The Punisher (1989)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Mark Goldblatt
met Dolph Lundgren, Louis Gossett Jr. en Jeroen Krabbé

De geheimzinnige man die zich de Punisher noemt, heeft al met meer dan 125 maffialeden afgerekend. Toch kan niemand hem te pakken krijgen. De meeste gangsters denken dat hij een oud-politieman is, en als ook de Yakuza zich in de stad vestigen, pakt The Punisher pas echt groots uit.

avatar van Spetie
Ik ben hier niet echt kapot van, dan is de remake toch wel een stuk beter.

Vooral het acteerwerk is erg ondermaats. Lundgren hoeft toch niet zo heel veel te zeggen, maar datgene wat hij zegt komt er maar ontzettend voorgelezen en houterig uit. Ook Jeroen Krabbé doet het niet al te best hier. De enige die nog een beetje overtuigt, is Louis Gossett Jr. Visueel is het wisselend. Soms ziet het er nog best wel goed uit, soms ook duidelijk veel minder. Het enige wat nog wel goed neergezet wordt is de sfeer, die op momenten lekker grimmig is, wat wel prima past bij een film als deze.

De actiescènes zijn redelijk, maar ook niet heel bijzonder. Het verhaaltje is er verder meer voor de vorm. The Punisher is misschien een leuk werkje voor de echte actieliefhebbers of fans van de comic. Een echt goede film is het duidelijk niet, daarvoor mist de hoofdrolspeler teveel charisma en overtuigt het op diverse andere vlakken duidelijk ook niet.

avatar van Sergio Leone
Degelijk vermaak.

The Punisher laat er geen gras over groeien. Nog voor het allemaal goed en wel begonnen is, heeft hij alweer een maffiafiguur opgeruimd.
Nadien wordt er getracht een verhaaltje te ontrollen, maar films als deze draaien natuurlijk niet om het verhaal. Het draait om actie en op dat vlak stelt deze film zeker niet teleur.

De voor mij bijna onherkenbare Dolph Lundgren - jong, zwartgeverfd en met donkere stoppelbaard - is een uitstekende Punisher. Af en toe ontglipt hem een vleugje gevoel voor drama, maar hij is vooral cool. De hele hoop maffiabazen - zeker Jeroen Krabbé - lijken mieren naast hem.

The Punisher oogt ook lekker eighties qua kleuren, muziek en dialogen. Hoogstaand wordt het dan ook nooit, vermakelijk des te meer.
De actie an sich is gewoon veel geknal, af en toe ook geknok, maar vooral ongeremd en zo heb ik het graag.

avatar van DiDa
Eindelijk! Volgens dvd-home.nl krijgt The Punisher (1989) een NL dvd release!!

Op 26-10-2012:

DE DVD/BD database - dvd-home.nl

Ook op blu ray!!

DiDa schreef:
Eindelijk! Volgens dvd-home.nl krijgt The Punisher (1989) een NL dvd release!!

Op 26-10-2012:

DE DVD/BD database - dvd-home.nl
hopelijk deze zoek ik al lang. hopelijk niet te duur

Eindelijk.

De beste Punisher komt eindelijk uit op blu-ray.
Beste Punisher film die er gemaakt is en een van de beter van Dolph lundgren.
lekker veel schieten en knokken.
Harde aktie film.

weet iemand de prijs van de dvd en waar hij te koop zal zijn? bij fnac, saturn en mediamarkt wisten ze niets van die film

Op bol.com kosten de dvd en de blu ray allebei € 14,99

Op bol.com kosten de dvd en de blu ray allebei € 14,99

dat wist ik maar dat vind ik toch wat veel voor zoeen oude film. hoop toch als hij in de gewone winkels komt dat hij toch onder de 10 euro is.

avatar van Iron Maiden
reken er maar niet uit, cobra en demolition man om maar wat te noemen zijn ook 10 euro op blu-ray.

avatar van DiDa
14,99 is helemaal niet veel voor deze zeldzame film. Je moet beseffen dat deze film in weinig landen gereleased is....wij hebben geluk....sterker nog, wij zijn het eerste land die de film op bluray krijgt...

avatar van Iron Maiden
vandaag langs diverse winkels geweest waar ze hadden gezegd dat ze hem binnen zouden krijgen, vervolgens is hij ook maar nergens binnen gekomen en krijg ik te horen dat ik hem beter via internet kan bestellen omdat het om een import versie gaat

avatar van Iron Maiden
op bol.com staat nu dat hij op 9 November uitkomt.

