The Iceman (2012)

3,31

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ariel Vromen
met Michael Shannon, Winona Ryder en Ray Liotta

Het waargebeurde verhaal over één van de meest beruchte huurmoordenaars van de Verenigde Staten: Richard Kuklinski. Een man die ogenschijnlijk een brave huisvader was met een modelgezin, was in werkelijkheid een ijskoude huurmoordenaar die grof geld verdiende van criminelen. Op de hielen gezeten door federaal agent Pat Kane, krijgt Kuklinski lucratieve opdrachten van Roy Demeo, een belangrijk lid van de Gambino maffia-familie.

144 BERICHTEN30 MENINGEN

avatar van Decec
geplaatst: 11 mei 2014, 13:05 uur [permalink]
Een goede misdaad/drama en biopic film...
Goed verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Michael Shannon en
Ray Liotta...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...
Een beetje te snel camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Rickyvee
geplaatst: 11 mei 2014, 17:30 uur [permalink]
Is alweer een tijdje terug dat ik de film zag. Het boek is een stuk ambitieuzer dan de film. Hier had zoveel meer in gezeten. Mijn interesse voor de criminaliteit in New York gaat vrij ver. Menig boek en film reeds gelezen of gezien en het verveelt nooit. Ben onlangs zelf (voor de derde keer) naar New York gegaan alwaar ik altijd even 1 van de vele locaties van crime scenes ga bekijken. Ik kwam een mr Softee bus tegen en moet bekennen dat mij even de rillingen over mijn lijf liepen! Weet even niet meer of dit in de film voor komt maar degenen die het verhaal gelezen hebben weten vast waarover ik het heb....

avatar van Tommy De Vito
geplaatst: 11 juli 2014, 12:32 uur [permalink]
Eigenlijk kan ik zeggen dat ik maar weinig misdaadfilms slecht vind. Maar over deze The Iceman kan ik niet veel positiefs vertellen.

Het verhaal is om te beginnen niet heel bijzonder, want ik kan me voorstellen dat er genoeg huurmoordenaars waren die een dubbelleven hadden geleid (nog steeds). Daarom had de film veel beter moeten worden uitgewerkt, misschien een andere draai geven, zodat de film veel meer zal boeien. De dialogen waren traag en wisten mijn aandacht niet altijd bij te houden. Acteerprestaties waren houterig en de misdaad sfeertje uit de jaren 60 kon veel beter.

Daarnaast wordt het verhaal over deze Kuklinski veel te snel verteld. Want als je de biografie leest van Kuklinski, dan kan je veronderstellen dat hij als minderjarige al een moord had gepleegd. Hij timmerde mensen in elkaar met knuppels, boxbeugels en zelfs pijlenbogen. Dit komt amper naar voren. Op jonge leeftijd was Kuklinksi zwaarlijvig en kon erg goed vechten. Ook dit komt niet naar voren, alleen de lengte en het baardje van Shannon komen overeen. Maar goed, Shannon acteert aardig maar overtuigt niet.

Nee, kan er niks anders van maken. Matig. 2*

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 11 juli 2014, 12:48 uur [permalink]
Herzien zonder dat de verveling toeslaat, de 4 sterren die ik toen der tijd gegeven had blijven staan als een huis.

HALVE TAMME. schreef:
Zeer sterke film over het leven van Richard Kuklinski.Michael Shannon zet een zeer
overtuigende rol neer(diepe buiging daarvoor 🙇).En ja Ray Liotta die hoort naar
mijn mening in het misdaad genre thuis,daar komen zijn persoonlijkheid en
acteerprestaties toch het best tot zijn recht(vind ik zelf).

geplaatst: 19 juli 2014, 11:31 uur [permalink]
Gebaseerd op waar gebeurde feiten wordt het verhaal van huurmoordenaar Kuklinski hier in degelijke filmvorm gebracht.
Het intrige in de maffiawereld, het oog om oog systeem, de ganse opdrachtgeverij en de struggle tussen de verschillende misdaadbendes komen hier toch duidelijk aan bod.
Vond alleen dat het naar het einde toe wat verward overkwam en eigenlijk was een dikke anderhalfuur wel voldoende.
Michael Shannon en Ray Liotta zetten topprestaties neer.

