In Hell (2003)

Alternatieve titels: The Savage | Hell

Actie / Thriller

geregisseerd door Ringo Lam
met Jean-Claude Van Damme, Michael Bailey Smith en Marnie Alton

Ingenieur Kyle Lord doodt de man die zijn vrouw heeft vermoord en komt terecht in een zware gevangenis waar de directeur wedstrijden onder de gevangen organiseert. De gevangenis herbergt de zwaarste criminelen van heel Rusland. Door deel te nemen aan die gevechten daalt Kyle langzaam tot het niveau van de monsters die hij veracht. Het is aan Kyle om zichzelf weer terug te vinden en wraak te nemen!

avatar van DragQueen
Vermakelijke actiefilm. die nergens origineel wordt, maar wel zeer verteerbaar is. De actie is goed uitgevoerd. Van Damme acteert vanzelfsprekend niet groots, maar deelt wel rake klappen uit. Verder heeft de film wel een grimmig sfeertje. 2,5 Ster.

avatar van patrick17
In Helllllllllllllllll

Zijn vrouw is niet verkracht toch? Moet het niet zijn vermoord!?
De film begint dus meteen goed met de voorgeschiedenis waarom van Damme
in de gevangenis beland. Wat er allemaal in de gevangenis gebeurd is eigenlijk
voorspelbaar. Van Damme liet zich in zijn rol meeslepen wat voortreffelijke beelden
gaf van een 'beest' (Lange haar, baard).
Het gevecht met de grote reus, (geluiden op de muur), geweldig dat hij hem aanraakt
en weet dit is de persoon die naast me zat.
De neger is ook een flinke vent die eigenlijk een grote rol had maar als klein figurant
overkwam tot het allereind.
Al met al een beestenfilm van Damme! Overigens maar dat is geheel terzijde, zeer lastig
om aan deze film te komen, maar heb hem gelukkig kunnen bemachtigen.

avatar van Tommy De Vito
Standaard vechtfilm met van Damme. De film bevat geen vernieuwde technieken qua actiescenes of vechtscenes. Het is allemaal wat standaard zoals we 15 jaar terug keken naar Wrong Bet of Bloodsport. Destijds waren de 2 films die ik noemde geweldig maar in 2003 verwacht je wel veranderingen op het dat gebied. Maar de film kijk wel lekker weg en verstand kan gewoon op nul worden gezet.

avatar van Minotaures
''We all have our way of dealing. Some choose to run. Others stay and fight.''

Dit is toch één van de beste films van Van Damme die ik heb gezien.

Het verhaal is heel duidelijk. Nadat een inbreker Kyle's vrouw heeft vermoord, is het de beurt van de inbreker om door Kyle gedood te worden. Helaas voor Kyle krijgt die een zware straf vanwege moord in het gerechtshof en kan in een Russische gevangenis zijn straf volgen. Eenmaal in, verandert hij snel van een man naar beest en ligt snel onder corruptie en gokken, iets wat de directeur met zijn team en rijke vrienden graag doet. Dit door gedetineerden met elkaar te laten vechten.

De meeste vechters lijken net zo van de WWE te komen. Grote, brede figuren zijn hier centraal onder de vechtende gevangenen. Enkele vechters zoals Victor, oud-vechter #451 en een kampioen van een ander gevangenis; Valya. En dan heb je nog een andere reus die op geluid jaagt. Alle andere gevangenen zijn toeschouwers en verschillende groeperingen, plus hun leiders. De bewaking wordt door een generaal-directeur geregeld, samen met tientallen andere Russische bewakers en militairen. Van Damme doet het hier goed en de transformatie is wel realistisch (maandenlang in de isoleercel, baard, lang haar). Zijn vrouw die als een insect 'terugkomt' vond ik volkommen onnodig en ontoepasselijk in zo'n soort sfeer.

