Clash of the Titans (1981)

Alternatieve titel: Botsing der Titanen

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Desmond Davis
met Harry Hamlin, Judy Bowker en Laurence Olivier

Perseus moet Andromeda redden voor ze trouwt met een monster. Zeus heeft een paar opgaves voorbereid voor Perseus op zijn weg: Medusa verslaan en een manier vinden om de Kraken te doden.

dominion
Slecht filmpje.

Maar nog steeds een klassieker en goed voor die tijd.
Toch kies ik voor de remake die ik overigens ook niet zo bijzonder vond.
De stop-motion effecten waren wel heel erg goed gedaan moet ik zeggen maar nu ziet het er echt niet meer uit.
En raar dat ik hier nog niet op gestemd had.

Toch wel enigszins vermakelijk maar de film heeft ozo slechte effecten en slecht acteerwerk.
Die klassieke mythologie filmpjes waren ook niet echt mijn ding geweest bijvoorbeeld de Hercules filmpjes vond ik ook niks.
Maar het stukje met de kraken was nog wel vet gedaan .
Voor die tijd super maar nu is het echt niks bijzonders meer dus daarom de lage cijfer.

avatar van megaman
In de meeste gevallen ga ik voor 't origineel maar bij Clash kies ik toch voor de remake. De stop-motion effecten hebben hun charmes maar zoveel mooier en beter zijn ze niet vergeleken met wat ik zag in het veel oudere Jason and the Argonauts (persoonlijk beter dan welke Clash film dan ook). Ook was het beeld (van mijn DVD) erg rommelig in sommige scenes en bij andere gedeeltes (o.a. de scene waarin Kalibos achter een boom staat en Perseus met zijn vrienden ziet wegrijden) kloppen de kleuren totaal niet. Hoewel de held in de originele Clash meer charmes heeft (een beetje de standaard held-van-de-dag-met-brdede-onderkaak) en een personage als Burgess Meredith geheel ontbreekt in de remake, vindt ik de visuele beelden wel erg strak en mooi in laatst genoemde versie. En Medusa is echt hot in die film..jum jum

Clash of the Titans '81
+ Soundtrack
+ Burgess Meredith
+ Kalibos met bokkenpoten
- Visueel (niet per se de stop-motion effecten)
- Robot uiltje (past er niet bij)

Clash of the Titans '10
+ De Djinn
+ Medusa
+ CGI Effecten
- Geen Cerberus
- Geen memorabele avonturenmuziek

avatar van The One Ring
Aardig stop-motionvermaak van Ray Harryhausen. Veel stelt de film verder niet voor. Dit werd nooit gezien als een meesterwerk, maar toen de remake verscheen werden automatisch mensen kwaad en werd de term 'klassieker' plotseling te pas en te onpas een klassieker genoemd. Dit gebeurt wel vaker met minder goede films die een remake krijgen: plotseling worden ze gezien als belangrijke kunstwerken, simpelweg omdat de afkeer voor het opnieuw maken van films zo groot is. De les: als je ooit wilt dat je matige film een klassieker wordt, maak er dan een remake van. Zie voor recente, succesvolle voorbeelden Clash of the Titans en True Grit.

De versie uit 1981 van Titans is dus niet echt bijzonder, maar gelukkig voor hem is de remake nog slechter (in tegenstelling tot True Grit, waarin de nieuwe versie alles beter doet). En deze film is gewoon geen ramp. In feite val ik nog wel enigszins voor de mythologie, maar ik wou dat het in een spannendere vertelling was gegoten. Griekse mythes bulken doorgaans niet uit van de psychologie (dat is sowieso meer iets voor latere tijden), maar ze hadden wel vaak een gevoel voor groots drama of tragiek, iets wat hier nauwelijks aanwezig is. Zeker niet in het personage Perseus, die de meest flinterdunne motivatie om op pad te gaan krijgt, zeker voordat hij verliefd wordt. Een saai mannetje, Harry Hamlin of geen Harry Hamlin. Het verhaal wordt vooral gevoed door de gevoelens van de Goden, zoals in de meeste Griekse mythes, maar hun scènes blijven wat te kalm en op de achtergrond. Daar had meer in gezeten.

