Dead Poets Society (1989)

geregisseerd door Peter Weir
met Robin Williams, Ethan Hawke en Robert Sean Leonard

Keating (Robin Williams) doceert in 1959 Engels aan een deftige kostschool voor jongens waar ijzeren discipline heerst. Zijn filosofie 'the purpose of education is to think for yourself' valt in slechte aarde bij de staf en de ouders, maar maakt hem razend populair bij de leerlingen. De nadruk van de film ligt op de ontwikkeling van een klein groepje jongens die Keatings lessen ter harte nemen met tragische gevolgen.

avatar van Flavio
Goede film over brave jongens op een kostschool naar Engels model, waarin uit rebellie stiekem poëzie wordt gelezen. Dat is ergens natuurlijk onvoorstelbaar, maar geeft vooral aan hoe anders de wereld in elkaar steekt tegenwoordig. Op veel van de jongens wordt veel druk gelegd wat zelfs tot zelfmoord leidt. Dat gaat nogal ver en lijkt te botsen met het stabiele karakter van Neil, maar het hakt er wel in en leidt tot een verrassend unhappy end waarin de overgebleven leden van de Society met een handtekening het lot bezegelen van de leraar die de jongens maar op verkeerde ideeën bracht. Geen heldendom of martelaarschap, sowieso weinig vals sentiment.

Robin Williams kan het niet laten weer wat gekke stemmetjes te doen wat totaal niet past in deze film, maar het blijft godzijdank beperkt tot een enkele scene. De verrukte gezichten van de jongens als hij weer eens een flauwe imitatie doet deed me denken aan de dijenkletsende soldaten in Good Morning Vietnam, en ik vraag me af of het wellicht een eis van Williams was in die tijd: gekke stemmetjes en een schaterend publiek dat zich de tranen uit de ogen moet wrijven om zoveel komisch talent.

Maar verder speelt hij ingetogen een bevlogen leraar die zijn leerlingen leert dat ze moeten genieten van het moment en zelfstandig moeten denken, wat zich dus kennelijk uit in poëzie lezen en acteren in Shakespeare. Kom daar nu maar eens om.

avatar van Thomas83
Leuk dat elitaire kostschoolsfeertje, maar verder een film waar ik zoveel meer van had verwacht. Dit is er tenslotte toch eentje die een beetje de status van klassieker heeft. Waar dat op gebaseerd is zou ik niet weten. Voor een film met een dergelijk onderwerp is het merkwaardig oppervlakkig allemaal. De personages zijn stuk voor stuk niet meer dan typetjes. Hoe kan een film die een ode aan de literatuur wil brengen daar zelf zo slecht naar gekeken hebben? Op het einde toont DPS eigenlijk zijn ware gezicht door wat betreft sentiment en drama zwaar over de top te gaan.

Mijn grootste probleem is trouwens nog niet eens zozeer de oppervlakkige aanpak, maar dat ik het totaal niet geloof hoe de personages op Keating en bepaalde situaties reageren. Weliswaar zijn deze kinderen duidelijk wat anders zeg maar de gemiddelde middelbare scholier, maar dit gaat wel een stapje verder. Ik schoot zelfs een paar keer in de lach van die overdreven gretige en gefascineerde gezichten.

Wel aardig op zich is dat er niet echt 1 duidelijke hoofdpersoon is en dat nog best werkt, en van de personages die in aanmerking komen voor de titel hoofdrol zijn Leonard en Hawke ook vrij goed. Ook Williams bevalt met met zijn rol, die wat kleiner is dan ik had verwacht. Al loopt hij wel bijna de hele film met een misschien wat te overdreven glimlach op zijn gezicht. De koude rol van Norman Llyod is ook nog wel leuk. Maar uiteindelijk maar een ongeloofwaardige en oppervlakkige film. De poster is misschien wel typerend voor de hele film. 3.0*.

avatar van Katharina
Mja, ik zou weglopen als ik Neil was geweest, ipv zelfmoord, raar einde dus. Maar voor de rest wel een mooie film, hoewel hij een beetje tegenviel, iedereen in mijn omgeving vond hem zo mooi dat mijn verwachtingen iets te hoog waren. Het verhaal was een beetje cliché en deed me aan Glee (kinderen kunst bijbrengen en daarvoor passioneel vechten) en Mona Lisa Smile denken,

