The Expendables (2010)

Actie / Thriller
103 minuten / 113 minuten (extended director's cut)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Jason Statham en Jet Li

'The Expendables' zijn een groep huursoldaten, elk met een eigen specialisme die in opdracht infiltreren in een Zuid-Amerikaans land. Zij gaan de strijd aan met de wrede dictator die het land in zijn greep houdt. De mannen beseffen al snel dat niet alles in deze missie is wat het lijkt. Ze raken steeds dieper verstrengeld in een gevaarlijk web van bedrog en verraad. Hierdoor wordt hun missie gedwarsboomd en brengen ze een onschuldig leven in gevaar. Maar de mannen worstelen met een nog zwaardere uitdaging... één die hun band onderling dreigt te vernietigen.

avatar van Kondoro0614
The Expendables

Het is alweer een tijdje geleden dat ik ‘The Expendables’ heb gezien maar, het lijkt wel de dag als gisteren. Het geinige is dat ‘The Expendables’ een enorme hit is geweest, alle ‘super-helden’ van de actie scene speelt er natuurlijk in (al mis ik een Seagal, maar dit is natuurlijk ook niet echt een film voor hem) en de actie is over-de-top. Toch vind ik naar mijn smaak ‘The Expendables 2 (2012)’ een tikkeltje beter, het kwam wat gaver over en de CGI in ‘The Expendables’ waren eigenlijk gewoon om te janken. De bloed spatters, het vliegtuig ritje (in de cabine) en het moment dat Steve Austin in de fik staat zag er gewoon niet uit, dat had echt wel beter gekund.

Tijdens het volgen van mijn weg om de meningen gelijk te krijgen met de stemmen kwam ik erachter dat ik een film uit de ‘The Expendables’ trilogy niet had gemarkeerd. Gelukkig stond deze op Netflix (anders had ik hem nog wel op DVD) en heb ik hem gelijk maar even opgezet. Het is gelijk mooi meegenomen om mijn lijst: alle films van Jason Statham bekijken (die op MovieMeter staan) aan te vullen en ook deze film kan ik weer mooi afstrepen op mijn lijstje. Dit doe ik puur omdat ik Jason Statham mijn favoriete actie acteur vind, en dit is al sinds mijn begin van de filmverslaving.

De film start wat traag, we komen wel gelijk uit op een moment dat het team zijn eerste missie doet: daarna volgen aardig wat saaie scenes. Zo vond ik de gehele introductie moeilijk om te volgen, wanneer er afstand word genomen van Dolph Lundgren uit het team was zwakjes, en liep te makkelijk af. Ik had liever iets gezien dat ze daardoor gingen vechten, Sylvester van hem wint en hij zo overstapte naar de tegenstander. Ze komen daar best wel snel en makkelijk mee weg en dat vond ik niet vermakelijk. Tuurlijk, de introductie hoort erbij maar het liep wat slapjes af en zonder enig concentratie behoud, ik raakte snel afgeleid.

De film word algauw leuk, we krijgen snel te horen dat de mannen een nieuwe klus krijgen om een hoge leider van een corrupt land uit te schakelen en de actie kan beginnen. Het begon bij mij erg te boeien wanneer Statham en Sylvester een duo op hebben gestart en zo vervolgens op verkenning gaan in het land. Hier ontmoetten ze de dochter van de hoge pief die ze willen uitschakelen en komen ze al snel in de problemen wanneer ze op een verboden gebied staan. Erg gaaf (en ook wel super slecht) wanneer ze vluchten met het vliegtuig en zo vervolgens weer terug keren om het ‘leger’ uit te schakelen want dan gaat de schot erin en begint de film als een sneltrein door te razen. Het team maakt zich daarna snel klaar en infiltreert naar het gebeid.

