Dangerous Minds (1995)

geregisseerd door John N. Smith
met Michelle Pfeiffer, George Dzundza en Courtney B. Vance

Na 10 jaar in dienst van de marine zijn geweest, wordt LouAnne Johnson een lerares op een middelbare school in een achterbuurt van California. Haar leerlingen zijn alles behalve gemotiveerd en maken een grote bende in de klas. De leerlingen proberen haar weg te krijgen door haar voortdurend te treiteren. Ondanks dat doet LouAnne er alles aan, om op creatieve wijze hun aandacht te krijgen en hen te boeien.

Leuke film! Met vette muziek van Coolio en Rappin' 4 tay!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dangerous Minds, een gouwe ouwe uit de 90's. Het concept is al meer gebruikt in films. Een leraar ontfermt zich over een klas jongeren uit de rand van de maatschappij die naar school gaan met op voorhand al de intentie dat ze er toch niets mee kunnen doen. Maar anno 1995 was dit concept nog vrij nieuw, pas later kwamen er dergelijke films bij. De film zelf biedt ook niet meer dan de perikelen van enkele leerlingen, ondertussen al vrij cliché. Tienerzwangerschap, drugs, geweld, gangs, arme buurten, ... Anderzijds is dit ook wel werkelijkheid en moeilijk anders weer te geven. Maar de film is vrij fragmentatisch (of hoe je het ook noemt) opgemaakt. Niet moeilijk dat hier later een tv-serie van gemaakt is. Maar de acteurs doen het nog niet zo slecht, en ik hou wel van die gangsta-rap soundtrack. De film is wat jeugdnostalgie, maar eigenlijk zo slecht nog niet.

bierbak
Redelijk charmant highschooldrama, waar Pfeiffer het niet slecht doet als doortastende juf in een gansterklas. Typisch kind uit de jaren '90 natuurlijk, gettoboefjes en zijn problematiek was toen zo goed als popcultuur. Wat niet tegenspreekt dat dit 1 van de betere uit zijn soort is. Het thema wordt veelzijdig belicht, kent goeie dialogen en enkele sfeervolle manoeuvres waaronder een mooie begingeneriek. Af en toe lijken de jongeren wel een beetje een karikatuur van zichzelf, hoewel het nooit overdreven storend wordt. De fantastische soundtrack van de heer Coolio heb ik vroeger grijs gedraaid, trouwens, en ik betrap er mezelf op dat ik die tot op de dag van vandaag nog steeds vlot kan meekwetteren.

*** 1/2

avatar van Edie
Vermakelijk, toffe soundtrack en best een oke verhaaltje. Op momenten misschien soms wat ongeloofwaardig, sommige situaties dan. Ondanks dat toch een 3*

avatar van martijn011
Prima film die me deed denken aan Freedom Writers, een film met een soortgelijk verhaal. Nu is Michelle Pfeiffer de klos om een klas die nergens naar wil luisteren aan de praat te krijgen.
Ik hou van dit soort concepten, mits goed uitgewerkt uiteraard. Gelukkig is dat in orde en boeit de film van begin tot eind!
Mooi om te zien is het traject dat Pfeiffer's personage aflegt voordat ze het redelijk onder controle heeft.

De dood van Emilio zorgt voor het halve extra puntje. Meestal is het allemaal goed aan het eind van een film als dit, maar deze film toont ook de harde realiteit en dat niet iedereen te redden valt.
Naar mijn mening is dit een ondergewaardeerde film, ik heb in ieder geval genoten en een ruim voldoende lijkt me zeker op z'n plek!

avatar van love_xxx
Deze film is het bekijken waard.
Het is een echte typische film uit de jaren '90.
De soundtrack is zeker ook erg goed.
3,5*=7/10

Toen ik jonger was, op het moment van uitkomen, gezien. Gister weer eens gekeken.. en hij stelde me teleur. In mijn beleving was het een toffe film... Ik vond hem nu ik opnieuw keek erg afgeraffeld en toen was de film ineens afgelopen.. en ik bleef achter met "oke dat was het dan.."

2,5 ster

Een interessante film die vele interessante perspectieven toont voor beginnende, maar ook gedemotiveerde leerkrachten. Leuke muziek, goede acteerprestaties!

avatar van maroccancasanova
freedom writers is de beter versie! maar leuk om Michelle te zien in haar jongere jaren!

ipman-99
"What should i tell them? If they dont want to die remember to knock?" ... " !!!

