RoboCop (2014)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door José Padilha
met Joel Kinnaman, Gary Oldman en Samuel L. Jackson

Het is 2029. Het bedrijf OmniCorp staat aan de basis van robottechnologieën. Hun robots winnen over de hele wereld oorlogen voor de Verenigde Staten en nu wil het bedrijf de technologie ook in eigen land gaan gebruiken. Als Alex Murphy, een vader en politieagent, in Detroit neergeschoten wordt, blijkt hij het perfecte proefkonijn te zijn voor OmniCorp. Murphy wordt tot een half mens, half robot gemaakt, en is al snel weer in staat over de straten van de stad te lopen. Daar moet hij uitdagingen het hoofd bieden die hij als 'gewone' man nog nooit eerder had meegemaakt.

avatar van dutchtuga
Uiteindelijk toch een inwisselbare remake geworden, wat, zeker met de regisseur van het sterke Tropa de Elite aan het roer, toch een teleurstelling is. RoboCop begint nog aardig maar stapelt dan cliché op cliché om een zo breed mogelijk publiek aan te kunnen spreken. Teleurstellend.

Langere recensie:

RoboCop (2014, José Padilha) - bioscoop - cultmoviesreviewed.com

avatar van Shinobi
"What kind of suit is this?"

Toen ik een paar maanden terug de trailer zag, vond ik er al niet veel aan. Hetgeen wat ik vanochtend in Imax heb mogen aanschouwen, bevestigde mijn voorgevoel helemaal; waardeloos.

Waar in het origineel de satire en de maatschappijkritische blik een prominente rol innemen, is dat in deze remake ver te zoeken. Met de rol van Samuel L. Jackson wordt gepoogd om dit ietwat terug te brengen, maar op mij kwam het te geforceerd over. Daarnaast neemt het drama met Murphy zijn gezin te veel tijd in beslag. Deze 'emotionele diepgang' slaat volledig de plank mis.

Ergens tussendoor is er nog een generieke bad guy die nauwelijks in beeld komt en wordt er verwezen naar de snode plannen van het personage van Michael Keaton, maar deze worden ondergesneeuwd door het rommelige script.

En dan heb ik het nog geen eens gehad over de 'thumbed down' actie. Het aanzien van het pak zorgt voor een hoog Power Rangers gehalte, zeker i.c.m. de motor. Wat dat betreft is het in lijn met de PG-13 rating. De actiescènes zijn dan ook erg tam te noemen zonder een druppel bloed in beeld, ondanks dat er aardig wat vuurgevechten zijn.

Al met al een zielloze remake, alleen de actie is nog enigszins boeiend.

2,0 Sterren.

avatar van Naomi Watts
Het begon al met het MGM logo. Waar de sentimenten bij de Total Recall remake nog niet op gingen spelen is dat wel het geval bij Robocop. Al valt er wel wat te prijzen dat er wel wat eigen inbreng inzit en we geen letterlijke remake om our hands hebben is het toch wel een hele slechte film geworden. Ook de gerecyclede scenes die totaal niet uit de verf komen en de melodramatische scenes die totaal out of place voelen halen elke dynamic die de film bezit onderuit. Dat het testen van het pak ook al de helft van de speelduur in beslag neemt doet de pacing en dosering niet veel goeds.

Door de bekende cast en de titel zal de film genoeg inkomsten binnen harken maar 90% zal ontevreden de zaal uitlopen. Al was ik wel erg blij om Cornish, Hale, Williams, Baptiste weer te zien, helaas wel in een film als deze. Vooral ivm het origineel heeft deze remake totaal geen bestaansrecht. Verhoeven wist thematische lagen aan te brengen en was op satire niveau heel erg sterk, met bvb de commercials tussendoor maar was ook qua storyline zoveel zelfbewuster en sterker. Ook veel sterker gebruik gemaakt van de ED's en haar villains in een door criminaliteit geteisterd Detroit.

De pogingen van Padilha om de film een eigen smoel te geven zijn bewonderenswaardig maar gedoemd om te mislukken aangezien het bronmateriaal nog steeds fier overeind staat. Kijkt wel lekker weg, maar als je een liefhebber van het origineel zal je met pijn deze remake aanschouwen. Hoe mooi Cornish ook is, hoe cool Omar Little ook is. It doesn't matter. Nu het origineel herzien om de bittere smaak weg te spoelen.

Volgens mij heeft Alex Murphy in deze film het in deze film veel makkelijker met het vinden van zijn oude persoonlijkheid en ziel dan ik in het vinden van een ziel in deze film.

Het grootste nadeel is dat er totaal geen tijd wordt besteed aan het opbouwen van een band met Alex Murphy en zijn familie, waardoor het je dus ook totaal niet kan boeien wat hem/hen overkomt. Dit kwam misschien alleen heel even naar voren in de scene waarin de 'ware' Murphy na het ongeval werd getoond. Maar ook deze scene waarin je misschien een beetje sympathie kunt krijgen voor Murphy wordt nog geen enkele seconden later compleet teniet gedaan door een poging tot humor wanneer we omschakelen naar een scene bij Omnicorp (welk pak gaan we kiezen voor onze metalen vriend?).

