RoboCop (1987)

3,42 (2045)
2045 stemmen

Actie / Sciencefiction
102 minuten / 103 minuten (director's cut)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Peter Weller, Nancy Allen en Ronny Cox

In het Detroit van de toekomst wordt er een grote robot gebouwd om de misdaad te bestrijden, waarmee het echter niet helemaal volgens plan gaat. Wanneer de agent Alex Murphy door een straatbende wordt vermoord wordt zijn lichaam gebruikt om een zogenaamde RoboCop te bouwen. RoboCop is een succesvol wapen tegen de misdaad, maar hij wordt een prooi voor de slechte Boddicker.

avatar van SilverGun
Heerlijk. Die steelbook met de theatrale poster ziet er ook geweldig uit.

avatar van Basto
Wat heeft deze film eigenlijk een bizar laag gemiddelde. Had deze klassieker eigenlijk wel in de top 250 verwacht.

Net de Arrow blu ray binnen gekregen, straks weer eens kijken.

avatar van Basto
Wow! Wat een fantastische film is dit toch zeg. Meesterlijk geregisseerd! Wat me vooral opviel waren de overeenkomsten met Joker. Want ook dit is een origin story van een superheld. Geen villan, maar evenzeer een origin story. Eentje die gemaakt wordt door de maatschappij. Eentje met bovengemiddelde aandacht voor de psychologische ontwikkeling en kwesties.

Maar man wat is deze film toch veel beter. Meer tempo, meer humor, meer visuele flair en bovenal is Robocop na 32 jaar nauwelijks verouderd en nog steeds actueel. Meesterwerk!

Verhoogt naar de volle 5*

avatar van xxERWINxx
Deze film had ik vroeger al eens gezien, maar kon mij er weinig meer van herinneren, daarom vandaag eens weer bekeken!
Je kan niet echt zien dat hij al uit 1987 komt, deze film is zeer vermakelijk om te kijken, geen saaie stukken, volop actie gezien en soms best hard ook.
Al met al een goede film! Op naar deel 2 van Robocop kijken of die net zo goed is.

Leuk om een oude Paul Verhoeven film eindelijk gezien te hebben! Het viel niet tegen...