Iron Maiden schreef:
op bol.com staat nu dat hij op 9 November uitkomt.

Heb jij hem al? Bij mij staat nog steeds alszijn de "in behandeling" bij bol.com. Verwacht wordt dat de film 15 dec wordt verzonden!

avatar van Iron Maiden
Free Record Shop 3 weken geleden besteld, gister toevallig eindelijk binnen gekregen.
Heb hem herzien en met een hele ster verhoogd, wat heb ik zitten genieten.
Actie is divers en goed in beeld gebracht, film dendert als een rollercoaster voorbij zonder grote rustmomenten.
1 van Dolph z'n betere.

avatar van Quentin
Hoe is de kwaliteit van de DVD? 16:9 anamorf beeld?

avatar van Iron Maiden
ik heb 'm op blu-ray gehaald, maar het beeld ziet er echt fantastisch uit.
Vele explosies kristal helder, ben echt heel blij met de uitvoering hiervan.
Het menu van de film is wel echt goedkoop maar ach, alleen het nieuwsbericht aan het begin van de film is nog VHS kwaliteit voor de rest ben ik hier echt tevreden over.

avatar van ichi the chiller
Laatst gekocht en sinds heel lange tijd weer gezien,gewoon een erg toffe actiefilm met veel BRUTE actie.Dolph Lundgren speelt overtuigend de rol van de vigilante the Punisher en knalt er lekker op los.4.0

Quentin schreef:
Hoe is de kwaliteit van de DVD? 16:9 anamorf beeld?

de kwaliteit is goed op dvd. heb hem zelf voor 5 euro op een beurs gevonden

avatar van Metalfist
If you're guilty, you're dead

De comics van The Punisher behoren niet tot mijn favoriete reeksen uit het Marvel universum. Het is weliswaar wel een leuk nevenpersonage, maar heeft te weinig om handen om zijn eigen reeks te dragen waardoor de verfilmingen me eerlijk gezegd ook niet aanspraken. Ik ben echter de laatste tijd bezig met mijn Marvel film collectie eens wat verder uit te breiden en aangezien dit met Dolph Lundgren is, toch één van mijn favoriete actiesterren, wou ik dit wel eens een kans geven.

En uiteindelijk is The Punisher een nog vrij vermakelijke film gebleken. Voornamelijk vanwege Lundgren die hier weer eens lekker destructief bezig zijn gang kan gaan. Het zijn dit soort rollen waar ik hem dan ook het liefst in bezig zie. Hij zet een getrouwe Frank Castle neer (alleen jammer dat de iconische skull niet echt in beeld komt) en draagt de film over de gehele lijn. Louis Gossett Jr is ook van de partij, die zou twee jaar later terug met Lundgren herenigd worden in Cover Up, maar die heeft iets te weinig om handen om echt indruk te maken. Jeroen Krabbé is een redelijke bad-guy maar mist wat de uitstraling die nodig is voor dit soort personages. Dan was Kim Miyori als Lady Tanaka stukken beter. Stan Lee fungeerde hier als executive consultant maar aangezien hij van zichzelf vond dat hij niets met het personage had te maken (Castle is één van de weinige iconen uit Marvel dat Stan Lee niet heeft gecreëerd), wou hij blijkbaar ook geen cameo doen. Het is niet zo zeldzaam dat hij dat niet doet (X-Men 2 ook niet geloof ik) maar het is toch een beetje een gemis.

De openingscredits stralen een heerlijk jaren '80 sfeertje uit en dat verdwijnt gelukkig niet naarmate de film vordert. Voor de rest veel actie met flink wat doden en daar kijk je dit soort films toch voor. De echt getrouwe comicverfilming moet nog altijd gemaakt worden, al kwam Watchmen wel erg in de buurt, en ook hier wordt er wel weer wat veranderd ten opzichte van de comics. Zolang het de film ten goede komt, dan heb ik daar geen probleem mee en dat is hier gelukkig wel het geval. Er worden een aantal nieuwe personages geïntroduceerd zoals Lady Tanaka (en haar geweldige dochter!) en ze vormen een geslaagde kapstok voor een aantal leuke scènes.