Dat de regisseur ervoor koos om weinig aandacht te besteden aan de ontwikkeling van de personages deed mij even doen hopen dat hij zich gewoon snel op de actie wilde richten en dat hij hier helemaal los zou gaan. Ook dat viel tegen. De actiemomenten zijn spaarzaam, hoewel redelijk in beeld gebracht. Te veel aandacht wordt er besteed aan de innerlijk strijd van Murphy en zijn familie, wat er dus niet meer toe doet, omdat je geen klik hebt met de personages. Behalve dat is er ook geen echte bad guy, want ook aan hem (hoe verrassend) wordt amper aandacht besteed. En de uiteindelijke confrontatie met Vallon en Sellars wordt beslecht met een simpel schot.

Het origineel is erg goed in mijn ogen en ik sta ook best open voor een reboot/remake, maar deze is totaal overbodig. Jammer, want de keuze om meer te richten op de innerlijke strijd van Murphy en de omgang met zijn familie na het ongeval had best aardig kunnen werken, maar pakt helemaal verkeerd uit.

avatar van Tony UncleJohnny
Zucht, zucht en nog een zucht! Ik lees al jaren Moviemeter voor input over films. Dit is me eerste bericht en dit moet me toch even van het hart! Wat ging ik 2,5 uur geleden met een weemoedig gevoel de bioscoop na het lezen van de kritieken hier op MM.

"Slecht, zielig, humorloos, geen bestaansrecht" en ga maar door.

Maar na zojuist de film te hebben gezien, kan ik je vertellen dat voor de gemiddelde kijker het een goede film is! Voor mij scoort deze op schaal van 1 tot 10 een dikke 7,5. (Zonder die mooie openingsscène had hij een 7 gekregen)
Smaken verschillen! Mij boeit het niet als de remake niet overeen kom met het origineel en denk vele met mij. Ik kwam voor een actiefilm en die kreeg ik voorgeschoteld! En een mooie ook!

Fracture werd in de beginperiode ook afgemaakt op MM. Zo erg zelfs dat ik besloot om hem niet te gaan kijken. Later zag ik hem een keer en begreep toen niet waarom deze film zo te kijk werd gezet op MM. Inmiddels vaart de film op een mooi gemiddelde (3,49)

Maar ik dwaal af. Voor de mensen die een goede actiefilm willen zien wil ik alleen maar zeggen dat je je niet moet laten afschrikken door de vele slechte kritieken hier.

Veel plezier!

Mvg,
Tony

avatar van Filmhoek.nl
Als ik echt heel eerlijk moet zijn is RoboCop stukken beter dan het origineel. De technologie om dit soort films te maken is tegenwoordig van hoger niveau en ziet er mooier uit. Tevens wordt door de langere speelduur van 117 minuten de missende scenes uit het origineel opgevuld. Padilha heeft zelfs meerdere odes er in verwerkt. Deze odes zijn ten ere van het origineel uit 1987. Zodra de titel in beeld komt hoor je de iconische muziek. Als RoboCop beweegt draait hij eerst zijn hoofd en daarna zijn schouder, net als in de versie uit 1987. Goed, het verhaal is vrijwel hetzelfde, maar de technologische aanpassingen die er gedaan zijn prijs ik Padilha volledig voor. De emotie welke Kinnaman uit, gaan veel dieper dan Weller ooit heeft laten zien. Door de vele actiescènes werd ik tot het einde geboeid, welke overigens ruimte overlaat voor een voortzetting van de reeks. Als het mogelijke vervolg net zo goed is, mag deze van mij gemaakt worden! --- www.filmhoek.nl/?p=16801

avatar van freek_93
Het origineel niet gezien. Deze gisteravond bekeken en opzich een degelijke actie film.

The Novak Element was geweldig! Erg goed gedaan door Samuel L. Jackson.
Dankzij de openings scene en The Novak Element kom je midden in de discussie of Amerika ook robots in moet zetten tegen de misdaad. Prima uitgewerkt.
Goede actie film. Kan niets meer hierover zeggen.

avatar van Montorsi
Vond hem eigenlijk al met al nog best meevallen...

Uiteraard mist het de satire van het origineel. Hier is de maatschappelijke laag eigenlijk een lachertje en zo extreem onsubtiel dat het weer grappig wordt. Uiteraard is het pak verschrikkelijk. Waarom die motor (Batman bedankt).. Uiteraard mist de film een gedegen indeling. En ja het is veel te braaf..

Maar dat had ik allemaal wel verwacht. Anno 2014 is een bruut en lomp actiefilmpje zoals het origineel bijna niet rendabel meer. En zo'n pak moet er blijkbaar vooral ingewikkeld uit zien ipv aanspreken. De film dient bijna louter als technische update met de middelen van nu. En eigenlijk was dat nog best oke. Een paar vrij toffe actiescenes (bijv. met die heat goggles), het verhaaltje is net te doen, maar neemt te veel tijd voor de opbouw. De techniek heeft verder niet stilgestaan, leuk om een ontleedde RoboCop te zien. Dat er dan vooral binnen de lijntjes gekleurd wordt is onvermijdelijk. Kon me er uiteindelijk nog redelijk mee vermaken, en dat is eigenlijk al meer dan ik had verwacht.

avatar van wwelover
Ik moet bekennen dat ik het origineel (nog) niet heb gezien, maar vond deze wel aardig maar niet meer dan dat. Een vrij prominente cast, maar niemand zet echt een hele sterke rol neer. Stoorde me wel heel erg aan Samuel L. Jackson die gewoon weer hetzelfde als altijd was. Visueel was het wel vrij aardig, maar had wel iets meer actie verwacht. Daarnaast had de film ook niet in IMAX uitgebracht hoeven worden.

avatar van rep_robert
Wanneer je het satirische en leuke origineel van Paul Verhoeven erbuiten laat wacht je met deze film toch wel een aardige sf/actieknaller. Toch zijn het aantal echte actiemomenten erg schaars en duurt de aanloop naar het introduceren van RoboCop wel wat te lang. Door het plot is het ook allemaal weinig spannend en vind ik het persoonlijk geen goede keuze van de makers om de identiteit van Murphy als RoboCop niet geheim te houden, dit haalt de spanning toch wel uit de film. Doordat de focus teveel op het ontstaan van RoboCop ligt is de bad guy ook weinig spannend.

