RoboCop (1987)

3,42 (2077)
2077 stemmen

Actie / Sciencefiction
102 minuten / 103 minuten (director's cut)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Peter Weller, Nancy Allen en Ronny Cox

In het Detroit van de toekomst wordt er een grote robot gebouwd om de misdaad te bestrijden, waarmee het echter niet helemaal volgens plan gaat. Wanneer de agent Alex Murphy door een straatbende wordt vermoord wordt zijn lichaam gebruikt om een zogenaamde RoboCop te bouwen. RoboCop is een succesvol wapen tegen de misdaad, maar hij wordt een prooi voor de slechte Boddicker.

avatar van SilverGun
Heerlijk. Die steelbook met de theatrale poster ziet er ook geweldig uit.

avatar van Basto
Wat heeft deze film eigenlijk een bizar laag gemiddelde. Had deze klassieker eigenlijk wel in de top 250 verwacht.

Net de Arrow blu ray binnen gekregen, straks weer eens kijken.

avatar van Basto
Wow! Wat een fantastische film is dit toch zeg. Meesterlijk geregisseerd! Wat me vooral opviel waren de overeenkomsten met Joker. Want ook dit is een origin story van een superheld. Geen villan, maar evenzeer een origin story. Eentje die gemaakt wordt door de maatschappij. Eentje met bovengemiddelde aandacht voor de psychologische ontwikkeling en kwesties.

Maar man wat is deze film toch veel beter. Meer tempo, meer humor, meer visuele flair en bovenal is Robocop na 32 jaar nauwelijks verouderd en nog steeds actueel. Meesterwerk!

Verhoogt naar de volle 5*

avatar van xxERWINxx
Deze film had ik vroeger al eens gezien, maar kon mij er weinig meer van herinneren, daarom vandaag eens weer bekeken!
Je kan niet echt zien dat hij al uit 1987 komt, deze film is zeer vermakelijk om te kijken, geen saaie stukken, volop actie gezien en soms best hard ook.
Al met al een goede film! Op naar deel 2 van Robocop kijken of die net zo goed is.

Leuk om een oude Paul Verhoeven film eindelijk gezien te hebben! Het viel niet tegen...

Van de week nog gezien.heb weer genoten.al vaker gezien.prima cast verders.en een goed verhaal.een goeie paul verhoeven film.op naar deel 2.

avatar van Alexjc
Gisteren de film "Univeral Soldiers" met JCVD uit 1992 gezien. Dat was voor mij een slechte film. Vanmorgen hoopte ik de slechte smaak van gisteravond met deze film "Robocop" weg te spoelen. Helaas voor mij is dat niet gelukt. Weer veel amerikaans geouwehoer en ook ben ik de mening, dat niet goed werd geacteerd. Veel acteurs zijn gewoon te veel van hun tekst aan het oplezen. Als teenager kon mij deze film al niet overtuigen, maar nu dus ook niet. Wel jammer.

Alexjc schreef:
Weer veel amerikaans geouwehoer en ook ben ik de mening, dat niet goed werd geacteerd..

Is je niet opgevallen dat het hier om satire ging en alles juist expres dik was aangezet?

avatar van Alexjc
Basto schreef:

Hallo Basto. Nee, dat is mij niet opgevallen. En als het dan satire moest gaan, heb ik ook niet echt kunnen lachen. Maar goed, ik heb de film een 2.5 gegeven, dus heel erg slecht was ie dus ook niet. Voor mij een matige film die ik niet behoud.

avatar van Tarless
Ah Robocop, voor mij toch één van DE betere films.
Alles is zeer goed bedacht en gedaan. Ook al kan men natuurlijk een paar verouderde special effects zien. De film mij toch altijd zeer hard boeien.
Het verhaal is eigenlijk heel simpel, agentje word vermoord en omgezet tot een robot. Alhoewel dat de moord op Murphy pas echt tot zijn recht komt in de directors cut.
Niet te vergeten dat Paul Verhoeven met deze film toch wel alles in het belachelijk wilt trekken van wat er allemaal mis op deze aarde, maar ook kwa politiek.
Het vervolg op op deze film vond ik ook best ok... Maar wat ze daarna allemaal uitgebracht hebben... Echt een schande, voor mij dan toch...

avatar van Noodless
Een herziening na een zeer lange tijd en de film weet nog altijd te bekoren ondanks de verouderde effecten.
Het verhaal is heel simpel, maar wel leuk om te volgen. Redelijk bruut en bloederig , een gegeven wat ook in mijn herinnering nog zat. Het tempo ligt vrij hoog en het wordt allemaal met een vette knipoog gebracht. Verwacht dus geen serieuze actiefilm, maar gewoon een film met een hoog amusementswaarde. Mijn score blijft in de categorie meer dan gemiddeld, dus een 7/10.