Johnny Mnemonic (1995)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Robert Longo
met Keanu Reeves, Dolph Lundgren en Takeshi Kitano

2021: De gehele wereld is gekoppeld aan het gigantische internet. Johnny heeft als opdracht gekregen om met een geïmplanteerde geheugenchip in z'n hoofd een grote hoeveelheid informatie vanuit Beijing te smokkelen. Een groepering probeert de code uit Johnny's hoofd te downloaden om zo een ziekte te genezen waar een groot deel van de bevolking aan leidt.

een goeie spannende film.

Veel negatieve reacties voor een zeer vermakelijke film. Ik ben dan wel geen Reeves fan, maar in deze film kon hij me zeker vermaken, evenals de fenomenaal over the top acterende Dolph Lundgren als psychopatische priester. Wie kan zijn lachen nu niet inhouden op het moment dat hij de arm van een bartender bevriest, zijn hamer heft, vervolgens 'HEAL!' roept om de arm daarna te verbrijzelen?

De special effects waren in sommige gevallen wat achterhaald, maar zorgden tegelijkertijd voor een leuk jaren 80 retrosfeertje. Want retro kwam de film absoluut over, dit was echter tegelijkertijd een pluspuntje door de ongedwongen sfeer van 'we don''t give a f*ck!'. Hoe anders verklaar je de cyberpriester, een dolfijn aan de elektrische apparatuur en hersenlekkage?

NIet alles was even sterk en sommige acteurs waren wat nutteloos (Ice T), maar verder is Johnny Mnemonic gewoon een uitermate vermakelijke sci-fi actiefilm.

avatar van aburex
Ondanks de vele slechte kritieken van hierboven vind ik deze film goed. De speciale effecten zijn niet dat, maar dit wordt wel gecompenseerd door veel spanning en dat Reeves een slechte acteur zou zijn? Wat een bullshit.
Voor mij is deze film een 4,5 waard

avatar van killer13
Jordy schreef:
Een cyber/sci-fi/actie film met Keanu Reeves, dat kan natuurlijk nooit goed gaan. Maar goed, hier zien we dus duidelijk hoe het NIET moet: cliché verhaal, slecht geacteerd en nergens interessant. Anderhalve ster.

dan heb je zeker nog nooit van the matrix-trilogie gehoord. die zijn toch ook cyber/sci-fi/actie, en volgens mij doen die het vrij goed!

Erg toffe film. Bij dit soort films moet je ook geen ijzer sterk verhaal verwachten. Ik vond Reeves een aardige rol spelen en de actie was leuk. Dolph Lundgren als priester, was geniaal!

Verder was alles lekker in de jaren 80 stijl. Niks realistisch, wel tof!

avatar van sofripa
Heerlijke sf pulp. Net een frikandel. Ergens ziet het er niet uit maar op zijn tijd....heerlijk

avatar van DragQueen
Ondanks de lage score hier toch een vermakelijke sci-fi actie film. Reeves verplaatst zich aardig in zijn rol. Verder is het verhaaltje niet hoogstaand, maar wel verteerbaar. Ook is de film bij vlagen erg spannend. 3 Sterren.

avatar van RuudC
Keanu Reeves en Dolph Lundgren op één poster. Ben ergens stomverbaasd, maar blijkbaar toch mogelijk. De matrix volgde natuurlijk net iets later. Johnny Mnenomic is wel een geinige samenwerking, maar echt genieten van de film kon ik pas in de laatste twintig minuten. Net als in veel andere dystopische films wordt er een gitzwart wereldbeeld gecreërd dat zich rond 2020 afspeelt. We hebben dus nog ruim zeven jaar te gaan. In elk geval hoeft cyberpunk helemaal niet vervelend te zijn, maar te lang is deze prent een saaie, eenlijnige actiefilm, waarin er bar weinig gebeurt. Echte spanning is er niet. Gewoon een wat suf uitgevoerde missie van iemand die een gigantische hoeveelheid data (320 GB, pakweg de opslagruimte van mijn laptopje) in zijn hoofd meesmokkelt. Het oogt allemaal zo goedkoop. Allemaal Mad Max (2) decors en spuuglelijke 1995 CGI. Eigenlijk wordt het pas leuk wanneer het allemaal wat overdrevener wordt. Dolph Lundgrens rol is fantastisch als een soort maniakale priester met antieke strijdhamer. Ice T viel voor de verandering mee door eens niet irritant te zijn. Veel positiever kan ik er niet over zijn. Het eindigt met vermakelijke actie en dat betekent dat Johnny Mnenomic eigenlijk gewoon (te) weinig bijzonder is.

avatar van Al DeNiro
Erg coole film dat waarschijnlijk te vroeg uitkwam om succesvol te zijn. In jaren negentig waren eenmaal andere onderwerpen populairder (indianen, rampen, aliens, dino's, verassende eindes). In post-Matrix periode had het misschien wel gekund.

avatar van blurp194
Slordig uitgewerkt verhaal in het Neuromancer-universum van William Gibson.