Al met al is het natuurlijk wel onderhoudend en is de actie vanuit de fps erg vet geschoten ,maar mist de film een eigen smoel en komen bepaalde facetten(o.a. het verhaal) gewoon niet goed uit de verf.

avatar van El ralpho
Alex Murphy opnieuw uitgevonden

De negatieve kritieken die je her en der hoort over deze reboot zijn niet van de lucht en overheersen over het algemeen wel degelijk getuige het lage gemiddelde (2,84 ster) hier op moviemeter. Zelf had ik geen nostalgische gevoelens bij het origineel omdat ik deze pas een aantal weken voor het eerst (!) gezien had, en ik weet dan ook niet of dit wellicht een rol had kunnen spelen bij mijn uiteindelijke beoordeling, maar voor mij zijn beide titels van een gelijkwaardig niveau. Zowel het origineel als deze reboot hebben zijn eigen voor en nadelen, en deze verschillen opvallend veel van elkaar. Wat ik vooral sterker vond in deze reboot was de storyline (uitstekend aangepast aan deze tijd en een compleet ander verhaal als in het origineel) en ik vond het een pluspunt dat het gezin van de hoofdrolspeler hier een aanmerkelijk grotere rol had. Dit gaf het geheel toch net wat meer diepgang en de nodige emotionele scene's mee. Ook de actie scene's maakten een diepere indruk, maar dit kan het origineel natuurlijk niet verweten worden. In de jaren 80' was deze film zijn tijd dan ook ver vooruit, dus dit kun je naar mijn mening dan ook niet per definitie, sterker of beter vinden.

Wat ik wel beduidend minder vond ten opzichte van de versie uit de jaren 80' was de mate van geweld in deze reboot en dan doel ik op de censuur van het geweld. Geweld maakt natuurlijk echt niet alles beter, maar in de wereld van Robocop hoort dit er wel een beetje bij. Een ieder die het origineel gezien heeft weet dat de film bepaald geen blad voor de mond nam en rauwe actie was ook wel in bepaalde mate kenmerkend voor de titel. Om een breder publiek te trekken is deze 2014 versie een stuk milder gemaakt wat voor mij toch een beetje afbreuk aan de sfeer deed op bepaalde momenten. Je hebt dan toch een beetje het idee dat je naar een gecensureerde versie van het verhaal zit te kijken. Ook slap vond ik de slot scené die er maar een beetje aangeplakt leek te zijn en wat mij betreft ook maar weinig toevoegde.

Als je de voor- en nadelen echter tegen elkaar afweegt is deze reboot zo slecht nog niet. Er is moeite gedaan om een nieuw verhaal te verzinnen, en het script heeft zich er ook zeker niet te gemakkelijk vanaf gebracht. Deze kun je gerust gaan zien.

avatar van John Lee Hooker
Blockbusters als Elysium, Dredd en RoboCop doen de mensen langzaamaan wennen aan het idee van zulke machines die in de toekomst waarschijnlijk ingezet zullen worden. Google en andere topbedrijven zijn al bezig met het realiseren van dergelijke futuristische apparatuur en The Terminator uit 1984 en soortgenoten lijken steeds meer werkelijkheid te worden. Ondanks deze schrikwekkende gedachte is RoboCop een aardige productie geworden maar het bleef een beetje hangen; ik had iets meer spektakel verwacht in plaats van deze bijkomstige problemen. Wat teveel overleg met het hoe en waarom in plaats van rechtstreeks geweld. Kinnaman mag wel blijven.

Zeer zwakke film

Hoewel, de eerste minuten(was dat in Iran?) leken veelbelovend, maar daarna ging het snel achteruit.

Opnieuw een waardeloze waarschijnlijk door het pentagon gesponsorde film die onze hersentjes even moeten voormasseren voor wat we mogen verwachten in de toekomst. Jaja, die robots zoals in de openingsscene, dat gaan we hier nog echt krijgen, alleen hoop ik niet dat dit nog in mijn leven gaat gebeuren.

Verder, opnieuw ene "Antoine" (tiens, dat klink weeral heel frans?) die de bad guy van dienst is. Er werd ook enorm slecht en hysterisch geacteerd, vooral door de dokter van dienst en Samuel Jackson. Na de beginscene duurde het ook nog een uur tegen dat er wat gebeurde.

een 2 omdat ik hem nog heb uitgekeken

avatar van Ajax&Litmanen1
Wederom een zielloze remake dat niet kan tippen aan een geweldig origineel. Verhoeven zijn Robocop was ijzersterk, op diverse vlakken. Het geweld was snoeihard, maar nog sterker was de satire gericht op de maatschappij. Deze remake brengt eigenlijk niks, behalve een veel te lange film dat teveel gericht is op de menselijke emotie met daarbij een hoop oninteressant (en uiteraard bloedeloos, want je neefje van 12 moet het natuurlijk ook kunnen zien) geweld. Die shootouts zijn op zich goed gefilmd en alles ziet er visueel keurig uit, maar het is zo vreselijk eentonig en saai. De film is een beetje een combinatie van Tron en Dredd, maar wel veel te braaf op elk vlak. De film is niet ontzettend slecht, maar wel een matige Robocop remake. Zelfs een best leuke Robocop outfit en een Samuel L. Jackson, een favoriet van me, kan daar geen verandering in brengen.

