RoboCop (1987)

3,41 (1979)
1979 stemmen

Actie / Sciencefiction
102 minuten / 103 minuten (director's cut)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Peter Weller, Nancy Allen en Ronny Cox

In het Detroit van de toekomst wordt er een grote robot gebouwd om de misdaad te bestrijden, waarmee het echter niet helemaal volgens plan gaat. Wanneer de agent Alex Murphy door een straatbende wordt vermoord wordt zijn lichaam gebruikt om een zogenaamde RoboCop te bouwen. RoboCop is een succesvol wapen tegen de misdaad, maar hij wordt een prooi voor de slechte Boddicker.

avatar van Iron Maiden
Metalfist schreef:
I'd buy that for a dollar!

Paul Verhoeven, het blijft toch één van de interessantste Nederlanders in Hollywood. Samen met bijvoorbeeld Rutger Hauer hebben ze toch op de één of andere manier hun stempel kunnen drukken en hoewel ik op zich niet zo enorm warm loop van het oeuvre van Verhoeven (Total Recall - 3.5* en Hollow Man - 3*, al is het al erg lang geleden dat ik die laatste heb gezien), was ik wel benieuwd naar deze RoboCop.

Ik raad je Starship Troopers ook van harte aan.

avatar van Fisico
Wederom een actieklassieker uit de goede eighties. De film lijkt enigszins gedateerd en bijvoorbeeld de ED-209 zag er niet altijd even natuurlijk uit. Dit viel me ook al op bij Total Recall, niet toevallig eveneens uit de oude doos van Verhoeven? Andere kaskrakers uit die tijd (Rambo, Predator, Star Wars ...) lijken me de tand des tijds iets beter doorstaan te hebben. Starship Troopers vind ik dat vlak een stuk beter uit de verf komen, ook al 20 jaar oud ondertussen ...

Nu, het blijft een zeer vermakelijke film. Denk dat het ongeveer 20 jaar geleden is dat ik hem nog eens zag. De acteerprestaties vind ik niet overweldigend, maar het idee van de film: een onoverwinnelijke politie-cyborg die het opneemt tegen een bende losgeslagen criminelen is veelbelovend. Wat wel goed in beeld werd gebracht waren de schietpartijen. Vrij expliciet en puur bruut geweld: zowel bij de vrijwilliger als bij Dick Jones (alleen zijn val in de diepte zag er nogal schlemielig uit).
Wat ook een beetje geforceerd was, waren de "verbouwereerde" reacties van de grote baas/CEO tav. Dick Jones. "Dick, you're fired" of "Dick, I'm very disappointed" na het incident met die vrijwilliger. Sleht geacteerd, dan kan ook.

Voor de rest fijn, zelfs de humor is best fijn met zijn cliché-oneliners. Verder is het ook een pluspunt dat er wat in diepte gewerkt werd. Murphy mag dan wel RoboCop zijn, zijn onderbewustzijn denkt nog steeds als 'Murphy'. Het bezoek aan zijn woning laat een bepaalde indruk na en staat in schril contrast tegenover de hebzucht en de honger naar macht van Bob Morton. Ook de invulling van Boddicker vond ik best geslaagd. Ronny Cox zien we hier terug net zoals in Total Recall (RoboCop kwam wel eerder uit). Wederom als de intelligente gewiekste CEO-schurk, leuk!

De sfeer en omeving van het grauwe Detroit zaten goed. De filmmuziek maakte het helemaal af. Geslaagde B-film met een mooie 3,5*!

avatar van DiDa
Gisteravond nog eens herkeken ( de remasterde bluray versie) en wat blijft dit toch een vette film! Top cast, een lekker tempo en vette actie. Wat me ook opviel waren de soundeffecten in de film. Je voelt echt alles in je onderbuik (geweerschoten, explosies en het lopen van Robocop). Fantastisch voor die tijd! Klassiekertje voor mij.

avatar van eRCee
Best wel aardige film die wat buiten de lijntjes kleurt, maar het is ook vaak nogal puberaal, nietwaar?

avatar van mikey
Nee hoor.

avatar van eRCee
Oke, dan is het goed.

avatar van mikey

avatar van Guines
Na 30 jaar niets aan kwaliteit ingeboet. Stop motion scenes die zelfs de computer graphs van sommige films in de laatste decennia doen overtreffen. Geweldige actie en zoveel bad ass slechteriken bij elkaar in één film, echt ongekend. De dood van Alex Muprhy wordt keihard in beeld gebracht ( vooral in Verhoeven's Cut) waardoor het nog vetter wordt als hij opstaat uit de dood als robo. Veel bloed, veel actie en de Satire in de film ook echt heerlijk over de top. Grappig als je bedenkt dat eigenlijk geen één regisseur hiermee aan de slag wou na het horen van de titel. Blij dat het Verhoeven is geworden, wat een pareltje dit.

avatar van T8T
T8T
Uitstekende film.
Destijds heerlijk met klasgenoten over gepraat toen ze op tv waren.

Heerlijk om ook wat scènes van robocop zelf te spelen door te spreken als robocop en zijn loopjes te immiteren.

ED209 flopte genadeloos, dus moest het andere project zo snel mogelijk af zijn om aan de investeerders te laten zien dat zij OCP kunnen vertrouwen.
Een doorgeslagen Detroid waarin geen plaats lijkt voor normen en waarden.
Een robot met een missie de criminaliteit te remmen waarin zijn eigenaren zelf zo fout zijn als nare boeven.

Cool om te weten dat Paul Verhoeven zulke alltime favorit heeft geregiseerd. Net als total recall top.

avatar van FlorisV
Een klassieker die ik na 10 jaar weer eens wilde herzien. Bij vlagen zo smerig en grafisch dat het horror genoemd kan worden en dit geldt ook voor het toekomstbeeld dat geschetst wordt van Detroit, zeker als de politie gaat staken. Erg karikaturaal allemaal ook, zeker hoe de gestoorde criminelen zich gedragen, maar door het satirische karakter is dat acceptabel. We zien hoe ook de cokesnuivende en corrupte managers over lijken gaan.

Het meest toffe is toch hoe Robocop zijn herinneringen als agent Murphy terugvindt en dan zijn eigen gang gaat om wraak te nemen. Bepaalde effecten zijn niet 100% overtuigend, soms zie je net iets te duidelijk een pop of stop-motion maar over het geheel is het toch voor die tijd goed gedaan en het ontwerp van Robo zelf is prachtig, net als zijn "main theme" in de soundtrack. Pom-pom pom-pom pom...

Leuke bijrol van Nancy Allen nog (en er lijkt een kleine hint te worden gegeven dat zij misschien ook wel een Robocop wordt, maar dat gebeurde niet in de vervolgen) en hier is het ook duidelijk dat Verhoeven wel van stoere meiden houdt.

Er is me trouwens niets opgevallen aan veranderingen in de Director's Cut, deze zou meer laten zien van de slachting van Murphy maar de allereerste versie die ik op VHS zag liet al net zoveel zien had ik het idee.