• 10.588 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Joseph Zito

Met onder meer: Dolph Lundgren, M. Emmet Walsh en Al White

Gesproken taal: Engels

Plot Red Scorpion

"They think they control him. Think again."

De Russische verchtersbaas Nikolai wordt ingeschakeld om in Afrika het vertrouwen te winnen van een van de krijgsheren van een beruchte rebellenleider. Het is de bedoeling om zo tot bij de rebellenleider te raken en hem uit te schakelen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Lt. Nikolai Rachenko

Guerilla Officer

Guerilla Officer

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag herbekeken, vermakelijke actiefilm met genoeg actie en explosies!

Je kan niet zien dat deze film al uit 1988 komt, het verhaal is goed, Dolph Lundgren komt ook aardig uit de verf hier, zeer vermakelijk.

Ook mooie beelden van de stammen in Afrika, deed mij ook een beetje denken aan Who am i met Jackie Chan, alleen deze film gaat wel meer richting actie / oorlog.

Het einde vond ik ook zeer geslaagd!

3 sterren!

avatar van Supernatural

Supernatural

Gisteren weer even gezien.was weer genieten.dolph lundgren vind ik een leuke actie held.zit een prima verhaal in.prima cast verders.mooie beelden van een mooie omgeving.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Dolfje in Afrika. Slecht zeg. Lundgren is een droge Sovjet-karikatuur die zich tegen zijn superieurs keert in een Afrikaanse burgeroorlog waar de Russen een rebellenleider willen ombrengen. Hij mag een twintigtal kleuterzinnetjes afratelen in de hele film. Echt één van de flauwste prestaties ooit in een actiefilm. Met zijn veel te korte short waar zijn ballen bijna uithangen ziet hij er ook nog super-belachelijk uit. Dan is er nog de setting in Afrika en de actie, die nog net voldoende zijn om deze film door te komen. Veel stelt het niet voor en het is niet veel spectaculairder dan een doorsnee The A-Team aflevering. De Hind helicopter moet overduidelijk het stokpaardje van de film zijn. Telkens als de kans zich voordoet zie je het tuig in beeld.

avatar van teigertje

teigertje

Een amusante en inmiddels verouderde aktie film.

Met een flinke knipoog naar Rambo maar een stuk minder.

Maar nog steeds een leuke en prima film.

avatar van Kondoro

Kondoro

"I am Spetsnaz!”

Na zijn sterke rol in ‘Rocky IV’ wou ik graag nog een solo-film van ‘Dolph Lundgren’ zien. Ik zat een beetje rond te kijken in zijn filmografie, en ik zag deze staan als één van zijn eerste werkjes alleen. Het sprak me best aan, het straalde namelijk heerlijke b-matige actieflick uit en dat was het ook. Duidelijk was wel dat de film niet al te best kon zijn, gezien de amateuristische poster, het slappe plotomschrijving en de redelijk negatieve berichten die me wat weerhielden. Toch, vond ik het nog redelijk vermakelijk. Vooral het begin en het einde was vermakelijk, alles daar tussen was nogal nietszeggend en daarom nogal dodend.

Ik vraag me af of ‘Zito’ de juiste regisseur was voor ‘Lundgren’, het is voornamelijk een vrij saaie regisseur, dat heb ik al meegemaakt met de eerste film die ik van hem zag. Zijn scripts vallen nogal in één, en zijn daardoor totaal niet spannend. Ook deze film mist zijn spanning waardoor het leuk was, er wordt veel geknalt en het is ook wel vermakelijk maar daar blijft het ook wel bij. Het probleem is een beetje dat ‘Lundgren’ zichzelf hierin moet bewijzen als waardige actieheld, en dat is wel gelukt al had die dat wel laten zin in de ‘Rocky’ film. Het was vermakelijk, en voor mijn gevoel deed hij het een stukje beter dan alle andere grote namen in deze genre. Zijn charisma is in ieder geval nog steeds erg sterk, en wederom een ‘Russische’ rol lag hem wel.

Alleen zoals ik al zei, werkt ‘Zito’ zelf de film een beetje tegen. Neem bijvoorbeeld die random scene waar ik overigens wel van genoot waar ‘Lundgren’ nogal beschonken iedereen in elkaar slaat, en vervolgens de kamp-kroeg overhoop schiet. Dit bleek achteraf te zijn omdat hij moet infiltreren in het rebellen leger, en hij de leider moet vermoorden van dit team, dit mislukt hem en daarna wordt hij eigenlijk ten dode opgeschreven omdat hij geëxecuteerd gaat worden, waarna hij ontsnapt en met het rebellen team de basis aanvalt, en dus zijn eigen land verraadt maar, buiten dat; hij blijft een ‘Spetnaz’! Het verhaal is daardoor wel vermakelijk althans, het idee is vermakelijk maar, de uitvoering is poep.

Ook het toevoegen van nietszeggende rollen vond ik wat waardeloos. ‘Gao’ is daar één voorbeeld van. Het waren van die scenes waardoor de film nog wat verder wet uitgerekt terwijl hij daar eigenlijk niet echt goed voor was, die potentie had hij niet en het was ook niks aan. Die scenes duurden voor mijn gevoel ook een eeuwigheid, en deze inzakkers had je niet nodig.

Voor mij was toch het begin en het einde het leukste van de film, en beide weten de film deels te redden. Het begin is vermakelijk waar je een half uur aan actie om je oren krijgt aangezien ze dan ontsnappen, en het einde kent een kwartier leuke actiescenes omdat ze daar het kamp weer aanvallen. Daar tussen in zijn er nog wel wat actiescenes, zoals dat moment dat een kamp werd vernietigd door middel van vlammenwerpers, of dat ze bij een oase aangevallen werden door de Russen waren het zeker wel vermakelijke actiescenes. Al blijft het daar wel bij.

Leuk typisch jaren tachtig actieprent zeker, alleen daar blijft het ook wel bij. Het is geen hoogstaande film, het is ook niet te moeilijk en ‘Lundgren’ had een heerlijke rol als ‘Rachenko'. Je hoeft er zeker niet veel van te verwachten, zeker het einde met een ‘Rambo’ achtige ‘Lundgren’ zijn die ingrediënten die de film vermakelijk maken, en dat zat er allemaal wel in. Samen met een leuk portie actie.