RoboCop (2014)

2,76

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door José Padilha
met Joel Kinnaman, Gary Oldman en Samuel L. Jackson

Het is 2029. Het bedrijf OmniCorp staat aan de basis van robottechnologieën. Hun robots winnen over de hele wereld oorlogen voor de Verenigde Staten en nu wil het bedrijf de technologie ook in eigen land gaan gebruiken. Als Alex Murphy, een vader en politieagent, in Detroit neergeschoten wordt, blijkt hij het perfecte proefkonijn te zijn voor OmniCorp. Murphy wordt tot een half mens, half robot gemaakt, en is al snel weer in staat over de straten van de stad te lopen. Daar moet hij uitdagingen het hoofd bieden die hij als 'gewone' man nog nooit eerder had meegemaakt.

310 BERICHTEN 48 MENINGEN
avatar van FunkStarr
danick61 schreef:
Geen slechte film. In ieder geval beter dan de originele.
Say what???

avatar van panax

met muziek van focus helemaal uit de sixties !!

avatar van Bud Spencer
Redelijk goede remake, maar toch geen hoogvlieger. Heb me wel vermaakt.

avatar van des1

Heb de Paul Verhoeven docu gezien... Wat was die man "on a roll". Achtereenvolgens: Robocop, Total Recall en toen Basic Instinct. Die man kon niet stuk praktisch... Jammer van het talent van een Gary Oldman dat ie in dit soort films (daar horen ook die Batman films van Nolan bij) z'n talent verspeelt. Als ie iets maniakaals mag spelen (zoals in Leon en Dracula), is ie op z'n best.

avatar van PEN15
The 1987 original has a new enemy

Gisteren gekeken en het is dat het tóch op teevee kwam, ik zou hem namelijk nooit vrijwillig hebben uitgekozen om op te zetten. Van deze reboot/remake whatever van "tinman" kon ik natuurlijk niets verwachten. Het voelde als een importbruid die niet is komen opdagen. Je weet dat het niet anders kan dan in teleurstelling eindigen.
Wat is dat toch met een soort robatcop op een motor, dat is zeker waar het zijn voldoendes vandaan haalt. Het volk associeert dit met Nolan Batmans. Ze waren alleen de schoudermantel en de vleermuisoortjes vergeten. Ik zie ook nu pas na twee jaar dat die rood- en blauwzwaailichten op de filmposter zijn tweewieler moeten voorstellen.
Aan het einde denk ik dan dat op zijn minst die grofgebekte schreeuwlelijk niet heeft staan schelden. Ugh, had ik hem mischien toch maar iets eerder moeten wegzetten, hè? Het pijnlijkste is eigenlijk niet deze remake, maar dat ze er uiteindelijk altijd met een voldoende mee wegkomen. ★★☆☆☆

laten we dan nu eens zien hoe die heruitvoering van the Rocky Horror Picture Show gaat worden...

avatar van ratatouille
Geweldige remake,
toendertijd in de bioscoop gezien en gisteren herzien en nog steeds enthousiast over deze film.
Heel goed gecast, vooral J. Kinnamon als Robocop wanneer de emoties goed zichtbaar overkomen en realistisch voor zover dat kan in een SF. Maar je leeft erg met hem mee.
Rollen van villain(Keaton) en irritante tv verslaggever(S.L Jackson) zeer goed vertolkt.
Mooie score ook,doet me aan Batman denken.

4****

avatar van Guines
Schande voor het origineel. Als je dan toch wilt afwijken van Paul Verhoevens concept, dat wil zeggen zonder de satire, zorg er dan in ieder geval nog voor dat je met betere actie komt. Slechte casting ook. Joel Kinnaman is een veelbelovend acteur maar weet nergens te overtuigen als huisvader. De mannelijke Lewis ook niet met een overtuigende rol. En wat te denken van Robocop? Als een soort starship trooper, seriously? Robo hoort juist groot en blokkig te zijn. Als je dan toch met een futuristische Robocop komt, zorg dan voor betere special effects dan in het origineel waar ze met stop motion werkten, ROFL. Slechte fall en rise, beroerde actie en slappe personages. Wat een pijnlijke remake.