The Punisher is een film die niet door iedereen gesmaakt zal worden, dat bewijst de lage score hier wel. Lundgren is echter een uitstekende Frank Castle en de film houdt er een lekker tempo op na met veel actie. Ik ga me de twee andere delen toch ook eens aanschaffen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ongecompliceerde 80's actie.

Vermakelijke Punisher film, al vind ik de versie uit 2004 een stuk krachtiger. Deze Lundgren versie levert wel een hoop 80's actie fun op, met knetterende mitrailleurs, stoere blikken en flink wat doden. Maar er zit nauwelijks een verhaal in en de achtergrondinfo ontbreekt ook, waardoor de film ook wel wat kaal aan voelt. Dat doet de versie uit 2004 beter, door eerst Frank Castle' zijn achtergrondleed te tonen, waardoor je meteen veel meer sympathie met Castle voelt. Lundgren is trouwens wel vrij onherkenbaar, met zijn zwart geverfde haren. Hij doet het leuk en was toch zeker in de 80's ook wel een grote jongen in actiefilms. Hij is dat overigens nog steeds wel een beetje in The Expendables franchise.

De productie schijnt gemaakt te zijn op basis van een stripverfilming. In ieder geval was het verhaaltje over een zich wrekende ex-cop onlogisch, slap en onzinnig. In het algemeen vond ik dat de cast acteerde op het niveau B-film, al deed Jeroen Krabbé, in de rol van gangsterbaas het niet eens zo slecht.

DiDa schreef:

The Punisher op bol.com. Lees ik het goed, 50 euro (!). Da's belachelijk veel. En tweedehands?!

avatar van DiDa
Die 50 euro is de tweedehands prijs. Waarschijnlijk is de film out of print, vandaar alleen 2e hands. Ik zou marktplaats checken.

Redelijke actiefilm is dit wel.
Het verhaal is er een van 13 in een dozijn, maar de vele actiescènes maken de film wel genietbaar.
Heb me er mee kunnen amuseren

Dick2008
Matige film dit of betere gezegd ik vond er geen klap aan. In deze film Jeroen Krabbé. Een beetje hetzelfde als Rutger Hauer, ze gingen naar Amerika om daar hun geluk te beproeven maar leveren dan meteen oninteressant werk af dan toen ze nog in Nederlandse films bezig waren. Lundgren komt eveneens slecht naar voren. Pppfff, die marteltoestanden in die actiefilms ben ik ook altijd heel snel klaar mee. 2.0

avatar van sinterklaas
Beter en losser dan de versie uit 2004.

Het was weer vanouds genieten. De jonge Dolph Lundgren die hier een erg fijne rol neerzet als Frank Castle alias The Punisher. We vallen halverwege in het verhaal en de boel begint bij de wraaktocht van The Punisher waarbij de actie haast Non-stop is. Bij de remake was de actie vaak als los zand en voelde het niet echt volledig, hier vliegen de kogels, explosies, werpmessen, pijlen je om je oren. Het verhaal is ook even iets meer aangedikt en draait niet alleen maar om wraak. Het thema mensenhandel was helemaal niet zo misplaatst en de gniepige vrouwtjes van de Yakuza waren haast eng. Onze Jeroen Krabbé weet hier ook nog een leuke rol neer te zetten als Godfather Franco. Verder had die zwerver ook een leuke aanwezigheid.

Lekker vanouds genieten waarbij je je weinig verveeld.

een leuke film.heb hem op bluray.gisteren even herzien.blijft toch wel een vermakelijke knokfilm.ik geniet toch elke keer weer.leuke rol voor jeroen krabbe.en dolph lundgren vind ik eigelijks bijna altijd wel leuk spelen.hierin dus ook.

Vanavond om 20u40 op CAZ!

avatar van Brabants
Leuke kennismaking met Marvel's The Punisher vertolkt door Dolph Lundgren. Gezien het beeld door de jaren heen is de opvolger wel wat beter. Dit ligt vooral aan het acteerwerk en de wat houterige actiescenes van dit deel. Het gevecht met Jeroen Krabbé is niet om aan te zien, maar het concept is nu eenmaal vrij aardig en daarom vond ik het toch een redelijke film.