Patch Adams (1998)

Drama / Komedie

geregisseerd door Tom Shadyac
met Robin Williams, Monica Potter en Philip Seymour Hoffman

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de dokter Patch Adams. Zijn onorthodoxe methoden zorgen ervoor dat hij niet geliefd is bij de medische en wetenschappelijke gemeenschap. Zijn patiënten waarderen zijn werk echter erg, waardoor hij zeer geliefd is.

avatar van Reitsovic
hartverwarmende komische drama film.

avatar van hel1
te zoet

avatar van Jozz
Enorm sentimenteel en indrukwekkend. En inderdaad meer een komisch drama dan een komedie, dus je moet geen verkeerde verwachtingen hebben.

Ik ben geen groot fan van Robin Williams, maar voor deze rol was hij geknipt en ik was dan ook aangenaam verrast door zijn acteerprestatie. De dood van Carin kwam echt als een donderslag in de film. Dat zag ik niet aankomen en maakt de film even een stuk zwaarder dan hij lijkt.

Kwalitatief gewoon een topfilm met een glansrol voor Williams.

avatar van gerwinmaster
Beetje te vergelijken met Gregory House uit House M.D.?

Dit is zo'n goede film. Gewoon zien! 5*

avatar van MyOwnStyle
Ontroerend drama die toch bij wijlen erg grappig is.

avatar van moviemafketel
Een redelijke Drama met een mooie boodschap erin verwerkt.
Het is alleen allemaal net niet voor mijn gevoel. Verhaal voelt soms erg uitgerekt aan en dan gebeurt er opeens weer iets in een aantal seconden wat behoorlijk belangrijk zou moeten zijn. De dood van Potter is zo'n voorbeeld. Mede door zijn te grote vertrouwen is ze vermoord. Hoe iedereen daarna weer in een echt RTL4-einde hem een mooie afloop gunt is alleen iets wat in films kan. Deze man leeft wel echt/of heeft echt geleefd. Natuurlijk een erg mooi initiatief. Mooie muziek, maar een shuffle erop was wel prettig geweest af en toe. Werd vrij vervelend na een tijdje.
Williams acteert redelijk en deze rol is op zijn lijf geschreven. Hij kan zo verder als CliniClown. 2,5 sterren.

avatar van Jonesy
Zet die muziek zachter!!!!!!

avatar van Rebel80
Gisteren dan eindelijk is helemaal gezien, ik snap werkelijk waar niet dat mensen om kleine dingetjes kunnen zeuren en dat de film maar 3* scoort.

Vind het juist een zeer sterk verhaal, goed geacteerd en leuke grappen.
ik lag zelf in een deuk toen ie met die skelet bezig was

Ook gewoon leuk om te weten dat dit gebaseerd is op de echte Patch Adams.

avatar van Elineloves
Robin Williams, in sommige films vind ik hem geweldig, in andere kan ik hem niet uitstaan. Hij is dus een echt twijfelgeval en films van hem zijn dan ook vaak een gok. Ga ik van hem genieten, of me aan hem irriteren? Bij Patch Adams heb ik het grootste gedeelte van hem genoten.

Het is aandoenlijk, met vlagen humoristisch en toch blijft de film soms wat te langdradig aanvoelen. Gelukkig is Robin zijn rol hem op het lijf geschreven en weet de film daarom toch te boeien.

avatar van Lion20
Echt een film met een goede boodschap. De eerste helft was goed, daarna zakte het helaas wat af.

