Masters of the Universe (1987)

Fantasy / Actie

geregisseerd door Gary Goddard
met Dolph Lundgren, Frank Langella en Robert Duncan McNeill

Op de door oorlog geteisterde planeet Eternia komt het kasteel van Greyskull onder bedreiging van de slechte Skeletor, die de macht over de planeet wil overnemen. Een groep vrijheidsstrijders, geleid door He-Man, wordt per ongeluk getransporteerd naar de Aarde. Hier moeten ze samenwerken met een groep tieners om een kosmische sleutel te vinden die hen de macht over het universum kan geven.

avatar van Metalfist
Tell me about the loneliness of good, He-Man. Is it equal to the loneliness of evil?

By the power of Greyskull! Het is een quote die toch wel eens af en toe de kop opsteekt ten huize Metalfist. Ik ben de laatste tijd meer en meer in de ban aan het komen van Dolph Lundgren, wat blijft dat toch een geweldig figuur, en had vandaag toevallig een reeksje van zijn films aangeschaft. Je ziet het al wel aankomen waarschijnlijk, maar één van die films was deze Masters of the Universe. Natuurlijk meteen opgezet toen ik thuis kwam, want geef nu toe: Lundgren die He-Man gaat spelen.. Daar kan toch weinig mee misgaan.

Blijkbaar is iedereen het er bijna unaniem over eens dat er wel erg veel is misgegaan bij deze film, maar ik vind hem heerlijk. Het begin op Eternia is in ieder geval al lekker sfeervol. Vond het er qua design erg geslaagd uitzien en was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld dat de switch naar de Aarde werd gemaakt. Ergens logisch natuurlijk aangezien de film sowieso al niet zo'n enorm hoog budget had en bovendien zat Cannon al in slechte financiële papieren, maar gelukkig weet Gary Goddard er nog wel een vrij goed geheel van te maken. Toegegeven, een film die zich in zijn geheel afspeelde op Eternia had net iets beter geweest, maar ik kan hier zeker en vast mee leven. Vooral omdat dit zo'n heerlijke kitsch is geworden. Duncan, Teela en Gwildor die een soort van KFC bucket pikken en die in de bosjes zitten op te eten.. Heerlijk. De strijd om de Cosmic Key is op zich nog onderhoudend genoeg, maar het einde voelt wel wat gehaast aan. Iets waar je niet van verschiet wanneer je hoort van Goddard dat de film werd afgesloten terwijl hij de climax was aan het filmen.. Hij heeft uiteindelijk 2 maanden moeten wachten vooraleer hij de scène kon afwerken.

Dolph Lundgren is gewoon He-Man, er kan toch niemand bestaan die het daar niet mee eens is? Die brede torso, dat geblondeerde haar, dat rondzwaaien met zijn zwaard, ... Moet denk ik één van mijn favoriete rollen van de Zweedse acteur zijn. Hij steelt echter niet alleen de show in deze Masters of the Universe. Zo is Frank Langella indrukwekkend als Skeletor (had misschien wel liever een iets 'statischer' skelet masker gezien) en gaan de ogen van Meg Foster, die Evil-Lyn speelt, mij volgens mij vannacht nog achtervolgen. Tof om Courteney Cox eens in haar pre-Friends dagen te zien. Ten tijde van de jaren '80 was ze enkel nog maar het meisje uit de Springsteen video, maar ze doet het redelijk. Grappig toeval dat de Sorceress (Christina Pickles) later haar moeder zou spelen in Friends.

Skeletor kwam na de aftiteling nog terug met de legendarische woorden: I'll be back. Het zou er echter nooit meer van komen vanwege een aantal redenen (Lundgren die de rol weigerde, Cannon dat failliet geraakte, ...) en dat is eeuwig zonde. Zo'n typisch jaren '80 flick die vandaag de dag niet meer gemaakt wordt. Ik heb me in ieder geval rot geamuseerd.

avatar van ME1
ME1
Onlangs weer gekeken en enorm vermaakt. Waarschijnlijk meer dan vroeger. Oké, het verhaal is simpel en de effects zijn aan de datum, maar toch ziet het er allemaal nog steeds aardig aangekleed uit. Metalfist ik ben het ermee eens dat Dolph Lundgren waarschijnlijk de beste keus is voor deze film, maar het rondzwaaien met het zwaard leek hem toch maar moeilijk af te gaan. Had het idee dat hij hem soms maar nauwelijks getild kreeg, terwijl het moment dat Skeletor de zwaard in handen krijgt, deze hem achteloos hoog de lucht in gooit. ..... Met name die jaren 80 nostalgie maakt deze film ongelooflijk heerlijk om naar te kijken, topvermaak!

avatar van Gerlof1378
Heerlijke jeugdsentiment film, deze heb ik vaak gezien als jonkje en de actiefiguren hiervan heb ik nog steeds in een emmer op zolder heb te staan. Als je het nu ziet na 30 jaar dan heb je wel het idee van wat een knullige film het eigenlijk is en ook qua verhaal is het geen hoogvlieger maar dat maakt hem er niet minder van. Dolph Lundgren is in mijn ogen nog steeds He-Man of Hollywood er nu nog een remake van maakt (wanneer niet) is en blijft hij hem. Hij speelt dus goed en ook de rest van de cast doet het goed Frank Langella als Skeletor is ook lekker op dreef en sommige personages waren wel iets te over de top, Chelsea Field die Teela speelt is en blijft mooi om naar te kijken. Ik zeg wil je een old school film zien ga deze dan zeker deze kijken, en wil je de blu-ray of dvd dan is deze voor rond de 10 euro te krijgen bij de webshops of winkel hasta luego.

avatar van GrobbekuikenXL
Leuke kinderfilm met knullige special effects. Zal wel aan het budget gelegen hebben. Grappig om Courteney te zien als tiener en de sorceress had vroeger rol in St Elsewhere ( ziekenhuisserie)

Vreselijk onding.

