Dark City (1998)

Australië / Verenigde Staten
Thriller / Sciencefiction
100 minuten / 111 minuten (director's cut)

geregisseerd door Alex Proyas
met Rufus Sewell, Jennifer Connelly en William Hurt

John Murdoch wordt alleen wakker in een hotel. Hij is z'n geheugen kwijt, en wordt gezocht voor een aantal bizarre moorden. Terwijl hij probeert om z'n verleden te achterhalen komt hij er achter dat er een groep wezens is die de gehele wereld om hem heen controleert. Zij kunnen de wereld en de personen hierin naar wens aanpassen.

avatar van clubsport
aparte sf , inderdaad zijn er overeenkomsten met the matrix maar in die film waren en zijn de effecten 10 keer beter , dit oogde toch wat als een jaren 80 b film met een leuk origineel verhaal waarin toch nog flink wat vragen onbeantwoord blijven .

avatar van Flipman
The Matrix maakte gebruik van sets van Dark City, die eerder uitkwam. Eerstgenoemde leunt ook meer op zijn visuele neerzetting dan deze film.

avatar van JakobFugger
Visueel bijzondere en sfeervolle film, die echter niet helemaal zijn potentie weet te benutten. Zo wordt veel van het mysterie al van te voren weggeven of te snel beantwoord. Bijvoorbeeld wanner John Murdoch door de stad loopt en iedereen slaap en gebouwen beginnen te veranderen vanwege de tuning, weet je als kijker al hoe dit zit. Had dat nog in het ongewisse gelaten en ik had echt veel meer in die film gezeten. Lekker op avontuur samen met John Murdoch, dat ie bv bij zijn 'oom' komt en dat hij geen litteken heeft, maar dat je niet weet hoe het zit. . Had naar mijn inziens in de finale gepast, of deels in de finale en deels in subtiele hints in de film, want de finale van nu is niet echt heel denderend maar oke.

Veel potentie, niet helemaal gerealiseerd, maar toch een sfeervolle prent die het kijken waard is.

avatar van knusse stoel
Deze film was een echte meevaller. Normaal ben ik een beetje huiverig bij Sciencefiction films maar deze viel niets tegen. Er was een mix in de film van moderne en oude techniek/omgeving en daar moet je van houden.Zelf vond ik het heel mooi gevonden dat men de gebouwen kon veranderen en hier gebruik van kon maken. Terwijl ik zeker weet dat anderen hiervan zullen gruwen omdat het niet realistisch is. Wat ik ook mooi van de film vond is het feit dat om de stad heen alleen de ruimte bestond en dus geen zon en zee. Het was dus in feite een ruimteschip!?
Geloof mij, als je van SF houdt is dit een film voor jou!

avatar van Gang_Star
Zeer sterke sciencefiction thriller. Visueel gezien prachtig, een heerlijk sfeertje, leuk verhaal en behoorlijk spannend. Film die mij van het begin tot einde boeide zonder ook maar een moment in te zakken.

avatar van Gerlof1378
Super mooie sci-fi film, vooral de sfeer, CGI, verhaal en acteurs waren erg sterk. Rufus Sewell en John O'Brien spelen erg sterk als John Murdoch en Mr. Hand, Hopelijk komt deze film snel op blu-ray daar komt zo'n film als deze vast en zeker tot zijn recht.

Mooie wat-is-er-aan-de-hand-met-de-werkelijkheid film met retro film-noir looks (stad, 40ies, atijd nacht etc). Cyberpunk heette dat in de 80ies dacht ik. Jennifer Connelly speelt weer de kwetsbare naieve vrouw. Ach, dat doet ze best goed. Verhaallijn gaat een beetje onderuit op het einde, maar daar laten we ze ook mee weg komen. Dat is een goed teken.

avatar van jippie2010
Wat een heerlijke film!
Een pareltje in zijn categorie.
Prima plot, meerdere sterke karakters, alleen af en toe wat falende SFX.
Deze film verdiend over 10 jaar een remake. *4.0

avatar van Flipman
Mwoah, ik vind 'm nog steeds goed, over tien jaar waarschijnlijk nog wel .

avatar van I_extol_1994
De scene op het eind waarbij Jennifer Connelly op een steiger staat, is overgenomen door Requiem for a Dream, ook met Jennifer Connelly.

avatar van Flipman
Zowel Connelly als regisseur Darren Aronofsky beweerden pas achteraf van de gelijkenissen op de hoogte te zijn.