avatar van N811

geplaatst: 7 augustus 2014, 22:41 uur [permalink]
Waarschijnlijk waarom deze man liegt is omdat het waarschijnlijk wel in het echt een kindermoordenaar is. Die zijn in de gevangenis niet zo geliefd dus dat kan een rede zijn voor zijn verzonnen verhaal. Het was zwz een seriemoordenaar die zomaar zonder rede mensen ging vermoorden. Er zit een verschil tussen zakelijk moorden en voor de lol moorden dat zijn twee totaal verschillende mensen.Zijn broer was ook een kindermoordenaar en die man zelf komt ook over als iemand met geen enkele liefde in zich. Bovendien was er iets bekend over dat hij in zijn kindtijd al een ander kind had vermoord. En als je leven toch alleen maar uit leugens bestaat waarom niet het verhaal erbij verzinnen dat je hebt gewerkt voor de maffia. In maffia is respect heel belangrijk en ik zie geen enkel respect voor iets wat deze man heeft. Bovendien is zo een verhaal handig angst in te gooien bij je medegevangen. Als je toch eigenlijk al sociaal gehandicapt bent kan zo een verhaal handig zijn. Ik zie deze man niet zo snel sociaal zijn met medegevangen wat voor een criminele carrière heel belangrijk is en zeker als je werkt voor de maffia. Kijk goed naar zijn interviews en zie goed dat het gaat om een liefdeloze behoorlijk autistische man. The Iceman Interviews - YouTube
Dus waar je waarschijnlijk naar zit te kijken is een slap verzinsel van een kindermoordenaar die dit verzonnen heeft voor zijn veilige positie in de gevangenis. En Amerikaanse gevangenissen zijn hel

avatar van DragQueen
geplaatst: 9 augustus 2014, 21:05 uur [permalink]
Goede Film, met een uitstekend uitgevoerd waargebeurd verhaal. De hoofdrol van Michael Shannon wordt met overtuiging en inleving gebracht. Dit geldt ook voor de bijrollen van Ryder en Liotta. 3,5 Ster.

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 14 september 2014, 18:18 uur [permalink]
Deze film is best goed. Geen hoogvlieger. Opvallend goede rol van Wynona. En wat ziet ze er eigenlijk nog goed uit. Op één of andere manier, kreeg ik geen band/gevoel bij de hoofdpersonages. Waardoor het me niet zoveel deed, als er iets heftigs gebeurde met deze mensen. Leuk tussendoortje.

avatar van firepotatoe
geplaatst: 6 december 2014, 02:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Boeiende film. Toch heeft de film een aantal minpunten.
Shannon speelde zijn rol goed.
Wat mij vooral boeide was de dubbelrol die hij had voor een lange tijd.
De achtervolgings-scene met de auto vond ik een minpunt. Dit kwam qua beelden behoorlijk ouderwets over. Ik vind dat zijn jeugd hoe hij zo geworden is wel beter uitgediept kon worden. Nu zie je een paar keer tussendoor dat hij mishandeld is in zijn jeugd maar dat is alles
Qua achtergrondsmuziek hadden ze meer kunnen doen om er spanning in te brengen.. Op bepaalde momenten vond ik de titel van de film 'Iceman' en dat hij vroeger ook zo genoemd werd heel treffend. Vooral toen ze die lijken aan het stuk zagen waren alsof het hem helemaal niks deed.

IN 1e instantie dacht ik aan een 3,5 maar als ik dit zo opsom maak ik er toch een 3 van.

avatar van Montorsi
geplaatst: 8 december 2014, 12:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Met het sfeertje zit het nog wel goed, maar over het algemeen boeit dit te weinig. Een nogal rommelig vertelde film die in het genre een niet al te hoogstaand verhaal toont. De film verloopt ook redelijk plichtmatig langs alle relevante gebeurtenissen zonder dat het aankomt. Shannon heeft wel de juiste kop voor de rol, maar zij karaktertrekken komen amper uit de verf. Af en toe zie je zijn vader eens met de zweep er overheen gaan, en hij gaat eens langs bij zijn broer in gevangenschap, maar daar blijft het dan ook bij. Niet dat alles uitgespeld hoeft te worden, maar dit waren van die pogingen om het personage wat diepgang te geven die maar zelden tot de kijker weten door te dringen. Toch jammer, want de kilheid enerzijds, en de familyman anderzijds had toch wel een sterke film kunnen opleveren.

avatar van Leo1954
geplaatst: 21 april 2015, 23:49 uur [permalink]
Ik houd van dit soort misdaadfilms, New York, kan ik van smullen. Maar deze film kon me echt niet boeien, de enige drijfveer was zijn familie en ook dat kwam maar slecht uit de verf. Feitelijk kwam alles slecht uit de verf, rommelig verhaal, er is eigenlijk maar weinig wat goed was aan deze film.