Ik heb vroeger denk ik nooit veel He-Man gezien, al kan ik het me niet meer zuiver voor de geest halen. Dit soort tekenfilms waren sowieso niet zo aan mij besteed, dus de kans is klein. Na het kijken van deze film heb ik het me in ieder geval niet beklaagd, hoewel de algemene teneur wel lijkt te zijn dat de animatie beter was.

Da's ook niet zo moeilijk, want deze film is toch een onwerkelijk kitscherige bedoening geworden. Hier en daar doet het wat aan een verloren Star Wars denken, maar het is toch vooral een goedkopere Conan die ze qua setting maar naar de Aarde verplaatst hebben, allicht om nog wat meer budget te sparen.

Personages zijn onuitstaanbaar, het plotje is drie keer niks en de effecten zijn erg goedkoop. Klapper is echter Dolph Lundgren, die zo'n onwerkelijk slechte rol speelt dat je het amper voor mogelijk houdt. Het lijkt wel een persiflage op z'n eigen slechte zelf.

Misschien dat wat jeugdsentiment of een oogverblindende liefde voor 80s kitsch hier nog wat kan zalven, maar zonder die zaken is een serieuze martelgang.

avatar van BlueJudaskiss
Nog net even mee kunnen pakken op Netflix en ik was blij verrast. Zometeen even in de verhalen rond alle productie-problemen duiken, maar die heb ik er in elk geval niet aan afgezien: vrolijke onzin die zichzelf niet al te serieus neemt, met mooie jaren '80 special effects. Erg leuk!

avatar van Brabants
Masters of the Universe de film uit 1987 moet je vooral in de lijn van de franchise niet al te serieus nemen. Het is een erg grappige film waarbij het grappige vooral naar voren komt uit al het klungelige wat waarneembaar is. Een echte MOTU fan zal hier niet veel mee kunnen, haha.

avatar van TronMan
Er klopt vrij weinig van als je dit met de tekenfilm serie vergelijkt. Welke al op z'n eind liep. En dan ook nog, het grootste deel van de film, speelt zich af hier op aarde en dat is dood zonde. Ook is Orko veranderd voor een nieuw vervelend wezen en is Battlecat is totaal onbekend in deze mislukte star wars copy. Achteraf zijn er ook veel 'problemen' ( strenge eisen van Mattel ) geweest tijdens het maken van de film, wat gewoon jammer is. Ik ben er dankzij de rol van Skeletor ,wie duidelijk het beste speelt, , nog door heen gekomen.
Er had nog een vervolg moeten komen, wel zou men dan Dolf, inruilen.

avatar van FlorisV
Metalfist schreef:

Ze deed op den duur ook mee in Family Ties als het uitdagende vriendinnetje van Michael J Fox (Alex in de serie). En was daarvoor al bezig in andere tv-producties. Die Springsteen clip was geensceneerd, ze was niet zomaar een concertbezoekster, maar al beginnend actrice en dat was gewoon haar eerste rolletje.

avatar van FlorisV
Als jochie van een jaar of 10 in de bios gezien destijds, vond het toen best tof, maar ja een kinderhand was snel gevuld. Vooral de zwevende voertuigen vond ik gaaf. He-Man figuurtjes heb ik nooit verzameld en de tekenfilmserie had ik zelden toen bekeken. Hierdoor hoefde ik me waarschijnlijk minder te ergeren aan alle figuurtjes die ontbraken plus de figuren die er voor deze film bijverzonnen waren (Gwildor, zwarte stormtroopers).

Beste is Meg Foster als Evil-Lyn. Langella is verdienstelijk als Skeletor, zeker qua stem, maar straalt toch te weinig uit, misschien hadden ze meer met de ogen moeten doen, soms werkt het masker + makeup gewoon niet goed en komt hij wat dom of verbaast over in plaats van dreigend. Lundgren krijgt altijd de meeste kritiek maar was toch een heel logische keuze en had hier en daar gewoon nog wat beter geregisseerd moeten worden. Zo zie je een scene waarin hij zijn lach niet in kan houden, ja dat had wel een retake moeten worden. Robert Duncan McNeill heb ik altijd wat irritant gevonden, ook als Tom Paris in Voyager. Courtney Cox is altijd wel een schatje maar het blijft jammer dat de film teveel aandacht schenkt aan de twee tieners ten koste van He-Man. De keuze om een groot deel op aarde af te laten spelen is ook twijfelachtig en duidelijk budgettair van aard. We zien uiteindelijk erg weinig van kasteel Greyskull of Eternia.

De soundtrack is erg Superman achtig, op zich passend. Special effects heel redelijk maar de film had met een beter budget echt stukken beter kunnen zien. Hoewel het verhaal nou niet echt om over naar huis te schrijven was, zeker op het einde waarin ook nog gezondigd wordt met tijdreizen.