Red Scorpion (1988)

Zuid-Afrika / Verenigde Staten / Namibië
Actie

geregisseerd door Joseph Zito
met Dolph Lundgren, M. Emmet Walsh en Al White

De Russische verchtersbaas Nikolai wordt ingeschakeld om in Afrika het vertrouwen te winnen van een van de krijgsheren van een beruchte rebellenleider. Het is de bedoeling om zo tot bij de rebellenleider te raken en hem uit te schakelen.

avatar van Goodfella
Vond 'm 'vroeger' heel erg cool, maar ik durf nu niet meer dan 2 sterren te geven.

Je moet hem een cijfer geven wat jij denkt,
niet wat de anderen vinden.

De acties/ontploffingen waren wel wat aan de onrealistische kant.

avatar van Captain Pervert
Deze film is wel cool. Lundgren als Spetsnaz die per ongeluk terecht komt in de bosjesmannencultuur en respect voor hen gaat opbrengen, en het dan aan de stok krijgt met zijn eigen mensen. Waarom staat dat niet in de samenvatting?

Beetje cliché plot natuurlijk maar wel cool. Destijds vond ik mijn leraar Engels een klootzak, en die helicopterpiloot in deze film (de badguy) leek er sprekend op. Get 'em, Dolph!

2.5 sterren

voor 3 euro gekocht bij de free record shop, vond m erg leuk. de actie is wat overdreven maar dat maakt mij niks uit dat vind ik juist grappig.

3,5 sterren

Best een goeie film eigenlijk, wat ik totaal niet had verwacht. ***1/2

grat
ik hou niet zoo van schiet films.ik zie dolph lundgren liever in een knock film. bv universal soldiers.maar hij was niet echt slecht. 2,5

djelle
Na een weekje "klassiekers" bekijken en een hele reeks energieslopende discussies, was ik dringend toe aan mijn ouwe getrouwe portie geweld (zeker na een vrij zware prent als Happiness, verlangt de maag wel naar iets "verteerbaarders"). Niks is beter om spanning en frustraties af te reageren via heerlijk luchtig vermaak in de vorm van een of ander karikaturaal actiefilmpje uit de laatste 2 decennia. Stoer, simpel, onversneden en een zo hoog mogelijk kick-ass gehalte zijn de sleutelwoorden tot een ontspannend filmavondje (werkt beter dan zen-therapie).

Voor de gelegenheid haalde ik dan maar eens dit stukje jeugdsentiment uit m'n DVD-kastje, om te kijken of het effectief zo goed was als ik het me herinnerde. En mijn geheugen had me gelukkig niet misleid: Red Scorpion voldoet volledig aan bovenstaande omschrijving en is een prima genrefilm. Dolph doet het geweldig als halfgare "Spetznats*"-macho (*=Russische killing machine) en de film zit vol mooie actiescenes, geweld, spectakel, leuke oneliners, geslaagde slapstick en een stevige bodycount. Een rechttoe-rechtaan actiefilm die overkomt zoals ie bedoeld is. Op het einde valt ie wel eventjes stil en waan je je plots in The Gods Must Be Crazy (vol tenenkrommende pogingen tot diepzinnigheid), maar een zinderende finale maakt dat weer bijna helemaal goed.

Bij het zien van de film op DVD viel me trouwens nog meer op dat het daarnaast ook nog eens allemaal best wel knap geschoten is (erg fraai camerawerk!) en ook de goeie inzet van aangenaam klinkende scores komen veel beter over dan bij die "klassieke" videotapes uit de videotheek van vroeger (ach waar is de tijd...).

In elk geval, Red Scorpion is meer dan 'gewoon maar' jeugd sentiment, en is ook door een "volwassen" bril een hoogstaand stukje entertainment. Het kan allemaal nog wat beter, maar de prent schommelt toch voortdurend tussen "goed" en "zeer goed" . Het liefst had ik 3,75 gegeven, gezien de mogelijkheid er niet is:

kArIzMa_TuRk
vond deze deel in ieder geval beter dan deel 2.
want werd goed geacteerd door Dolph en hij was vermakelijker. krijgt een 3*

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
zeer goede actie film 3x gekeken en verveelde nog niet kortom goede film!

avatar van FixX
dolf past toch heel goed in knock en schietfilmpies
van mij vor deze film een 3.5

leuke film weer van dolp lundgren veel schiet werk en een paar leuke gevechten

avatar van maerk
Ongelooflijk slechte film. het gaat nergens over het acteerwerk is belabberd de gevechten zijn nep en overdreven. Een hoopje bijeengeschraapte rotzooi.

0,5 ster.

avatar van 606
beetje saai maar knokwerk is leuk.