geplaatst: 16 mei 2015, 15:38 uur [permalink]
Het gegeven seriemoordenaar (en zeker zo een als deze) doet vermoeden dat het spannend wordt. Helaas is dat niet echt het geval in deze film. Shannon levert behoorlijk acteerwerk af en Ray Liotta is prima gecast (kan mij eigenlijk geen film herinneren waarin hij niet goed speelt).
Er wordt wel verwezen naar gebeurtenissen in zijn jeugd, maar er zit weinig diepgang in. Hierdoor krijg je weinig of geen binding met de personages en dat is een gemiste kans.
Het is allemaal wat te oppervlakkig, maar het is een redelijk onderhoudende film: 3* van mij.

avatar van Antonev
geplaatst: 22 mei 2015, 17:53 uur [permalink]
Heel aardige film, waarin een beeld wordt geschetst van de persoon Kuklinski, hoe hij in aanraking kwam met de onderwereld en hoe het geheel steeds verder uit de hand begon te lopen. Gewoon een goede misdaadfilm, zonder teveel opsmuk. Ik vond 'm prima en Shannon zet een zeer overtuigende rol neer.

avatar van duffs

geplaatst: 17 juli 2015, 23:50 uur [permalink]
Tja michael shannon en ray liotta Ondanks dat het geen b acteurs zijn maar ook geen top wil ik deze toch wel eens zien omdat het verhaal me wel boeiend lijkt comebtaar komt later

geplaatst: 14 januari, 12:43 uur [permalink]
N811 schreef:

Ondank goede argumenten, lijkt het me wel dat de schrijver van deze film ook zijn verhaal checkt. Kan wezen hoor dat hij ook kinderen vermoord heeft en dit nooit boven water komt, maar zijn dood vlak voor zijn getuigenis zou toch kinderlijk eenvoudig ontkracht kunnen worden lijkt me? Al blijft de switch van porno naar huurmoordernaar wel bizar, maar goed vroeger waren er wel meer dingen bizar

avatar van AC1
geplaatst: 7 maart, 08:30 uur [permalink]
Zoals Leo1954 het zegt, niks komt uit de verf in deze film. Crime film voor beginners. Geef mij dan maar Boardwalk Empire.

geplaatst: 8 maart, 18:58 uur [permalink]
Saaie en nogal voorspelbare film over een huurmoordenaar die ook een vrouw en twee kinderen heeft. De vrouw en kinderen hebben echter geen idee wie hun man en vader is.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 19 maart, 17:20 uur [permalink]
Moorddadige familieman

Michael Shannon stelt zelden teleur als de eeuwig getergde 'family man' met meestal een duistere schaduwkant. Deze vertolking als 'The iceman' is hem dan ook op het lijf geschreven. Zet daar de altijd even gladde maffiavedette Ray Liotta tegenover en je weet dat er mogelijk vuurwerk gaat komen. Toch? Vreemd genoeg heeft de film precies de juiste (inktzwarte) sfeer van maffiapraktijken in de jaren zestig en zeventig, maar toch weet het niet consequent genoeg zijn spanning vast te houden.

Grootste manco is een zwabberend plot dat niet verder komt dan de tweespalt weergeven van de liefdevolle familieman tegenover de koelbloedige killer. Het mist iets van een psychologische ontwikkeling of een moreel spanningsveld, want nu worden er lukraak enkele balletjes opgeworpen die nooit verder worden onderzocht: zijn moraal ten aanzien van vrouwen, zijn bloederige verleden plus relatie met zijn broer (kindermoordenaar), zijn extreme beschermingsdrift naar het eigen gezin. Toch zijn de opgeworpen 'antwoorden' nergens bevredigend in dat zij een compleet portret schetsen van een gelaagde figuur met tegenstrijdige karaktertrekken.