PS: Stop gewoon met al die remakes. 9 van de 10 voegen he-le-maal niks toe als het origineel al een filmklassieker is.

avatar van Brabants
Te brave film met veel bekende acteurs, maar mist het karakter en intensiteit van het origineel uit 1987. Deze remake heeft moeite met op gang te komen en is de eerste helft zeer langdradig en tergend, waar het origineel vanaf het begin al pakkend is. Het origineel van Paul Verhoeven pakt intenser uit, met de dood van agent Alex Murphy en het daaropvolgende explicite geweld als cyborg. De cast zet met Joel Kinnaman en Gary Oldman twee zeer goede karakters neer. Michael Keaton en Samuel L. Jackson dragen eigenlijk weinig bij met hun aanwezigheid en hiervoor had een betere casting op zijn plaats kunnen zijn.

Ik had gerekend op een remake uit 1987, maar kwam bedrogen uit. Maar het kan best leuk zijn als de regisseur de eigen weg bewandelt. In ieder geval nam de José Padilha de tijd om in het gevoelsleven van de nieuwe Robocop (een soort wandelende zombie) te duiken en mocht de actieheld zijn herinneringen behouden. De film had (onbedoeld?) komische stukken en was satirisch (bijtende kritiek op media en politiek). Maar, door het gebrek aan hardcore actiescènes, vond ik dit sciencefiction verhaal, te tam. En om een of andere reden voelde ik me niet betrokken bij de hoofdpersoon.

Niet best dit.

Het origineel kon ik nog wel pruimen, deze reboot (of toch maar remake?) daarentegen slaat de plank aardig mis.

Het gaat vooral fout wanneer Padilha er een serieuzere film van wil maken. Murphy zonder pak is nog wel cool, Murphy mét pak ziet er maar een beetje dommig uit. In het origineel valt dat nog weg te wuiven door de komisch/satirische ondertoon, hier mist dat gedeelte volledig. Of men moest de pogingen van Jackson zo willen omschrijven, maar die vielen aardig dood. Vreselijke toevoeging.

Tweede grote pijnpunt zijn de enorm tamme actiescenes. Serieus lelijk en slordig in beeld gebracht ook, doet mij toch even twijfelen of ik Padilha's andere films alsnog moet gaat zien, want wat hij hier laat zien qua actie is eigenlijk beneden alle niveau (en onbegrijpelijk voor een film met toch een redelijk budget). Laat ik dan maar hopen dat deze regisseur ofwel door het budget, ofwel door Hollywood zelf teveel onder de indruk is geraakt.

Qua stilering is de update wel geslaagd. Het zwarte pak is een kleine verbetering, de details zien er best slick en gepolijst uit (zoals die staander waar Robocop tegenhangt). Het zijn dat soort dingetjes die deze film nog enigszins draaglijk maken.

Flauwe remake, Padilha probeert er wat anders mee aan te vangen maar neemt verkeerde beslissingen en het resultaat is dan ook veel te serieus voor iets wat eigenlijk zware kitsch is. Zéker nu, bijna 30 jaar later, wanneer we stilaan dichter bij de realiteit van deze film komen.

avatar van aspers
Nou, schiet mij maar lek.. ik vond dit prima te pruimen. Sterker nog, ik vond m beter dan het origineel! Zo, ik heb het gezegd... Het origineel blijft voor mij toch een campy B-film met drugs, geweld en blote tieten. Vond 'm destijds geweldig, maar het kan nu echt niet meer, en kan er moeilijk doorheen komen.

Nee, het verhaal van deze remake is ook niet heel erg origineel meer. Maar ik vond wel dat deze veel beter past in dit tijdsbeeld. En het is eigenlijk hetzelfde verhaal op een volledig nieuwe manier gebracht. En dan is deze reboot gewoon heel erg geslaagd! Deze gaat veel dieper in op het het geestelijke verhaal. Wat doet het met Murphy als hij volledig is omgebouwd? Hoe reageert zijn familie? Dat vond ik echt sterke punten, en eigenlijk heel bizar dat dit in het origineel niet of nauwelijks ter sprake kwam! Want het voelt heel logisch om dit verhaal te vertellen. En zo zitten er meer kleine elementen in deze film die het allemaal net iets geloofwaardiger maken!

Enig nadeel vond ik wel Joel Kinnaman... daar kon ik mij niet heel sterk mee inleven. Hadden ze een andere hoofdrolspeler gepakt, dan was dit wellicht een topper.

Voor nu 3,5*

avatar van james_cameron
Na Total Recall de tweede overbodige (en geflopte) remake van een SF-film van Paul Verhoeven. Natuurlijk, op technisch vlak ziet ook deze reboot er spectaculair en gelikt uit, maar inhoudelijk houdt het niet bepaald over. Weg is het buitensporige geweld en het satirische toekomstbeeld; daarvoor in de plaats krijgen we weinig subtiele kritiek op de hedendaagse amerikaanse politiek en veel emotionele toestanden. Dus precies waar we niet op zitten te wachten. De aktiescenes zijn best oké (hoewel bloedeloos) en het akteerwerk kan ermee door, maar dit haalt het op geen enkele manier bij het superieure origineel. Die dus maar snel weer eens opzetten!

avatar van blurp194
Meh.