avatar van FunkStarr
Schandalig inderdaad en uberhaupt al dat ze van Robocop een remake maken. Snap niet waarom ik hier naar heb zitten kijken, zonde van m'n tijd. Mag van mij zo in de flop lijst ipv Robocop 3, welke nog veel en veel leuker is dan deze ongelofelijke bagger. Het gemiddelde verbaast me dan ook een beetje, mensen die dit zelfs "goed" durven te noemen en nog erger, hem beter vinden dan het origineel.

avatar van Vinokourov
Een remake die nog wel interessant zou kunnen zijn, omdat het thema machine/mens juist nu wel actueel is. Maar er wordt hier maar weinig mee gedaan en alles doet obligaat aan: beetje actie, vechten tegen het onrecht en een slot wat niet erg tam is. Grote ergernissen blijven hoe dan ook uit en Samuel L. Jackson lekker aan de overacting vond ik zowaar het hoogtepunt!

avatar van Metalfist
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
I wouldn't buy that for a dollar

Ergens in het begin van afgelopen zomer eens gaan zitten voor de volledige RoboCop trilogie en hoewel het niveau per film zakte, was het op zich wel een leuke franchise die me over de gehele lijn kon bekoren. Toegegeven, de richting die het derde deel uitging was niet al te best (RoboCop is een reeks die toch wel 16+ mag zijn) en het was dan ook de vraag wat de remake ging brengen. Speciaal iets meer tijd tussen het origineel en deze nieuwe versie gelaten om niet teveel te gaan vergelijken maar dat is onmogelijk gebleken.

Vooral omdat je merkt dat deze reboot/remake/hoejehetookwiltnoemen wel dezelfde richting wilt uitgaan qua geweld, maar dat eigenlijk niet kan of mag. Geen brute scènes dus zoals de schietpartij op Murphy uit het origineel aangezien dat wordt vervangen door een flauwe ontploffing waarbij Murphy gewond geraakt. Slechte zet in ieder geval, want hierdoor voelt de film helemaal aan als de zoveelste in een rij aan "agent gaat de wraaktoer op" films. De maatschappijkritiek die het RoboCop universum zo typeerden is ook verdwenen, hoewel er hier en daar nog wel eens een minieme poging wordt ondergaan met Novak of wat nieuwsberichten onderaan een live televisie-uitzending, en dat is toch zonde. Pas op, ik ben op zich wel blij dat regisseur José Padilha er zijn eigen ding probeert mee te doen hoor. Hij geraakt alleen niet verder dan een dertien in een dozijn plotje en dito actiescènes. Natuurlijk visueel wel een behoorlijke update (de ED 209 ziet er eindelijk eens deftig uit) maar daar stopt de meerwaarde dan ook wel.

Hoewel, dat is niet helemaal waar. Het lijkt wel alsof ze bij MGM al op voorhand de bui voelden hangen en besloten om hier een aantal grote namen tegenaan te gooien. Slimme zet, want zo'n Gary Oldman is altijd degelijk en tilt hier op zijn eentje de film echt wel naar een hoger niveau. Michael Keaton is ook nog goed op dreef als een vermakelijke bad-guy en Samuel L. Jackson mag weer zijn vertrouwde ding doen. Er begint overduidelijk slijt op te komen, het lijkt wel alsof die man gewoon niet meer acteert de laatste jaren maar gewoon als zichzelf komt opdraven, maar het kunstje werkt nog wel. Joel Kinnaman had best wel grote schoenen te vullen nadat hij de iconische rol van Peter Weller (en ik vond dat Robert John Burke eigenlijk in RoboCop 3 ook nog een verdienstelijke poging deed) overnam en hij doet het goed. Eigenlijk is het qua cast vooral Jackie Earle Haley die een beetje de mist ingaat, blijf het met uitzondering van Watchmen een erg beperkte acteur vinden.

Fijn om eens gezien te hebben en het kijkt op zich wel erg vlotjes weg, maar overduidelijk de minste in de RoboCop saga. Die Prime Directives wil ik ooit ook nog wel eens zien, maar ik begin een beetje RoboCop moe te worden. Oldman en Keaton redden de meubelen in deze flauwe nieuwe vertelling van het Verhoeven's klassieker.