Het lijkt alsof de filmmakers eerder het 'familie-aspect' hebben willen uitlichten omdat het een vreemd contrast is met het maffiagenre, maar dat zij daarbij vergeten zijn om een logische dramatische opbouw erin te verwerken. Daarom meandert het plot wat statisch voort rond enkele momenten dat men elkaar bedreigt, fysiek aanvalt of vermoordt, terwijl het familiegebeuren als een weinig opzwepende terzijde af en toe wordt aangehaald. Misschien had het zelfs beter gewerkt als het een familiedrama was met juist het gewelddadige dubbelleven als de terzijde. Zo zou het in ieder geval nog het aspect van de moordende familieman op zijn meest interessante plek kunnen onderzoeken: namelijk het gezin dat hij probeert te beschermen tegen de gevolgen van zijn gewelddadige beroepskeuze.

avatar van K. V.
geplaatst: 30 september, 21:23 uur [permalink]
Deze eens geprobeerd en het was niet mis, maar niet waw. Niet altijd even boeiend, maar de cast deed het prima, zelf Ray Liotta deed het prima. Goed om eens een keertje mee te pikken, maar geen must-see.

avatar van DutchTakeshiro
geplaatst: 22 oktober, 11:21 uur [permalink]
Deze film deed me meteen denken aan the Counselor: visueel ziet het er uitstekend uit maar inhoudelijk is er weinig te halen. De personages blijven oppervlakkig, het verhaal is rommelig en de focus ligt duidelijk op de mooie camerabeelden en de scenes met geweld. Zelfs het jaren 60/70 sfeertje komt niet helemaal goed uit de verf. Regisseur Ariel Vromen levert standaard actie/thriller producties af. Daar is uiteraard helemaal niets mis mee maar voor mij moet een boek meer hebben dan alleen een mooie kaft. Betere omschrijving voor deze film heb ik eigenlijk niet.

Ik weet eigenlijk niet wat ik van Michael Shannon moet denken. Ik vond dat hij het wel aardig deed in Boardwalk Empire. Ik kan alleen niet aan zijn mimiek wennen. Voelt zelfs een beetje lelijk aan. Shannon doet net genoeg om de film niet onderuit te helpen. Ray Liotta doet wat hij moet doen, maar na Goodfellas is hij een stuk slechter en vooral hetzelfde gaan acteren. Grappig om David Schwimmer te zien in een serieuze rol. Zijn rol heeft alleen geen enkele toegevoegde waarde en het Friends gevoel kon ik niet van me afschudden.

The Iceman moet het vooral hebben van het grafische geweld en de gelikte beelden. Al vrij snel in de film dwaalde mijn aandacht af en heb ik met enige moeite de film uitgekeken. Ik miste heel erg inhoudelijke punten, uitgewerkte personages en spanning. Deze film is mooi van buiten en lelijk van binnen (kort door de bocht).

avatar van SmackItUp
geplaatst: 23 oktober, 23:23 uur [permalink]
Helemaal eens met mijn voorganger. Standaard misdaadthrillertje dat nergens de diepte in gaat. Mager 6je.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 26 oktober, 12:54 uur [permalink]
Waargebeurd kijkt altijd prettiger.

Het idee dat hij zoveel mensen heeft vermoord en er zo lang mee weg heeft kunnen komen is onvoorstelbaar. En daarnaast een liefdevolle familyman is maakt het ook bizar. Alhoewel, liefdevol....dit interview Married to Iceman geeft een heel interessant beeld.
Het feit dat het een waargebeurd verhaal is maakt de film boeiend maar inhoudelijk heeft de film verder weinig te bieden. Na de zoveelste moord-opdracht had ik wel behoefte aan de eindcredits.
Wel leuk gedaan is het verloop van de decennia qua muziek-invulling, kleding/haar/make-up en muziek. En Michael Shannon heeft natuurlijk een perfect hoofd voor zijn rol. En Ray Liotta als maffia-baas is uiteraard vanzelfsprekend.

avatar van Night's Watch
geplaatst: 18 november, 19:06 uur [permalink]
Een waargebeurd verhaal gebasseerd op de seriemoordenaar Richard Kuklinski. De film heeft helaas geen, op enkele referenties in gesprekken na, geen aandacht voor de jeugd van Kuklinski, ik denk dat dit het geheel sterken zou maken.
Michael Shannon zet de rol van Kuklinkski fantastisch neer en tilt de film hiermee naar een hoger niveau. Daarnaast zaten er een aantal andere, minder belangrijke, personages in. Ray Liotta speelde niet slecht als maffiabaas maar het was zeker niet zijn sterkste optreden.

De film kijkt lekker weg en heeft een sterk einde, een echte topper is het niet maar The Iceman is zeker bovengemiddeld.

avatar van de grunt
geplaatst: gisteren om 15:19 uur [permalink]
Loopt er een betere acteur op deze planeet rond dan Michael Shannon. Ik vrees van niet.