Last Man Standing (1996)

Misdaad / Actie

geregisseerd door Walter Hill
met Bruce Willis, Christopher Walken en Bruce Dern

Huurling John Smith (Bruce Willis) arriveert tijdens de drooglegging in het Texaanse grensstadje Jericho, waar twee rivaliserende gangsterbendes drank het land in smokkelen. Hij sluit zich aan bij de bende van Strozzi (Ned Eisenberg), maar ook bij die van zijn rivaal Doyle (David Patrick Kelly). Zodra hij het vertrouwen heeft gewonnen van beide bendeleiders, begint hij zijn gevaarlijke plan om ze tegen elkaar uit te spelen. De enige die het dubbelspel door heeft is de gewetenloze Hickey (Christopher Walken). Plotseling heeft iedereen het op Smith gemunt en er rest hem daarom niets anders dan het ontketenen van de ultieme bendeoorlog.

avatar van dvdfreak123
Goeie film

-Verhaal is niet veel, en is veel te voorspelbaar. Maar de mix tussen gangster/western was echt leuk om naar de kijken.
-Ondanks dat het verhaal niet veel was, was de film toch zeer vermakkelijk, vind ik met willis trouwens bijna altijd.
-willis met zen stoere uitdrukkingen + de vele actiescenes maken het voor elke actieliefhebber een must om deze film toch eens gezien te hebben.
-Verre van een meesterwerk natuurlijk maar toch een vermakkelijke actiefilm die ik toch een 3.5 geef.

avatar van Martijnnn
Vond het eigenlijk toch een beetje een rare film, man komt naar stadje, man schiet wat mensen dood, man verlaat stadje. Dat is het wel een beetje. Moet het vooral hebben van de shootouts, ziet er allemaal prima uit, beetje stoere praat erbij en je hebt best een leuke film.
Christopher Walken is trouwens echt in elke film geniaal. Zelfs al doet hij bijna niets.

avatar van ashiharry
Gewoon een vermakelijke film voor de zaterdagavond

avatar van Uzza_Sparta
Zinema schreef:
Walter's Westerns. .... Ook al is Hill geen Peckinpah, hij brengt een en ander het liefst goed en gewelddadig in beeld....

Walter Hill was vroeger assistent director van Sam Peckinpah. Dus best grappig dat Walter Hill een modern re-make doet van wat was een Sergio Leone western

avatar van FunkStarr
Lekker filmpje. Willis alsook de rest van de cast is erg sterk, en de film vliegt werkelijk voorbij.

avatar van fappie
A Fistfull of Dollars (die eigenlijk ook gejat was).

avatar van smoozycat
Goede western movie dei zich afspeelt in de gangester wereld. Goede rollen van B. Williis en C. Walken. Het beste vond ik nog de muziek van Ry Cooder.
Niet origineel deze film maar wel spannenend en onderhoudend. Erg genoten.

avatar van Leo1954
Goed gespeelde vermakelijke film. Willis speelt echt erg goed, draagt de film.

Verhaal was niet echt geweldig en ook niet bijster origineel. Er zat wel veel actie in en Bruce Willis speelde aardig ondanks dat hij niet echt veel zei. Het is inderdaad niet meer dan een vermakelijke film die je overigens snel weer vergeet.

avatar van Al DeNiro
Keiharde misdaadwestern met opwindende vuurgevechten en glansrollen voor Bruce Willis en Christoper Walken.

Ook mooi om te zien hoe Bruce Willis beide bendes tegen elkaar uitspeelt

avatar van K. V.
Deze eens opgesnord, maar de film kon me niet echt bekoren. 'k geraakte niet echt in het verhaal en de verschillende personages deden me ook niet zo veel. Bruce Willis was wel goed op dreef, alleen jammer dat de beeldkwaliteit van de dvd toch een beetje tegenviel.
Best dat de film niet zo'n lange speelduur heeft (101min), maar een tweede kijkbeurt zal er niet meer inzitten.

avatar van Sergio Leone
Saai boeltje.

Last Man Standing probeert te veel te zijn. Feitelijk is het een simpel gangsterfilmpje, in een westernsetting en op z'n Film Noir's verteld. Vooral dat laatste stuit me een beetje tegen de borst. Ik vind het vloeken met het westernsfeertje en Willis heeft niet bepaald een warme vertelstem.

Last Man Standing is vooral een heus schietfestivalletje. De ene gangster doet dit, de andere gangster doet dat, allemaal bepaald door John Smith. De film focust zich enkel en alleen op dat gangstergebeuren en of het nodig was om dat dikke 100 minuten te rekken betwijfel ik.