Het origineel was in vergelijking echt geniaal. Denk er even bij na dat me dertig jaar later nog citaten en scenes uit het origineel in m'n hoofd zitten. Dat gaat met dit derderangs na-aapwerkje echt niet gebeuren.

Wat er overblijft is een weinig geïnspireerd actiefilmpje, waarbij alleen de scenes in de eerste paar minuten nog wat indruk maken. Maar dat blijft verder nogal uit. En daarmee is het geloof ik ook gedaan met de weinig subtiele kritiek die m'n voorganger denk ik bedoelt - of ik moet iets weinig subtiels gemist hebben. Overkomt me wel eens vaker met een film die halverwege zo saai wordt.

avatar van BramIsLegend
Ik vond hem behoorlijk.

De special-effects zijn zeer geslaagd en de actiescènes zitten goed in elkaar. Het acteerwerk schommelt jammer genoeg tussen belabberd (Cornish) en erg goed (Keaton, Jackson en vooral een fenomenale Oldman). Verder is het verhaal actueel en zitten er enkele leuke knipogen in naar het origineel.
Maar toch ontbreekt er iets. Is het de stem van Peter Weller? Is het het gebrek aan gore door de PG-13? Is het nostalgie? Waarschijnlijk een combinatie van de drie, maar de magie van het origineel ontbreekt.

Deze is nu pas uit in België. Geïnteresseerden kunnen mijn volledige review kan op volgende link lezen:
RoboCop (2014) - Review

avatar van filmkul
Deze versie staat ver in de schaduw van het origineel. Het verhaal is erg zwak uitgewerkt en springt van de hak op de tak. Er is weinig tot geen spanning en je voelt geen emoties. De actie is matig en kinderlijk met soms voor deze tijd slechte special effects. Kinnaman is totaal misplaatst als hoofdrolspeler. Keaton zet ook een van zijn minder rollen neer. Zelfs de soundtrack is zwak (The Clash tijdens de aftiteling?).
Zeer zwakke actiefilm. 1.5.

avatar van john mcclane 2
verhoeven zelf zegt dat het armoede is dat ze na total recal weer een remake maken.
het verhaal blijft in grote lijnen inderdaad het zelfde,maar ik zou hierbij eerder spreken van een reboot.
maar dit is natuurlijk een aansprekend actie science fiction film die de moeite waard is om aan een nieuwe generatie te introduceren.
de cynische en soms extreem gewelddadige versie van verhoeven blijft achterwegen.
alhoewel de scene waarin je ziet wat er nu echt over is van murphy's lichaam is erg wreed.

ook de technologische vooruit gang waarin we ons bevinden,waarin je je kunt afvragen en hoe verre dit nog ver van je bed show is ?
de google glas kan of zal snel face recognition dichter bij deze film maken
de technologische revolutie gaat natuurlijk sneller dan we ons kunnen(of juist wel)voorstellen

verder had deze film nog een nederlands tintje in vorm dat tijdens de trainings scene van robocop
een nederlandse klassieker te horen was in de vorm van focus:https://www.youtube.com/watch?v=5OoihTVlcUY

personelijk vind ik remakes als spiderman die een paar jaar gelden nog een ultieme trilogie maakte ,nu alweer een nieuwe versie heeft,echt overbodig.en onlogisch.
nu is dit nu ook weer niet een diepgaande filosofische robot dilemma ,daar heb je andere films voor als gattaca.(film tip)
maar wel bijna twee uur goed vermaak.

avatar van Uier
Erg belabberde remake van Robocop uit 1987.
Het grove en vernieuwende uit het origineel heeft plaats gemaakt voor de welbekende Hollywood clichés. De actie is zoutloos, zoals het een PG13 film betaamt. Dankzij het budget is de film redelijk onderhoudend, maar irriteerde vooral. Kinnaman is een zeer matig acteur, Oldman doet het redelijk, maar overact behoorlijk in sommige scenes. En die laatste scene... Meh... Krijgen die Amerikanen daar zelf nooit genoeg van?

Na Total Recall de 2e slappe remake van een klasse Verhoeven film. Ik hou mij hart vast voor de 3e - en mijn favoriete Verhoeven film - Starship Troopers.

Krappe 2.0*

avatar van MattOnTheNet
Voor wat mij betreft een volkomen onnodige remake van de film uit 1987. Alleen al het verschil tussen de twee hoofdrolspelers: grandioos hoe Peter Weller (RC1987) het mechanische van RC1987 uitbeeldde en hoe dat in RC2014 werd gedaan. Werelden van verschil. Hier bewijst Paul Verhoef wat een grote director hij is. Kijk gerust. Iedereen die de originele RoboCop heeft gezien zal het met me eens zijns. Zij die de originele versie nooit hebben gezien: meteen doen!

Tsja...

Ik zie hier echt een enorme hoeveelheid slechte recensies over deze vernieuwde Robocop film.
Dit komt vooral omdat bijna iedereen het oude met het nieuwe gaat vergelijken.
Dat schiet niet op omdat Robocop een legendarisch film is, waar niks aan te verbeteren valt.
Het is niet meer dan logisch dat de regisseur het op zijn manier heeft geprobeerd.
Komt vooral omdat deze film rond mijn geboortejaar is gemaakt rond 1986.
We praten hier bijna over 30 jaar terug.
30 jaar... als je dan verwacht dat de remake hetzelfde zou zijn dan moet je lekker helemaal geen films kijken, want dan ben je wel erg naïef.