In plaats daarvan krijgen we net iets meer beesten dan nodig. De schorpioenen en Dioskilos zijn gave creaties, maar de gevechten tegen hun zijn saai, overbodig en halen de rek uit het verhaal. Ik was ook niet zo gecharmeerd van de manier waarop Calibos een echte acteur was in close-ups en van veraf een stop-motion creatuur. De overgang tussen beiden was lelijk. Bubo zag er dan wel weer knap uit, maar werd flauw gebruikt. Verreweg het beste is Medusa, die ook absoluut de beste scène krijgt. Ik had ook een zwak voor de gier (Rok?) en de scènes waarin hij de geest van Andromeda kwam ophalen wekten bij mij precies het mysterieuze sprookjesgevoel op waar ik naar zocht. Voor de rest is het een vlotte avonturenfilm die vermakelijk is om te kijken, maar nergens opzien baard. Hopelijk zitten er nog wat leukere films tussen Harryhausens oudere werk. Ik geloof dat ik wel eens wat van Jason and the Argonauts heb gezien dat ik toen best knap vond.

Kwam deze film al kanaalzwemmend tegen gisteravond (op tcm). Ik dacht meteen, deze film heb ik eerder gezien. Toen kwam de scene met Medusa en toen wist ik het, als klein meisje ben ik weken van slag geweest van die enge Medusa. Maar toen ik de scene gister zag moest ik eigenlijk een beetje lachen, ben ik hier bang van geweest.

Heb de film verder gekeken en vond het wel vermakelijk.

Wat had dit een leuke film kunnen zijn en wat is het resultaat dan uiteindelijk mager. De stop-motion effecten kunnen er nauwelijks mee door in veel gevallen, sowieso is de hele film ontzettend lelijk en zag het eruit als een jaren '50 film, de film was al verouderd voordat ie uitkwam. Armzalige locaties, rekwisieten en decors. Het acteren is pijnlijk slecht over het algemeen (wat was Hamlin slecht zeg) en het verhaal een rommeltje.

Dit had vermakelijke onzin ten top kunnen zijn. Als de film zichzelf dan ook nog veel te serieus neemt en er geen greintje humor is te bespeuren, kunnen we stellen dat het ontzettend jammer is dat hier niet een talentvolle regisseur mee aan de slag is gegaan.

Zo'n film schreeuwt om een remake, maar die schijnt nog slechter te zijn (en ik geloof het, gezien de fragmenten die ik wel zag). 2 sterren voor deze film, omdat het niet geheel onvermakelijk is.

megaman schreef:
Robot uiltje (past er niet bij)

Zit ook in de nieuwe film

avatar van baspls
Ben hier erg nieuwsgierig naar geworden naar het zien van de remake.

"Release the Kracken!!!"

Erg goede film!! Beter dan de remake uit 2010.

Af en toe is het wel een beetje knullig. Bijvoorbeeld de overstroming van Argos vond ik de water effecten een beetje knullig. Maar de Stop-motion effecten van Harryhausen zijn echt geweldig; De Gier, Pegasus, Calibos, Bubo, De Dioskilos, Medusa, De Schorpioenen en de Kraken zijn stuk voor stuk geweldig gemaakt. De verdere effecten vond ik ook zeker niet slecht. Wel vond ik het een beetje slordig dat Perseus na het doden van de Dioskilos geen bloed aan zijn zwaard heeft. De film oogt ook veel ouder als 1981 ik zou hem eerder schatten op 1968.

Harry Hamlin is op zich wel een goede Perseus, in ieder geval beter dan Sam Worthington, maar zijn acteerwerk is niet al te best. Laurence Olivier is een erg goede zeus, Maggie Smith is ook erg goed als Thetis. Siân Phillips (die ik ook al kende van Dune en The Battle for Endor) is hier ook weer erg goed. Judi Bowker was ook een mooie Andromeda.