Bruce Willis is geen slecht acteur als het actiefilms betreft, maar een film dragen kan hij niet. Dat trekje rond z'n mond verveelt al na de eerste scène en zoals gezegd is die voice-over ook niet bepaald hemels.
De ondersteunende cast bestaat vooral uit schmierende pippo's, maar Christopher Walken valt - ondanks de belachelijke Blofeldlook - in goede zin op; met enkel een lange jas, een hoed en een Tommy-gun steelt hij moeiteloos de show.

Cinematografisch valt Last Man Standing zeker niet tegen. De western- annex gangstersetting is een geslaagde combinatie. De scènes in open landschappen zijn wel een niveautje hoger dan die in de bebouwde omgeving.
De shoot-outs zijn vrij hevig, maar vinden nogal talrijk plaats waardoor de kracht ervan niet altijd even goed overkomt.

avatar van Dogie_Hogan
Deze film is uit op Blu-ray zag ik op Bol.com. Iemand al ervaring mee?. De DVD is bij mij leterboxed (4:3) , maar de film zou volgens IMDb 16:9 (2.35 : 1) zijn
En Ry-Cooders soundtrack in Blu-ray audio lijkt mij top!

Ondergewaardeerde film (mix van Western en Film-Noir) naar mij idee. Met ook nog prachtiige soiundtracks van Ry Cooder.
Budget $ 67 miljoen, opbrengst $ 33 miljoen.

edit
Quote US Blu-ray release tav audio:
'Last Man Standing' gives this multi-channel presentation plenty of opportunity to indulge in immersive -and frequently explosive- audio action. Christopher Walken's tommy gun tears holes through the fabric of the soundfield, and dual-wielded pistol fire rips between channels from every direction. The shots are loud, crisp, and pack some serious punch. When not in the heat of battle, the track stays occupied with quiet, but near constant ambience, from rain drizzling and thunder clapping in the rears to airy, windy sounds and flies buzzing around dead bodies at the mortician's office.
Filling out the track further is Ry Cooder's fantastic slide guitar score, which sounds clean and full.

Die blu ray ziet er idd interessant uit. Ik weet alleen niet in hoeverre NL'se blu-rays verschillen van de buitenlandse uitgaves. Qua beeld en geluidskwaliteit dan. Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met blu ray, zowel regio 2 als alles erbuiten.

Ik ben wel enorm blij dat ze de aspect ratios eindelijk in orde hebben. Een hele rits aan films (voornamelijk cult titels) werden namelijk compleet verkracht op dvd.

Maar ik zou die blu-ray wel kopen, ziet er goed uit.

avatar van Dogie_Hogan
Heb inmiddels de Blu-ray en de aspect ratio is nu OK!
Verder geweldig beeld en Ry Cooders filmmuziek klingt overweldigend.
Prijs Blu-ray is inmiddels lager dan de VHS en DVD lange tijd gekost hebben.

avatar van kinjutsu
Uzza_Sparta schreef:

Remake van een Akira Kurosawa chanbara bedoel je. Namelijk Yojimbo. Waar A Fistful ook een remake van is.

avatar van markwiering
Waarom heeft deze film de kwalificatie 16+? Er komt geweld in voor en er worden mensen doodgeschoten, maar ik vind 16+ zwaar overdreven. Ik zou er 9+ van maken, of heel misschien nog 12+, maar 16+ gaat gewoon te ver. Het is geen gruwelijke horrorfilm waar mensen op verschrikkelijke wijze om het leven komen!

De mensen achter Kijkwijzer sporen niet helemaal. Ze hebben zelfs een kinderfilm (!!), Piet Piraat en het Zwaard van Zilvertand, de kwalificatie 6+ gegeven. Flodder vinden ze 12+... Voor je het weet wordt Dora nog 16+ vanwege Swieber. "Oh jee, Swieber probeert de tas van Dora te stelen. Wat vreselijk! Wat afgrijselijk! Dat mogen kinderen absoluut niet zien. Voor je het weet worden onze kinderen ook nog dieven. Dora is alleen geschikt voor volwassenen die groot genoeg zijn om te begrijpen dat hetgeen wat in Dora gebeurt in het echt niet mag.".

De minimale leeftijd die ze voor films opgeven vind ik veel te hoog.

avatar van Confusie
De kurkdroge Willis deed 't 'm hier echt voor mij.

Weet het nog goed.