Eén van de allerbeste prestaties van Robin Williams in een film van Peter Weir, die ook nu een goed werk aflevert en op het niveau zit van wat ik reeds voorheen van die man appriciëerde ("Witness", "The Way Back", "Master and Commander",...).
Film brengt het verhaal van een groep kostschooljongens die tegen de strenge en stijve tradities en richtlijnen van de school in, door een leraar worden geörienteerd naar het vooropstellen van een eigen mening en visie op mensen en dingen.
In het middenstuk dreigt de film even af te glijden naar wat ordinair coming-on-age maar ondertussen zijn er schitterende scènes geweest (de "rip-it"- scène, de "op de bureau"- scène...). Ook het slot maakt indruk en uiteindelijk is het ook zo dat, naast een weergaloze Williams, al die jonge gasten voor degelijke en geloofwaardige acteerprestaties zorgen.

Geweldige Williams. En niet alleen Williams. Ook prima acteerprestaties van de "rest".
Diepmenselijke verhaal.
Gewoon een prima film.

Ik begrijp niet zo goed waarom deze productie, zowel op deze site als op IMDb zo hoog scoort omdat voor mij, ook destijds al, enkel het laatste halfuur interessant was
Een te langgerekt en geromantiseerd coming-of-age drama, spelend op een conservatief elite jongensinternaat, met een rebelse en voor de jongeren inspirerende doch oersaaie leraar poëzie in een centrale rol (je leven in eigen hand nemen).

avatar van baspls
"Oh captain, my captain."

Het is eind jaren '50 op een strenge jongensschool. De vorige leraar Engels is met pensioen gegaan en de nieuwe leerkracht, Keating, is erg anders. Hij verteld de klas om bepaalde bladzijden uit hun boeken te scheuren en leert hen om hun eigen keuzes te maken. Geïnspireerd door een oud jaarboek van de nieuwe leeraar besluiten de jongens om s'avonds stiekem in een grot nabij de school poëzie aan elkaar voor te dragen. Het schoolbestuur en de rijke ouders van de jongens zijn echter minder blij met filosofie van Keating.

Ik had verwacht dat Robin Williams' rol iets groter zou zijn maar ik vond zijn acteerwerk zeker niet slecht. De film richt zich eigenlijk voornamelijk op het leven van de jongens uit de Engels-klas van Keating. Een prima rol Ethan Hawke en de anderen waren ook zeker niet slecht, maar Robert Sean Leonard vond ik eigenlijk nog het beste van iedereen. Erg grappig trouwens dat hij hier een student geneeskunde speelt en later in House M.D. een dokter oncologie, erg jammer trouwens dat hij verder nauwelijks in grote films heeft gespeeld. Grappig trouwens om Kurtwood Smith na Robocop nog eens te zien. Lara Flynn Boyle staat wel in de credits van de film maar is er volledig uitgeknipt.

De muziek van Maurice Jarre hielp de drama enorm en was net als bij Peter Weir's eerdere film Witness erg sterk. De film is ook prima opgenomen, al is het natuurlijk jammer dat hij niet in widescreen is.

De film weet af en toe niet helemaal waar hij precies heen wil en het middenstuk vond ik wat minder interessant, maar uiteindelijk vond ik de laatste helft van de film wel erg sterk. Sommige personages hadden wat meer uitgelicht kunnen worden en soms had het ook wat minder gemogen. Toch vond ik Dead Poets Society alles bij elkaar een prima film. Witness (met Harrison Ford) vond ik wel een veel betere film van Peter Weir.

avatar van Ted Kerkjes
Schitterende film. Erg lang geleden dat ik zo'n goede film heb gezien.
Dit is zonder twijfel de mooiste coming-of-agefilm die ik heb gezien.
Ik vond, in tegenstelling tot enkele berichten boven me, dat het allemaal totaal niet aangezet werd. Het werd nergens te sentimenteel, naar mijn mening. Het acteerwerk vond ik subliem, van zowel Robin Williams als alle jongens. John Keating is een geweldig personage die meteen mijn hart stal. De bevlogenheid waarmee hij les geeft is prachtig om te zien.
Eigenlijk kan ik er weinig meer over zeggen dan dat ik het een schitterende film vond. Ik snap de lage notering niet zo goed, eerlijk gezegd.
Ik twijfel tussen een 4,5 en een 5.