Flipman schreef:

Je wou beweren dat Connelly alzheimer heeft en zich de scene niet meer kon herinneren, toen ze op de set stond van Requim of a dream? Heel merkwaardig.

avatar van Flipman
Ja, dat vind ik ook. In ieder geval Aronofsky wist van niks, kan zijn dat Connelly hem er niks over heeft verteld. Ik kon alleen terugvinden dat Aronofsky dus onwetend was. Connelly weet ik niet zeker. Schijnt dat er een vergelijkbare sequentie zit in House of Sand and Fog.

avatar van Bacchero
Leuke film met mooi gekozen decors, kostuums,personages ,... een beetje een combinatie van film noir en sciencefiction. De laatste 25 minuten zakt het verhaal wel wat in elkaar, een beetje spijtig. Het verhaal is wel vrij origineel.

avatar van CorvisChristi
Gerlof1378 schreef:

Maak je daar geen zorgen over . De film is namelijk in Engeland alweer flink wat jaartjes geleden (2008) uitgebracht op blu ray in de schitterende director's cut-uitvoering.

De film zelf is nog steeds een prachtige SF-noir met opvallende raakvlakken met Blade Runner en Metropolis.
Sterk verhaal, goed acteerwerk en een verrassende twist maken dit tot een topper die nog altijd niets aan kracht heeft ingeboet.
Eén van de betere SF-films uit de jaren '90.

'Sleep......now!'

avatar van DVD-T
De director's cut is wel de betere vertelling van dit verhaal.

Fantastische neo-noir. Het verhaal is geweldig en op een fantastische manier verteld door Proyas. De visuals zijn verbluffend mooi. Camerawerk is erg goed. De belichting en gebruik (of het tekort daaraan) is erg mooi.

Acteerwerk van allen is zeer sterk.

Een fantastische mix tussen film-noir en sci-fi. Een film die meer verdiende toen het voor het eerst uitkwam maar gelukkig zijn publiek uiteindelijk toch nog heeft gevonden.

avatar van Alexander1900
Een mooi gemaakte film voor in die tijd en de sfeer mag er ook zijn. Het grootste probleem is dat de spanning vrijwel ontbreekt.

Cijfer: 6,5 / 10

avatar van SmackItUp
Best geinig. Prachtig gemaakt ook overigens. Het begin moet je even doorkomen maar daarna wordt het een sfeervol geheel. Ondanks dat ik geen SF liefhebber ben is het einde stiekem toch wel tof. Keurige 7.

In alle opzichten, visueel en wat het plot aangaat voortreffelijk.

avatar van ME1
ME1
Goede film. Met name door het acteerwerk en de originaliteit beter dan bovengemiddeld. En zoals hieronder vaker aangegeven, visueel erg sterk. Het eerste half uur is erg spannend, het tweede half uur zakt wat in, maar het laatste half uur pikt de film de draad weer op.

avatar van james_cameron
Herzien, in de director's cut, die vooral een verbetering is omdat de overbodige voice-over van Kiefer Sutherland is verwijderd. Nog steeds een sfeervolle, intrigerende SF-film die qua production design en sfeer hier en daar wel wat doet denken aan Blade Runner. Het ziet er in ieder geval allemaal nog steeds erg mooi uit en de film heeft na bijna twintig jaar nog weinig aan kracht ingeboet. Jammer dat regisseur Alex Proyas het spoor inmiddels bijster is geraakt, getuige zijn meest recente wapenfeit, het abominabele Gods Of Egypt.

Hier moeten de makers van deze film toch goed over nagedacht hebben.
Geweldige sf-film.
Eigenlijk nauwelijks gedateerd.
Lekker duister sfeertje. (ook dat 'duistere' wordt duidelijk in de film)
Niks op aan te merken.
Chapau !!!

avatar van baspls
John Murdoch ontwaakt in een badkuip en lijdt aan geheugenverlies. Hij wordt verdacht van een aantal mysterieuze moorden. Als hij probeert om de stad te verlaten ontdekt hij echter een duister geheim.

Rufus Sewell vertolkte een prima hoofdrol en William Hurt was ook goed als de detective. Kiefer Sutherland speelde wel goed, maar de manier waarop hij praatte (voortdurend buiten adem) werd op een gegeven moment erg irritant. Jennifer Connelly is natuurlijk altijd fijn om te zien.

Dark City is een geniaal bedachte en zeer creatieve Sciencefiction film. De film combineert op een geslaagde manier Film noir met Cyberpunk tot het zogenaamde Tech noir. Prachtige jaren '30 architectuur en mooie donkere designs. De Strangers vond ik ook erg gave figuren, zo'n beetje hoe cenobites eruit zouden zien als Terry Gilliam ze ontworpen zou hebben. Ze deden me een beetje denken aan de Nosferatu-variant van de Vampier, wat nog niet zo gek is als je bedenkt dat het dode lichamen zijn met een buitenaards ras erin.