Kwam thuis, rokertje erbij, gouden tijden.

avatar van Decec
Herhaling gezien...
Een goede actie/misdaad/western/drama/thriller film...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Bruce Willis, Bruce Dern en
Christopher Walken ....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Dgital)...
Het blijft goed sterren...

avatar van RuudC
Het wordt toch echt tijd om Yojimbo te kijken. Met Last Man Standing heb ik de zoveelste (geslaagde) vertolking van deze klassieker gezien, maar het origineel is altijd achterwege gebleven. Dit is in elk geval een van de betere films met Bruce Willis uit de jaren negentig. Het acteerwerk van de man oogt bezielder. Het is toch wel vrij makkelijk te zien of Willis zin had in een film of niet en met al die stofwolken heb je al een flinke demotiverende factor. Hij houdt het vol (mede dankzij een redelijk goed werkende invincibility cheat) en dat leidt mede tot een vermakelijke, vlotte film.

Waar het over gaat, hoeft eigenlijk al niet eens uitgelegd te worden. De leukste misdaadfilms zijn toch diegene waarbij alle gangsters het loodje leggen. Om de karakters hoef je het niet te doen. Last Man Standing heeft overigens wel enkele toffe personages. De manier waarop sommigen naar de eeuwige jachtvelden geholpen worden, is soms nog best memorabel. Last Man Standing is leuk geschoten en heeft spannende momenten. Origineel is het niet, maar de vermaakwaarde is hoog genoeg.

Toch wel aardig. Jaren geleden gezien toen ik in mijn Jean Claude van Damme (en kornuiten) tijdperk zat en toen vond ik het blijkbaar niets. Inmiddels een kleine Walter Hill fan en de film om die reden nog een kans gegeven.

Hill is geen Kurosawa of Leone en Willis geen Mifune of Eastwood. En dat is een kleine beetje het probleem van Last Man Standing. Het is dus al zeker 2x een stuk beter gedaan. Maar eerlijk is eerlijk, wanneer je elk individueel aspect onder de loep neemt (vooral even losgekoppeld van genoemde films) is het allemaal zeer behoorlijk. Het acteren, de setting, het visuele aspect, de muziek. Deze film is met name de moeite waard vanwege de shoot outs en de andere geweldsuitspattingen. Lekker over the top en explosief.

Hill maakt er dus wel weer wat van. Het haalt het niet bij zijn beste werk uit de jaren ’70 begin jaren ’80, maar het is waarschijnlijk zijn beste film van de afgelopen 25 jaar.

avatar van Daniël44
Een aardige film met redelijk goed acteerwerk van Bruce Willis en Christopher Walken. Het had een goed verhaal, maar soms ging het wat te langzaam. Maar zeker geen slechte film dus 3 sterren.

avatar van DragQueen
Lekkere Actie/Misdaad Film, met een degelijk verhaal. Visueel ziet het er prima uit, en de goede actie is vakkundig in beeld gebracht. Verder wordt er overtuigend geacteerd door de cast, met o.a. Willis en Walken. 3,5 Ster.

Aardige film, inderdaad. Bruce Willis actie films hebben vaak ook wat humor en dat is hier misschien moeilijk in te passen, maar ik mis toch de relativerende werking van humor.

De vrouwen, waar hij blijkbaar een zwak voor had, komen kil over. Ik zou ze ook redden hoor Maar toch ...

Redelijke film over een vreemdeling die arriveert in een stadje en twee bendes tegen elkaar uitspeelt. Een mager verhaaltje dat ook vrij traag verteld wordt. De film speelt zich af tijdens de drooglegging in Texas. Het is allemaal wel stijlvol in beeld gebracht en de cast is ook wel goed, maar allemaal al eens eerder en vooral beter gezien. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van Boneka
Weinig verheffend. Ziet eruit als een standaard western, maar dan in een nieuwer jasje. Clint Eastwood is in dit geval Bruce Willis. De film is van voren duidelijk waar ie naar toegaat dus enige spanning is er niet. Beelden zijn mooi lekker sfeertje, maar het verhaaltje is te dun om er echt van te genieten.

avatar van Boneka
kinjutsu schreef:

Klopt helemaal daar zat ik ook aan te denken. A fistful.......helemaal gekopieerd, maar dan in een nieuw jasje.

avatar van lowlander69
Een vermakelijke gangsterfilm dat zich afspeelt in een klein stadje in Texas.Het is een typische Walter Hill film met een hoog bodycount gehalte en goed in beeld gebrachte aktie.Bruce willis speelt goed maar Christopher Walken is weer geniaal hoewel hij eigenlijk maar een kleine rol heeft.

avatar van Gang_Star
Harde actiefilm in een western setting waarin een huurling op brute wijze huis houd in Jericho. De kogels vliegen je om de oren en het geweld word niet geschuwd. De actiescènes zien er prima uit. Bruce Willis en Christopher Walken zetten hun rollen goed neer.