Het gegeven, data smokkelen in je hoofd, had wel ietsje zorgvuldiger uitgewerkt kunnen worden. En wellicht hadden de beelden ook ietsje toekomstvaster vormgegeven kunnen worden - tenslotte, 20 jaar geleden wisten we vast ook al wel te bedenken dat een slordig opgestapelde berg oude televisies in de toekomst waarschijnlijk geen indruk zouden maken. Low production value, in dat hokje past het bij mij.

Net als Keanu Reeves, de eeuwige strijkplank, en Dina Meyer - een erg mooie meid, maar niet precies bekend om haar acteerprestaties - terecht of onterecht. Beider aanwezigheid voegt nogal toe aan de wat trieste goedkopige walm die er over de film hangt. Als een beduimeld stripverhaal, waarvan de makers niet de moeite genomen hebben om behoorlijke inkt en papier te gebruiken. Het is maar SF, tenslotte.

De CGI is op hetzelfde belabberde niveau. Daar echt geen excuus vanuit 1995 voor, het kon toen al echt een heel stuk beter. Het is dezelfde goedkopige walm weer.

avatar van -LvB-
Meer plezier beleefd aan de pinball dan aan de film zelf

Redelijk vermaak film, maar een nogal vaag en ver gezocht scenario

avatar van Proeneke
Goeie film, beetje 80s sfeer. Gestemd om het gemddelde op te krikken.

avatar van Filmkriebel
De data smokkelaar

Wow dat was echt slecht.. Onsamenhangende rommel met special effects die wel uit de jaren '60 leken te komen. Lundgren is al geen geweldig acteur, doch hier maakt hij zich nog meer belachelijk als Jezusfiguur op anabolica. Ook de andere acteurs zijn weinig genietbaar. Na nog redelijke rollen in Speed en Point Break was het even richting afgrond met Keanu Reeves tot de Matrix films er zouden komen. Johnny Mnemonic was het begin van vele Golden Raspberry's voor hem. Het ziet er allemaal uit als een slechte B-film, en dat is het eigenlijk ook. Nochtans kon met dit interessante scenario iets gedaan worden, daar ben ik wel van overtuigd.

avatar van Metalfist
Jesus time

Johnny Mnemonic was zo'n film die ik al regelmatig in de budgetbakken had zien liggen, maar die ik steeds links liet liggen. Ben niet meteen de grootste fan van Keanu Reeves en verder leek me dit niet echt interessant te zijn. Het was echter een paar dagen geleden dat mijn oog ineens op die andere naam op de DVD-hoes viel, namelijk Dolph Lundgren! Ik ben altijd wel te vinden voor een filmpje van de grote Zweed, zeker als het wat een oudere film is. Toen meegepakt en gisteren eens voor gaan zitten.

De algemene score hier beloofde niet veel goeds maar net zoals Street Fighter, om nog maar eens een gigantisch ondergewaardeerde actiefilm te noemen, heb ik me hier kostelijk mee geamuseerd. De dystopische science-fiction wereld die op poten wordt gezet ziet er mooi uit, knap ook dat er in geslaagd wordt om eigenlijk zonder al te veel mumbo jumbo de kijker toch mee te krijgen in de wereld, en het plot rond een koerier met een gewild pakje in zijn hoofd blijft over de gehele lijn boeien. Het grootste what the fuck moment moet toch ongetwijfeld de aanwezigheid van Jones (een genetisch gemodificeerde dolfijn!) zijn. Hoewel wat er verder overblijft een film met een handvol leuke en kleurrijke personages (onder andere de Street Preacher) is, mist de film jammer genoeg net iets waardoor hij niet de volle 4* krijgt. Het is moeilijk om juist te definiëren waar en wanneer het misloopt, maar op den duur heb je het wel een beetje gehad. Al vond ik dat momentje waar het even lijkt alsof de Street Preacher, ondertussen gereduceerd tot niet meer dan een skelet, toch nog tot leven komt wel erg leuk.

Keanu Reeves dus. Zoals gezegd niet echt een acteur waar ik bijzonder veel mee heb, ik heb hem nog altijd Man of Tai Chi niet vergeven, en toch.. Dit doet hij best nog wel leuk. Misschien net iets teveel geforceerde maniertjes om duidelijk te maken dat hij niet helemaal meer menselijk is, maar toch wel tof gedaan. Eerste rol ook voor Dina Meyer, wiens voornaamste wapenfeiten Saw en Starship Troopers zijn, en ook zij doet het wel goed. Vlotte chemie met Reeves in ieder geval. Halverwege de film wordt dan eindelijk Dolph Lundgren geïntroduceerd in wat misschien wel één van zijn leukste rollen is. Als de maniakale Street Preacher maakt hij jacht op ons titelpersonage en hij amuseert zich precies te pletter. Leuke bijrollen ook nog voor onder andere Takeshi Kitano, Ice-T en Udo Kier.