avatar van Richard_Voorhees
Deze film voor 6 jaar en ouder? Lekker verstandig bij een film met een zelfdoding erin en veel verwijzingen naar oude gedichten van bekende poëten.
Robin Williams laat in deze film zien dat hij ook prima een serieuze rol op zich kan nemen. Met een film als deze zie je weer het verlies dat de acteerwereld heeft geleden door zijn vroegtijdig overlijden.
Een prachtige film waarbij we als kijker in het leven van de jongens in de kostschool Wel-"Hell"-ton worden gezogen. Op een meeslepende wijze krijgen we te zien hoe Keating (Williams) de denkwijze van de jongens weet te veranderen. Pakkend en met vlagen ontroerend om te zien hoe de levens van deze jongemannen verandert worden.
Persoonlijk vind ik het nogal sentimentele einde wel op een mooie, aangrijpende manier gedaan. Wellicht geen film die voor iedereen is weggelegd, maar persoonlijk vind ik hem sfeervol en gewoon goed uitgewerkt.

avatar van des1
Film waar je je kersverse vriendin mee naar toenam voor een fijne, gedeelde empatische ervaring... Ik had en heb er evenwel helemaal niks mee. Vond de film onecht en aanstellerig, nog geholpen door het feit dat ik allergisch ben voor Robin Williams. Met The English Patient één van de meest overgewaardeerde films die er zijn... Oh, en Intouchables natuurlijk.

avatar van notsub
Dead Poets Society wil me lichtelijk tegen. Van Robin Williams heb ik volop genoten. Het is vooral het einde dat me verkeerd viel en daarnaast het thema waarin de conservatieve kostschool wordt afgezet tegen een vrije manier van denken en ontwikkeling. Dat wordt leuk gebracht, maar is eigenlijk best afgezaagd. Diverse scenes waren sterk, toch kreeg ik er niet de beleving bij waarop ik vooraf rekende.

Stoffig.

De "rebellie" is zo duf dat de schrijver een nog duffere setting heeft moeten verzinnen om nog enig contrast te voorzien. Anno 2017 is dat nog amper te behappen. Het resultaat is dan ook pure saaiheid en degelijkheid.

Qua inleving zou het nochthans een makkelijke film moeten geweest zijn, want ook ik was vroeger gezegend met een soortgelijke leraar. Eentje die stof op zijn manier zeer interessant kon maken, hij krijgt zelfs bonuspunten omdat het om wiskunde ging en niet zo'n "creatief" lesje als poëzie.

Het groepje leerlingen is redelijk cliché, Williams is vooral zichzelf maar kan matig overtuigen als begeesterende leerkracht (deed hij later onder regie van Van Sant ook beter) en de ontwikkelingen in deze film voelen vooral erg gescript aan. Zowel het heroprichten van de club als de zelfmoord (zeg maar gerust karaktermoord) op het einde.

Het is verder ook allemaal redelijk duf in beeld gebracht, enkel de soundtrack valt op, maar qua sfeer slaat het als een tang op een varken. Mnee, moeilijk uit te zitten deze film. Dat het dan ook nog boven de twee uur gerokken moet worden is de finale doodsteek.

avatar van sinterklaas
Sterke film alweer met Robin Williams. Eigenlijk kan je deze rol prima vergelijken als zijn rol als Sean in Good Will Hunting.

Alles speelt zich af op een kostschool voor jongens, waar ijzeren discipline heerst en macht het voor het zeggen heeft. We maken op een vrij luchtige wijze kennis met een groep klasgenoten die de boel maar niet al te zwaar op zich willen nemen. Er lijkt een doorgang te zijn als ze op een dag de heer Keating voor de klas krijgen. Deze geeft geheel les tussen de regels door, vind eigenwaarde belangrijker dan prestaties en poëzie beter dan sommetjes. Wat we hieruit krijgen is een stuk meer zelfvertrouwen onder de vrienden die uiteindelijk uit zichzelf verder ontwikkelen. De scene's in de grot vond ik daarbij de uitschieters. Maar dan is er nog altijd schoolhoofd Nolan die continu roet in het eten gooit.

Het sterkste van de film vond ik toch wel Neil. In eerste opzicht een optimist die zijn eigen weg wilt bewandelen en zodanig zijn best doet om de belemmeringen te koesteren. Maarja, de grote mensen winnen daar altijd van. Die zelfmoord zag ik ook echt totaal niet aankomen.

Ook de sfeer is prima in orde en er is ook genoeg ruimte voor de typische jongensdingen en ontwikkelingen. Nu zie je maar dat het in de jaren 50 nog vrij makkelijk was om een dame te versieren met een paar mooie zinnen. Dat moet je nu maar eens proberen.

Sterk. Er moeten meer van dit soort docenten komen.