De Stygian Heksen waren ook goed gespeeld en leken erg op de heksen uit The Black Cauldron.

Het verhaal vond ik een mooie mix van griekse mythologie en Sword and Sorcery, wat het toch wel is. Ik vind het verhaal wat beter dan dat van de remake, dat is veel typischer.

Ik vond dat uiltje Bubo geweldig! Ik vond het ook wel grappig dat ze die in de remake ook heel even hadden opgenomen. Bubo is eigenlijk een soort R2-D2, maakt grappige geluiden en doet erg stuntelig maar heeft toch belangrijke info voor de helden. Erg leuke uil!

Doet me eigenlijk erg denken aan Jason and the Argonauths.

Al met al is Clash of the Titans (1981) een erg vermakelijke film!

avatar van Betamax
"Prachtioge " Harryhausen film.
Na The Seventh Voyage of Sinbad, Jason and the Argonauts, The Golden Voyage of Sinbad en Sinbad and the Eye of the Tiger nu zijn laatste mythologische avonturenfilm Clash of the Titans uit 1981.
Bizar als je bedenkt dat Star Wars IV: A New Hope uit 1977 is.
60er jaren film uit 1981.........

Erg leuk om een keer te zien.

avatar van RuudC
Ook ik ben nieuwsgierig geworden naar deze film toen de remake verscheen. Vorige week kon ik dan eindelijk de hand leggen op een blu-rayexemplaar en was het eindelijk genieten geblazen. Clash Of The Titans valt een beetje tussen twee stijlen. We hebben hier te maken met een verhaal uit de klassieke oudheid, waarvan er in de jaren zestig en zeventig wel meer waren, maar invloeden uit sword & sorcery zijn niet te ontkennen. Het is nog net geen Conan The Barbarian of Excalibur waar de sfeer toch behoorlijk anders is.

Visueel oogt het in elk geval behoorlijk versleten. De ondergang van Argos ziet er ongelooflijk knullig uit namelijk, al is het gelukkig geen voorbode voor wat komen gaat. Later ogen de stopmotion-animaties van Ray Harryhausen behoorlijk goed. Toch is het ook op bluray een typische jaren tachtigprent waar de sporen van het voorgaande decennium duidelijk te zien zijn. Het voordeel is dat het allemaal niet zo kitscherig oogt, maar het spektakel had wel uitbundiger kunnen zijn. Op sommige momenten is het genieten van de decors en daarmee is het verhaal heel aardig en heeft het leuke elementen. Met name de scenes met Medusa zijn prachtig. Clash Of The Titans is anno 2014 een film voor de liefhebbers. Voor kinderen is het iets te eng en gewelddadig en moderne kijkers gaan zich storen aan de visuals van 1981.

avatar van Phantasm
Prima film die lekker wegkijkt, voor die tijd leuk gemaakt.

Dit was vroeger een leuke en vermakelijke Avontuur / Fantasy film, die er wel zeer goedkoop uitzag en waarbij de special effecten gewoon lachwekkend slecht waren.

Ondanks dat wist deze film me als kind zijnde wel te vermaken en vond ik het ook wel een boeiend verhaal om naar te kijken (heel soms zelfs een beetje spannend). Ook met de uitvoering zat het wel goed en de cast deed het verdienstelijk en dan met name hoofdrolspeler Harry Hamlin in de rol van Perseus. Ook zitten er een paar mooie vrouwen in zoals de destijds inmiddels rijpe Ursula Andress (in de rol van Aphrodite) en Judi Bowker (in de rol van Andromeda) die ook nog eventjes wat topless (tijdens een bad scene) is te bewonderen. De film is wel behoorlijk aan de lange kant, waardoor het allemaal wat langdradig en saai overkomt. Dat heeft mede te maken omdat omdat het verhaal vrij traag verloopt. Ondanks dat het allemaal goedkoop en nep uitzag, zag het er visueel niet onaardig uit en dat geldt met name voor de landschappen, decors en aankleding. Ook zit er wat actie in, maar die oogt helaas zeer nep.

