Masters of the Universe (1987)

Fantasy / Actie

geregisseerd door Gary Goddard
met Dolph Lundgren, Frank Langella en Robert Duncan McNeill

Op de door oorlog geteisterde planeet Eternia komt het kasteel van Greyskull onder bedreiging van de slechte Skeletor, die de macht over de planeet wil overnemen. Een groep vrijheidsstrijders, geleid door He-Man, wordt per ongeluk getransporteerd naar de Aarde. Hier moeten ze samenwerken met een groep tieners om een kosmische sleutel te vinden die hen de macht over het universum kan geven.

avatar van Metalfist
Tell me about the loneliness of good, He-Man. Is it equal to the loneliness of evil?

By the power of Greyskull! Het is een quote die toch wel eens af en toe de kop opsteekt ten huize Metalfist. Ik ben de laatste tijd meer en meer in de ban aan het komen van Dolph Lundgren, wat blijft dat toch een geweldig figuur, en had vandaag toevallig een reeksje van zijn films aangeschaft. Je ziet het al wel aankomen waarschijnlijk, maar één van die films was deze Masters of the Universe. Natuurlijk meteen opgezet toen ik thuis kwam, want geef nu toe: Lundgren die He-Man gaat spelen.. Daar kan toch weinig mee misgaan.

Blijkbaar is iedereen het er bijna unaniem over eens dat er wel erg veel is misgegaan bij deze film, maar ik vind hem heerlijk. Het begin op Eternia is in ieder geval al lekker sfeervol. Vond het er qua design erg geslaagd uitzien en was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld dat de switch naar de Aarde werd gemaakt. Ergens logisch natuurlijk aangezien de film sowieso al niet zo'n enorm hoog budget had en bovendien zat Cannon al in slechte financiële papieren, maar gelukkig weet Gary Goddard er nog wel een vrij goed geheel van te maken. Toegegeven, een film die zich in zijn geheel afspeelde op Eternia had net iets beter geweest, maar ik kan hier zeker en vast mee leven. Vooral omdat dit zo'n heerlijke kitsch is geworden. Duncan, Teela en Gwildor die een soort van KFC bucket pikken en die in de bosjes zitten op te eten.. Heerlijk. De strijd om de Cosmic Key is op zich nog onderhoudend genoeg, maar het einde voelt wel wat gehaast aan. Iets waar je niet van verschiet wanneer je hoort van Goddard dat de film werd afgesloten terwijl hij de climax was aan het filmen.. Hij heeft uiteindelijk 2 maanden moeten wachten vooraleer hij de scène kon afwerken.

Dolph Lundgren is gewoon He-Man, er kan toch niemand bestaan die het daar niet mee eens is? Die brede torso, dat geblondeerde haar, dat rondzwaaien met zijn zwaard, ... Moet denk ik één van mijn favoriete rollen van de Zweedse acteur zijn. Hij steelt echter niet alleen de show in deze Masters of the Universe. Zo is Frank Langella indrukwekkend als Skeletor (had misschien wel liever een iets 'statischer' skelet masker gezien) en gaan de ogen van Meg Foster, die Evil-Lyn speelt, mij volgens mij vannacht nog achtervolgen. Tof om Courteney Cox eens in haar pre-Friends dagen te zien. Ten tijde van de jaren '80 was ze enkel nog maar het meisje uit de Springsteen video, maar ze doet het redelijk. Grappig toeval dat de Sorceress (Christina Pickles) later haar moeder zou spelen in Friends.

Skeletor kwam na de aftiteling nog terug met de legendarische woorden: I'll be back. Het zou er echter nooit meer van komen vanwege een aantal redenen (Lundgren die de rol weigerde, Cannon dat failliet geraakte, ...) en dat is eeuwig zonde. Zo'n typisch jaren '80 flick die vandaag de dag niet meer gemaakt wordt. Ik heb me in ieder geval rot geamuseerd.

avatar van ME1
ME1
Onlangs weer gekeken en enorm vermaakt. Waarschijnlijk meer dan vroeger. Oké, het verhaal is simpel en de effects zijn aan de datum, maar toch ziet het er allemaal nog steeds aardig aangekleed uit. Metalfist ik ben het ermee eens dat Dolph Lundgren waarschijnlijk de beste keus is voor deze film, maar het rondzwaaien met het zwaard leek hem toch maar moeilijk af te gaan. Had het idee dat hij hem soms maar nauwelijks getild kreeg, terwijl het moment dat Skeletor de zwaard in handen krijgt, deze hem achteloos hoog de lucht in gooit. ..... Met name die jaren 80 nostalgie maakt deze film ongelooflijk heerlijk om naar te kijken, topvermaak!

avatar van Gerlof1378
Heerlijke jeugdsentiment film, deze heb ik vaak gezien als jonkje en de actiefiguren hiervan heb ik nog steeds in een emmer op zolder heb te staan. Als je het nu ziet na 30 jaar dan heb je wel het idee van wat een knullige film het eigenlijk is en ook qua verhaal is het geen hoogvlieger maar dat maakt hem er niet minder van. Dolph Lundgren is in mijn ogen nog steeds He-Man of Hollywood er nu nog een remake van maakt (wanneer niet) is en blijft hij hem. Hij speelt dus goed en ook de rest van de cast doet het goed Frank Langella als Skeletor is ook lekker op dreef en sommige personages waren wel iets te over de top, Chelsea Field die Teela speelt is en blijft mooi om naar te kijken. Ik zeg wil je een old school film zien ga deze dan zeker deze kijken, en wil je de blu-ray of dvd dan is deze voor rond de 10 euro te krijgen bij de webshops of winkel hasta luego.

avatar van GrobbekuikenXL
Leuke kinderfilm met knullige special effects. Zal wel aan het budget gelegen hebben. Grappig om Courteney te zien als tiener en de sorceress had vroeger rol in St Elsewhere ( ziekenhuisserie)