RoboCop (1987)

3,41 (2009)
2009 stemmen

Actie / Sciencefiction
102 minuten / 103 minuten (director's cut)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Peter Weller, Nancy Allen en Ronny Cox

In het Detroit van de toekomst wordt er een grote robot gebouwd om de misdaad te bestrijden, waarmee het echter niet helemaal volgens plan gaat. Wanneer de agent Alex Murphy door een straatbende wordt vermoord wordt zijn lichaam gebruikt om een zogenaamde RoboCop te bouwen. RoboCop is een succesvol wapen tegen de misdaad, maar hij wordt een prooi voor de slechte Boddicker.

avatar van Iron Maiden
Metalfist schreef:
I'd buy that for a dollar!

Paul Verhoeven, het blijft toch één van de interessantste Nederlanders in Hollywood. Samen met bijvoorbeeld Rutger Hauer hebben ze toch op de één of andere manier hun stempel kunnen drukken en hoewel ik op zich niet zo enorm warm loop van het oeuvre van Verhoeven (Total Recall - 3.5* en Hollow Man - 3*, al is het al erg lang geleden dat ik die laatste heb gezien), was ik wel benieuwd naar deze RoboCop.

Ik raad je Starship Troopers ook van harte aan.

avatar van Fisico
Wederom een actieklassieker uit de goede eighties. De film lijkt enigszins gedateerd en bijvoorbeeld de ED-209 zag er niet altijd even natuurlijk uit. Dit viel me ook al op bij Total Recall, niet toevallig eveneens uit de oude doos van Verhoeven? Andere kaskrakers uit die tijd (Rambo, Predator, Star Wars ...) lijken me de tand des tijds iets beter doorstaan te hebben. Starship Troopers vind ik dat vlak een stuk beter uit de verf komen, ook al 20 jaar oud ondertussen ...

Nu, het blijft een zeer vermakelijke film. Denk dat het ongeveer 20 jaar geleden is dat ik hem nog eens zag. De acteerprestaties vind ik niet overweldigend, maar het idee van de film: een onoverwinnelijke politie-cyborg die het opneemt tegen een bende losgeslagen criminelen is veelbelovend. Wat wel goed in beeld werd gebracht waren de schietpartijen. Vrij expliciet en puur bruut geweld: zowel bij de vrijwilliger als bij Dick Jones (alleen zijn val in de diepte zag er nogal schlemielig uit).
Wat ook een beetje geforceerd was, waren de "verbouwereerde" reacties van de grote baas/CEO tav. Dick Jones. "Dick, you're fired" of "Dick, I'm very disappointed" na het incident met die vrijwilliger. Sleht geacteerd, dan kan ook.

Voor de rest fijn, zelfs de humor is best fijn met zijn cliché-oneliners. Verder is het ook een pluspunt dat er wat in diepte gewerkt werd. Murphy mag dan wel RoboCop zijn, zijn onderbewustzijn denkt nog steeds als 'Murphy'. Het bezoek aan zijn woning laat een bepaalde indruk na en staat in schril contrast tegenover de hebzucht en de honger naar macht van Bob Morton. Ook de invulling van Boddicker vond ik best geslaagd. Ronny Cox zien we hier terug net zoals in Total Recall (RoboCop kwam wel eerder uit). Wederom als de intelligente gewiekste CEO-schurk, leuk!

De sfeer en omeving van het grauwe Detroit zaten goed. De filmmuziek maakte het helemaal af. Geslaagde B-film met een mooie 3,5*!

avatar van DiDa
Gisteravond nog eens herkeken ( de remasterde bluray versie) en wat blijft dit toch een vette film! Top cast, een lekker tempo en vette actie. Wat me ook opviel waren de soundeffecten in de film. Je voelt echt alles in je onderbuik (geweerschoten, explosies en het lopen van Robocop). Fantastisch voor die tijd! Klassiekertje voor mij.

avatar van eRCee
Best wel aardige film die wat buiten de lijntjes kleurt, maar het is ook vaak nogal puberaal, nietwaar?

