The Iceman (2012)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Ariel Vromen
met Michael Shannon, Winona Ryder en Ray Liotta

Het waargebeurde verhaal over één van de meest beruchte huurmoordenaars van de Verenigde Staten: Richard Kuklinski. Een man die ogenschijnlijk een brave huisvader was met een modelgezin, was in werkelijkheid een ijskoude huurmoordenaar die grof geld verdiende van criminelen. Op de hielen gezeten door federaal agent Pat Kane, krijgt Kuklinski lucratieve opdrachten van Roy Demeo, een belangrijk lid van de Gambino maffia-familie.

avatar van Woland
Redelijke misdaadfilm, maar echt interessant wordt het nergens. Michael Shannon speelt een erg sterke hoofdrol, en draagt de film eigenlijk ook, als The Iceman, een man die een redelijk burgerlijk gezinsleven combineert met een rol als huurmoordernaar, en het zal niet verbazen dat dat niet goed blijft gaan. Ray Liotta heeft ook een rol als onderwereldbaas, en hoewel hij het niet slecht deed, schrok ik wel een beetje van z'n strakgetrokken hoofd. Treurig. Tja, behalve de sterke Shannon heeft de film vooral een hoop degelijkheid te bieden, en dat is misschien genoeg voor de echte genreliefhebbers, mij viel het toch wat tegen.

avatar van psychopath
Deze film nu pas gezien terwijl ik alle documentaires en interviews van Richard Kuklinski meerdere malen heb gezien.

Op zich niets mis met de film, leuke acteurs en redelijk onderhoudend maar veels te soft.

Kuklinski was een ijskoude psychopaat die zeer wreed te werk ging maar helaas is dat wrede niet echt terug te zien in de film.

Verder best aardig.

avatar van cor1946
Redelijke verfilming, Liotta en Shannon waar goed bezig.

avatar van jippie2010
Ik vond Shannon geweldig in Take Shelter, en in deze film doet hij het nog eens dunnetjes over. Stoïcijns, onder de huid, heerlijk.
De film wist de spanning niet helemaal tot het einde door te trekken,
maar desalniettemin een lekkere film. *3,5

Uitstekende film. Ik heb het ware verhaal over Kuklinski gelezen, de personage in de film komt zeer overeen met de personage die het boek beschrijft, een ijskoude killer, maar een echte familieman die alles voor zijn gezin overhad. Het verhaal klopte niet helemaal. Maar desondanks een prima film.

avatar van ILDIB
ik vond de hoofdrolspeler fantastisch en ik had zowaar sympathie voor m itt tot alle andere films waarin ie speelt. mooi verhaal zou alleen iets meer achtergrond willen. einde gaat uit als nachtkaars maar ja en speelfilm einde voor wat waar is gebeurd...

pop
psychopath schreef:

maar veels te soft.

Is ook zo. Kuklinski vermoorde bad guys maar ook totaal onschuldige mensen. En deed dat op gruwelijke wijze. Deze gelikte versie van het ware verhaal maakt dat hij een redelijk gemiddelde killer was. Zover dat mogelijk is natuurlijk. In wezen had men er een soort van horror achtige misdaad film van moeten maken. Mits men het ware verhaal had willen verfilmen. Maar goed, er is uiteindelijk gekozen voor een meer acceptabele Kuklinski neer te zetten.

