Silent Trigger (1996)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Actie

geregisseerd door Russell Mulcahy
met Dolph Lundgren, Gina Bellman en Conrad Dunn

Een oud-commando van de Special Forces wordt ingehuurd door een sinistere regeringsafdeling die slechts bekend staat als Het Bureau. Sniper, bewapend met een allesdoorborend speciaal geweer en Spotter, zijn beeldschone tegenhanger, moeten een aanslag plegen. Het gaat fout wanneer Sniper ziet wie zijn beoogde slachtoffers zijn. Spotter krijgt opdracht van de Supervisor om Sniper te vermoorden. Ze aarzelt echter en wordt gedwongen samen te werken met Sniper om beiden levend terug te keren naar Het Bureau. Ze krijgen opdracht om nog een aanslag te plegen en opnieuw staat Sniper voor het dilemma een onschuldig en weerloos doelwit te doden.

avatar van jex
jex
Zogenaamde "stijlvolle" b film a la John Woo met toch wel wat spectaculaire actie scenes. Best wel een vermakkelijke film.

avatar van Purmerend
Poster met helaas het moviegoods logo erop.

Logo weggewerkt. .

avatar van Purmerend
Kos for President.

avatar van DiDa
Deze wil ik zo graag op dvd, maar nog steeds geen Nederlandse release. Het is 1 van de onbekendere van Lundgren maar wel 1 van de betere.

dominion
DiDa schreef:

Hij is wel op dvd in Nederland.
Hij is uitgebracht door Hollywood Home Pictures.

dominion schreef:

Hij is wel op dvd in Nederland.
Hij is uitgebracht door Hollywood Home Pictures.

Dat klopt, maar alleen op VHS. Als je mij een link kunt sturen met de Nederlandse dvd dan zou ik heel blij zijn!

Ik was behoorlijk blij toen ik deze op vhs vond, want de dvd laat inderdaad nog erg lang op zich wachten. Bijzonder vreemd in dat opzicht dat Dolph's betere films als The Punisher, I Come In Peace en Silent Trigger niet gewoon op dvd uitkomen, want ze horen toch echt bij zijn beste films. Helemaal in het geval van Silent Trigger is het onmogelijk om de sterke regie van Russell 'Highlander' Mulcahy te ontkennen, terwijl men overduidelijk ook veel moeite gedaan heeft om het script en de karakters meer diepgang te geven dan meestal het geval is. Sfeervolle oorlogsscenes en een enkel ouderwets vuistgevecht, maar het is net zoals bij Men Of War (de beste Dolph Lundgren film) niet de actie die de hoofdzaak heeft.

Ik ben nog niet helemaal zeker over wat ik van Gina Bellman als actrice moet vinden. Niet dat het rampzalig is, maar haar accent en zeurderige toontje maken het bij vlagen erg hinderlijk om haar aan te horen. Nee, dan was Christopher Heyerdahl (voor de Stargate: Atlantis liefhebbers, hij is de persoon die Todd speelt) toch een stuk gaver, hij zorgde voor een uitstekende smeerlap. Dolph was zijn gebruikelijke coole zelf en deed qua rol nog het meeste denken aan de rol die hij in Men Of War neerzette.

Silent Trigger mag dan wel geen pure actiefilm zijn, het is zeker een van de beste die Dolph in zijn carriere gemaakt heeft. Toch zonde dat men dat hier in Nederland bij de uitgeverijen niet lijkt te beseffen.

avatar van Kakihara
Prima actie film.Ik heb deze al meerdere keren gezien,blijft gewoon goed.Een van Dolph Lundgren zijn beste films.Ik begrijp de lage score niet.

ipman-99
"You don't have the balls. In a few seconds, that's going to be your problem." ... " !!!

Heerlijke Actiefilm (Heropfrissing) !!! 'Silent Trigger' is een Actiefilm met Dolph
Lundgren. De Sniper invloeden zijn ook hier te bespeuren ... i love it !!!
Het sfeertje in dat gebouw met onze 'bewakingsagent' is voor mij pure
nostalgie. Doplh Lundgren en Gina Bellman zitten prima in hun rollen.
Deze Actiefilm toch al een aantal keren mogen en kunnen bewonderen ..., heerlijke
Actie scènes en thriller scènes wisselen elkaar af in een moordend tempo.
Eén van deze betere Actiefilms van de jaren '90 met Dolph Lundren in bloedvorm.

Aan de goedkoop klinkende muziek en het minimum aan acties (wel goed gedaan) en visuele effecten kon je merken dat het om een zogenaamde B-productie ging. Ook het verhaal zelf, met plotgaten, rond een anonieme scherpschutter en zijn beeldschoner metgezelle die een aanslag moesten plegen, had niet veel om het lijf. Het was meer wachten, kijken naar flashbacks en niets doen.

avatar van FunkStarr
Redelijk, ondanks de wel erg goedkope en knullige special effects. Gelukkig is het verder een vrij luchtig filmpje en makkelijk uit te kijken. Mensen die dit zijn beste vinden moeten eens naar een Universal Soldier, The Punisher, of zelfs Rocky 4 kijken. Dat vind ik de betere van Lundgren. Maar dit is zeker geen slechte uit zijn oeuvre.

avatar van DiDa
In Duitsland komt morgen de blu ray uit!

Het gaat om deze versie: Silent Trigger Blu-ray (Germany)

Eerder werd deze special edition al op blu ray gereleased:

OFDb - Blu-ray Disc: Subkultur Entertainment (Digipak) (Deutschland), Freigabe: ungeprüft von Silent Trigger (1996)

Denk dat ik deze maar eens snel ga aanschaffen op blu ray

Dick2008
Fraaie actiethriller met Lundgren, het begint al meteen met een goede actiescène, ja er zal eens geen helikopter aan te pas komen. Zoals vaker zijn die films met hem mysterieus en met flashbacks waardoor het ook spannend wordt. Psychologisch vaak ook wel.
Goede rol van Gina Bellman wat een prima combinatie met Lundgren vormt 4.0