• 8.348.348 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Israël

Geregisseerd door: Manny Coto

Met onder meer: Dolph Lundgren, Louis Gossett Jr. en John Finn

Plot Cover Up

"If the lies don't kill you – the truth will."

Michael Anderson is een Amerikaanse journalist. Nadat een mysterieuze bomaanslag op een Amerikaanse marinebasis in Israël heeft plaatsgevonden; vertrekt hij naar Jeruzalem. Op de Amerikaanse ambassade wordt ervan uitgegaan dat de zogenaamde door Lybië en Irak gefinancierde terreurgroep 'Black October' verantwoordelijk is voor de aanslag. Anderson staat hier echter sceptisch tegenover en besluit de zaak zelf uit te zoeken. Hij wordt hierbij geholpen door zijn oude legermaatje kolonel John Cooper en zijn ex-vriendin Susan; die de persvoorlichter van de ambassade is. Het lukt hen om steeds dieper in het moeras van politieke intriges en onthullingen te graven. Lou Jackson van de CIA is echter helemaal niet blij met dit graafwerk.

imageimage

avatar van Dolphfan

Dolphfan

Take me to the king!

avatar van happie

happie

weer een goede film. Hij blijft blockbusters maken.

samen met Louis Gosset die was ook al goed in de Iron Eagle serie

avatar van Lavigne

Lavigne

mwa hij ging wel... heb thuis betere films van dolph... hij was niet echt slecht maar vond het verhaal nogal moeilijk te volgen 2 sterren.

avatar van Mescaline

Mescaline

Redelijk filmpje.

Lundgren heeft betere maar deze is ook zeker niet slecht.

Actie=redelijk acteren=redelijk alleen het einde mochten ze wat mij betreft wat meer aandacht aan besteden.

3,5 sterren

avatar van wo2-Freak

wo2-Freak

Ongeloofelijk saai MAN

avatar van Lennert

Lennert

Absurd lage score voor deze interessante thriller die dankzij met het uitstekende acteerwerk van Dolph Lundgren laat zien dat deze Zweedse spierbundel ook kan acteren. Op bepaalde momenten was het zeer realistisch en onrealistisch tegelijk: Dolph die overtuigend angstig is, terwijl je door zijn andere films eerder het idee krijgt dat hij niet bang zou zijn

Het script kon iets uitgewerkter, maar had alsnog een leuk uitgangspunt. De actie zelf was niet ruimschoots aanwezig, waardoor de film op sommige momenten inzakte, maar met het puike acteerwerk van Lundgren en Gossett. Jr. heb ik me niet verveeld. Jammer dat Lisa Berkley geen andere rollen naast deze film heeft gehad, ze was een lust voor het oog en deed het zeker niet verkeerd als actrice.

avatar van GuyB

GuyB

Middelmatig filmpje waarin Dolph Lundgren goed acteert. Je moet wel enigszins fan zijn van de man, anders is er niet veel aan.

Lennert schreef:

Vind ik ook.

avatar van moviemafketel

moviemafketel

• 19752 berichten

Dolph die hier een beetje een rol speelt dat ik niet van hem gewend ben. Ben hem gewend als de spierbundel die zijn tegenstanders vakkundig in elkaar beukt. Hier is hij een wat brave, naïeve journalist. Dit vond ik jammer, aangezien ik liever naar films van Lundgren kijk waar niemand veilig voor hem is. Je hebt in deze film al snel door dat Susan niet te vertrouwen is. De herrijzenis van Cooper had ik dan weer niet verwacht. Film heeft zijn spannende momenten. Ook de uitwerking van het gas hebben ze goed in beeld gebracht. Voor de rest vond ik er niet veel aan.

avatar van Metalfist

Metalfist

If the lies don't kill you, the truth will

Ik denk dat Dolph Lundgren de revelatie van het moment moet zijn betreffende actiehelden, althans voor mij toch. Hij is heerlijk droog in de Expendables reeks en ook in ander werk (al heb ik bijlange na nog niet zoveel gezien als ik zou willen) is hij wel te pruimen. Het leuke is dat er een hele nieuwe wereld voor mij is opengegaan, ik heb me nooit zo bezig gehouden met actiefilms, en ik me dus regelmatig eens kan verdiepen in de wereld van de Zweedse spierbundel. Nog nooit gehoord van deze Cover Up maar ik had gisteren wel zin in een vermakelijke knokfilm dus ineens maar opgezet.

Maar als je dat verwacht, dan kom je bedrogen uit want dit is geen Dolph Lundgren films zoals ik ze ken. Geen heerlijke knokpartijen en dergelijke maar meer een thriller over de politieke relaties tussen Israël en de Verenigde Staten. Een relaas dat volgens Robert Cettl in zijn boek Terrorism in American cinema: an analytical filmography, 1960-2008 niet ver van de huidige waarheid zou staan. Ik kon er helaas niet veel mee en ben hier dan ook niet zo echt over te spreken doordat het allemaal redelijk saai blijft. Je verwacht dan ook elk moment dat Lundgren uit zijn kostuum gaat scheuren maar dat blijft uit. Het geheel is dan ook nog eens redelijk voorspelbaar (al moet ik toegeven dat ik de wederopstanding van Cooper niet had zien aankomen) waardoor dit nogal snel verzandt in een 13-in-een-dozijn film. Af en toe gaat de film ook nog eens lelijk uit de bocht door onder andere perse de relatie tussen Mike en Susan, die nog geen 5 minuten geleden weduwe is geworden, terug leven in te blazen..