Het is een goeie film, maar verwacht niet dat deze film de oude Robocop zal overtreffen, want voor die tijd waarin het was gemaakt, is en blijft de oude Robocop een legendarisch film.
En vanwege de woorden legendarisch en nostalgie die de mensen voelen als ze over Robocop praten is het haast onmogelijk voor de regisseur om dat te overtreffen met een remake.

Het is een remake en aan een hoop dingen is dat goed te zien in de film.
Mensen die hier zeggen '' had dan met een nieuwe titel gekomen die niet linkt aan de originele Robocop maar op zichzelf staat '' dan ben je gewoon erg teleurgesteld in de film omdat je er verkeerd in ging met veel te hoge verwachtingen of reageert vanuit het gevoel wat je nog heb van Robocop 1.
Weet in ieder geval zeker dat het dan lang geleden voor je is dat je Robocop 1 heb gezien als je die woorden uitspreekt, want het slaat kant nog wal.

Dat de meeste mensen hier gewoon niet zien dat net zoals de oude Robocop reeks er wederom ook hier er weer 3 van worden gemaakt, is te dom voor woorden.
Deze film gaat meer over de achtergrond en het verhaal rond Robocop.
Er heeft een hoop tijd ingezeten over de ontwikkeling van Robocop ' hoe / wat en waarom.
Als je echt een Robocop fan bent kan je dit waarderen, wat de meeste hier totaal niet zijn - al komen ze wel graag over dat ze dat wel zijn.

Dit past compleet in de Robocop reeks.
Het is een remake dus ze moeten beginnen bij deel 1 van de oude reeks over hoe en wat.

Er is ook een hoop tijd en realisme gestoken in toekomstige problemen.
Robots ( als toekomstig onderdeel van de maatschappij ) die de mens op een hoop plaatsen zal vervangen.
Hier in deze film worden de robot's al ingezet in oorlog gebieden wat klopt met onze realiteit.
Robots inzetten als onderdeel van het leger staat hoog op de agenda, wat voor en tegenstanders heeft maar wat er uiteindelijk 100% zal doorkomen.

Deze Robocop speelt zich af in geloof ik rond 2026... ( weet t niet zeker meer )
Als je kijkt naar als onze veranderingen sinds de jaren 80 wat overigens steeds sneller gaat , geloof ik er heilig in dat rond het jaar 2026 er echt robots zal worden ingezet.
In het buitenland , al gaat de technologie steeds sneller geloof inderdaad niet dat de mens het zal accepteren als 'politie robot' in eigen land zal worden ingezet.

Je moet goed begrijpen dat deze film ook naar de toekomst kijkt.
Het is een realistisch film geworden Robocop wat past bij de realiteit en waar het langzaam heen zal gaan.

Er waren natuurlijk ook wat mindere dingen aan deze film.
Soundtrack had langer gemogen om Robocop maximaal te eren al in het begin van de film.
Dat Lewis nu een gozer is inplaats van een vrouw.
Dat deze reeks zich moet opbouwen waardoor de actie te weinig was.

Deel 2 zal je van je stoel blazen, weet het zeker.
De actie die je dan zal zien , zal totaal niet hetzelfde zijn als in deel 1.
Dit zeg ik met de logica omdat de hoe en wat over Robocop al is gepasseerd in deel 1 waardoor ze in deel 2 veel meer tijd hebben, om ten eerste meer actie te laten zien en ten tweede om schurk vs hero/Robocop veel uitgebreider zal zijn met meer diepgang.

Begrijp waarom de regisseur deze film zo in elkaar heeft gezet.
Voor mij is die een 3,5 / 4 waard omdat ik naar meer dingen kijk dan alleen maar de actie of denk hoe het zou kunnen zijn dan de meeste van jullie hier.

Sommige mensen hebben zichzelf geïmiteerd aan deze film.
Waar ik me zwaar aan heb lopen irriteren zijn de domme , kansloze en kinderlijke reacties van een hoop mensen hier.
Als je niet van Robocop houd doe dan niet alsof je er wel van houdt en daardoor deze remake een groot drama vind en hem uiteindelijk 1/1,5 ster geeft.
Dan ben je gewoon zielig , dom en bekrompen.

Greetzzzzzzzz

Gelukkig was dit geen remake van het sterke origineel uit 1987 en heeft men er een nieuwe verhaal van gemaakt, maar helaas is dit wel een zeer povere RoboCop film want zowel het slappe verhaal en de uitvoering (langdradig en saai) zijn maar zeer povertjes.

De opening was opzicht nog wel aardig (met name het visuele aspect ervan en de actie), maar zodra de flut hoofdrolspeler (Joel Kinnaman) in beeld komt die RoboCop gaat spelen gaat het helaas snel bergafwaarts met het verhaal en weet het ook nauwelijks nog te boeien. Visueel ziet het er overigens best allemaal aardig uit en hetzelfde geldt voor de aanwezige actie (wel soms net een computerspel). Ook de cast is best imponerend met o.a. Gary Oldman, Michael Keaton en Samuel L. Jackson maar overtuigen weten ze helaas nergens. Alleen Abbie Cornish kon me nog een beetje bekoren, maar dat kwam enkel en alleen vanwege haar uiterlijk.