Het verhaal zit vol symboliek en cryptische aanwijzingen. Toch is het niet echt een plottwist dat de Strangers alle de herinneringen van alle mensen inplanten, dat had op zich spannender gekund. De film is duidelijk een grote inspiratie geweest voor The Matrix; de alternatieve realiteit en de mensen van het systeem die de hoofdpersoon uit willen schakelen. Ik heb de director's cut gezien en dat is een absolute aanrader, gezien in de bioscoopversie het hele verhaal meteen al verpest wordt door de uitleg van Kiefer Sutherland's personage.

De schaalmodellen die voor de stad zijn gebruikt waren prachtig gemaakt en verder is het hele production design van zeer hoog niveau. Tijdens de finale werd de CGI aan de matige kant, maar dat zie ik makkelijk door de vingers. De film is mooi opgenomen en duidelijk goed gestoryboard. De stijl van filmen doet heel erg denken aan de Film noir, met name de belichting en camerahoeken.

Er valt nog zoveel toe te lichten over de details van het plot en de ontwerpen, maar je moet het gewoon zelf gaan zien. Dark City is een bijzonder originele en mooi opgenomen Sciencefiction-film met een production design waar je U tegen zegt.

avatar van joolstein
Visueel zeer bijzonder en erg sfeervol. Prachtig hoe al die gebouwen steeds veranderde maar ook de shots waren oogstrelend. De titel doet de film ook letterlijk als figuurlijk eer aan, want in de stad scheen nooit de zon. En dan was er nog de cast met louter goede acteurs. Achteraf kon het ook bijna niet anders dan dit voor mij genieten was aangezien de film referenties heeft uit films als bv. Nosferatu, La cité des enfants perdus,Cube,Phenomena, Hellraiser. En nog een hele zwik andere films die door mij zeer gewaardeerd worden. Toch is Dark City origineel, sfeervol en een visueel pareltje.

Goede spannende film met eens een goed verhaal , mooi .

avatar van Decec
Een goede mysterie/SF/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende jonge acteurs William Hurt, Rufus Sewell en
Kiefer Sutherland...
En ook een bekende actrice Jennifer Connelly...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van Gerlof1378
Ja na het proberen van Dune, heb ik Dark City maar opgezet en dat was een stuk beter. Het verhaal word mooi verteld wel dat je soms met het idee van hoe was dat ook alweer zit, maar de cast, de sfeer en de effecten maken dit een mooie film noir. De film heeft een jaren 40 en 50 sfeer en dat vond ik erg mooi gedaan, de cast speelt ook erg goed Rufus Sewell speelt de hoofdrol en William Hurt, Kiefer Sutherland, Jennifer Connelly en de meesterlijke Richard O'Brien als Mr. Hand. De laatst genoemde is vooral bekend als Riff Raff uit de cult film The Rocky Horror Show, maar ook in deze film zet hij weer een sterke personage neer. Ik zeg kijken die film en ja daar komt ie weer kijk hem in het donker dan is die nog mooier hasta luego.

avatar van tbouwh
baspls (of iemand anders): normale versie of dc?

avatar van baspls
tbouwh schreef:
baspls (of iemand anders): normale versie of dc?

Ik ken alleen de DC, dus ik weet niet zo goed wat de verschillen zijn. Volgensmij mist de originele versie een gedeelte van het einde.

avatar van tbouwh
Dc dus

avatar van Antonev
Oef, dit was toch echt niet "my cup of tea". Warrig, weinig spanning en nauwelijks hoogtepunten. Vroeg me continu af wanneer de film eindelijk eens los zou komen. Niet dus.

avatar van Mr_Mephisto
Nogal van de pot gerukt.

Dat de film in medias res begint, zorgt ervoor dat de verwarring meteen de overhand neemt. Gaandeweg slaagt Proyas er niet in om zijn plot op een heldere en subtiele manier uit de doeken te doen, waardoor Dark City op het einde een typische uitlegfilm wordt. Daarnaast zijn de acteerprestaties gewoon belabberd, met Sewell en Connelly voorop, terwijl Sutherland een wel heel irritant toontje moet aanhouden.

Die elementen verpesten een (on)aangenaam donker neonoirsfeertje en enkele knappe grafische vondsten. Kortom, matig.