3 sterren

Prima actie film die gewoon lekker weg kijkt.

avatar van brabusRUS
Ben benieuwd wanneer de film op tv komt.

avatar van yeyo
Onze favoriete Zweedse krachtpatser Dolph Lundgren mocht anno 1989 in deze rotslechte Rambo III-rip off nog een laatste trap geven tegen het reeds ingestorte communisme. Op narratief vlak is het een totale puinhoop. Zonder een greintje opbouw of structuur krijgen we de ene onbenulligheid na de andere voorgeschoteld, met als dieptepunt hoe Lundgren vriendschap sluit met de Dr. Hibbert van de medicijnmannen. In 102 minuten (al leek het minstens dubbel zo lang) komen er slechts twee actiescènes aan bod. Ik kan me zelfs nauwelijks herinneren waar de rest van de film eigenlijk over ging. Ik ga er maar van uit de makers het zelf niet weten.

Lundgren is natuurlijk een bad ass, maar de andere personages zijn gewoon de belachelijkheid zelve. Geen demonische Sovjet generalen of stoere rebellen, maar een dodelijk irritante comic sidekick gespeeld door M. Emmet Walsh en een hoop idealistische negers, die echt wel wat te vredelievend zijn voor hun eigen goed. De scène waar hun leider een wenend kindje red van een salvo kogels, had zo uit een film van Edward Zwick kunnen komen.

Enige hoogtepunt van deze ware ontbering: een dronken, amok makende Lundgren.

avatar van RuudC
Dolph Lundgren als doorgewinterde spetznaz is misschien wel een van de gaafste rollen die hij ooit gespeeld heeft. Red Scorpion is verder een prima actieflick uit de jaren ’80. Misschien een beetje Amerikaans natrappen op een wereldmacht die op een haar na in de afgrond zakt, maar het kan er mee door. De film zelf is helemaal niet slecht. De regisseur heeft het plot wel iets ingewikkelder weten te maken, maar toch moet Red Scorpion het niet hebben van de verrassende wendingen en spannende intriges, maar gewoon de gebeurtenissen an sich. De barfight met een dronken Dolph is zonder twijfel een hoogtepunt!

Emmet Walsch is me overigens echt aan de te irritante kant. Een vervelend typetje dat alleen maar wat kan schreeuwen en mopperen. Het is ook jammer dat Red Scorpion vrij weinig actie en een bijzonder lelijke hind aanvalshelicopter bevat. Je kan natuurlijk niet alles hebben in een jaren tachtig actieflick. Ik heb er best van genoten.

avatar van DiDa
Ik heb zojuist de Definitive Blu Ray besteld! Een must have voor de fan...

avatar van xxERWINxx
Wel een vermakelijke actie/oorlogs film met Dolph lundgren! Hangt best een apart sfeer in deze film.
al met al best redelijk!

avatar van Captain Pervert
Deze film heeft wel een hele slechte plot samenvatting. Ik ben het aan Dolph verschuldigd dit te corrigeren:

Verchtersbaas? Los van de spelfout, het is niet zomaar een vechtersbaas maar een Spetznaz. En daarnaast ontbreekt hier compleet de twist in het verhaal. Ik ga dat regelen...

avatar van Beertje45
Na een redelijk eerste halfuurtje, een erg traag stuk als de held bij de bosjesmannen verblijft en dan nog een saai einde met veel nepexplosie's en stoer machogedrag herinner ik me weer dat ik eigenlijk nog nooit een degelijke film heb gezien met onbehouwen kleerkast Lundgren. E. Emmett Walsh en Brion James zijn ook zo'n twee akteurs die vaak dezelfde rollen krijgen toebedeeld. Walsh een vervelend, opvliegend kereltje en James de doorslechte hulp van de hoofdschurk.

avatar van Gang_Star
Dolph Lundgren doet het best oké in deze film, maar het is het verhaal wat te wensen overlaat. Daar komt gelukkig wel bij dat er een hoop actie in de film zit en vele ontploffingen, maar het resulteert meer in een gemiddelde actiefilm, waarvan ik de eerste keer meer genoten heb. Toch al met al een kleine tegenvaller.

ipman-99
"The Think They Control Him ... Think Again." ... " !!!

Heerlijke Actiefilm (Heropfrissing) !!! 'Red Scorpion' is een Actiefilm met Dolph
Lundgren. Deze is voor mij ook een nostalgische rit geworden ..., echt een film
waar ik in mijn 'jonge' jaren enorme fan van was.
Dolph Lundgren speelt heerlijke de coole charismatische spierbundel
die de strijd aangaat ... 1 tegen allen !
Dit gaat gepaard met heerlijke 'ouderwetse' actie.
Actie in de vorm van gevechten, vuurgevechten en de nodige vonken
en vuur. Dolph Is lekker stoer en pronkt regelmatig zijn spierballen ...,
letterlijk en figuurlijk !