Het lijkt alsof Dolph Lundgren zichzelf wou bewijzen als acteur en daarmee voor deze rol koos. Altijd gevaarlijk als een acteur een compleet atypische rol gaat vertolken maar Lundgren komt er eigenlijk nog vrij goed mee weg. Ik had in ieder geval niet verwacht dat hij dit soort rollen geloofwaardig ging kunnen brengen maar ik zie hem toch liever als spierbundel in Showdown in Little Tokyo en Universal Soldier. Vermakelijke bijrol van Louis Gossett Jr. maar op zich niets bijzonders. Zonde eigenlijk dat Lisa Berkley, die hier de rol van Susan speelt, er meteen mee is opgehouden. Cover Up is dan ook haar eerste en laatste film en dat is best jammer want dit deed ze vrij degelijk. En zeker geen straf om naar te kijken ook. Leuk ook om John Finn uit Cold Case is eens in een andere rol te zien maar ook hij is niet zo bijzonders.

Nah, misschien ben ik hier met de verkeerde verwachtingen aan begonnen maar Cover Up is op geen enkel moment te vergelijken met de rest van het oeuvre dat ik al van Lundgren heb gezien. Er wordt een poging gedaan om een intelligent politiek verhaal te vertellen maar het is allemaal maar redelijk flauw en blijft niet boeien.

avatar van sparkie

sparkie

Sterk gedateerde film. De film moet interessant overkomen, maar het is allemaal te gemaakt. Jammer, maar Dolf komt nog altijd beter tot zijn recht in vechtfilms. Je ziet zelfs de studiomicrofoon in beeld bij 1:09:48

Daarom maar 1 ster

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Ik verbaas me over de hoge waardering hier op Moviemeter. Want Cover-up is gewoonweg een baggerfilm.

Allereerst is er de casting van Dolph Lundgren. Deze man heeft zijn sporen verdient in het actiegenre en komt daar ook goed tot zijn recht. Maar net als bij acteurs Arnold Schwarzenegger, Jean-Claude Van Damme en Steven Seagal moet Lundgren het vooral van zijn fysiek/vechtkunsten hebben en niet zozeer van zijn acteerwerk. Waarom hij dan ook gecast werd in de rol van een misdaadjournalist met een traumatisch verleden is mij dan ook een raadsel. Cover-up is geen actiefilm, maar een thriller en hier moet Lundgren laten zien dat hij kan acteren. Helaas is hij geen goede acteur en in deze film is dat maar al te goed merkbaar. Met zijn monotone stem en expressieloos gezicht, overtuigt hij geen moment. Af en toe reciteert hij zijn teksten alsof hij ze uit z'n hoofd heeft geleerd. Er zit totaal geen gevoel achter.

Ook de rest van de cast bakt er niet veel van en zelfs Louis Gossett Jr. acteert op de automatische piloot. Actrice Lisa Berkley, die overduidelijk meer voor haar looks dan voor haar acteertalent is gecast, hield het na deze ene film voor gezien als actrice.

Als thriller moet je het hebben van de suspense, maar ook daarmee is het hier droevig gesteld. Het verhaal is erg rommelig en de climax wordt snel afgeraffeld, zonder dat de kijker enigszins wijzer wordt over het motief van de daders. Ook doet de film amateuristisch aan, wanneer de geluidsmicrofoon meerdere malen in beeld te zien is.

Voor mij verdiend Cover-up dan ook een dikke onvoldoende en ik geef niet vaak dit soort lage waarderingen.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Wanneer je aan Dolph Lundgren denkt, dan denk je aan actie. Helaas is Cover Up dan ook geen film dat een actiefilm genoemd zou horen te worden. Meer een politieke thriller, waarin er weinig spanning is en er dan ook weinig actiescènes zijn. Het einde is ook een zwak slot van een verder tegenvallende film. Lundgren doet zijn best nog wel, maar de film mist het geknok en geknal van de Zweedse spierbundel. Het is dan ook zonde dat hij in deze film speelt, want eigenlijk past deze film niet in het oeuvre van Lundgren.

avatar van Dick2008

Dick2008

Een actiefilm zal een keertje niet met een aanval op een legerbasis beginnen.... Een al oudere film die pit mist en het duurt voordat de actieheld in actie komt. Ja het is een spierbundel zoals hij met z'n blote lijf ook even toont. Toch zijn die "keurige" rollen van hem beter dan dat hij de hele film als een macho de één na de ander naar de andere wereld helpt. Jammer, nogal mager, ondanks wel leuke rol van Lundgren en sfeervolle opnamen (van Israël). 3.0

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Met de voorliefde van de jaren 90 films dacht ik me wel te kunnen vermaken met deze prent. Lundgren in de hoofdrol, tja daar hoef ik verder niet veel over te vertellen. Hij probeert zoals altijd, en in deze film kun je proberen tot je een ons weegt.

Het verhaal doet aan als een zeer slecht gesponnen web door de regie, het script wil daarnaast ook niet lopen. De regie is ronduit amateuristisch te noemen, de editing heeft ook niet echt geholpen om er nog een vloeiend prentje van te kunnen maken. Duidelijk is dat de regisseur geen echte kwaliteiten bezit, dit bevestigd door de beoordelingen hier op MM voor zijn andere prenten. Nee dit is duidelijk een tekortkoming voor de filmindustrie, op de filmacademie zou je prompt naar huis gestuurd worden.

Er had meer ingezeten, helaas is het resultaat ronduit belabberd te noemen.