The Expendables 2 (2012)

2034 stemmen

Actie / Avontuur

geregisseerd door Simon West
met Sylvester Stallone, Jason Statham en Bruce Willis

De louche CIA agent Church (Bruce Willis) stuurt de Expendables, een groep huurlingen, opnieuw op een gevaarlijke missie. De groep moet een vermist pakketje zien terug te krijgen bij het agentschap. Het pakketje is echter in Gazak, een door oorlog verscheurd Oost-Europees land. De missie loopt in het honderd wanneer blijkt dat een andere groep huurlingen, de Sangunaires, dezelfde opdracht probeert uit te voeren.

avatar van des1
Ik heb gisteren het beginnetje gezien van Nr. 1. Niet om aan te zien. Het vervelende van dit soort films is dat veel Amerikanen niet het onderscheidingsvermogen hebben en denken dat iedere oorlog wel ff met een sigaar tussen de tanden is te winnen. Ik kan begrijpen dat uitgerangeerde walking dead als Stallone, Nielsen en Willis (met dat zo "been there done that" glimlachje van 'm) meedoen hieraan, maar een Statham??

KillerPony 3000
Beste uit de Expendables collectie, waar Stallone en overige halvegaren de jaren 80/90 terugbrengen alsof ze nooit zijn weggeweest. Hoofdreden is de epische ensemble met Schwarzenegger die dit keer een aanvaardbare portie speelruimte heeft, maar wat ook zeker meespeelt zijn de hartverwarmend leuke passages met collega legende Chuck Norris. Twee onmisbare iconen die ervoor zorgen dat het concept hier het beste tot zijn recht komt, afgewerkt door die andere icoon Van Damme (nu ja) en de geniale zet hem als bad guy te poneren.

De nostalgietrip wordt zoals het hoort netjes gewikkeld in een karrevracht aan explosieve actie -zeer geestig in beeld gebacht door 'Con Air' ervaringsdeskundige Simon West- en een even heerlijke lading oneliners, easter eggs en toch ook wel het steekjes onder water-festijn. De oude rotten sleuren elkaar constant door de molen met op waarheid gebaseerde feiten en algemeen palmares, waardoor de amusementswaarde alle voldoening overschrijdt.

'We horen thuis in een museum' kraamt Arnie hier ergens uit, en misschien heeft ie wel gelijk. Maar laat ze eerst maar nog zo lang mogelijk lekker veel nostalgisch ass-kicken!

avatar van AJK
AJK
Ik heb nog nooit een deel gekeken

avatar van Shadowed
Beste deel.

Niet echt de beste reeks, maar West zet hier het beste deel van de reeks af. Het geweld had wel wat spectaculairder gemogen met deze cast maar er zit toch wel genoeg in. Stallone en de rest zijn wel wat oud geworden maar lijken nog steeds een hoop plezier te hebben in actiefilms.

De actiescenes zelf zijn vrij vlot en mogen ook aanwezig genoeg zijn. Genoeg actie dus om het een 'geslaagde' film te noemen. Acteerwerk is natuurlijk niet heel erg bijzonder maar ja, wat wil je dan met echte actieacteurs.

Ook geinig dat Van Damme een schurk speelt, al speelt hij niet heel overtuigend. De actie had wat harder gemogen en de film had iets korter mogen duren. Desondanks het beste deel in de reeks die gewoon een voldoende van me krijgt.

avatar van kissyfur
Het interessantste op de schijf was een extra over de opkomst van de actiehelden in de jaren 80. De film zelf: laat maar.

Gewoon vermakelijke ongein. Iedereen lijkt er gewoon lol in te hebben om nog één keer de oude botten in beweging te zetten. Lekkere one liners, beetje lompe aktie en hier en daar leuke steken onder water richting elkaar. Prima film voor wat het beoogd te zijn.