Heerlijke genre film (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Dangerous Minds' is een genre film die
je kan plaatsen bij o.a 'The Substitute' en '187'.
'Dangerous Minds', een gouwe ouwe uit de 90's.
dat ze er toch niets mee kunnen doen.
De dramatische aspecten hebben de bovenhand met schitterende muziek
van Coolio en Rappin' 4 tay!

avatar van Snape
Prima film, waarbij ik echt moest lachen over de scene in het restaurant. Lach en een traan, maar gewoon een fijne 90's film.

avatar van Flat Eric
En ik maar zoeken op MovieMeter naar de film Gangsta's Paradise.

Vreemd genoeg heb ik deze film pas onlangs helemaal gezien. En hij beviel me wel. De problematiek is nog steeds allom aanwezig in zowel de VS als in NL (denk aan de zwarte scholen in A'dam West). Goede sympathieke rol van Pfeiffer.

avatar van tattoobob
Redelijk drama uit de 90s....destijds vond ik hem beter kan ik me herinneren,misschien omdat hij nu ietswat gedateerd overkomt.
Acteerwerk is prima en verder een film met van alles wat...prima wegkijker.

avatar van Tommy De Vito
Erg goede drama-film deze Dangerous Minds. Heb de film nu al drie keer gezien, maar de film blijft mij telkens weer erg boeien.

Dit komt door het simpele maar ook zo interessante verhaal van LouAnne Johnson die steeds de leerlingen iets meer voor haar weet te winnen. Plak daarnaast de acteerprestatie van Pfeiffer eraan vast, en je krijgt gewoon een film die lekker weg kijkt, maar vooral weet te boeien. Vooral in het laatste gedeelte, als LouAnne de leerlingen verteld dat Emilio vermoord is. In deze scene laat Pfeiffer duidelijk zien, dat zei niet zomaar een actrice is. Ze verteld het aan de leerlingen, net alsof deze jongeman echt geliquideerd is. Petje af hiervoor.

Tot slot is de soundtrack- nummer van Coolio - Gangsta's Paradise door de film heen te horen, wat de film natuurlijk alleen maar ten goede doet. Heerlijk nummer! ****

avatar van Daan258
Best een aardige film die lekker wegkijkt.
Inderdaad is de film heel erg te vergelijk met Freedom Writers die ook overigens wel een stukje beter vond maar ik heb me zeker niet verveeld bij het bekijken van dit filmpje.
Gewoon een aardig tussendoortje.
Helaas net geen 3,0*

avatar van Filmkriebel
De film kreeg heel wat bagger over zich heen maar vond hem wel goed. Het is zeker geen film om erg serieus te nemen met dit brave schooljuffrouwtje die met haar inlevingsmethodes stilaan de aandacht van een zootje ongeregeld krijgt. Echt geloven dat dit zou werken deed ik niet altijd. Dangerous Minds is bijwijlen vrij sentimenteel en toch ook niet zo oppervlakkig als het er soms uitziet : enkele achtergronden van jongeren worden uit de doeken gedaan en vond het idee dat een leraar: 1) jongeren zelfvertrouwen moet meegeven en 2) op een neutrale manier om ieder van hen moet geven ongeacht hun sociale achtergrond wel terecht. In dit opzicht heeft de film de beste bedoelingen en maakte dit voor mij iets beter dan heel wat andere high school films, maar toch nog niet zo verfijnd als Lean On Me, Dead Poet's Society of Entre Les Murs. Vind het ook één van Pfeiffers betere rollen.

superfilm met michelle pfeiffer.ze speelt hier erg goed in.al heel vaak gezien maar hij blijft geweldig.ja en natuurlijk een fijn liedje van coolio.dat toch ook zeker een hit is geworden.ja een supermooie film.

avatar van mnrk
In my classroom, poetry is its own reward.

Deze film van John N. Smith blijft gewoon goed...

Het verhaal komt goed over en de gehele sfeer die er om heen hangt past er ook goed bij...

Michelle Pfeiffer speelt haar rol overtuigend en de overige cast is ook in orde...

De soundtrack blijft tot op deze dag nog voorbij komen en het nummer van Coolio is en blijft ook gewoon heerlijk...
Dangerous Minds (1995) - MusicMeter.nl

avatar van IH88
“There are no victims in this classroom.”

Deze film blijft wel zijn charme behouden. Erg vaak gezien en vooral de rol van Pfeiffer blijft goed. Ze draagt deze film en wordt ondersteunt door een stel jonge acteurs. En klas met probleemjongeren begint Louanne (Pfeiffer) steeds meer te waarderen, en krijgen door het bestuderen van poëzie weer een doel in hun leven en hoop op een betere toekomst. Origineel is het niet en Dangerous Minds schuwt het sentiment niet. Maar de wisselwerking tussen Pfeiffer en de jonge acteurs werkt goed en vormt de basis voor een vermakelijke film. Het einde wordt wat afgeraffeld, maar het is feel good en dat werkt goed hier.