avatar van mikey
Nee hoor.

avatar van eRCee
Oke, dan is het goed.

avatar van mikey

avatar van Guines
Na 30 jaar niets aan kwaliteit ingeboet. Stop motion scenes die zelfs de computer graphs van sommige films in de laatste decennia doen overtreffen. Geweldige actie en zoveel bad ass slechteriken bij elkaar in één film, echt ongekend. De dood van Alex Muprhy wordt keihard in beeld gebracht ( vooral in Verhoeven's Cut) waardoor het nog vetter wordt als hij opstaat uit de dood als robo. Veel bloed, veel actie en de Satire in de film ook echt heerlijk over de top. Grappig als je bedenkt dat eigenlijk geen één regisseur hiermee aan de slag wou na het horen van de titel. Blij dat het Verhoeven is geworden, wat een pareltje dit.

avatar van T8T
T8T
Uitstekende film.
Destijds heerlijk met klasgenoten over gepraat toen ze op tv waren.

Heerlijk om ook wat scènes van robocop zelf te spelen door te spreken als robocop en zijn loopjes te immiteren.

ED209 flopte genadeloos, dus moest het andere project zo snel mogelijk af zijn om aan de investeerders te laten zien dat zij OCP kunnen vertrouwen.
Een doorgeslagen Detroid waarin geen plaats lijkt voor normen en waarden.
Een robot met een missie de criminaliteit te remmen waarin zijn eigenaren zelf zo fout zijn als nare boeven.

Cool om te weten dat Paul Verhoeven zulke alltime favorit heeft geregiseerd. Net als total recall top.

avatar van FlorisV
Een klassieker die ik na 10 jaar weer eens wilde herzien. Bij vlagen zo smerig en grafisch dat het horror genoemd kan worden en dit geldt ook voor het toekomstbeeld dat geschetst wordt van Detroit, zeker als de politie gaat staken. Erg karikaturaal allemaal ook, zeker hoe de gestoorde criminelen zich gedragen, maar door het satirische karakter is dat acceptabel. We zien hoe ook de cokesnuivende en corrupte managers over lijken gaan.

Het meest toffe is toch hoe Robocop zijn herinneringen als agent Murphy terugvindt en dan zijn eigen gang gaat om wraak te nemen. Bepaalde effecten zijn niet 100% overtuigend, soms zie je net iets te duidelijk een pop of stop-motion maar over het geheel is het toch voor die tijd goed gedaan en het ontwerp van Robo zelf is prachtig, net als zijn "main theme" in de soundtrack. Pom-pom pom-pom pom...

Leuke bijrol van Nancy Allen nog (en er lijkt een kleine hint te worden gegeven dat zij misschien ook wel een Robocop wordt, maar dat gebeurde niet in de vervolgen) en hier is het ook duidelijk dat Verhoeven wel van stoere meiden houdt.

Er is me trouwens niets opgevallen aan veranderingen in de Director's Cut, deze zou meer laten zien van de slachting van Murphy maar de allereerste versie die ik op VHS zag liet al net zoveel zien had ik het idee.

Dan bekijk je de trailer die hier boven getoond word, maar hoor je niks van de soundtrack van Robocop zelf maar die van de Terminator???

Films was destijds een gewelidige spektakelstuk. Ook nu is het nog steeds het kijken waard vind ik. Nu doet hij misschoen wat kinderlijker aan zoveel jaren later maar het verhaal blijft origineel zo ook de vele aktie scenes.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Veruit de beste film die ik tot dusver van meneer Verhoeven heb gezien. Het script van RoboCop ging langs elke grote regisseur, maar iedereen weigerde. En zelfs Verhoeven wilde in eerste instantie de film niet maken. In de verkeerde handen had de film makkelijk een domme B-film kunnen worden. In handen van Verhoeven werd Robocop een meesterlijke domme B-film. Verhoeven komt namelijk met een portie hilarische satire en nog leukere lompe actie. Het geweld in RoboCop is bruut en fantastisch over de top. De personages zijn allemaal enorme karikaturen; van de corrupte maatpakken tot de schurken die alleen maar oog hebben voor criminaliteit. Kurtwood Smith is overigens erg sterk gecast. Hij deed auditie voor een maatpak - en daar zou hij ook zeker goed passen - maar kreeg die van de bendeleider. Niet alles heeft de tand des tijds doorstaan (hoewel ik zelf de stopmotion nog erg charmant vind), maar het geweld, de humor en de satire zijn van alle tijden.