Al met al is dit gewoon een zeer matige RoboCop verfilming die nauwelijks het aankijken waard is en eigenlijk ook te lang duurt.

P.S. wel geinig dat men het nummer "Hocus Pocus" van de jaren 70 Nederlandse band "Focus" heeft gebruikt tijdens de training van RoboCop.

avatar van Left4Dead
Goed film nu helemaal gezien (phoe wat een trage zit).

Allereerst de muziek, vreemd gekozen nummers op bepaalde momenten, was niet meteen onder de indruk door die combinaties. De soundtrack verder is standaard wat tegenwoordig onder dit soort films staat en wordt langzamerhand erg vervelend door de herhaling.

Niks straalt echte kwaliteit uit, misschien een bepaald aantal SFX dan. De geweldige acteurs kunnen ook niks van het slappe script maken en over de hoofdrolspeler ga ik het maar niet hebben. Wat een miscast die knakker. Het hoofdpersonage is alles behalve interessant om te volgen. Das meteen de achilleshiel, het gaat hier alleen maar om RoboCop en als die al oninteressant is................

Beeld en geluid staan er prima op, tempo is te traag en het script vaak erg eendimensionaal en de timing was soms ver te zoeken. Twee uur is te lang en had minstens een half uur korter gekund zonder al dat gewauwel.

Slap hapje als een knipoog (net als Verhoeven's origineel) naar de politiek in Amerika. Jackie Earle Haley vond ik netjes spelen.

avatar van ikkegoemikke
“Make him more tactical. Let's go with black.”

Weeral een remake en algauw krijgen we hierover weer een hele polemiek. Was deze remake wel echt nodig ? Zaten we nu daar echt op te wachten ? Welke meerwaarde levert deze “Robocop” ten opzichte van de originele versie ? Evenaart het de originele versie of is het maar een flauw aftreksel hiervan ? Weeral een in mijn ogen nodeloze en overbodige discussie. We zitten ondertussen al aan de zoveelste “The Amazing Spiderman“. “Superman” heeft ook al een aantal keren zijn cape uit de kast mogen halen. En de zoveelste “Godzilla” staat in de startblokken om de zalen te bestormen. Geen haan die hiernaar kraait. Maar oei, ze gaan “Robocop” verfilmen. Een 27 jaar oude cultfilm en tijdloze klassieker die toen insloeg als een bom op alle mogelijke gebieden. Een ultra harde SF met expliciete gewelddadige scènes, doordrenkt met inktzwarte cynische humor en satire, en een maatschappij kritische boodschap die ongezien was in die tijd. De kritische geest die in de versie uit 1987 rondwaart was waarschijnlijk in die dagen redelijk revolutionair. De tv-reclames die tussendoor getoond werden leken absurd en een beetje overdreven, maar zijn in deze tijd vanzelfsprekend .Er werd een “Big Brother” maatschappij voorgesteld, waar alles en iedereen gescreend en gecontroleerd wordt, waar je niet meer echt opkijkt van geweld en onverdraagzaamheid. Een maatschappij die in handen is van de particuliere sector en misdadigers. Een materialistische,losbandige en oncontroleerbare maatschappij met gewelddadige videogames, zwakzinnige televisie spelletjes, corruptie en bedrog.

De criticasters zijn niet mals voor deze remake. Overbodig, humorloos, veel te serieus en veel te weinig gore taferelen (wegens de PG-13 rating) zijn termen die veelvuldig worden gebruikt. Misschien terecht in bepaalde gevallen maar ondanks de gebreken is het toch een genietbare film. De volgende vraag kan men zich echter stellen : Is deze remake bedoelt om de film van Verhoeven te evenaren, te overtreffen of gewoon te restylen ? Voor mij staat het als een paal boven water dat de originele film niet te overtreffen is of zelfs niet te evenaren. De toen uitgebrachte film was een revelatie en een onverwacht commercieel succes. De combinatie van scherpe humor, slimme oneliners en expliciet geweld was een explosieve cocktail. Dit overtreffen is praktisch ondoenbaar omdat de tijdsgeest van toen totaal verschilt met de huidige. Dan blijft het restylen eigenlijk alleen nog over. En daar zijn ze dan ook met glans in geslaagd.

Het begin van de film zet direct de toon. Gesitueerd in Teheran waar drones en ED-209’s de bevolking controleren en eventuele extremistische individuen die een bedreiging kunnen vormen eruit gepikt worden. Dit schijnbaar vredig tafereel ontaardt algauw in een explosieve confrontatie tussen fanatieke rebellen en de gerobotiseerde ordehandhavers. De verslaggeving wordt live uitgezonden in “The Novak Element” met als commentator de flegmatieke, bevooroordeelde en vooral voorstander van deze nieuwe ordehandhaving, Pat Novak. Een rol die wel leek geschreven te zijn voor Samuel L. Jackson. Deze persiflage op de huidige commentatoren op de Amerikaanse TV wordt met enorm veel flair en inleving gebracht door Jackson. De manier waarop hij het brengt is grandioos. Zijn enorme expressieve uitlatingen en de vastberadenheid waarmee hij zijn gedachtegoed verdedigt is meesterlijk. Hij onderbreekt een debat tussen de ontwerper van de drones en zijn politieke tegenstander met een nonchalante zwaaibeweging. Een minuscuul gebaar waaruit blijkt dat tegenspraak niet geduld wordt. Een praktisch perfecte vertolking op een slippertje na op het einde. Het elitaire en chauvinistisch patriottisme dat dan naar boven komt vond ik een beetje erover. Het hergebruiken van de ED-209’s zoals ze ook voorkwamen in de eerste film (en die ook zorgden voor enkele hilarische taferelen zoals het moment dat een kaderlid van OCP in flarden wordt geschoten door een prototype tijdens een demonstratie en het fragment in het trappenhuis) was een aangename verrassing.