Een komedie drama, goede vertolking door Williams, alleen had ik in het begin wel een beetje het gevoel dat hij er te oud uitzag voor de rol van student die hij moest vertolken, maar dat zal ik wel geweest zijn. Een prachtige film, het feit dat iedereen zich tegen hem keerde, gewoon omdat hij wilde genezen en de lach op mensen hun gezicht wilde terugbrengen was heel erg confronterend en hard, als je bedenkt dat dit ook echt heeft plaatsgevonden.
De dood van Carin kwam voor mij niet echt onverwacht, maar het maakte de film toch in één klap donkerder. Toen hij het gedicht ging afmaken aan haar kist had ik het even moeilijk om mijn tranen te bedwingen.
Deze film krijgt van mij een welverdiende 4,5

avatar van boemboem27
Wat een fantastisch goede film.
Deze laat eens even duidelijk zien dat er meer is als wetenschap.
Met zijn humor laat ie ook nog een stukje menselijkheid zien.
Op sommige momenten had ik had ik toch even een brok in m'n keel.
Zonder iets te verklappen over de film vind ik het hele kleine stukje met de vlinder.
En de rechtzaak/zitting met het medisch college erg aangrijpend.
Voor deze film geef ik 4.5 ster.
Iets wat ik maar zelden geef voor een Drama/Komedie....

emotie is niet stoer dus daarom voor vele een ongeschikte film wat resulteert in een lage rating.
Ik vind het een goede film, en beschouw hem zelfs als een van de beste films die ik gezien heb!

Leuke film met een briljante acteur. Leuk om te zien met je vrouw ofzo. Beetje dippunt was het overlijden van de vrouwelijke acteur. Enige punt wat niet klopte was de kinderen die na 4 jaar nog net zo oud waren als aan het begin.

avatar van MizKriz
Op het eerste zicht dacht ik dat Robin Williams hierin een echte drama film zou maken,
maar niks blijkt minder waar te zijn.
Ok, er zit drama in, maar ook wel een beetje komedie.
Verbluffend goed acteer werk. Hartverwarmde film.

avatar van Sergio Leone
Doorsnee.

Het is ondertussen een hele tijd geleden dat ik Patch Adams gezien heb, maar op mijn middelbare school leek het wel cultureel erfgoed. Ik denk dat ik hem élk jaar voorgeschoteld kreeg.
Waarom weet ik nog altijd niet. Patch Adams is geen onaardige film, maar steekt ook nergens boven de middelmaat uit. Het verhaal wisselt een komische scène af met een dramatische en houdt dat patroon zowat de hele tijd aan. Mochten beide genres hand-in-hand gegaan zijn, dan was dat nog oké, maar hier lijkt het een estafette.

Robin Williams is overigens wel goed te pruimen. In meer ingetogen rollen is hij beduidend beter dan luidruchtige dingen en dat is hier nog maar eens duidelijk, ook al heeft hij al beter gedaan.
De bijrollen vind ik een stuk minder. Monica Potter kan er nog mee door, maar Bob Gunton en Philip Seymour Hoffman kunnen opvallend weinig met hun rol.

Een beetje minder Hollywood en speelduur, en dit had een uitstekende tragikomedie geweest. Nu is het allemaal te gezapig, te gewoon.

avatar van terschelling
De film die Williams op het lijf geschreven is. Wat hij het beste kan uitdrukken is van een bepaalde melangolie; tears of a clown...........een cliniclown die niet zo veel poespas nodig heeft!

avatar van missl
Heel zoet maar bij vlagen wel grappig. Toch overstijgt het nergens het gemiddelde.

avatar van weberanja
Net gezien, de dood van R.W heeft best een diepe indruk op mij achter gelaten, deze film Patch Adams, is een kroonjuweel.

avatar van Rarara
neem een paar oude filmsuccessen van Robin wiliams plak die bij elkaar en je hebt Patch (indeed) adams. maar veel sentimenteler en clichematiger

avatar van Rarara

Het verhaal, dat gebaseerd werd op ware gebeurtenissen, was uiterst sentimenteel en geromantiseerd, maar het was ook roerend en had het hart op de goede plaats. Het ging over een arts die zijn patiënten benaderde met inlevingsvermogen en humor. Robin Williams was duidelijk in zijn element en zette een puike acteerprestatie neer.

avatar van Filmkriebel
Good health is a laughing matter...