De gevechten waren wel rauw en bruut. Gewoon lekker op knallen, stompen, schoppen en bijten. De gevechten kennen geen regels. De uitkomst daarvan zijn enkele brute scènes. Van Damme tegen Victor en Valya als voorbeeld. En dan uiteindelijk een opstand van alle gevangenen die de bewakers aanvallen. Veel bloed, zweet en vuistslagen aanwezig.

Naast al dat gevecht, heb je ook de nodige clichés. Zoals verraad, moord en verkrachting lijken daar hedendaagse gebeurtenissen en dat laat de film op een vrij-realistische manier overkomen. De beelden van de gevangenis, gevangenen en hun activiteiten (tot wel een lid van een rivaliserende groep vermoorden) en beelden van buiten de gevangenis zien er prima uit.

Een simpele verhaal met een makkelijke rol voor Van Damme. Maar met prima acteerwerk, aanwezigheid van een rauwe sfeer in de gevangenis en realistische gevechten zorgen ervoor dat dit een vermakelijke film is.

avatar van 606
Na herziening blijft dit een zeer leuke film.

avatar van witboek
De verteller was goed. Verder maar een mager verhaal.

avatar van FunkStarr
Absoluut geen verkeerde Van Damme dit, ik heb me kostelijk vermaakt, verstand op nul en gaan.

avatar van houtworm
Ik heb de film nog eens bekeken, een sterk personage neer gezet door Van Damme.
Kan deze kwaliteit wel waarderen. 4.0 sterren waard.

avatar van xxERWINxx
Indrukwekkende actie film met Jean claude, lijkt wel op Death warrant, alleen deze is wat harder kwa actie.

Wel een standaard verhaal, maar wel een goede film!

avatar van RuudC
Voor iets wat begint als een doorsnee jailbait-actiefilm, verloopt het verhaal uiteindelijk toch best aardig. Jean-Claude van Damme knokt niet als vanouds. Plottechnisch gezien kan ik daar waardering voor opbrengen, maar dan nog is het vreemd om te zien hoe van Damme’s karakter als een slappeling de film in gaat. Alle leven-na-de-dood-hocus-pocus had voor mij niet gehoeven, maar op het moment waarin de hoofdpersoon het heft in eigen hand gaat nemen, krijgt de film vaart en wordt het prettiger kijken. Van de actie ben ik nergens echt onder de indruk gemaakt, maar het verhaal is alleraardigst. Opvallend is ook dat het acteerwerk voor een actieprent erg goed is. Iedereen zet zijn rol met overtuiging neer. De climax is niet het meest originele, maar toch is In Hell een film die een doorsnee filmkijker nog best kan vermaken.

Hallo.

Kan iemand mij aan deze dvd In Hell helpen ben al lang op zoek naar deze dvd. Volgen mijn is hij alleen als ex-rental verkocht, maar dat vind ik prima. Als iemand hem voor me heeft dan wil ik die heel graag. Wel originele exemplaar geen kopie.

avatar van Alexander1900
In Hell is misschien wel de beste film van Jean-Claude van Damme.
Boeiende (gevangenis) verhaal, acteerprestaties zijn verrassend goed in vergelijking met zijn andere films, en zit zowel emotie/drama als actie in. Het raakte me wel... en dat doet een JCVD film niet snel.

Een ondergewaardeerde film.

avatar van Edie
Wow, ik dacht echt naar een begin jaren 90 film te hebben zitten kijken. Die openingstitels, het camerawerk en de muziek.. Best een vermakelijke film, wordt nergens echt saai maar helaas ook niet heel spannend. Toch een voldoende.

Tegenvallende film waarin een man in een zware gevangenis terecht komt waar gevochten wordt tot de dood. De film begint met een standaard verhaal, maar wordt gaandeweg wel wat onsamenhangender. Een paar brute momenten tijdens de vechtscènes die al redelijk snel eentonig worden.

avatar van Phantasm
Had hier wel wat meer van verwacht, een mager verhaaltje, dus niet echt goed en niet echt slecht.

avatar van Mr-Mcmovie
Dikke teleurstelling is deze Van Damme film.