De rest van het verhaal speelt zich weer af in Detroit dat er nu niet uitziet als een vervallen metropool , maar de criminaliteit zwaait er wel de plak met behulp van een corrupt politieapparaat. Omnicorp, de ontwikkelaar van robots, wil maar al te graag zijn drones op straat inzetten om de criminaliteit op een efficiënte manier te bestrijden en tegelijkertijd ook om hun winstcijfers de hoogte in te jagen. Ze stuiten echter op aardig wat verzet hiertegen vanuit de politieke wereld, omdat de drones alleen initiatieven nemen op een rationele manier en niet in staat zijn om situaties te beoordelen vanuit een menselijk gevoel waarbij intuïtie, medeleven en inzicht een bepalende factor zijn. Op het moment dat de politieagent Alex Murphy, in zijn strijd tegen een drugsbende, door deze laatste in flarden wordt geblazen, ziet Omnicorp zijn kans om dit euvel op te lossen door een half robot/ half mens te ontwikkelen die wel over menselijke gevoelens beschikt.

Tot zover de raakpunten met de originele film. Er is echter een klein filosofisch verschil met de eerste Robocop. In de eerste werd Alex omgevormd in een bionische man die geleidelijk aan zijn menselijke gevoelens terugkrijgt. Bij de remake is het andersom. Als Alex ontwaakt, blijft er van zijn lichaam bijster weinig over, maar beschikt hij nog over zijn menselijke gevoelens en bewustzijn. Naarmate dat dit een obstakel is voor zijn efficiëntie als moordmachine, worden deze menselijke gevoelens onderdrukt door het verlagen van zijn dopamine niveau en verandert hij geleidelijk aan in een gevoelloos en automatisch handelende robot. Een subtiel verschil dus. De beslissing om zijn pak in mat zwart te veranderen en een rode streep als vizier te voorzien, geeft het een meer dreigend uiterlijk en heeft het iets weg van Judge Dredd. Alleen een bravere versie dan wel. Ik had alleen niet het gevoel dat het een hybride versie was van Alex, maar eerder gewoon een kerel in een blikken omhulsel. De door Mattox gebruikte spottende uitdrukking van "Tin Man" was dan ook passend.

Dat er aanzienlijk meer budget was voor de speciale effecten was er wel degelijk aan te zien. Vergeleken met de ouderwets uitziende stop-motion techniek die toen indertijd werd gebruikt, ziet het er allemaal geolied en verduiveld realistisch uit. De opbouw van het Robocop pak, de hightech toestellen in de futuristisch uitziende labo’s en de actie scènes (die naar mijn smaak iets te zelden voorkwamen) zagen er soms uit als fragmenten uit “Call of Duty: Modern Warfare”. Het ziet er allemaal afgeborsteld,indrukwekkend en overtuigend uit. Het acteerwerk zelf varieert van uitstekend (Gary Oldman ald Dr. Norton) tot redelijk belabberd (Abbie Cornish als Clara Murphy). Michael Keaton paste uitstekend in de rol als de achterbakse en sluwe Sellars.

Ach ja , Verhoeven vind het een teken van creatieve armoede in Hollywood en Padilha klaagt over de vreselijke inmenging van MGM waardoor hij niet zijn creativiteit ten volle kon gebruiken. Zoals een goede vriend van Padilha het verwoorde : “I talked to José Padilha for a week by phone. He will begin filming Robocop. He is saying that it is the worst experience. For every 10 ideas he has, 9 are cut. Whatever he wants, he has to fight. ‘This is hell here,’ he told me. ‘The film will be good, but I never suffered so much and do not want to do it again.’ He is bitter, but it’s a fighter.”
Naar mijn mening wordt deze film teveel vergeleken met de originele, wat in mijn ogen niet echt de bedoeling zou moeten zijn. Dit is gewoon een remake met het fundament van Verhoeven’s film en voorzien van een blits nieuw omhulsel. De raakpunten zijn er, maar door subtiele herinterpretaties is het niet een rechttoe rechtaan remake. De inhoud heeft de tand des tijds goed doorstaan en leunt nog dichter bij de huidige realiteit aan dan in de originele film. Eigenlijk angstaanjagend hoe vooruitziend Verhoeven was in die tijd. Velen zullen deze film niet echt appreciëren en dit zal meer te maken hebben met nostalgie dan de film an sich. Voor mij was het een meer dan verdienstelijke remake en zeker het kijken waard. “De remake zit slimmer in elkaar dan je zou verwachten” concludeert Variety. Je moet het alleen willen zien …..

Alles wat het origineel zo goed maakt is hier niet aanwezig of komt totaal niet uit de verf. Het rauwe is er helemaal vanaf en de andere insteek is geen goed idee. Hier is Robocop een mens met machine trekjes, de originele Robocop is een machine met menselijke trekjes; 100 keer interessanter. De actie is veel te gelikt en de karakters, inclusief de slechterik, totaal oninteressant.
De 'maatschappijkritiek' hadden ze beter helemaal achterwege kunnen laten.