Ondertussen houd de dictator zijn dochter vast. Het team gaat erop af en moord uiteraard iedereen uit, heerlijke actie scenes en Dolph is ondertussen ook gesneuveld. Ze redden het meisje van de dictator, zijn leger en het Amerikaanse beveiligingsteam (ik heb gemist wie dat waren) en ze leven nog lang en gelukkig met een ontiegelijke open eind

Erg zonde dat er met een super-cast voor een verstand op nul actie film en een redelijk concept de film toch niet geworden is zoals hij moest zijn. Het had tientallen keren beter gekund, en daar vind ik dat Sylvester aardig wat punten heeft laten liggen of eigenlijk: hij drukte ze al gauw weg in de hoek. Ik heb me vermaakt maar, deel twee is wel beter. Ik verlaag de film in cijfer en dat is toch puur door een te slappe uitwerking. Ik heb me weten te vermaken (vooral na de introductiescenes) en het is zeker een leuk tussendoor-actie filmpje, toch maken de gapende scenes het een stuk minder interessant!

jeanleeke
ze gaven véééééééééééééééééél meppie's......lol

avatar van JoeCabot
B-film met een A-budget en A-sterren.

Ach, noem het gerust een verdienstelijke ode aan de actieflicks van weleer. Niet meer, niet minder. Aardig popcornvermaak, aan explosies geen gebrek, al mist deze film een eigen smoelwerk. Op vlak van spanning en sensatie komt The Expendables helaas niet in de buurt van 80s iconen als Die Hard. En als op het op oneliners aankomt verbleekt deze film bij een cultklassieker als Commando.

Een doorslagje zou ik het nu ook weer niet noemen. Het blijft wel een erg entertainende film voor wie zin heeft in een rondje knallen. 3*

een erg leuke film.vermaak me altijd weer prima met herzien.heb hem al een paar keer gezien maar blijft leuk.vele actie helden bij elkaar.vind het erg leuk zo.

avatar van mjk87
Tegenvaller. Misschien had ik de verkeerde verwachtingen en dacht ik een hele groep van oudgedienden aan het werk te zien met hier en daar one liners, veel onderlinge gein en lompe actie. Maar het is op momenten na een wat makke film geworden die zich concentreert rond Statham en Stallone. Die eerste 10 minuten belooft nog veel en voldoet wel aan mijn verwachtingen, maar de rest van de film mist speciale momenten. Het verhaal en saaie schurk werken ook niet mee en de actie is te veel in het donker (waarschijnlijk ook om de matige cgi wat te verhullen) om echt lekker te knallen. Ik wil ook wel wat in beeld zien. Op momentjes dan, maar te weinig, zelfs voor die kleine anderhalf uur. 2,0*.

Ik vond het wel een aardige fantasiefilm.

avatar van Captain Proton
Leuke film. Veel actie en ontploffingen. Jammer dat Schwarzenegger maar een klein rolletje had. Het idee om beste acteurs bij elkaar te brengen en een film te maken, is zeker gelukt. Stallone, Jet Li, Lundgren, Bruce Willes, enz. Een goede cast en goede special effects. Verhaal is simpel. Recht toe, recht aan. Wij zijn goed, zij zijn slecht en dat zullen ze weten ook. Het is wel acht jaar geleden dat ik deze gezien heb en nu dus voor de tweede keer heb gekeken. Kon maar weinig van herinneren. Alleen de scene met Schwarzenegger weet ik nog. Afijn, op naar deel 2.

avatar van Shadowed
Prima.

Een prima eerste deel in de reeks waar ze gewoon zo veel mogelijk actiehelden in een film hebben gepropt en daarmee dus flinke actie op het doek weten te toveren. Dit levert hier en daar dan ook wel flink spektakel op, en dat is logisch.

Al had het allemaal wel wat lomper en harder gemogen. De finale is bomvol met spektakel, maar de film in het algemeen is soms wat saai waardoor je gewoon zit te wachtten op de volgende actiescène. De acteurs acteren niet bijzonder maar je ziet ze ook alleen voor het spektakel.

Prima actie, maar te weinig echt boeiend materiaal buiten de actie. Niet heel bijzonder acteerwerk maar de film is best onderhoudend en weet wel te vermaken voor een avondje bankhangen. Verwacht geen meesterwerk, maar dat wil de film ook absoluut niet.