Had wel goede verwachtingen na de goede commentaar hier te lezen en de prima score, maar ik vond het te slecht.

Actie scenes gingen veel te rap je ziet niet eens een hand of voet tegen een gezicht.

Slappe hap, maar Kon het wel zien aankomen want sinds inferno is zijn de films met Van Damme gewoon slechter en slechter beginnen te worden.

avatar van Metalfist
Without evil, we would never recognize good

In Hell was zo één van die Jean-Claude Van Damme films die blijkbaar al die jaren aan me is voorbijgegaan doordat ik nog nooit van de film had gehoord. Op een rommelmarkt eens de DVD aangeschaft, maar eenmaal thuisgekomen bleek deze geen ondertiteling te hebben. Wat ik op zich wel vreemd vond aangezien het een Nederlandse release (inclusief Nederlands plot op de achterkant van de DVD hoes) maar blijkbaar staat er weldegelijk Engelse ondertiteling op. Laat je dus niet vangen door de info op de DVD uitgave.

Vooral omdat dit eigenlijk wel een degelijke film is. Ringo Lam is zo'n regisseur waar ik wel eens vaker iets van tegenkom (als je sowieso in Van Damme zijn carrière geïnteresseerd bent, dan passeert hij wel eens de revue) maar die nooit echt een indruk achter laat. Dat is met In Hell wel wat anders doordat hij een rauwe gevangenisfilm aflevert. Zelden me zo ongemakkelijk gevoeld bij een film en dat is voor een genrefilm als deze toch wel een pluspunt. Alleen jammer dat hij dat niveau niet de gehele tijd kan volhouden. Heel dat gedoe rond zijn overleden vrouw die als een soort mot terugkomt is van het soort nonsens dat ik maar zelden kan waarderen, zeker in een film als deze, en dat einde met Miloc is me ook net iets te simpel. De 'twist' dat Miloc de andere gevangene die apart zat zag je al van ver aankomen maar dat Kyle hem zo gemakkelijk kan overtuigen door wat op de muur te kloppen is flauw. Voor de rest blijft gelukkig wel de rauwheid overeind staan (hoewel de dood van onder andere Billy voorspelbaar is) en zit het qua cast ook nog wel goed.

Vooral omdat dit één van de beste rollen van de Muscles from Brussels is. Zijn Engels blijft natuurlijk een beetje lachwekkend bij vlagen, maar hij weet de evolutie die Kyle doormaakt geloofwaardig te brengen. Zeker het begin waar hij de dader van de moord op zijn vrouw genadeloos afknalt, in de rechtbank dan nog, is Van Damme op zijn best. Degelijke bijrol ook voor Lawrence Taylor die enkel gekend is met zijn gevangenisnummer. Naarmate de film vordert komt hij meer en meer in the picture en hij is een goed klankbord voor Van Damme. Die moet natuurlijk hel en verdoemenis schoppen en krijgt daar een aantal indrukwekkende tegenstanders voor. Met Michael Bailey Smith (Valya) als imposantste.

Derde en laatste keer dat Van Damme met regisseur Ringo Lam samenwerkte en dat was best nog wel een goede combinatie. Het is nooit zeker wat je bij Lam kunt verwachten, maar dit behoort in ieder geval tot zijn betere werk. Lekker rauw en dan is het ook jammer dat hij het nodig vindt om de boel wat op te fleuren met een bezoekje van Grey.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, vermakelijke actie/drama film wat zich bijna de gehele film afspeelt in een gevangenis.
Harde gevechten tussendoor en een redelijke rol van Jean Claude van Damme, je moet hiervan houden.
Toch heb ik liever een actiefilm met achtervolgingen, explosies en gevechten zoals Van Damme die ook wel heeft gemaakt.
Als je echt een goede gevangenisfilm wilt zien zou ik toch voor Escape Plan gaan met Stallone en Schwarzenegger.