4 sterren.

avatar van CorvisChristi
"Stay out of...trouble"

Waarom zou je de remake zien, als je het uiterst geweldadige, uiterst vermakelijke, maar vooral uiterst fantastische origineel van Paul Verhoeven hebt? Een film die nog steeds ongelooflijk sterk is, ook na 31 jaar!!!
Wat moet er nog gezegd worden over deze klassieker, wat al niet al gezegd of geschreven is?

Robocop is en blijft één van mijn all time favorites op het gebied van actie en SF. De maatschappij-kritische ondertoon en de zwarte humor staan tot op de dag van vandaag nog steeds als een huis. Voeg daarbij toe het onderhoudende en zeer vlotte verhaal, de ene na de andere klassieke scene en je hebt een wereldfilm van formaat.

avatar van Shadowed
Geslaagde Sci-Fi/Actie.

Zeer geslaagd zelfs. Voor het jaartal 1987 heb ik zelden een uiterst vermakelijke film gezien. Komt omdat ik weinig uit de eighties kijk maar ook omdat ik ze meestal nogal saai vind. Deze film was eigenlijk geen enkel moment saai.

Verhoeven maakte al snel indruk op mij met Starship Troopers, waar in mijn mening deze film niet tegenop kan. De remake kan hier ook met geen enkel moment tegenop. De lol en satire zijn ook erg speciaal in deze film, en dat maakt het wel een van onze eigen bodem regisseur film.

Actie is grappig en over the top, acteurs zijn niet slecht en de film is zo ongelooflijk fout dat je je echt nergens aan het vervelen bent. Zeker een aanrader.

avatar van Mescaline
Beter dan ik had verwacht, de bad guys zijn op een heerlijke manier neergezet en de actiescènes zijn erg mooi geschoten!
Was ik de enige die een beetje verliefd werd op Nancy Allen? Damn, ze is echt cute in deze film!

Maar eigenlijk speelt de hele cast wel goed, de foute reclamespotjes deden mij een beetje denken aan films zoals The Kentucky Fried Movie of The Onion Movie en zijn wat mij betreft een schot in de roos! Het maakt het geheel nog een beetje vreemder en het is een mooie afwisseling op het hoofdverhaal. Slim gedaan meneer Paul Verhoeven!

Een film die mede door de humor toch wel beter werkt dan films die dit concept te serieus aanpakken.

3,5* (Dicht tegen 4.)

avatar van FunkStarr
Misschien val ik wat in herhaling maar ik snap alle (relatief) lage beoordelingen voor dit meesterwerk niet. Dit is nou echt een film die minimaal in de top 250 hoort te staan wat mij betreft net als Terminator 2 welke er dan weer wel in staat, en het gemiddelde is echt aan de lage kant.

avatar van Pecore
Nog nooit gezien, deze Robocop, altijd al gedacht dat ik het niks zou vinden. Maar het feit dat hij snel van Netflix verdwijnt en al het enthousiasme hierboven hebben mij er toch toe gebracht dit te gaan kijken.

En man, het was een verschrikking. Niet grappig, niet spannend, niet cool. Snel vergeten.

avatar van Mescaline
Pecore schreef:
En man, het was een verschrikking.

Overdrijven is natuurlijk ook een vak.

avatar van Basto
Mescaline schreef:

Overdrijven is natuurlijk ook een vak.

Als iemand geen smaak heeft, kan die daar toch ook weinig aan doen. Metname het gegeven dat hij er geen humor in herkend heeft, stemt mij tot medeleven....

avatar van Pecore
Om jouw bijdrage kan ik dan wel weer lachen..