Mijn favoriete film met Williams. Een komisch getint pleidooi voor meer menselijkheid bij de verzorging van patiënten. Helemaal niks op aan te merken, behalve misschien enkele zeer sentimentele scènes zoals de kinderpatiënten op het einde die allen een rood neusje opzetten in de rechtszaal waar Adams zich moet verantwoorden . Maar de film kent ook een hele serie goede scènes zoals wanneer Adams een comité gynecologen ontvangt . De cliniclown-methodes van Adams botsen uiteraard met de stijve deontologische regeltjes van de academici en dat zorgt in dit geval voor meer fun dan conflict.

Walcott: ...you are not cut out to be a physician, and it is my responsibility...
Adams: Responsibility? You have one responsibility: to be a dickhead. How hard can that be? All you have to do is make sure your head is a dick, and it's attached to your neck.

Heel fijne film met een goede balans tussen humor en drama en alleen maar leuke acteerprestaties. Geweldig!

avatar van Fisico
Een nipte 4,0* of een 3,5* afgerond naar boven zoals je wil. Patch Adams is vooral het eerste uur een sterke film. Vanaf het gezondheidscentrum valt het wat in elkaar en sleept het aan. Het einde gaat dan weer even de betere kant uit, maar ook de sentimentaliteit neemt de overhand.

Het is vooral de boodschap van Patch Adams die me erg aanspreekt. Ik las het nog in de krant van gisteren dat ingangsexamens voor de artsenopleiding vooral de bollebozen screent, maar het neveneffect creëren dat een ruim aantal sociaal gehandicapt is en amper met zijn patiënten kan praten of er naar kan luisteren. Ook zo in Patch Adams al wordt het wel karikaturaal voorgesteld, mede met de filosofie dat de arts bóven de patiënt staat als een soort alwetende halfgod.

Robin Williams doet het echter geweldig als Adams met zijn typisch energieke zelve, op het randje van een idiootbij momenten, maar het blijft aanstekelijk en leuk om naar te kijken. De film is bij momenten ook erg grappig wanneer Adams de draak steekt met het instituut. Zijn opmerkingen en handelingen zijn gevat met als hoogtepunt de ingeklede deuringang voor de gynaecologen. Drama en humor worden mooi afgewisseld en ook de Monica Potter en Philip Seymour Hoffman hebben een goede rol. Na beëindiging van mijn recensie toch besloten de quotering met een halve ster te laten dalen. Goede en leuke film zonder meer. Fijn om eens gezien te hebben, ondanks de zwaardere issues best een feel good movie.

Goeie film waarin een man met suïcidale neigingen zich vrijwillig laat opnemen in een kliniek. Absoluut sentimenteel (de moord ging me wat te ver) en soms ook wat gemakkelijk. Maar het is een mooi en inspirerend verhaal en de film kijkt lekker weg. Een fijne cast waarbij de titelrol Robin Williams op het lijf geschreven is. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Vdk_Movie
Mooie film

Vreselijk.

Robin Williams zet echt een enorm irritant personage neer, maar daar had hij wel meer last van. Ik heb me echt de hele film aan hem lopen ergeren en zat op het einde vooral voor z'n tegenstanders te supporteren. Maar jah, je zit natuurlijk naar een Hollywood product te kijken.

Het harde wetenschap vs gemoedelijk menselijk verhaaltje dat opgezet wordt weet echt geen seconde te overtuigen. Williams die zo even de wereld wil verbeteren met één of ander melig inzichtje en daarmee een hele kudde aan believers rond zich weet te verzamelen ... het zou het begin van een secte kunnen geweest zijn.

Visueel is het niks, de soundtrack is pure kitsch en de bottom line van deze film is eigenlijk iets waar ik me de hele film lang aan geïrriteerd heb. Mnee, dit soort Hollywood kwatsch is absoluut niet aan mij besteed. Een paar afzonderlijke momenten kunnen er nog mee door, maar die zijn op 1 hand te tellen.