Wordt nogal unaniem afgekraakt blijkbaar en dit is inderdaad uitgedraaid op een film waarbij ik niet goed begrijp wat er juist verkeerd aan is. Dit heeft zeker en vast zijn charme en ziet er voor zijn tijd best nog wel OK uit. Reeves is goed als Johnny met het grote geheugen en de bijrollen van onder andere Dolph Lundgren geven net dat beetje extra.

avatar van Gang_Star
Leuk vermaak. Inhoudelijk zelfs voor een actiefilm nog een redelijk verhaal. Uitgewerkt met een fijne sfeer en de nodige actie. Met een aantal bekende koppen, die helaas meer op de automatische piloot spelen, maar ook met een fijne bijrol van Dolph Lundgren als psycho priester die jacht maakt op de met data gevluchte Keanu Reeves. Met die rol steelt Lundgren eigenlijk ook wel de show.

avatar van Duke Nukem
Een nogal achterhaalde sci-fi film met een goed uitgangspunt maar slecht uitgewerkt. Het lijkt een beetje op een minderwaardige combinatie van Blade Runner en The Matrix met slechte decors, belabberde special effects en minderwaardig acteerwerk (vooral van Henry Rollins en Keanu Reeves).

Alleen de laatste pakweg 20 minuten konden nog enigzins boeien, vooral Dolph Lundgren als de priester/wreker bracht wat spektakel in de film. Naast de priester brachten ook dat gedoe met de dolfijn en het uitstapje van Mnemonic aan de virtuele realiteit een wat kitseriche sfeertje. Had men dat de hele film door gedaan in plaats van de serieuze kant op te willen gaan, dan had dit wellicht een betere film kunnen worden.

avatar van FlorisV
Erg jammer dat er niet veel meer cyberpunk films gemaakt zijn dan een handvol en dit is de enige die ik ken met een verhaal van de bedenker van het genre: William Gibson. Het budget had genoeg moeten zijn maar bepaalde effecten waren nog niet zo geavanceerd en waarschijnlijk is teveel opgegaan aan wat 3D computer-effecten die nu te zwak overkomen.

Vermakelijk en lekker buitenissig met de mix van Jakuza en dubieuze globalistische bedrijven, het verzet daartegen vanuit het ghetto en een psychopatische Lundgren met een Jezus-complex. Leuke ideetjes ook met een CEO die voorleeft als AI op internet en een codekrakende dolfijn. Het hangt wat aan elkaar van deze gimmicks en de actie is matig om te zien, bovendien had wat meer visuele flair toch wel gemogen, aankleding en decor is het vaak net niet. Maar het had de weg kunnen bereiden voor verbeteringen. Wegens het tegenvallende box office resultaat werd cyberpunk weer snel vergeten totdat de Matrix-films lieten zien wat je met een joekel van een budget wel kunt bereiken.

Wat mij betreft is het nu wel hoogste tijd om weer meer van dit soort films te maken. Internet en A.I> zijn serieuze onderwerpen geworden en de techniek wat betreft implantaten is ook al een stuk verder. Ook het succes van spellenreeksen als Deus Ex bieden een interessante, grotendeels onontgonnen achtergrond voor nieuwe films en series, zolang er maar genoeg centjes tegen aan worden gegooid...het moet er goed uit zien!

Dit is een guilty pleasure van mij. Johnny Mnemonic is echt een product van zijn tijd. Het geeft de midden jaren 90 goed weer, toen we werden overspoeld met vage en smakeloze ADHD actie films en lachwekkende CGI. Denk maar aan films zoals Batman Forever, Bad Boys, Species, Mortal Kombat of Judge Dredd. Eigenlijk allemaal rommel wat de tand des tijds niet heeft doorstaan (hoewel die boezem van Henstridge nog altijd fijn is als ik Species zie). Maar ik heb er wel een zwak voor.

Johnny Mnemonic komt uit diezelfde periode, en is net zo idioot. Alleen flopte deze film vrij hard. Ik had er destijds niet veel interesse in, ook omdat ik bij computers en hackers nog zoiets had van "nerdy, dat kan nooit leuk zijn". Nu zit dat uiteraard in een heel ander perspectief en kan het heel cool zijn, wat dat betreft was deze film misschien te vroeg. Maar dan nog is het objectief gezien geen geweldige film, Keanu, Ice-T etc spelen allemaal matig en het plot rammelt ook. Toch heb ik een zwak voor de film gekregen, het brengt me terug naar die vergeten tijd.