Maar al met al was dit als kind zijnde, vroeger een leuke film om gezien te hebben. Kijk je deze film nu voor het eerst (deze film zond men de afgelopen jaren regelmatig uit op de zender MGM), dan is het natuurlijk allemaal lachwekkend slecht en zeer gedateerd. Wat dat betreft kun je dan beter na de verdienstelijke remake "Clash of the Titans (2010)" kijken, die bijna 30 jaar later verscheen.

avatar van pierre18
Echt een heerlijke film, ondanks alle tekortkomingen. Nu een aantal keren gezien, maar deze film verliest gewoon niets van zijn charme. De special-effects van de grootmeester Harryhausen waren toen al gedateerd en lijken nu zelfs lachwekkend. Maar kom op zeg... In ieder geval blijft deze versie beter dan zijn remake en kun je de special effects goed plaatsen en waarderen. Het oogt echt als een van de laatste films die nog op locatie werd gefilmd in tegenstelling tot die slechts met blue-screens worden gemaakt. En daar ligt bij deze film gewoon zijn kracht. Tel daarbij op het lineaire verhaal en goed acteerwerk en je kunt je behoorlijk goed vermaken met Griekse mythologie zonder overdreven toestanden.

avatar van FlorisV
Minotaures schreef:

Ze wouden eerst Schwarzenegger.

Daar ben ik het met je 100% mee eens. Ze konden net zo goed de 'echte' Calibos i.p.v een Animatie op beeld zetten. Wat is het gevaar om hem i.p.v een Animatie op te zetten? Niks, denk ik. Wel jammer, inderdaad.

Noem een paar voorbeelden wanneer ze dat beter hadden kunnen doen, a.u.b. Ik ben erg benieuwd naar welke momenten ze volgens jou dat beter konden doen.

De pegasus, de medusa, zelfs bubo...dan hadden ze wel meer kabels nodig gehad maar het had gekunt. Probleem met stop motion is gewoon de houterigheid.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte avonturen/fantasie film, met een cast bestaande uit o.a. Harry Hamlin en oude rotten in het vak Burgess Meredith, Laurence Olivier, Ursula Andress en Maggie Smith. Het verhaal is ook aardig gedaan over de avonturen reis van Perseus (Mark Hamil) de zoon van Zeus (Laurence Olivier) op zijn reis komt hij de meest vreemde monsters tegen. De monsters zijn bedacht en gemaakt met stop motion van de hand van de legendarische Ray Harryhausen die zien er gedateerd uit nu maar afijn je kan ook niet alles met de CGI van vandaag zoals de remake natuurlijk. Bubo de mechanische uil blijft wel de leukste van deze stop motion gezien hij klein is dus dan valt het ook niet op haha. De remake is wat ik zij qua CGI beter dan deze maar voor het verhaal moet je deze gaan zien, maar ik zeg zelf oordeel daar zelf maar over.

avatar van Filmkriebel
Jeugdnostalgie. Een film die veel indruk had gemaakt op mij als kind, en zelfs nu vond ik dit een fijne herziening. In veel opzichten beter dan de met CGI opgepimpte remake uit 2010. Ik ben dan ook blij dat de remake lager wordt gewaardeerd als deze. Deze klassieker kent een sterke vormgeving: die scène met de veerman Charon staat al decennia op mijn netvlies gebrand en de scène met Medusa is van epische proporties.
Hoewel ik geen grote fan van stopmotion en Harryhausen-effecten ben, vond ik dat de special effect artiest hier op zijn best te zien is. Enkel de beginscène (overstroming van Argos) en de Kraken vond ik té knullig. Deze film maakte een wat vergeten legende uit de Griekse mythologie terug bekend. Het uiltje Bubo is een onmisbaar personage in deze film, net als R2D2 in de Star Wars films.