avatar van Richard_Voorhees
Een typisch jaren '80 actiefilm in de stijl van o.a. Commando (1985).
Dolph Lundgren zet op vermakelijke wijze de allesvernietigende Spetsnaz soldaat neer.
Het plot is tamelijk simpel en eigenlijk helemaal niet zo interessant, maar de actie houd de film toch interessant. M. Emmet Walsh zet een irriterend typetje neer als een grove Amerikaanse journalist. Zijn personage heeft naar mijn mening niet zoveel toevoegende waarde.
Grappig om te zien dat in deze film de Russen nog als 'het kwaad' worden afgespiegeld. Echt zo'n Amerikaanse koude oorlog actie, maar goed, dat gebeurde vast aan de andere kant van het gordijn ook.
Vermakelijke jaren '80 actieflick.

avatar van Metalfist
Take a memo to General Vortek. Subject: Escape. Message: I am *still* Spetsnaz!

Dit weekend is, zonder het echt te plannen eigenlijk, uitgedraaid op een actieweekendje. Vrijdag The Shooter gezien en gisteren die lijn verder gezet met Cyborg en deze Red Scorpion. Vooral van die laatste had ik best hoge verwachtingen aangezien een collega op het werk hier bijzonder lyrisch over was. Met Masters of the Universe en The Shooter had ik recentelijk twee leuke Lundgren films achter de rug en ik hoopte met Red Scorpion op een geslaagde derde.

Mjah, had er misschien nog net iets meer van verwacht. Ging er eigenlijk vanuit dat dit een volkomen overdreven knokfilmpje ging worden waar Lundgren menig keer ging kunnen losgaan, maar op dat gebied kom je wat bedrogen uit. Met zijn speelduur van meer dan 90 minuten is de film sowieso al wat aan de lange kant, zeker wanneer het dan nog eens wordt opgevuld met wat overbodige scènes van Nikolai die het licht heeft gezien, en het is wachten tot de finale confrontatie om nog echt te kunnen genieten. Een handvol scènes (Nikolai die amok ligt te schoppen in het café is wel erg leuk) maken Red Scorpion wel een film die je als liefhebber van Lundgren wel eens gezien moet hebben, maar verder zitten hier weinig memorabele momenten in. Sowieso wel een nogal tijdsgebonden film die het vooral moet hebben van zijn commentaar op het (toen al ter ziele gegane) communisme. Kan geen kwaad natuurlijk, maar anno 2016 voelt dat allemaal niet meer zo relevant aan.

Niet dat dat bij mij de hoofdreden was om de film te gaan kijken. Neen, dat is toch meer te wijten aan de Zweed (die meer als Rus werd gecast dan enige andere nationaliteit volgens mij) genaamd Dolph Lundgren. De man met de brede torso komt deze keer terecht in Afrika en doet daar perfect wat hij moet doen. Ondertussen alweer de 15e film die ik van hem zie en ik geraak hem nog steeds niet beu. Hij wordt hier bijgestaan door de hyperactieve M. Emmet Walsh in een erg vervelende rol als journalist Ferguson en Al White als Kallunda. Het merkwaardigste is echter nog de rol van Regopstaan als Gao, de Rafiki-achtige mentor van Lundgren. De 95 jaar oude Afrikaan was effectief leider van een stam en deed gewoon voor de lol mee. Weliswaar op voorwaarde dat zijn stam hem overal mocht volgen.

Lundgren is een Russische moordmachine en daar is alles wel mee gezegd. Red Scorpion is één van de betere uit het oeuvre van de grote Zweed, maar behoort in mijn ogen niet tot zijn beste werk. Er schijnt nog een vervolg te zijn uitgebracht in 1994, maar de connectie tussen beide lijkt me ver te zoeken.

Dick2008
Waar is die Dolph Lundgren mee bezig, kan je je afvragen. De stoere Zweed, is hier een Rus. Maar alvorens te ontpoppen tot een Rambo is het eerst een kruising tussen de Hulk, Tarzan en King Kong. Te lang en wordt op gegeven moment ook wel wat langdradig. Pro-Afrikaans filmpje tegen de Russische onderdrukking, hoe verzin je het. Maar de actiescènes zijn goed, zowel gefilmd als ook uitgevoerd en daar ga je toch eigenlijk voor, in deze wat wisselvallige film met een sterkere eerste dan tweede helft. Het had ook wat korter gemogen maar toch behoorlijk goede actiefilm. (Deed me een klein beetje denken aan Jackie Chan's Who Am I, dezelfde strekking, de vechter tegen het kwaad).
Opgenomen in Namibië, met mooie combinatie van culturen. Ik had het slechter verwacht. Sommige gedeelten, zoals die marteling waren niet echt nodig geweest en harde actiefilms hou ik ook niet van maar Lundgren is hier best goed. 4.0/3.0

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die lekker wegkijkt.