Crying Freeman (1995)

Canada / Frankrijk / Japan / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christophe Gans
met Mark Dacascos, Julie Condra en Rae Dawn Chong

Als de beeldschone Emu getuige is van een bloedige aanslag op een lid van de Chinese maffia, stelt de dader (de Freeman) zich aan haar voor. Zoals de traditie bepaalt zal zij moeten sterven door zijn hand. Maar als de twee opnieuw oog in oog staan, krijgt de Freeman het niet over zijn hart om haar van het leven te beroven. De triade waar hij voor werkt beschouwt deze actie als verraad en zweert wraak.

Onderhoudende film met goede actie en een goede sfeer. Het acteerwerk is wel redelijk. De verhaallijn vond ik erg mager. Vooral het einde is niet bijzonder. Veel schieten, maar nooit raken. Dat komt uiteraard omdat hij tijdens de beschieting 1 koprol maakt (ha,ha).

Een film die je toch erg snel weer vergeten bent.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Huilende held.

Dit mooi gefilmde en lekkere martial-arts filmpje kent een mysterieus tintje en een kleine traan. Niet dat het verhaal enige emotionaliteit aan de kijker ontlokt, maar Dacascos als huurmoordende samoerai pinkt nu eenmaal graag een traantje weg na het uitvoeren van zijn opdrachten. Origineel is het verhaal allerminst, maar de uitvoering en dan met name de audivisuele combinatie is erg prettig.

Goed.

Het trage verhaal, met Romeo & Julia-elementen, is dun en qua inhoud niet bijster origineel. Maar deze wonderschone, sombere, sensuele, mysterieuze, gewelddadige en gestilleerde film, vol expliciet geweld en sterke, temporijke actiescènes is visueel sterk en met oog voor detail geregisseerd. De gevechtsscènes zijn fascinerend en dankzij een goede karakteropbouw zijn de personages sterk. Het camerawerk tenslotte is voortreffelijk.

avatar van mnrk
The Sons of the Dragon" exist! And so does the Freeman!

Blijft nog steeds een vermakelijke film van Christophe Gans...

Het verhaal is in orde wordt ook zo gebracht en mede door de gehele setting en locatie's krijgt de film een prima sfeer mee...Het eindgevecht is ook zeker de moeite waard en zit er gewoon prima uit.

Mark Dacascos speelt zijn rol naar behoren en ook de overige cast vult dit allemaal goed aan...

Ook de soundtrack van Patrick O'Hearn was prima en paste goed bij deze film...'
Patrick O'Hearn - Crying Freeman (1996) - MusicMeter.nl

avatar van Left4Dead
Eéntje van de films die ik minstens één keer per jaar kijk.

Waarschijnlijk is het de eenvoud van de film die mij zo aantrekt, alles krijgt de rust en ruimte zonder saai of traag te worden. Ik durf zelfs te zeggen dat de film geweldig loopt, menig regisseurs en editors zouden hier jaloers op mogen zijn. De beelden zijn zeer mooi geschoten en de muziek is sterk pakkend en zit als een maatpak. Het acteerwerk is prima, de casting is goed verricht.

Het verhaal is droevig en het wordt langzamerhand duidelijk waar de Freeman vandaan komt. Het lot voor de samoerai is bezegelt wat de beste man met moeite en emotie moet aanvaarden. Triades zijn in oorlog, strijd om leiderschap met eerwraak als gevolg. Hier wordt de Freeman ingezet om de balans te behouden. Gelukkig blijkt er een lichtpunt in zijn leven te komen in de vorm van een appetijtelijke jonkvrouwe , echter deze is in nood en zal ridderlijk gered moeten worden. (Leuk dat de twee hoofdrolspeler in het echt getrouwd zijn)

Het verhaal is eenvoudig (gebaseerd op een manga) maar wordt goed uitgewerkt. De mystiek werkt in deze film en Mark Dacascos heeft een paar zeer mooie moves in petto.
Christophe Gans heeft nog een tweetal mooie films op naam staan, laten we hopen op meer.

Heerlijke film.

avatar van tattoobob
Toch wel een klassiekertje uit mijn jeugd......jaja leuke film was dit en nog steeds.

Stijlvol, visueel aantrekkelijk. Jammer van het flutverhaaltje en de matige dialogen.

avatar van blurp194
Visueel allemaal prima in orde, en de actie ziet er ook behoorlijk goed uit - misschien wat gestileerd af en toe, maar dat past best goed. De hoofdrollen worden goed gespeeld, ook niks mis mee. Wel is het wat aan de trage kant - nou was ik wel wat moe, maar ik moest wel wat veel moeite doen om m'n aandacht erbij te houden. Het verhaal is ook wel behoorlijk dun - bij vlagen, want af en toe is het ook weer behoorlijk sterk. Het concept van de Freeman had wat meer inhoud kunnen hebben, want op zich is het idee erg sterk.

Misschien nog maar eens herzien als ik minder moe ben

avatar van RuudC
Het is eigenlijk allemaal wel gezegd: stijl is heel tof. Visueel in orde, mits je overweg kan met het onscherpe jaren negentig camerawerk, maar verder vrij traag. Er zit eigenlijk ook maar weinig actie in voor een actiefilm. Volgens mij heb ik Mark Dacascos ook wel eens in betere doen gezien, maar dat is dan wel weer lang geleden. Hij doet me trouwens qua uiterlijk erg denken aan de veel te vroeg overleden Brandon Lee.

Ik lees veel dat het verhaal aan de simpele kant is. Ben ik het mee eens, maar het is niet per se storend. Mijn probleem is dat ik helemaal niks heb met Aziatische misdaadfilms. Als de helft van Crying Freeman in die categorie valt, is het lastig om de aandacht erbij te houden. De film heeft heus wel zijn kwaliteiten, maar ik vind het toch te saai. Mijn aandacht dwaalt regelmatig af en dan mis ik helaas ook nog wat actiescenes die kort en heftig voorbij flitsen. Toch vind ik minder dan drie sterren getuigen van te weinig respect. Zeker omdat Christophe Gans best goed werk afgeleverd heeft met andere films.