Op zich best een aardige film. Zeker niet hoogstaand. Men vliegt werkelijk door het verhaal. En dat vind ik behoorlijk jammer. Wat meer achtergrond over zijn jeugdjaren bijv. Zou de film geen slecht hebben gedaan.

avatar van Roger Thornhill
Ik schaar me toch een beetje aan de kant van de teleurgestelde kijkers. Qua acteerwerk (inclusief een vrijwel onherkenbare Chris Evans) en vormgeving is het allemaal prima in orde, maar het lijkt wel alsof de makers mij vooral verbaasd wilden laten staan over hoe zo’n ijskoude huurmoordenaar tegelijkertijd zo’n warm familiemens kon zijn, en als de verwondering daarover eenmaal is weggeëbd blijft er niet zoveel over. En dan moet ik ook bekennen dat ik wel enige moeite had met de keuze voor Michael Shannon : dat is een uitstekende acteur, maar met dat gezicht dat al zó intimiderend is wanneer hij alleen maar uitdrukkingsloos kijkt is hij feitelijk zó geknipt voor de rol dat de keuze voor hem téveel voor de hand ligt – al bij hun eerste afspraakje ben ik geneigd om Wynona Ryder toe te schreeuwen: “MAAR ZIE JE DAT DAN NIET?” Maar goed, zoals Boneka op 13-11-2017 al zegt, misschien was haar personage sowieso ook niet al te slim dat ze niet begreep dat er iets niet klopt aan hun levensstijl, of misschien wilde ze dat vooral ook niet zien. Hoe dan ook, het was voor mij allemaal sterker geweest met in de titelrol een minder geschikte acteur die meer had moeten doen om geloofwaardig over te komen, hoe raar het ook klinkt. Misschien is die typecasting een valkuil die Shannon moet omzeilen – hij heeft aan Ray Liotta in ieder geval een goed voorbeeld gehad van wat er kan gebeuren wanneer je als talentvol acteur eenmaal in dat sjabloon terechtkomt, want hoe goed Liotta hier ook speelt, het is wéér een mafia-rol. Net zoals dit eigenlijk wéér een mafia-film is waarin de gewelddadigheid belangrijker lijkt te zijn dan de mogelijke psychologische uitdieping.

avatar van Kondoro0614
De film is me toch wel iets tegen gevallen als ik mag zeggen. De film stond samen met ‘Pulp Fiction’ op de planning maar ik wou toch net iets liever ‘Pulp Fiction’ zien dan deze misdaad film dus heb deze gister middag maar aangegooid. Snel gedaan voordat de vakantie is geëindigd en we straks weer volop aan de bak moeten. ‘The Iceman’ viel zoals ik al zei toch een beetje tegen, ik had er iets meer van verwacht helaas.

“I don't kill women and children.”

En dan heeft het wel te maken met het verhaal waardoor de film mij iets is tegen gevallen. De beruchte seriemoordenaar ‘Richard Kuklinski’ stond namelijk toch wel wat liever in beeld tijdens de film dan dat hij waarschijnlijk in het echt heeft rondgelopen. Vooral nadat ik zijn Wikipedia pagina eens heb gelezen verbaast mij het dat de ‘koelbloedige’ seriemoordenaar helemaal niet koelbloedig over kwam. De film lijkt zich vooral te focussen op zijn gedragsstoornis en hoe een beruchte seriemoordenaar tegelijkertijd zo’n goeie ‘huisvader’ kon wezen. Naja, het zal allemaal wel maar dat helpt de film wel deels om zeep.

De cast vond ik erg leuk. Michael Shannon zette een prima rol neer van ‘Richard Kuklinski’ en Michael kon soms erg goed kijken als een seriemoordenaar, ook vond ik persoonlijk dat hij erg op Walter White leek toen hij zijn baardje had, misschien dat anderen dat ook wel vonden. Voor de rest mogen we de mooie Winona Ryder mochten we natuurlijk niet vergeten, blijf het een mooie vrouw vinden. Voor de rest deed de rest van de cast het wel leuk maar zag ik nergens echt iemand er boven uit steken.

‘The Iceman’ viel mij dus iets tegen, kan gebeuren. Over het algemeen hing er wel een prima sfeertje die de film iets duister wist te krijgen en kon ik nog wel genieten van moorden, niet dat moorden het mooiste is wat er bestaat maar dit werd wel prima in beeld gebracht. Voor de rest is het verhaal voor de hand liggend als je zijn achtergrond opzoekt en vond ik dat allemaal niet zo heel erg bijzonder. Ik baal er meer van dat Ariel Vromen er niet voldoende heeft uitgehaald, want met een paar puntjes hier en daar kon deze film héél goed zijn, nog beter als nu.

