gezien wel een prima actiefilm. Vooral Lundgren is lekker op dreef. Erg origineel is het allemaal niet, het voelt een beetje als een mengelmoes tussen Robocop en Terminator, maar dan minder cool of verrassend. Gelukkig weet Emmerich wel hoe je actie moet filmen, want het ziet er en flitsend uit en het is lekker spectaculair. De finale mag er ook wel wezen als Van Damme en Lundgren eindelijk eens goed te lijf gaan.

Dat geslaagde valt weer minder over de humor te zeggen, dat weinig geslaagd is. Emmerich blijft toch wel een Duitser hé. Verder goed dit eens gezien te hebben. Misschien zet ik de vervolgdelen waarin Van Damme en Lundgren terugkeren ook nog eens op.

avatar van FunkStarr
Dit is wel veruit de beste film uit de Unisol reeks. Maar ik vond de vervolgen zeker niet allemaal slecht, in tegendeel.

avatar van Ajax&Litmanen1
FunkStarr schreef:

Mijn werden deze delen nog aangeraden:

Universal Soldier: Regeneration (2009)

Universal Soldier: Day of Reckoning (2012)

Ieder geval met de bekende heren.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Mijn werden deze delen nog aangeraden:

Universal Soldier: Regeneration (2009)

Universal Soldier: Day of Reckoning (2012)

Ieder geval met de bekende heren.

Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij zijn er 4 delen. Als ik 1 van de vervolgen zou moeten aanraden zou ik dan toch voor Regeneration kiezen. The Return is vreselijk, alleen leuk vanwege Michael Jai White maar vind ik persoonlijk wel de minste. Day of Reckoning is Van Damme de bad guy en Adkins de good guy.

avatar van Vinokourov
Yeaah, wat een lol deze film! Twee tot cyborgs omgevormde Vietnam-veteranen worden voor superspeciale missies ingezet. Eens gaat dat natuurlijk fout, want ondanks dat ze nu min of meer robot zijn, hebben ze toch menselijke emoties en gaat het trauma uit die oorlog opspelen bij de held van het verhaal. Jean Claude van Damme vond ik voor de verandering het best okee doen, echt diepzinnig hoeft het ook allemaal niet te zijn en dat is altijd wel weer prettig. Genieten van idioterie, de cliché's en spectaculaire explosies (wat een verademing, geen lelijke cgi ).

avatar van Metalfist
Even een vraagje voor de kenners van de Universal Soldier franchise. Ik heb deze eerste Universal Soldier gezien en wou eens aan de sequels beginnen. Ik heb The Return tot en met Day of Reckoning liggen op DVD, maar ontbreek Brothers in Arms en Unfinished Business. Is het noodzakelijk om die twee televisiefilms gezien te hebben vooraleer je hieraan begint? Of worden die compleet genegeerd?

avatar van krosnicky
Metalfist schreef:

volgens mij word dat compleet genegeerd 1st en vooral om dat Van Damme er niet in zit
en als ik een tip mag geven bekijk aleen nog The Return de rest is tijd verspilling

avatar van krosnicky
lekkere op en top 90's Actie goeie actie leuk acteer werk en te top Soundtrack van Body Count

avatar van Macady
krosnicky schreef:

Niet helemaal waar volgens mij (al moet ik even diep graven), de tv films gaan door waar de 1ste film eindigt, maar kent een bedroevend slecht niveau, doe je zelf een plezier en sla ze over.