Film aan geklikt op Netflix, kwam toevallig langs. Ik kende het verhaal en Kuklinski al. Vaak docu's over gezien. In principe kijk ik nooit naar films (waar gebeurd) waarvan ik het verhaal al ken.Maar uit luiigheid keek ik toch..
Itt wat de film vertoont, een cleane moordenaar, was Kuklinski dat niet. Een wrede killer, die crimi's en onschuldigen gewoon open sneed, van top tot teen. Waarschijnlijk is de film gemaakt door een familielid.....
Het verhaal, de vertelling is nergens boeiend of uit gediept. "'I dont kill women, or children" is het motto van een echte hitman. Dat is hun "'trots en erecode.O ja...de familie gaat boven alles..Lief he?? is hij die superkiller??? Nee hoor, er zijn vast killers met meer moorden op hun geweten...gewoon naamlozen in Zuid Amerika vooral.., die gemakkelijk 1000 of meer doden op hun naam hebben staan. Vergeleken daarbij is Kuklinski een padvinder..
Kuklinski gaf na zijn veroordeling van uit de gevangenis veel interviews..Een maffia expert zei dat Kuklinski , er op los lulde, met grote namen kwam die hij heeft vermoord, maffia bazen en zelfs Jimmi Hoffa. Volgens deze expert is Kuklinski totaal niet bekend in de "grote wereld van maffia, niemand kende hem..Hij noemde Kuklinski een Forrest Gump, onder hitman.
Tegenvallende film wat ik al vermoedde, die veel weg laat en een "lief beeld geeft van Kuklinski..Kuklinski was een psychopatische nobody.

avatar van des1
Aardig, maar niet opzienbarend. Je kreeg meer het gevoel dat het Kuklinski verhaal meer een excuus vormde voor veel geweld.

avatar van Jan met de pet
Geen slechte film maar had er meer van verwacht...3,5

avatar van jeroentjuhhhhh
Shannon heeft de boeiende, karakteristieke brute (rot)kop die nodig is voor de rol van deze koele Poolse kikker, maar het van clichés uit elkaar spattende script en verder gortdroge (audio)visuele stijl en aankleding, maken het eerder stoffig dan duister. Poogt met zijn (ijskoude) executies en overig geweld nog een soort shock-effect te forceren, maar het is lang niet genoeg om het wat oubollige karakter van dit Maffia-drama te doen vergeten.

avatar van Agent47
Losstaand dat het geen exacte vertaling is van hoe de werkelijkheid was vond ik dit wel een aardige film. Maar het had zeker beter gekund. Vertolking was gelukkig redelijk te noemen.

Een krappe 3 sterren.

avatar van Mark de Jong
Prima film. Lekker onderkoeld verteld. De beide persoonlijkheden van the iceman komen geloofwaardig naar voren. ....En een film vol prachtige auto's.

Aardig filmpje, maar ik vind eigenlijk dat de hoofdrol door iemand anders (met meer charisma) gespeeld had moeten worden.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Meer dan geslaagde misdaadthriller. Michael Shannon mag uitblinken als ijskonijn dat na verloop van tijd toch ook een behoorlijk temperament blijkt te hebben. Het talent daargelaten, heeft hij sowieso de ideale karakterkop voor dit soort rollen. Het geeft film ook meteen iets grauws.

Verder valt de sterke visuele aankleding op - de stoffige maffiakamertjes van de jaren 1970 zijn een toffe setting. Bovendien worden de moorden zonder al te veel tierlantijntjes in beeld gebracht, hetgeen voor een realistische kijk op de zaken zorgt.